SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ARAŞTIRMA KONUSU VE SORUNUN SEÇİMİ
Advertisements

BİLİMSEL BİR MAKALE NASIL YAZILIR
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÇAY MESLEK YÜKSEK OKULU
Makale İnceleme Soruları
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
MATHSCINET KULLANIM KILAVUZU
GAZİ ÜNİVERSİTESİ Açıkarşiv Sistemi. Açıkerişim nedir?  Bilimsel içerikli çalışmalara internet ortamında serbest erişimin sağlanmasıdır.
DÖRDÜNCÜ DÖNEM KANITA DAYALI TIP UYGULAMALARI Dr. Zeynep İnce, 2 Ocak 2013.
ARAŞTIRMA KONUSUNU BELİRLEME
Journal Citation Reports - Dergi Atıf Raporları -
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
Araştırma Önerisi Araştırma Raporu
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
Sosyal Bilimlerde Türkçe Yayınlar: Sorunlar ve Çözüm Önerileri Doç. Dr. Feyzan Erkip Bilkent Üniversitesi Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi.
Eğitim ile İlgili Uluslararası Bilimsel Dergilerde Yayın Yapma Süreci
HAKEMLİK SÜRECİNDEKİ GELİŞMELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ “NASIL İYİ BİR HAKEM OLUNUR?” Prof. Dr. Emine Gül Kapçı.
Zehra TAŞKIN BBY 307 Sosyal ve İnsan Bilimlerinde Bilgi Erişim
Uzm. Fatma BAŞAR Cahit Arf Bilgi Merkezi Eğitim ve Tanıtım Sorumlusu 22 Eylül 2010 T.C. Sağlık Bakanlığı Eğitim Toplantısı TÜBİTAK.
Bilgiye Erişimin önemi ve Bilgi kaynakları
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Araştırma Önerisi ve Araştırma Raporu
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
ULUSAL AKADEMİK LİSANS TOPLANTISI 6 Kasım 2006, İstanbul.
TÜBİTAK ULAKBİM Cahit Arf Bilgi Merkezi Araştırma Faaliyetleri ve Bilimsel İçeriğe Erişimde Cahit Arf Bilgi Merkezi & Dünden Bugüne TÜBİTAK EKUAL.
PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI
İYİ UYGULAMALAR: SİNOP ÜNİVERSİTESİ Hazırlayan Müslüm Yurtseven 3. Ulusal Açık Erişim Çalıştayı Yüksek Öğrenim Kurulu Başkanlığı Ekim 2014, ANKARA.
Kongrede Sunulan Bildirilerin Kaderi Nedir?
LOGO YÜKSEK ÖĞRETİMDE SIRALAMA SİSTEMLERİ YÜKSEK ÖĞRETİMDE SIRALAMA SİSTEMLERİ.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
BBY 156 Bilgi Erişim Dizinleme Dizinleme İrem Soydal ~ Yurdagül Ünal
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Veri Tabanları (Uluslararası) Nazan Özenç Uçak Güz.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
UZEM TANITIM.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
BÖLÜM 5 LİTERATÜR TARAMASI NASIL YAPILIR?BİR MAKALENİN BÖLÜMLERİELEŞTİREL OKUYUCU İÇİN KONTROL LİSTESİARAŞTIRMA RAPORUNUN YAZILMASI Beşinci Bölüm Konuları.
Eleştirel Kaynak İnceleme Hipotez ve Strateji Geliştirme
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
TEZ İ YAYIMLAMAK VEYA YAYIMLAMAMAK! Doç. Dr. Levent DEN İ Z, Marmara Üniversitesi, Atatürk E ğ itim Fakültesi,
Araştırmacıların konu ve kaynak taraması için harcadıkları zaman sorunlarına, ulusal düzeyde, hızlı, tek merkezden ve kolay arama ile çözüm. Ulusal dergilerin,
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 2
ARAŞTIRMA NASIL YAPILIR Araştırma Sürecindeki Aşamalar
HEMŞİRELİK DİSİPLİNİ VE ARAŞTIRMA
MAN-557 Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
Araştırma Nedir? Güvenilir, geçerli ve kullanılır bilgi edinmenin yoludur.
Araştırma Sürecinin Aşamaları
F.Ç DERS: İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ : İKİNCİL KAYNAKLAR.
Görev 2 7 Aralık a kadar Görev 2’i tamamlayıp ye göndermeniz gerekiyor. İkinci görev 30 puan Şablonda Görev 2 ’de belirtilen.
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
«Bilim adamlığı bir meslek değil bir yaşam biçimidir.» Cahit Arf
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
Bitirme tezi nasıl yazılır
«Bilim adamlığı bir meslek değil bir yaşam biçimidir.» Cahit Arf
Literatür Taraması.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Problemi Tanımlama
Kaynakların Değerlendirilmesi
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Sunum transkripti:

SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3 ALANYAZIN TARAMASI Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İslamoğlu ebrucanislamoglu@nevsehir.edu.tr

ALANYAZIN NEDİR? Belirli bir konuyla ilgili üretilmiş ve bilimsel açıdan güvenilir olan kaynakların toplamıdır. Bilimin birikimlilik özelliğiyle doğrudan ilgilidir. Tüm araştırmacılar belirledikleri sorunu araştırmaya başlamadan önce mutlaka alanyazın taraması yapar. Çünkü var olan birikimin üzerine alanyazın taraması yapılır.

Alanyazın taraması bir yandan var olan araştırmaları inceler, bir yandan da yeni araştırma gereksinimlerini belirginleştirir.

ALANYAZIN TARAMASININ AMAÇLARI Kavramsal çerçeve oluşturmak Seçilen sorunu sınırlamak Yeni yaklaşımlar bulmak Olanaksızla uğraşmayı önlemek

Güncel tartışmaları saptamak Sorunlar ve denenceler geliştirmek Önemli çalışmaları ve kişileri öğrenmek Ulaşılan sonuçları karşılaştırmak Toplu değerlendirmeler yapmak Alandaki boşlukları/açıkları görmek

ALANYAZIN TARAMASININ AŞAMALARI Konuyu seçme Anahtar sözcükleri listeleme İlgili kaynakları toplama Kaynakları okuma, notlar alma Yazma ve düzeltme Kaynakçayı hazırlama

KAYNAK TÜRLERİ BİRİNCİL KAYNAKLAR Doğrudan/aracısız kaynak Kendi bulgularını rapor eden kaynak İKİNCİL KAYNAKLAR Dolaylı/aracı kaynak Başkasının çalışmasını anlatan kaynak

ALANYAZIN YOĞUNLUĞU Sığ/yüzeysel alanyazın Yetersiz sayıda kaynak Eski tarihli, genel ve dolaylı kaynaklara başvurulabilir.

Derin/kapsamlı alanyazın Çok sayıda kaynak Güncel, doğrudan ve önemli olan kaynaklar yeğlenebilir

ALANYAZIN TARAMA TEKNİKLERİ GELENEKSEL TARAMA Var olan kaynakları okuyup özetleyip notlar almak bunları bütünleştirmek ve raporumuzun bir parçası yapmaktır.

OY SAYMA Belirli bir uygulama ile ilgili araştırma yapıyorsak o uygulama ile ilgili lehinde sonuçları ortaya koyan kaynaklar, aleyhinde sonuçları ortaya koyan kaynaklar ve fark yok diyen kaynaklar oy sayma tekniği ile ayrıştırılır.

Uygulamanın lehinde sonuçları ortaya koyan kaynaklar (+), Aleyhinde sonuçları ortaya koyan kaynaklar (-) ve Fark yok diyen kaynaklar (0) işaretleri verilir ve oy sayma tekniği ile ayrıştırılır. Böylece (+), (-) ve (0) ları sayarak durumun ne olduğunu anlamaya çalışırız.

META ANALİZ Bir konuda bol miktarda araştırma yapılmışsa tek tek araştırmalarla ilgilenmek anlamlı olmayabilir. Bu çok sayıdaki araştırma ne ortaya koyuyor dediğimizde tek istatistiksel sonuca ulaşmak istiyorsak meta analizi yaparız.

Belirli ölçütlere göre seçilmiş olan kaynaklar üzerinden gidilir, bunların deneysel grubu sonuçları, kontrol grubu sonuçları not edilir ve bir etki büyüklüğü hesaplanır. Bu etki büyüklüğü üzerinden de meta analizi sonucunu rapor ederiz.

EN İYİ KANIT Araştırmacıların bol miktarda kaynak olan konularda çok daha dar ölçütler geliştirerek kendilerince en güvenilir kaynaklar olarak gördükleri kaynakları belirli ölçütlere göre seçmeleri ve bunların sonucunda bir etki büyüklüğü hesaplamaları üzerinden gidilir.

ÇOK DÜZEYLİ TARAMA İlk dört alanyazın tarama tekniğinin birbirleriyle birleştirerek bütünleştirerek kullanılmasıdır.

ALANYAZIN TARAMA ÖLÇÜTLERİ KAPSAMLILIK : Alanyazın tarama zorlu bir iştir birçok insan bunun kolay olduğunu çünkü başkalarının çalışmalarını özetleyeceğini düşünür ancak durum öyle değildir.

Alanyazının o konuda üretilmiş olan kaynakları yeterince temsil etmesi yansıtması beklenir. O yüzden de çok kapsamlı tarama yapmak gerekir.

ELEŞTİRELLİK : Eleştirel okuma gerektirir, Hemen özetleyip geçmek değildir, hataları bulmak, eksikleri bulmak, bazı farklılıklar ortaya çıkıyorsa bunların nereden ortaya çıktığını tespit etmek gerekir.

ÖZÜMSEYİCİLİK : Alanyazını özümsemek önemlidir ÖZÜMSEYİCİLİK : Alanyazını özümsemek önemlidir. Yığma bir inşaat gibi değildir alanyazın tam tersi çimentosu, demiri olan sağlam bir yapıdır. Bu nedenle araştırmacı alanyazındaki kaynakların ne dediğini iyi önemsemelidir.

GÜNCELLİK : Güncel kaynaklara ağırlık vermelidir alanyazın, en son durumu ortaya koyabilmesi ve bunun üzerine bir şeyler yapabilme açısından önemlidir.

SİSTEMLİLİK : Alanyazın taraması sistemli yapılmalıdır SİSTEMLİLİK : Alanyazın taraması sistemli yapılmalıdır. Yani hiçbir önemli kaynağı dışarıda bırakmayacak şekilde ve var olan durumu en nesnel şekilde ortaya koyabilmelidir.

BÜTÜNSELLİK : Alanyazın taramasında bütünlük olmalıdır BÜTÜNSELLİK : Alanyazın taramasında bütünlük olmalıdır. Alanyazın taramasının kurgusu araştırmayı yapan kişinin kendi elinden çıkar dolayısıyla bir bütünsellik kaynakların birbirlerini tamamlaması var olan durumu her haliyle doğru yansıtması gerekir.

ALANYAZIN TARAMA RAPORUNUN YAZILMASI Yararlanma konusunda seçici olma – Her türlü kaynak eşdeğerde değildir. Çok sık alıntı yapmaktan kaçınma. Özetleme/sentezleme dengesini iyi kurma. Araştırmacının kendi sesini duyurma. Yeniden ifade etmede dikkatli olma – Başkalarının sonuçlarından yararlanırken etik kurallara uymak gerekir. Yazılanları en az birkaç kez düzeltmek gerekir ki iyi bir rapor ortaya koyalım.

BİLİMSEL ARAŞTIRMA RAPORLARI

BİLİMSEL ARAŞTIRMALARIN RAPORLAŞTIRILMASI I M R A D M YÖNTEM R BULGULAR D SONUÇ Kavramlar İlişkiler İlgili literatür AMAÇ ÖNEM SAYILTI VE SINIRLILIKLAR TERİMLER ve KISALTMALAR ARAŞTIRMA MODELİ EVREN VE ÖRNEKLEM VERİ TOPLAMA ARACI VERİLERİN TOPLANMASI VERİ ANALİZİ Analiz çıktıları Betimleme Yorumlama Araştırma Sonucu Araştırmanın önerileri İleri araştırma önerileri I GİRİŞ

BİLİMSEL YAZIN TÜRLERİ (KAYNAKLAR) Birincil Kaynaklar İkincil Kaynaklar Kaynak olmayanlar Makale Tez Araştırma Raporu (Özgün) Kitap Mevzuat Metinleri Kitaplaştırılmış Araştırma Raporları Derleme Kitaplar Ders Kitapları Aktaran yayınlar Bildiri Ders Notları Sunumlar

BİLİMSEL DERGİLER Yayın Alanı Uluslararası Ulusal Yayın İnceleme Hakem heyeti Danışma kurulu Yayın kurulu (Sadece) Editör Yayın Periyodu Süreli Süreli olmayan İndeks ISI (Institude for Scientific Information): SCI, SCIE, SSCI ve AHCI DOAJ (Directory of Open Access Journals) Ulusal İndeksler: ULAKBİM, Araştırmax,… İstatistikler için bakınız: http://ulakbim.tubitak.gov.tr/?q=tr/node/328

KAYNAK/LİTERATÜR TARAMA

LİTERATÜR TARAMASI Literatür taraması araştırmacının Probleminin kuramsal temellerini oluşturmasını, Problemine ilişkin bilgilere ve benzer araştırmalara ulaşmasını, Diğer araştırmaların sonucunu görmesini ve değerlendirmesini sağlar.

Literatür taramasından sonra araştırmacı Problemini yeniden şekillendirebilir, Düzeltebilir ya da Değiştirebilir. Literatür taraması, problem durumunun ve problem cümlesinin oluşturulmasında önemli bir rol oynar.

Literatür taraması, araştırmanın başından sonuna kadar devam eden bir süreçtir. Araştırmacının problemini tanımlamasına yardımcı olduğu gibi,

Araştırmasının yöntemini oluşturmasına, Elde ettiği bulguları yorumlamasına, Ulaştığı sonuçları kuramsal temellere dayalı olarak tartışmasına ve Getireceği önerilere katkıda bulunur.

Birincil Kaynaklar Makale Tez Araştırma raporları Özgün kitaplar İkincil kaynaklar Derleme makaleler Derleme kitaplar Ansiklopediler Yıllıklar Diğer kaynaklar Ders notları Ders kitapları Bildiriler

KAYNAKLARA ERİŞİM Kütüphane Katalog Taraması Bilimsel Dergi İndekslerinin ve Veri Tabanlarının Kullanılması Tarama Motorlarının Kullanılması Yıllıklar aracılığı ile kaynaklara erişim İlgili araştırmalar aracılığı ile kaynaklara erişim

Öğrencilerin büyük bir bölümü kaynak denince, genellikle kitapları kaynak olarak algılarlar. Kitaplar önemli olmakla birlikte, yeterli değillerdir. Çünkü kitaplar, araştırma sonuçlarına dayanarak bir alan ya da konu ile ilgili bilgiler sunarlar ve her zaman tüm araştırmalar bu kitaplarda yer almazlar. Oysa araştırmalar hem genellemeleri hem de genellemelere nasıl ulaşıldığını gösterirler. Bu nedenle kaynak olarak araştırmalara yönelmek gerekir.

Araştırmalar da uluslararası indeksler kapsamındaki dergilerde, ulusal bilimsel dergilerde, yüksek lisans ve doktora tezlerinde yer alır. Araştırmaların değerleri onları yapanlar kadar, hakem, jüri üyeleri ve yayımlandıkları dergilerin bilimsellik düzeyleri ile ölçülmektedir.

Kaynaklar taranırken en yenilerine öncelik vermek akademik bir ilke ve kuraldır. Bu rasgele bir kural değildir, Yeni kaynaklar geçmiş araştırmaları da incelemiş olduklarından, hem o kaynakların neler olduğunu gösterirler (bibliyografyaları ve atıfta bulundukları kaynakların konularını) hem de geçmişte yapılmış başlıca araştırmaların hangi konularla ilgili olduklarını ve o araştırmalara ilişkin eleştirileri sunarlar.

Dolayısıyla araştırmacı böylece gerek görürse, geçmişte yapılmış araştırmalara kolayca ulaşmış olur. Kaynaklara ulaşmada, bilimsel dergilerden, üniversitelerde yapılmış araştırmalardan, bibliyografyalardan, internet ortamında arama motorlarından, web sayfalarından ve o alanda araştırma yapanlardan yararlanılabilir.

Bugün kaynaklara ulaşmak, eskisine göre çok daha kolaydır Bugün kaynaklara ulaşmak, eskisine göre çok daha kolaydır. Üniversitelerin hemen hemen hepsi TÜBİTAK üzerinden ulusal ve uluslararası veri tabanlarına abonedirler. Araştırmacılar bu veri tabanları ile kaynaklara ulaşabilmektedirler.

Araştırmalar okunurken harcanacak zamanın alacağı süre şu faktörlere bağlıdır. Araştırmanın bilimsel niteliği, kullanılan dil, ortaya konan amaç ve problem iyi tanımlanmış, gidiş yolunu gösteren model ve kullanılan analiz teknikleri mantıki tutarlılığa sahipse, az zaman harcanır.

Araştırmacı kesin bir amacı hedeflemiş ve cevap arayacağı problemi net bir biçimde ortaya koyabilmiş ise, uzun bir zaman harcamayacaktır. Araştırmacının konu hakkındaki bilgisi, yöntemlere ve analiz tekniklerine hakimiyeti yüksek seviyede ise, az zaman harcar. Bu da daha önceki çalışmalarına bağlıdır. Yüksek lisans ve doktora programlarının ders aşamasındaki araştırmacılar sınırlı kaynaklara bağlı kalarak sırf

derslerde iyi not almayı hedeflediklerinde, araştırma safhasında kaynak okumaya daha fazla zaman ayırmak zorunda kalırlar. Araştırmacı, araştıracağı konu ile ilgili kavramlara, kuramlara, yöntemlere, modellere, analiz tekniklerine, o konu ile ilgili ya da ilişkili araştırmaların bulgularına ulaşmak için kitap, makale, tez vb. araştırmalara ulaşarak onları değerlendirmelidir.

Başlangıçta bu kolay değildir Başlangıçta bu kolay değildir. Özellikle araştırmacı, o alanda yeterince deneyimli ve yetkin değilse, neleri nasıl okuması gerektiğine ilişkin karar vermede zorlanır. Bu nedenle araştırmacıların şu hususlara dikkat etmeleri önerilir :

Kaynaklar ister yerli ister yabancı olsun, önce bilimsel çalışmaların başlıkları okunmalıdır. İyi bir başlık net, açık, araştırmanın muhtemelen neler söyleyeceğine ilişkin bilgi verir. Bağımlı ve bağımsız değişkenleri gösterir. Başlık dikkati çekiyor ve araştırma konusu ile ilgili görülüyorsa, özet okunmalıdır. Özet çalışmanın amacını belirtir, yöntem ve sonuçlar hakkında kısa bilgi sunar.

Özet ve başlık araştırmacıya yarar sağlayacak özellik taşıyorsa, araştırma dikkatle okunmalı ve ondan nasıl yararlanabileceği düşünülmelidir. Araştırmacı, zamanın baskısı ile hızlı hareket etmek isteyebilir. Ancak, kuramsal bilgi düzeyi yetersiz, yeterince yetkin değil, yöntem bilgisi noksansa, harcayacağı zamanın fazla olması gerektiğini bilmelidir. Bu da sabırlı olmasını gerektirir.

Bir araştırma okunurken, giriş bölümü dikkatle okunmalıdır Bir araştırma okunurken, giriş bölümü dikkatle okunmalıdır. Çünkü giriş bölümü araştırma konusunu geniş bir çerçevede tanıtır. O alanda yapılmış araştırmalara göndermede bulunur. araştırma problemine geçişi gösterir, ilgili kavramları açıklar. İyi bir kaynak değerlendirmesi seçiciliği gerektirir. Bu, konu üzerinde yapılmış her araştırmayı değil, araştırmacıya yarar sağlayacakların okunup değerlendirilmesi anlamına gelir.

Araştırmacı, kaynakları okurken, araştırmanın amacına, problemine, yöntemine, modeline, hipotezlerine ve analiz tekniklerine odaklanmalıdır. Araştırmalar, en yenisinden geriye doğru okunursa, zamandan daha iyi yararlanılır.

TEŞEKKÜR EDERİM…