İSTENEN DAVRANIŞLARIN DESTEKLENMESİ I

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Advertisements

DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
DİYARBAKIR 2008.
Tssb un tedavisi. HİPNOZLA PSİKOTERAPİNİN İLKELERİ Bu tip psikoterapinin prensipleri aşağıda anlatılan sekiz C ile özetlenebilir: Yüzleştirme (Confrontation).
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
Program Tasarım Modelleri
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
0-1 YAŞ BÜYÜME VE GELİŞME ÖZELLİKLERİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
NOT VERME VE MEZUNİYET.
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
DEVAMSIZLIK NEDENLERİ VE GİDERİLMESİ İÇİN NELER YAPILMALI?
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
CÜMLE TÜRLERİ YÜKLEMİNİN TÜRÜNE GÖRE Fiil Cümlesi
Neden sevilmez.
Program Tasarım Modelleri
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
AİLE EĞİTİMİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi
Okulöncesinde Fen Kavramlarının Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri
Eğitsel Rehberlik.
SOSYAL DAVRANIŞ.
DÜŞÜNME.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖĞRETİM İLKELERİ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
Oyun İçine Gömülü Öğretim
VELİ SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
Sınıfın İlişki Düzeni.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
SIRADIŞI ÖĞRENCİ ÇALIŞMALARI
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
Nitel Araştırmalar.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Sunum transkripti:

İSTENEN DAVRANIŞLARIN DESTEKLENMESİ I PROF. DR. ÇAĞLAYAN DİNÇER

SINIF İÇİNDE EŞİTLİK EN BÜYÜK EŞİTSİZLİKTİR

İnsanlardan istendik davranışları beklemek eğiticilik değildir. Onları bu davranışa yönlendiren, Bu davranışları destekleyen, Yaptıklarıyla bu davranışları çağrıştıran, İnsanları bu davranışların yararlılığına inandıran, Bu davranışları kolaylaştıran, Gösterilmeye başladığında onları güçlendiren kişidir.

İSTENENİ DESTEKLEYİCİ DAVRANIŞLAR İSTENENİ ÇAĞRIŞTIRICI DAVRANIŞLAR İSTENEN DAVRANIŞA İNANDIRMAK İSTENEN DAVRANIŞI SAĞLAMLAŞTIRMAK İSTENEN DAVRANIŞI KOLAYLAŞTIRMAK

İSTENENİ DESTEKLEYİCİ DAVRANIŞLAR Bir işe verilen destek ne kadar çoksa hedefe ulaşma olasılığı da o kadar artar. En iyi ortam destekleyici ortamdır. İSTENENİ DESTEKLEYİCİ DAVRANIŞLAR

İSTENENİ DESTEKLEYİCİ DAVRANIŞLAR Bu destek verilirken; istenen davranışların açıkça belirtilmiş olması, bu davranışların denetlenmesi, (denetim sadece okulda değil ailede de yapılmalı) o davranışı bilinçli, kasıtlı, plânlı şekilde çocuğun görmesi sağlanmalı, istenen davranışı yapma sürecinde çocuk başarısızlık ve acemiliği nedeniyle utandırılmamalı, kırılmamalı, ona hoş olmayan sözler söylenmemeli, çocuk istenen davranışların sergilendiği ortamlarda bulundurulmalıdır. İSTENENİ DESTEKLEYİCİ DAVRANIŞLAR

İSTENENİ DESTEKLEYİCİ DAVRANIŞLAR Ayrıca; tutarlı olması, kişilerin zaman içindeki tutarlılığı yanında, öğretmenler arası tutarlılık, aile-okul tutarlılığı da gereklidir. kişinin değil davranışın değerlendirilmesi, çocuğun yaptığını düşünmesini sağlamaktır. Çocuklar, hem olumlu, hem olumsuz davranışları için düşünmeye yönlendirilerek, olumlu olanlara yöneltilebilirler. davranışların doğru nedeni ve olumlu sonucunu önceden görmek gerekir, yarışmacı olmayan, iş birlikçi düzenlemeler olmasına dikkat edilmelidir. Davranış sürecinde yanlarında öğretmenin ya da yetişkinin varlığı da, istenene yönelimi destekler. Davranışlarını aşırı kısıtlamak yerine, özgürlük vermek ama sorumlu tutmak önemlidir. İSTENENİ DESTEKLEYİCİ DAVRANIŞLAR

İSTENENİ ÇAĞRIŞTIRICI DAVRANIŞLAR İsteneni desteklemenin bir yolu, onu gündemde tutmaktır. İnsanların gördüklerini taklit etme eğilimi güçlüdür. İstenmeyen davranışlar çocuğun yaşam alanından ne kadar süre uzak olursa, unutulmaları da o kadar kolay olabilir. Örneğin; Karşılaştığı insanlardan “günaydın” sözü ile birlikte bir gülümseme ve baş selâmı gören insanın, başkalarına bunları yansıtması beklenir. Böyle durumlarda, istenen davranışın mutlaka aynısının ve tamamının sergilenmesi şart değildir. O davranışı anımsatacak bir ipucu şeklindeki davranışlar da onu çağrıştırdığında, istenene götürebilecektir. İSTENENİ ÇAĞRIŞTIRICI DAVRANIŞLAR

İSTENENİ ÇAĞRIŞTIRICI DAVRANIŞLAR İstenen davranışa benzer davranışlar onu çağrıştırır. Öğretmenin öfkelenmesi çocukta öfkeyi, yalan söylemesi yalanı, kandırmayı, kapıyı çarpması eşyalara kötü davranmayı, kırıp dökmeyi, adil davranmaması başkalarına haksız davranmayı ve kötülük etmeyi daha kolay çağrıştırır, gösterilmelerine neden olur. Olumlu örnekler, olumlu davranışları çağrıştırırlar. İSTENENİ ÇAĞRIŞTIRICI DAVRANIŞLAR

İSTENENİ ÇAĞRIŞTIRICI DAVRANIŞLAR Başkalarının gösterdiği istenen davranışlar hakkında konuşmak da, çağrıştırıcı rol oynar. Bu başkası, özellikle öğrencilerin sevdiği bir insan, bir şarkıcı, bir sporcu gibi ünlü birisi olursa, çağrışımın gücü daha da artar. Olumlu davranışlar yapan insan resimleri; (lavaboda eline yıkayan çocuk, kitap okuyan öğrenciler, kırmızı ışıkta bekleyen bir grup), gibi örnekler, bu görüntülerin akla getirdiği istenen davranışların yapılmasını kolaylaştırabilir. İSTENENİ ÇAĞRIŞTIRICI DAVRANIŞLAR

İSTENENİ ÇAĞRIŞTIRICI DAVRANIŞLAR Kullanılan dil de isteneni çağrıştırıcı olmalıdır. Olumsuz sözcükler yerine, aynı veya yakın anlamlı olumlu sözcükleri kullanmak, o sözcüklerin anlamlarıyla ilgili davranışları çağrıştırabilir. Kirli sözü kirliyi, temiz değil sözü, ilk sözcük nedeniyle daha çok “temiz”i anımsatır. Aptal, sersem, berbat, kötü, yaramaz, gibi olumsuz sözcükler kullanılmamalı, bunların içerdiği istenmeyen anlamlar yoluyla, istenmeyen durum ve davranışlar çağrıştırılmamalıdır. İSTENENİ ÇAĞRIŞTIRICI DAVRANIŞLAR

İSTENEN DAVRANIŞA İNANDIRMAK Destek, inanan insandan daha kolay, içten ve çok gelir. İnsanları zorlayarak da onlara bir davranışı yaptırabiliriz, ama bu geçici olur, zorlama ortadan kalkınca, davranış da kalkar. Zorla, öğretmen korkusuyla çocukları bir süre sessiz, sırada tutabilirsiniz; ama öğretmen gidince bu davranışlar da biter, hatta tepki nedeniyle, bu davranışların tersi çoğalır. Öğretmen zoruyla bir süre sessiz bekletilen öğrenciler, o gidince, eskisinden daha çok bağırır, daha çok tekme atmaya, vurmaya, kırmaya yönelir. İSTENEN DAVRANIŞA İNANDIRMAK

İSTENEN DAVRANIŞA İNANDIRMAK İstenen davranışa inandırmanın yolları; insanların o davranışın yapılması gerektiğine inandırılmasıdır. İnsanları inandırmak güçtür. Eğer daha önce onunla ilgili başka bir şeye inanmışlarsa, bu inancı değiştirmek daha da güçtür. istenen davranışın yararını, istenen, zevk verecek olan sonuçlarını göstermektir. olumlu örnekler göstermektir. O davranış yapıldığında ulaşılmış olan olumlu sonuçlar, somut sonuç olarak, inanmayı kolaylaştırır. İstenen davranışın toplumca beğenildiğini belirtmek de inanma sağlayabilir. İSTENEN DAVRANIŞA İNANDIRMAK

İSTENEN DAVRANIŞA İNANDIRMAK İstenen davranışa inandırmanın yolları; İstenen davranış yapılmadığında suçluluk duygusu uyandırılarak da, olumlu sonuçlar alınabilir, İstenen şekilde davranılmadığında olumsuz sonuçlar alacağını belirtmek de inanmaya yardımcı olabilir, İSTENEN DAVRANIŞA İNANDIRMAK