ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERDE ÖZBAKIM BECERİLERİN ÖĞRETİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Özel eğitim nedir? Özel eğitimin farklı açılardan farklı tanımları yapılmaktadır. Özel eğitim büyük ölçüde öğretimle ilgilidir. O halde; Özel eğitimi özel.
Advertisements

Sağlık ve Hijyen.
EL TEMİZLİĞİ FATMA KURT.
ENGELLİ ÇOCUKLAR İÇİN EVDE BAKIM VE REHABİLİTASYON ÖNERİLERİ Doç. Dr
KİŞİSEL TEMİZLİK.
Sağlıklı yaşama ve sağlığı korumada gerekli yol ve kurallardır.
Çocuklara Temizliğin ve Özbakımın Öğretilmesi
9.Sınıf Meslek Esasları ve Tekniği
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
EĞİTİM 6 KİŞİSEL HİJYEN NİSAN
EĞİTİM 8 Kişisel Hijyen Oğuz Güler 1.
Özel Eğitim Dersi Ayşegül KORKMAZ.
ÖZBAKIM BECERİLERİNİN ÖĞRETİMİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖZ BAKIM BECERİLERİ
TOPLUM SAĞLIĞI HİZMETLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
Sabiha Hamdi Türkay İlkokulu Rehberlik Servisi 2014
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
.Çocuğumu okula nasıl hazırlamalıyım?
3-4 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİĞİ
EL YIKAMA.
Beceri, bireyin sahip olduğu yeterliliklerine dayalı olarak yapabileceği tahmin edilen veya yaptığı etkinliklerdir.
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ….
KİŞİSEL TEMİZLİK.
EMİNE KARAAĞAÇ DENİZ TAŞKIN REHBER ÖĞRETMENLER
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ….
KİŞİSEL HİJYEN SAĞLIK YÜKSEKOKULU.
1. ETKİNLİK/DRAMA Çocukların kullandıkları elleri bağlanarak kullanmadıkları elleri serbest bırakılır ve öğretmen tarafından kısa bir metin yazdırılır.
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU İLKÖĞRETİM OKULU.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EGİTİM
TOPLUM SAĞLIĞI HİZMETLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
ANEMİ (KANSIZLIK). Vücut dokularında enerji oluşumu için gerekli kimyasal işlemlerde kullanılacak oksijeni taşıyacak yeterlilikte kırmızı kan hücresi.
TEMİZLİK ALIŞKANLIĞI REHBER ÖĞRETMEN AYŞE KOLKESEN.
HİJYEN.
TEMİZ YAŞAM SAĞLIKLI YAŞAM
BAĞIMSIZ YAŞAM BECERİLERİ VE TUVALET EĞİTİMİ
Beceri Analizi Hazırlama Yaklaşımları
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
SAMSUN ATAKUM ALTINKUM İLKOKULU
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
ADIM ADIM TEMİZLİK.
VÜCUT ve GİYSİ TEMİZLİĞİ.
BURSA SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI 5. OTURUM – ÖZBAKIM BECERİLERİ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI GELİŞTİRME
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ….
ENGELLİLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN MATERYALLER
Ders 3 Kavramların sunulması
Personel Hijyeni İş Hijyeni
ÖZEL EĞİTİM İHTİYACI OLAN ÖĞRENCİLERE BECERİ ÖĞRETİMİ
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Bireysel Çalışma Yöntemi
KONYA/Çeltik 100.YIL İLKOKULU
ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
KİŞİSEL TEMİZLİK. SAĞLIK Yalnızca hastalık ve sakatlığın olmayışı değil, fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden tam bir iyilik halidir.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DERS: HALK SAĞLIĞI KONU: HİJYEN HAZIRLAYANLAR: KADRİYE ALTUNKEYİK FATMA EREN SEDANUR GÜRLEYİK ELİF AÇIL.
Kişisel Hijyen Ne Demektir? Bireylerin yaşamlarını sağlıklı bir şekilde sürdürmek için yaptıkları uygulamalardır!!!
KİŞİSEL HİJYEN BİREYSEL TEMİZLİK NEDİR? n Bireysel temizlik bireyin sağlığını devam ettirmesi için yaptığı özbakım uygulamasıdır....
Okulöncesinde Fen Kavramlarının Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri
Sunum transkripti:

ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERDE ÖZBAKIM BECERİLERİN ÖĞRETİMİ

Özbakım deyince aklınıza neler geliyor?

Özbakım becerileri diye adlandırdığımız becerilerin tümü, hepimizin bir gün boyunca yataktan kalktığımız ve yatıncaya kadar yaptığımız becerilerin tümüdür.

Özbakım becerilerinin öğretilmesinde esas amaç Bu becerileri kazanmış çocuk çevreden bağımsız olarak hareket edebilecek ve öz güvenini kazanmış olacaktır. Çocuk, isteklerini yerine getirebilmek için her zaman başkalarına bağımlı olamayacağını ve kendisinin de sorumluluk alarak yapması gereken işler olduğunu öğrenmelidir. Sorumluluk alma duygusu gelişir.

özbakım becerilerin kazanılması, çocuktan çocuğa farklılık gösterir. Bazı çocukların öğrenmesi daha güç olabilirken bazı çocukların öğrenmesi daha kolay olabilir. …….bireysel farklılıklar……..

Özbakım Becerileri Özbakım becerilerini şu alt başlıklarda toplayabiliriz. Tuvalet eğitimi, Giyinme-soyunma, Vücut temizliği.

Dikkat Etmemiz Gereken Noktalar Çocuğa temel becerileri kazanmasına yönelik sık sık fırsat verilmeli. Beklentiler çocuğun kapasitesi üzerinde olmamalı. Çocuğa karşı tutumda, ona karşı çıkmak yerine destekleyici olmak gerekmektedir. Beceriler basitten karmaşığa doğru bir sıra ile öğretilmelidir. Çocuk beceride zorlandığında ona yardım edilmeli, yapmak istemediğini belirttiğinde zorlanmamalıdır.

Tuvalet Eğitimi Gün içinde 1-2 kuru kalması -kendi kendine giyinip soyunabilmeyi - Tuvalet gereksiniminin olduğu hareketler ya da sözel ifadeyle belirtmeli.

Peki biz neler yapmalıyız? - Uygulanacak eğitim günde en az birkaç kez tekrar edilmeli. - Belli aralıklarla tuvaletinin olup olmadığı sorulmalıdır. - Gereksinimini belirttiği an ya da biz bunu hissettiğimizde tuvalete götürmeliyiz. - Soyunmasına yardım ederek tuvalete oturtmalıyız. .

-Çocuk tuvaletteyken ‘çiş-kaka’ gibi uygun yönergeler verilmeli ve tekrar etmesi sağlanmalı. -Sonrasında temizlik ve giyinme işleminde yardım edilebilir. - Giyimi zor olan pantolonlar yerine lastikli olanlar tercih edilmelidir. -Çocuğun her aşamada gözlenen davranışı ödüllendirilmelidir

Giyinme- Soyunma Soyunma becerilerinin giyinme becerilerinden önce öğretilmesi gerekir. Çocuk az bir yardımla da olsa kendi kendine giyinip soyunmaya maruz bırakılmalıdır. Sık deneme olanağı sunulmalıdır.

Pijamasının altını giyip-çıkarma, Pantolonunu giyip çıkarma, Bluzunu giyip-çıkarma, Çoraplarını giyip çıkarma, Bağcıksız ayakkabısını ya da terliğini giyip çıkarma. …….. Bu özelliklerin herhangi birinde yetersizlik gözlemlendiğinde eğitime başlanmalıdır…….

Çocuğa alınacak giysilerin özelliklerine dikkat edilmelidir. Başlangıçta düğmesiz giyecekler tercih edilmelidir. Küçük düğmeli giysiler yerine büyük düğmeli giysiler tercih edilmelidir. Beli düğmeli ya da kemerli pantolonlar yerine lastikli olanlar tercih edilmelidir.

Fermuarlı pantolonlar yerine düğmeli olanlar daha kolay öğrenilir. Büyük çıt çıtlı pantolonlar tercih edilebilir. Parmaksız olan eldivenleri parmaklı olanlara göre daha kolay öğrenirler. Bere şeklindeki bağcıksız şapkaları giymek daha kolay öğrenilir.

Beceriler basitten karmaşığa doğru öğretilmelidir. Öğretilmesi zor olan beceriler zaman zaman denenmelidir.

Fermuar açma - kapama Çıt çıt açma – kapama Düğme ilikleme – açma Pijama giyme – çıkarma Bluz giyme

PANTOLON GİYME 1) Kalçasına kadar giydirilmiş pantolonu giyer. 2) Dizlerine kadar giydirilmiş pantolonu giyer. (Sandalyede) 3) Ayak bileklerine kadar giydirilmiş pantolonu giyer.(Sandalyede) 4) Tek paçası giydirilmiş pantolonu giyer. 5) Eline giyeceği şekilde verilmiş pantolonu giyer.

KAZAK GİYME -Başı Giydirilmiş Kazağı Giyer -Başı ve Kolları Giydirilmiş Kazağı Giyer.. -Başı ve Bir Kolu Giydirilmiş Kazağı Giyer. -Başı Giydirilmiş Kazağı Giyer - Giyeceği Şekilde Önüne Serilmiş Kazağı Giyer. -Katlanmış Halde Duran Kazağı Giyer

Vücut Temizliği Normal bireyler gibi özel gereksinimli bireyler de vücudunu tanıyabilmeli ve bakımına yönelik gerekli becerileri öğrenmelidir. Öncelikle, -Ellerini, yüzünü yıkama -Dişlerini fırçalama -Banyo yapma gibi beceriler kazandırılmalıdır.

a) Ellerini Yıkama-Kurulama yemek saatinden önce ve sonra bu davranış tekrar edilmelidir. Çocukla birlikte el yıkanacağı söylenerek lavaboya gidilir. Musluk açılır, küçük bir sabun çocuğun avcuna yerleştirilerek ellerini ovuşturmasına yardım edilir. Suyun altında ellerini iyice durulaması sağlandıktan sonra musluk kapatılır. Ellerini yıkadıktan sonra havlu ile önce bir eli sonra diğer elini kurulamaya yardım edilir.

b) Yüz Yıkama Yüz yıkama eğitimi de aynı el yıkama eğitimindeki aşamalar uygulanarak gerçekleştirilir. Gerekirse ıslak bir havlu ile başlangıçta bu eğitim sağlanabilir. Önemli olan nokta fiziksel yardımın belli bir aşamadan sonra yerini sözel yönlendirmeye bırakabilmesidir.

c) Diş Fırçalama Öncelikle çocuğa uygun küçük bir diş fırçası seçilmelidir. Birlikte aynaya bakılarak dikkat çocuğun dişlerine çekilmelidir. Diş fırçası önce macunsuz olarak çocuğa verilir ve yönergelerle fırçalmasına yardım edilir.

d) Banyo Yapabilme Banyo yapımında kullanılan araç gereçler öncelikle çocuğa anlatılarak tanıtılmalıdır. Çocuğun soyunmasına yardım edilmelidir. Başlangıçta kovaya su koyup, çocuk bir tabureye oturtularak vücuduna su dökmesi sağlanır, yardım edilir. Sırasıyla saçı şampuanla yıkama, vücudu lifle yıkama ve vücudu durulama işlemleri uygulanmalıdır.

Eğer çocuk kendi kendine banyo yapabilme becerisini öğrenmiş ve yardımsız olarak ayakta durabiliyorsa, duş alma becerisinin öğretilmesine geçilebilir. Çocuğun korku oluşturmaması için güvenliğine ve su ayarına dikkat edilmelidir. Özbakımla ilgili tüm becerilerin sık sık tekrar edilmesi gerekmektedir ve bu becerilerin edinilmesi zaman alacaktır.

SORUNLARIMDAN KORKMAYIN! SİZ KORKTUKÇA ONLAR DAHA DA BÜYÜR. SORUNLARIMI KABUL EDERSENİZ, ÇÖZME YOLUNDA BÜYÜK BİR ADIM ATMIŞ OLURSUNUZ.

İLGİYLE DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER… Dilek YALAP Rehber Öğretmeni