Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Etik Günü Göktuğ Kubat 4-C 414 Göktuğ Kubat.
Advertisements

Zinde İSG Etiği DRUZ.
Sosyalleşme & Sosyal Ahlak
ETİK GÜNÜ VE HAFTASI Mayıs 2013
ETİĞİN UNSURLARI.
SULTAN GAZAL TANRIVERDİ KEMAL KILINÇ BAŞAK KARAMAN ZEYNEP BİLİROĞLU
İŞ YAŞAMI VE ETİK Yrd.Doç.Dr. İrem Ersöz Kaya Mersin Üniversitesi
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
GRUP ETİK SULTAN GAZAL TANRIVERDİ KEMAL KILIÇ BAŞAK KARAMAN
Analitik Eğitim Felsefesi
MESLEKİ ETİK Çevre Etiği Prof.Dr. Fatih M. Botsalı MK MK
İdealist Eğitim Felsefesi
ETİK NEDİR?.
İstanbul Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi
Felsefe Nedir?.
Hazırlayan:Ahmet DEMiR
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
SEVGI.
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
DEĞERLERİM VE HAYATIM Kazanım: Değerlerinin hayatı üzerindeki etkilerini açıklar. 10. Sınıf 25 nolu kazanım etkinliği.
Etik ve Ahlak.
Ahlak Gelişimi.
TÜRKÇENİN YOZLAŞMASI.
CEZA ETİĞİ Etik Nedir? *Etik veya en yalın tanımıyla töre bilimi. Etik terimi Yunanca ethos yani "töre" sözcüğünden türemiştir. Yanlışı doğrudan ayırabilmek.
AHLAK NEDİR?.
ETİK DAVRANIŞ VE DEĞERLER, İNSAN OLMANIN BİR ERDEMİDİR.
Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık. Rehberlik kavramından ne anlıyorsunuz?
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
Kamuda Memur Disiplini ve Ahlakı
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
2.1 GİRİŞ Çevresel değişimler, kirlilik ve teknoloji insanlık ve doğa için kalıcı zararların ortaya çıkmasına neden olabilir. İnsanların bu gibi.
İŞ ETİĞİ VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ETİK ALGILARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA.
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
Yeni İletişim Teknolojileri ve Etik
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
Etik Günü 25 Mayıs tarihi bütün dünyada etik günü olarak kutlanmaktadır. Bizim kültürümüze kavram ve çerçeve olarak farklı olan bu terim son yıllarda ülkemizde.
20. KÖKENKÖKEN “Etik” terimi Yunanca ethos "töre" sözcüğünden türemiştir. Ancak tarihi süreç içerisinde töre sözcüğünden farklı anlamda kullanılmaya.
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
2. Etik: etik, ahlaki davranış, eylem ve yargıları ilgilendiren bir konu olarak felsefe ve bilimin önemli bir parçası ve sistematik bir çalışma alanı olmuştur.
HEMŞİRELİK FELSEFESİ VE BAKIMDAKİ DEĞİŞİMLER
HEMŞİRELİĞİN TARİHÇESİ ve DOĞASINI OLUŞTURAN KAVRAMSAL ÇERÇEVE
DEONTOLOJİ Eski Yunanca “deontos” “gereklilik, zorunluluk”
DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN ARAŞTIRMA METODLARI ve DİLİ
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Sosyal Hizmet Etiği Doç.Dr. Elif Gökçearslan Çifci
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk Anlayışı
TÜRKÇENİN YOZLAŞMASI.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Farkına varma Tepkide bulunma Değer biçme Davranışlarını benimsenen ilkelere göre düzenleme Karakterinin parçası haline getirme.
ETİK KAVRAMI VE TÜRLERİ
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Test 1.
TEST 1.
Ahlak Gelişimi - Kohlberg
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİTEL ARAŞTIRMALARDA ETİK
3. HAFTA İLK KURAMCILAR.
MÜHENDİSLİK ETİĞİ.
Sunum transkripti:

Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir? Doç.Dr. Elif Gökçearslan Çifci Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü

Etik

Etik Nedir? Etik terimi Yunanca ethos yani “töre” sözcüğünden türemiştir. Felsefenin dört ana dalından biridir. Yanlışı doğrudan ayırabilmek amacıyla ahlâk kavramının doğasını anlamaya çalışır.

Etiğin batı geleneği, zaman zaman “ahlâk felsefesi” olarak da kabul görmektedir (Banks,2006). Ayrıca Türkçede etik sözcüğü, ahlak sözcüğü ve ahlak felsefesi ile eş anlamlı olarak da kullanılmaktadır.

Etik kavramının bir diğer kullanımı ise ‘doğru’ veya ‘yanlış’ ile ‘iyi’ veya ‘kötü’ olarak varsayılan şeylerle ilgili, insan davranışlarını şekillendiren standartlar ve kurallar bütünüdür (Banks, 2006: 5).

Etik, ahlaki seçimleri yansıtan bir disiplindir Etik, ahlaki seçimleri yansıtan bir disiplindir. Felsefenin bir dalı olan bu disiplinin, kendi içeriği, yöntembilimi ve literatürü (insan karakterinde, sistematik, formel ve hayati öneme sahip yanlışlıklar ve doğruluklarla ilgili) vardır (Pellegrino, 1989:491; Akt: Guttmann, 2006:2).

Etik ve ahlak terimleri özdeş değildir Etik ve ahlak terimleri özdeş değildir. Ahlak, belirli bir toplumun değer yargıları, normları, ilkeler ve kurallar bütünüdür. Ahlak görelidir, toplumdan topluma değişebildiği gibi aynı toplum içindeki insanların benimsediği ahlak kuralları arasında da farklılıklar vardır (Banks, 2006).

İnsanın iyi bir ‘’var olma biçimi’’, bilgece bir eylem yolu arayışına karşılık gelen etik, felsefenin, pratik var oluşu iyi olgusu/tasarımı etrafında düzenleyen bir parçasıdır. Bireylerin eylemlerinde ve diğer bireylerle ilişkilerinde doğru ve iyi olana doğru yönlendirme, iyi olana ilişkin yol gösterme özelliği ile etik için özne insandır. Sosyal hizmet mesleğinin öznesini de insan oluşturmaktadır.

Meslek etiği; meslek elemanlarının insanlarla ve toplumla ilişkilerinde mesleklerinin gereği olan ahlaki yaklaşımların neler olduğu ve neler olması gerektiğini anlatır. Sosyal hizmet mesleğinin uygulama alanında önemsenen konularının başında etik olgusu gelmektedir. Mesleki yöntemlerin uygulanmasında sosyal hizmet meslek etiği ; değişmeye ve gelişmeye açık bir yöndedir.

Bütün mesleklerde olduğu gibi sosyal hizmet mesleğinde de etik değerler mesleki uygulamalardaki iyi ve kötüyü tanımlar. Etik değerler, mesleki uygulamaların nasıl olsa daha iyi olacağını ne durumlarda daha iyi olmayacağını tanımlamaktadır (Mavili Aktaş, 2008).

Lowenberg ve Dolgoff (1996: 21), mesleki değerlerle meslek etik ilişkisinde şöyle bir değerlendirme yapar: “Meslek değerleri ve meslek etiği birbiriyle ilişkili olsa da aynı şey değildir. Mesleğin değerleri ve etiği birbiriyle uyumlu olmalıdır. Bu iki unsur arasındaki yegâne fark; değerler mesleki uygulamalarla ilgili iyi ve arzu edileni tanımlarken, etik doğru ve yapılması gerekenleri anlatır.

Değerler hangi düşüncelerin uygun olduğunu anlatırken, etik bu düşüncelerle ne yapılması gerektiğini ve bu düşüncelerin uygulamasının nasıl olacağına işaret eder” (Mavili Aktaş, 2008).

Etik insan odaklıdır. Etiğin asıl amacı; ‘’insanın iyi temellendirilmiş ahlaki kararları kendi başına vermek durumunda olduğunu ve başka hiç kimseye –ne her hangi bir otoriteye ne de sözde daha yetkin kimselere (anne-baba, öğretmen, yönetici vb.) – teslim olmaması gerektiğini gösterebilmektir’’. Bir başka deyişle etik, bireyi vesayet altına almak yerine toplum içinde diğer bireylerle yaşarken, bireyin kendisini nasıl gerçekleştirebileceğine ya da neyse o olarak var olabileceğine ilişkin yolları ortaya koyabilmektir

Günümüzde çeşitli alanlarda etikten bahsedebiliriz. Örneğin; Çevre etiği, Siyaset etiği Genetik bilim etiği vb Tüm etik düzenlemeler insan için yapılmaktadır. Dolayısıyla etik insan odaklıdır.

Etiğin bir diğer amacı da; ahlaki eylemin insanın isterse gerçekleştirebileceği , istemezse vazgeçebileceği keyfi bir tercih olmadığını aksine insanın varlığına ilişkin bunun vaz geçilmez bir özellik olduğunu gösterebilmektir. İnsanı sevebilmeyi öğretebilmektir.

Etik, temelleri olan sonuçlara varmayı amaçlamaktadır bu nedenle ne ahlakileştirme ne ideolojiye dönüştürme ne de dünya görüşü ortaya koyma gibi bir amacı vardır. Etik temelde insanın iyilik haline odaklanır. TV reklamlarını düşünün. Çocuğa zarar verdiği görülen bir reklama karşı toplumsal örgütlerin anında tepki vermesi….

Dünya görüşü ile etik değerler çatışması??

Etik mantıksaldır ancak bilimle paralel değildir Etik mantıksaldır ancak bilimle paralel değildir. Yani bilim ile etik paralel bir şekilde gelişmez. Başka bir deyişle bilim için önemli bir gelişme insanlık için önemli bir gelişme olmaya bilir böyle bir durumda etik devreye girer. Klonlama ile ilgili bilimsel gelişmeleri düşünün sperm olmadan kadından kadın üretildi. Bu bilimsel gelişme insanlık için çığır açabilir ancak bir diğer taraftan insanlığın zarar görmesine neden olabilir. Bu nedenle bazı çalışamların yapılması yasaklanmıştır. Bilim ne kadar gelişirse gelişsin, etiğe duyulan ihtiyaç ortadan kalkmayacaktır. Çünkü bilim ve teknoloji ürettiği bilginin kullanımında neyin iyi olduğuna kendisi karar veremez.

Bilim, sorunları net bir biçimde ortaya koyabilir, çeşitli alternatif eylemlerin göreceli olarak nelere mal olabileceğini hesaplayabilir, uygulamaların en iyi yolunu gösterebilir. Ancak bilim, insanları seçim yapma ve karar verme gibi insani sorumluluklardan kurtaramaz. Bu nedenle iyi olana karar vermek için etiğe ve etik değerlendirme yöntemlerine ihtiyaç duyarız.