Rüyaların Psikoterapide Kullanılması

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eğitim İçeriğinin Sunumu
Advertisements

KÜYEREL BAĞLAMDA KADIN
Spor Sosyolojisi Nedir? İlgili Temel Kavramlar
BEBEKLER Giriş.
PSİKODRAMA VE SOSYODRAMA
Şİddet Muhammet GÜLER.
SÖZEL YORUMU GÜÇLENDİRME DİKKAT VE MOTİVASYON PROGRAMI
Yaratıcı Drama Atölyesi
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Yaratıcı Drama.
OEE – Drama Dramanın Eğitiminin Avantajları
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
Kişilik Bozukluklarında Tedavi ve Sağaltım
Psikoanalitik Aile Terapisinin Hedefleri
EĞİTİMDE DRAMA.
DRAMA 5. HAFTA DRAMANIN YAPISI VE UYGULANMA AŞAMALARI
YETİŞKİNLERİN PSİKOLOJİK DAVRANIŞ BİÇİMLERİ
PSİKOTERAPİLER Genel Bilgiler
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
Öğr. Gör.Dr. Berna CANTÜRK GÜNHAN
YANSITICI DÜŞÜNME.
4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri PSİKOLOJİK DESTEK TÜRLERİ
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
Obsesif kompulsif kişilik bozukluğunda ilk tedavi denemeleri davranışçı terapi ve sistematik duyarsızlaştırma ile yapılmıştı. En çok kullanılan tekniklerden.
Yapısal Kişilik Kuramı
ROL OYNAMA ve DRAMA.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
Yaratıcı Drama Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
8 TANRI ALGISI Hakan ZAFER Din Psikolojisi
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
Yapısal Kişilik Kuramı
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
GİRİŞ.
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
Psikanaliz D.Hakan Delibaş.
Psikodrama Giriş. Psikoterapinin amaçları Varolan belirtilerin ortadan kaldırılması, geriletilmesi veya değiştirilmesi Bozulmuş davranış örüntülerinin.
DRAMA Drama;doğaçlama,rol oynama ve tiyatro tekniklerinden yararlanarak öğrencilerin yaşantıyı,bir olayı,bir fikri veya soyut bir kavramı oyunsu süreçlerle.
KONU Süreçsel Drama Yaklaşımı
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
DAVRANIŞIN PSİKODİNAMİK TEMELLERİ VE EGO SAVUNMA MEKANİZMALARI
OKUL ÖNCESİNDE EĞİTİCİ DRAMA
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Sembolik Düşünce Nedir
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
ÜSTÜNLÜK ARAMA KURAMI - Adler Doğum Sırası En büyük çocuk; tacını yitirmiş kraldır. Yaşamının ilk yıllarında çevresinin ilgi merkezindeyken ve her.
Psikiyatride öykü alma ve muayene
OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
DRAMANIN NORMAL ÇOCUK AÇISINDAN SAĞLADIĞI YARARLAR
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sizce Teknoloji Nedir?.
DRAMA UYGULAMALARI, DRAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
EMPATİK İLETİŞİM Bireyler arası ilişkilerde gönderilen iletilerin duygusal yönü ve içeriği ile algılanması ve anlaşılması.
ROL OYNAMA ve DRAMA.
Yaratıcı Drama.
Müzede Yaratıcı Drama.
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
TEKNOLOJİ VE TASARIMIN TEMELLERİ
YARATICI DRAMANIN ÖGELERİ 1.Lider/Öğretmen
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
KİŞİLİK VE BENLİK.
Prof. Dr. Aysel KÖKSAL AKYOL
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Rüyaların Psikoterapide Kullanılması Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi

Gecenin sağladığı fantastik olasılıklar olmaksızın, yaşam çok fakir olurdu. Her gece rüyalarımız aracılığı ile büyüsel bir dünyaya kapı açar, zaman ve mekan ötesi yeni bilgiler yaşantılarız.

Her gece rüyalarımızın tiyatrosuna gireriz, senaryosunu kendimizin yazdığı. Onun içindeki sonsuz yaratıcılığımızı ve spontanlığımızı keşfeder, hayran oluruz Rüya tiyatrosu

Düş gördüğünde bir Tanrıdır insan, düşündüğünde ise dilenci Hölderlin

Gecenin bilgeliği iç dünyamızdan getirdiği mesajlarla yaşamımızı zenginleştirir. Roine E

Gecenin dili

Düş egonun sağladığı mantıklı düşüncenin ötesinde bir iç deneyim yaşatarak uykudaki farkındalığın bilgeliğini taşır bize Düşlerin katkısı

“Geçen gece rüyamda kelebek olduğumu gördüm “Geçen gece rüyamda kelebek olduğumu gördüm. Ama şimdi bir kelebek olduğunu düşünen bir insan mı, (...)/(yahut) insan olduğunu düşünen bir kelebek mi olduğumu kestiremiyorum” Çin Rüya gerçekliği

Rüyaların yorumu zihnin bilinçdışı etkinliklerinin bilgisine götüren kral yoludur Freud’a göre

Düşler imajların evrensel dilini kullanarak iç ve dış dünyamızı bütünleştirmemize, gerçeklikle ve sınırlılıklamızla yüzleşerek yaşam sorunlarıyla başa çıkmamıza yardım eder Eğitici olarak düşler

Rüyalar dilin sınırlarının ötesine geçen bir düşünceye izin verir Düşler sözellik öncesi niteliği nedeniyle imgelerle konuşur Alvarez Düşlerin dili imgeler

Freud’a göre düşler İstek doyurucu olarak düşler Yasak istek ve arzular bilinç düzeyine çıkmak isterler. Ancak kabul edilemez türden oldukları için bilinçdışında tutulmaya çalışılırlar. Bir yerden sonra bir yolunu bulup sembolik bir ifadeye dönüşerek bilinç düzeyine yükselirler. Rüyalar bilinçdışındaki örtük bir mesajın sembollerle aktarılmasıdır Freud’a göre düşler

Jung’a göre düşler Ruhsal dengeleyici ve ödünleyici olarak düşler Düşler bilinçdışının normalleştirici işlevidir. Düşler yoluyla psişe kendini dengeler, geliştirir. Jung’a göre düşler

Düşler bilincin göz ardı ettiği önemli bir ruhsal gerçekliği simgeler yoluyla açığı vurur. Düş sembolleri zaman aşkın bir işleve sahiptir. Rüyalar çözümlenirken aktif imgelem ve amplifikasyon teknikleri kullanılır Jung’a göre

Jung’a göre ortak bilinçdışının arketipleri rüyalarımız içinde gömülüdür. Bu arketiplerin analizi ile yaşamımızın temel temasını bulmamıza yardım eder Rüyalarla çalışmada Jung rüyayı görenin yakın zamandaki yaşantısına,gördüğü imajlara önce şimdiki zamanın kısa zamanlı lensiyle, daha sonra da evrensel ve zamanüstü olan lensiyle bakar Jung’a göre

Düş id, ego, superego arasındaki iç çatışmalar için bir uzlaşı yoludur Shapiro’ya göre

Nesne ilişkileri kuramına göre Segal, rüyada karşımıza çıkan uslubun rüya görenin kişiliğini yansıttığını ileri sürer.Bu uslubu da kişinin nesnelerle kurduğu ilişkiler, endişeler, korku ve savunmaları belirler. Düşler bilinçdışı ile bilincin iletişim kurma amacını taşır.Bilinçdışı içeriğin işlenmesini ve ifade edilmesini sağlar Nesne ilişkileri kuramına göre

Benlik psikolojisine göre Rüyalar onu görenin benliğine ilişkin kurucu unsurları sağlamlaştırır. Rüyadaki metaforların sembole dönüştürülmesi sağlanırsa bilinçdışı süreçlerin çalışma biçimi anlaşılabilir. Rüyalar rüya görenin zihnindeki sorunlara bir karşılık olarak oluşur Kramer Benlik psikolojisine göre

Bilişsel kuramcılara göre Rüyalar bireyin “hot cognitionları”nı, şemalarını saptamada iyi bir araç olarak kullanılabilir Bilişsel kuramcılara göre

Perls rüyayı kendiliğin rollerinin dramatik temsili olarak görür Rüyayla çalışırken analizden uzak durur, daha çok dramatizasyon tekniklerini kullanır Gestalt terapide danışan rüyasını parçalara ayırarak canlandırır Perls rüyadaki her nesnenin kendiliğin bir parçası olduğunu ve canlandırma süreci ile bütünleştirilmesinin gerektiğini düşünür Gestalt kuramına göre

Eggan rüyaları evrensel sembollerden oluşan ve bilince kabul edilmeyen gizli içerik, rüya görenin kişiliği ve kültürel bağlantısından oluşan bir “üçgen ürün” olarak tanımlar Eggan’a göre

Düşler kendilerini mantıklı ve soyut bir şekilde ifade etmezler Düşler kendilerini mantıklı ve soyut bir şekilde ifade etmezler. Daima düşlerin dili mecaz ve kıssalardır Bu ilkel dillerin de bir özelliğidir. Bedenimiz filogenetik gelişimin izlerini taşır, aynı zamanda insan zihninin özelliklerine de sahiptir Düşlerin dili

Sembolizm İnsanın imajinasyon yeteneğinin sembolleştirici bir özelliği vardır. Zihne “anlamlar” halinde gelen bilinçdışı materyal imajlara bürünerek görünür hale gelirler

Rüya bizim yazdığımız bir dramadır

Ionesco’ya göre düş tam bir dramadır Ionesco’ya göre düş tam bir dramadır. İnsan düşlerinde daima iki arada bir derededir. Daha açık söylemek gerekirse düş bilinçli düşüncedir. İmgelerle ifade edilen bu düşünce uyanıkkenki düşüncelerimizden daha bilinçlidir, ama aynı zamanda gerçekten ziyade bir dramaya benzer. Drama olarak düş

Moreno rüyayı bir iç tiyatro olarak tanımlar Moreno rüyayı bir iç tiyatro olarak tanımlar. Bu tiyatro psikodrama ile dışsallaştırılır ve üzerinde terapötik olarak çalışılır. Hasta rüyasını yeniden görmeye, sahnede rüyayı görmeye devam etmeye, ona daha uygun gelen bir sona ulaştırmaya cesaretlendirilir ya da onu altüst eden gizli dinamikleri daha iyi kontroledebilir hale getirilir Moreno’ya göre düş

Psikodrama rüyalar ve dış gerçeklik arasında köprü kurmayı ve günün bilinçliliği arasında kaybolmuş dili yorumlamayı sağlar (Roine 1997) Psikodrama ve düş

Psikodrama ve düş Psikodramada düş yorumu yapılmaz Düşü gören diğer grup üyelerinin yardımıyla rüyasını canlandırır. Bir taraftan kendi rolünü oynarken, diğer rolleri de yönetir Roller daha sonra düşün farklı sahneleri için değiştirilebilir Psikodrama ve düş

Düşün dramatize edilmesinde gizli anlamları, çağrışımları, duyguları açığa çıkarması ve netleştirmesi amaçlanır Sona giderken düşü gören düşü tatmin edici farklı bir sona götürmesi için yönlendirilir Düşte olamayanlar eklenebilir Psikodrama ve düş

Terapötik yönüyle düşler Düşler duyguları düzenleyici işlevleriyle de terapötik rol oynarlar Hartmann düşlerin, güvenli yerde bağlantılar kurma ve uyanıkken ayrışmış olan düşüncelerini birleştirmesine olanak vererek psikoterapiye benzer işlev görebileceğini ileri sürer Terapötik yönüyle düşler

Psikodrama sahnesinde ‘orada ve o zaman’ki durumuyla ve diğeriyle karşılaşarak iç durumunun yansımasını görür Ayna işlevinde düşler

Geleceğe hazırlayıcı olarak düşler Travmatik olaylarla başa çıkmada ve yaraları onarmada uyku ve rüyanın önemli bir katkısı bulunmaktadır Düşler ‘Acil Durum Sistemi’ gibi çalışarak kişiyi olası felaketlere hazırlarlar Geleceğe hazırlayıcı olarak düşler

Travma tedavisinde düşler Kellermann’a göre (1992) rüyaların psikodrama aracılığı ile ele alınması birçok mekanizma aracılığıyla travmaların onarımında önemli rol oynar; Travmatik olayın bastırılmış yaşantılar güvenli bir ortamda yeniden canlandırılır Bilişsel yeniden işlemleme süreci ile olayla bağlantılı olabilecek bilinçdışı çatışmaların çalışılması yeni bir anlayış kazanmayı sağlayabilir Travma tedavisinde düşler

Travma tedavisinde düşler Duygusal katarsisle travmadan artakalan duygu artıkları boşaltılabilir Artı gerçekliğin imajinal bileşeni aracılığı ile protagonistin dünya görüşü genişletilir Travmanın kişiler arası ilişkileri nasıl etkilediğine odaklanılarak izole olmanın önüne geçilir Tedavi ritüelleri yaşam deneyimlerine anlam katacak bir dönüşüm gerçekleştirir Travma toplu bir yaşantıysa, sosyodrama aracılığı ile yeni bir denge durumu oluşturularak, duruma uyum sağlanır Travma tedavisinde düşler

Yaşama anlam katan düşler