2 SINIF YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman KARATAŞ Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi 1 1
Sınıf yönetimi, öğrencilerin temel psikolojik ihtiyaçlarını anlama ile başlar
“Her yiğidin bir yoğurt yeyişi vardır.”
Her öğrenci saygı duyulacak biricik (individual) varlıktır Her öğrenci saygı duyulacak biricik (individual) varlıktır. Farklılıklara (diversity) saygı.
İnsan hakları
Öğrencinin genetik özellikleri Kalıtım ve Çevre
Öğrencinin gelişim düzeyi
Bedensel gelişim Algısal gelişim Bilişsel gelişim Duygusal gelişim Sosyal gelişim Cinsel gelişim, dil gelişimi vs.
Sosyal ve psikolojik boyutları Huy, mizaç Kişilik (şahsiyet) Sosyal ve psikolojik boyutları Ahlak
* İçedönük – dışadönük * Sıcak – soğuk, canı tez – ağır * İnce, sportif, tombul kişiler * “Ayna benlik”, “rol teorisi” * Freud’un psikoanalitik açıklaması * Erickson’un psikososyal gelişim kademeleri
Bilgilerimiz algılarımıza, algılarımız duyularımıza bağlıdır.
“Göz bakar, beyin görür.”
ve öğrenmeye etki eden diğer faktörler Zeka ve öğrenmeye etki eden diğer faktörler
Motivasyon (güdüleme) Yetenek ve ilgi Uygun çevre şartları Motivasyon (güdüleme) Dikkat Öğrenmeye hazır olma Dil İhtiyaç vs..
Duygusal zeka Öğrenciler duygularını ve sorunlarını okul kapısında bırakmazlar, sınıfa getirirler. Bazen öğretmen olarak biz de!
İlgi ve ihtiyaçlar
Güdüler Güdülenmenin temelinde ihtiyaçlar vardır. Birincil güdüler, organizmanın açlık, susuzluk gibi hayati ihtiyaçlarından kaynaklanır ve fizyolojik dürtüler olarak adlandırılır. İkincil güdüler ise, bireyin daha çok sosyal çevrede edindiği güdülerdir.
1. Fizyolojik ihtiyaçlar – Yaşam desteği Açlık, susuzluk, hava, beden rahatlığı, boşaltım, seks 2. Güvenlik, emniyet, tehlikeden uzak olma Arkadaşlar, öğretmen yönetimi, karar vericiler 3. Ait olma duygusu, başkalarıyla ilişki Bu üç kademede bedensel ve ruhsal güvenlik aranıyor 4. Takdir edilme, başarılı olma, tanınma: Hem iç hem de dış tatmin arıyor.
Maslov kendini gerçekleştirmeden önce iki kademe daha ekliyor: Bilişsel ihtiyaçlar: bilme, anlama, keşfetme Estetik: güzellik, düzen, simetri arayışları Kendini gerçekleştirme: Kendinden memnun olma, içindeki güçleri özgürce ortaya çıkarma Tam doyum (Transcendence): Başkalarının kendini gerçekleştirmesine yardım
Öğrenme stilleri
Her öğrencinin en iyi öğrendiği yol, onun öğrenme stilidir. Bir öğrencinin algılamasını, çevredeki diğer insanlarla ilişkilerini ve öğrenme çevresindeki davranışlarına etki eden bilişsel, duyuşsal ve fizyolojik yapısı, onun öğrenme stilini belirler.
Dört öğrenme tipi 1.Görsel: Görerek ve okuyarak öğrenmeyi tercih edenler. 2.İşitsel: İşiterek, dinleyerek ve tartışarak öğrenmeyi tercih ederler; 3.Kinestetik: Yaparak, gezerek öğrenirler. 4.Sosyal: Bazı öğrenciler de başkalarıyla sosyal etkileşim halinde daha iyi öğrenir
Kolb’un öğrenme stilleri Yerleştiren (accomodator) : Somut yaşantı ve aktif yaşantı öğrenme biçimlerini kapsar. Yaparak ve hissederek öğrenme. Özümseyen (assimilator) : Soyut kavram ve fikirler üzerinde durma, kavramsal modeller yaratma. Değiştiren (diverger) : Düşünme yeteneği, değer ve anlamların farkında olma, ilişkilerin anlamlı organizasyonu. Ayrıştıran (converger): Problem çözme, karar verme, fikirlerin mantıksal analizi, sistematik planlama.
Öğretmenin bağlı olduğu öğrenme kuramı, onun Sınıf Yönetimini etkiler.
Sosyal öğrenme (taklit) Bilişsel öğrenmeciler Yapısalcı öğrenme Koşullanmacılar Sosyal öğrenme (taklit) Bilişsel öğrenmeciler Yapısalcı öğrenme Bilgi işlem tarzında öğrenme
Hiç kimse başkasının yerine öğrenemez! Öğrenme bireyseldir. Hiç kimse başkasının yerine öğrenemez!
Kendi kendini açıklama "I am afraid to tell you who I am because if I tell you who I am, you may not like who I am and it's all I have." John Powell
Öğretmenlere öğütler Her öğrencinin adını öğreniniz. Bir ders sınıfa gelmediğinde, onun yokluğunu farkettiğinizi ona söyleyin Her öğrenci ile olumlu göz teması kurun Onun kendine güvenmesini ve kendini kontrol etmesini sağlayın.