Psyc 351T Ölçme Teknikleri BERNA AKÇİNAR
Ders İçeriği İçerik Okumalar Notlandırma Sistemi Ders saatleri– yoklama
Merhaba (Sayın) Hocam, Ben Psy 351. 02 sectionından xxx. Ekte Merhaba (Sayın) Hocam, Ben Psy 351.02 sectionından xxx. Ekte *** ile ilgili sunumumuz bulunmaktadır. Grup üyelerimiz x,y,z’dir. Saygılarımla, (iyi akşamlar; iyi günler; iyi çalışmalar) xxx
Psikolojik Test ve Değerlendirmenin Tarihçesi
Psikolojik Test ve Değerlendirme Nedir?
Psikolojik Test ve Değerlendirmenin Tanımı Ölçme aracı Davranış örneği (örnekleri) Standardize edilmiş koşullar – örneklem/birey Nitel ve nicel bilgi, sonuç ve skorlama ile ilgili önceden belirlenmiş kurallar olmalıdır - nesnellik
Psikolojik Testin Kuralları Standardizasyon – Nesnellik- Test Normları – Geçerlik– Güvenirlik-
Psikolojik Testin Kuralları Standardizasyon – Test ve değerlendirmeler, tutarlılık ve aynı koşullar altında yapılmalıdır. Nesnellik- Öznel değerlendirme ve önyargılar, davranışların gözlemlenmesi ve değerlendirilmesinde minimize edilmelidir. Test Normları – Büyük bir örneklemde test edilerek elde edilen ortalama ve standart skorlar – bireyin sonuçları referans (karşılaştırma) noktası olan bu büyük grup ile karşılaştırılır. Geçerlik– Test, amaçladığı davranışı veya olguyu ölçmelidir. Güvenirlik- Farklı zaman, test, değerlendiren kişiler arasındaki tutarlılık.
Psikolojik Testlerin Tarihçesi Psikolojik testin çıkış noktası Bireysel farklılıkların ölçülmesi ve anlaşılması Neden? Profesyonellerin performansına olan ilgi Çin sistemi (MÖ 2200) – Finansal ve hukuk konuları hakkında çalışacak profesyonelleri seçmek ve belirlemek 19. yüzyıl Avrupası – zeka geriliği ve zeka ile ilgili olan hastalıkların belirlenmesi
19. Yüzyılda Psikolojik Değerlendirme Bilim ve ölçüm konularına ilgi Psikolojinin, deneysel ve niteliksel bilim olarak ortaya çıkması Amerika’da devlet eğitiminin ortaya çıkması Yetenekler konusunda genetik etkilerin araştırılması konusuna ilgi (Galton)
20. Yüzyılda Psikolojik Değerlendirme Devlet eğitimi ve devlet fonlarının kısıtlı olması Alfred Binet ve Theodore Simon – Genel zeka testleri – okul çağı çocuklarında zeka geriliğini belirlemek 1908 – Revizyon – farklı yaş gruplarına uyarlama 1. Dünya Savaşı için askeri personel yetiştirme ihtiyacı – Amerikan Ordusu için Genel zeka becerileri Psikopatoloji ölçümleri
Türkiye’de Psikolojik Test ve Değerlendirme Binet-Simon Zeka Testi çevirisi (Tan, 1972) 1930-1945 yılları – İngilizce, Fransızca, Almanca çeviri 1953 – Test ve Araştırma Bürosu – Milli Eğitim Bakanlığı – test geliştirme ve uyarlama & danışmanlık ve eğitim 1958 – Rehberlik ve Araştırma Merkezleri – ilk ve ortaokul öğrencileri için başarı ve yetenek testleri Yurtdışında eğitim – yüksek lisans öğrencileri 1950ler – Üniversite programları 1980ler - Kongreler
Bugünkü Psikolojik Testler– Uygulama Alanları Başarı testleri Yetenek testleri Sertifika testleri Tutum ölçümleri Zeka testleri Kişilik testleri İşe alım değerlendirmeleri Performans testleri Değerlendirme testleri Akıl sağlığı değerlendirmeleri
Test ve Ölçüm Çeşitleri Performans Testleri Essay yazma, çoktan seçmeli maddeler, genel akıl becerileri (zeka testleri), müzik beceri testleri. Davranışsal Gözlem Belirli bir davranışın gözlemlenmesi. Kişinin kendini raporladığı ölçümler Bireylerin kendi tutum, duygu, alışkanlık, inanç, ilgilerini tanımladığı Kişilik envanterleri ve anketler
Test ve Ölçüm Çeşitleri Standardize edilmiş ya da standardize edilmemiş Normların olup olmaması ve sonuçların değerlendirilmesi Bireysel ya da grup Sözel ya da performans Bilişsel ya da duygusal Başarı ya da yetenek
Testlere nereden ulaşabiliriz? Basılı testler veri tabanları Ölçüm kitapları (Mental measurements yearbook) Klinik alanda kullanılan testler İnternet ortamında olan testler ETS/ERIC veri tabanları Psikolojik ölçümler veri tabanları
Aktivite Değerlendirilecek ve test edilecek bir alan/konu belirleyin. Hangi ölçüm? Hangi uygulama alanı? Başarı testleri Yetenek testleri Sertifika testleri Tutum ölçümleri Zeka testleri Kişilik testleri İşe alım değerlendirmeleri Performans testleri Değerlendirme testleri Akıl sağlığı değerlendirmeleri
Aktivite Herhangi bir psikolojik test/değerlendirme eğitim içeriği hakkında bilgi Kaç gün/saat Eğitimi veren kişi Eğitim hakkında bilgi