Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

Bireyi tanımanın amacı:
İŞ BİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
TAKIM KURMA VE GELİŞTİRME
Probleme Dayalı Öğrenme -İki Yıllık Deneyim-
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
İşletmelerde Eğitim İhtiyacının Belirlenmesi
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Sınıf; paylaşma, uzlaşma, yarışma, rekabet gibi olumlu ve olumsuz ilişki yapılarının görülebileceği bir yaşam alanıdır. Rekabetçi, bireyselci ve işbirlikçi.
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
ROL OYNAMA.
Davranış Bilimleri Hafta I.
POZANTI ATATÜRK ORTAOKULU
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI
ANAOKULU ÖĞRENCİSİ DEĞERLENDİRME FORMU
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Internet Projeleri Projeler, öğrencilerin belirli bir konuyu araştırmak amacıyla çeşitli türdeki (görsel, işitsel, görsel ve işitsel) kaynaklardan elde.
Öfke, insanı inciten ya da yararına dokunan bir olay karşısında içinde duyduğu, kendisini sert davranışlara zorlayan durumdur. ÖFKE NEDİR?
OKUL GELİŞİMİ YÖNETİM EKİBİ (OGYE) TOPLANTISI
SIFATLARIN ÜSTÜNLÜK DERECELERİ
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
Sorgulamaya Dayalı Öğrenme
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
PAYDAŞ GÖRÜŞLERİ Yrd.Doç.Dr.Maviş Emel KULAK KAYIKCI
OKULA UYUM SÜRECİ.
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
DERS: Sosyal Bilgiler ÜNTE: Uzaktaki Arkadaşlarım SINIF: 4/A
Trafik Hakkında Ne Biliyoruz? Trafik yaşamımızı nasıl etkiler?
Sosyal Beceri Öğretimi
Mentör Öğretmenlik.
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
Karlıova YBO Rehberlik Servisi
Bireyi Tanıma Teknikleri
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
TUTUM VE DAVRANIŞLAR.
Toplam Kalite Yönetimi
OTMG KAPSAMINDA YAPTIĞIMIZ ETKİNLİKLER GELİŞİM ALANLARI EYLÜLEKİMKASIMARALIKOCAKŞUBATMARTNİSAN MESLEKİ GELİŞİM KİŞİSEL VE MESLEKİ GELİŞM Öğrencilerin.
FERAH ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ PSİKOLOJİK DANI$MA ve REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
Yönetim Nedir? Yönetim, toplumsal gereksinmelerin bir bölümünü karşılamak üzere kurulan bir örgütte, örgütün varlık nedeni olan amaçlarını gerçekleştirecek.
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
Bireyi Tanıma Teknikleri II
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
KÜÇÜK SANATÇILAR ÖYKÜ YAZIYOR
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Dereceleme Ölçekleri, Kontrol Listeleri ve Envanterler
Etkileşime Dayalı Teknikler
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Karşılaştırmalı Eğitim
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
PDR SERVİSLERİNİN STANDARDİZASYONUNU GELİŞTİRME GRUBU
Geçerlik ve Kullanışlılık
Dikkat Artırıcı Unsurlar 1.Olumlu iletişim 2.Kişiye özgü öğrenme biçimlerine yönelik yapılandırılmış eğitim çalışmaları 3.Egzersiz ve spor 4.Ortamsal Düzenlemeler.
MEB DERGİ MAKALE İNCELEMESİ SAYI 211
Bireyi tanıma ve teknikleri
TAKIM SARGINLIĞI.
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
Gözleme Dayalı Teknikler I
Anket ve Likert Ölçekler
Sunum transkripti:

Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikleri Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik

Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler - Sosyometri Bir grubun üyeleri arasındaki etkileşim örüntüsünü tespit etmek amacıyla kullanılan tekniğe sosyometri adı verilir. Sosyometri, bir grubu oluşturan bireylerin sosyal durumunu, birbirleriyle olan ilişki biçimlerini, grup içerisindeki alt gruplar, klikler, ve grubun gerçek görünümü ve grup bütünlüğü hakkında bilgi almak amacıyla kullanılan bir tekniktir. Sosyometri Örneği Okulda öğrencilerin;  Kimlerle arkadaş oldukları, Oluşturdukları yaş gruplar, Kimlerle işbirliği yapabildikleri, En çok sevilen öğrencinin kim olduğu, Kimlerin grup işbirliği ve oyun dışında kaldıkları, Kimlerin grupları meydana getirdikleri ve sınıftaki gruplaşmaların kimler tarafından ve nasıl yönetildiği, Grubun ya da sınıfın lideri kim olduğu, sosyometri yoluyla anlaşılabilir.

Liderler Yalnızlar Çekimserler Dengesizler Klikler Cevap: A Liderler: Bunlar sınıfta ya da grupta bulunan diğer üyeler tarafından en çok tercih edilen dolayısıyla fikirlerine başvurulan ve kararlarına uyulan kişilerdir. “Sınıfta kimin kararları güvenilir veya kimin izinden gidersiniz” şeklinde sorulan soruya alınan cevaplarla sınıftaki lider ya da liderleri tespit etmek mümkündür. Yalnızlar: Sınıfta veya gruptaki üyelerden hiç biri tarafından seçilmemiş kimselerdir. Öğrencinin kendisi ve ailesi ile yapılan görüşmelerle, sınıf içi ve dışı yapılan gözlemlerle ve arkadaşları ve öğretmenleri ile görüşülerek onu yalnızlığa iten nedenler araştırılmalıdır. Çekimserler: Arkadaşları tarafından yazıldığı halde kendisine verilen sayıda arkadaş adı yazmada çekimser davrananlardır. Dengesizler: Kendilerini isteyenleri istemeyip başkalarını isteyenlerdir. Klikler: Gruptan soyutlanmış ama kendi arlarında ilişkili yani birbirlerini seçen alt gruplardır. Bunlar bir çete grubu gibi birbirlerine çok bağlıdırlar ve grubun bütünlüğünü bozabilirler. Yorumlama yapılırken klikleri teşkil eden öğrencilerin hangi nedenlerle bir araya geldikleri araştırılmalıdır.

Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler - Sosyometri Sosyometrinin değerlendirirken dikkat edilecek unsurlar; Öğrenciler arasında gruplaşmalar, klikler var mıdır? Niçin? Sınıf veya grup bir bütün mü, yoksa parçalanmış mı? Grup lideri olarak seçilen öğrencinin beden, zihin, sosyal, duygusal ve kişilik özellikleri nelerdir? Bu özellikler beğenilen özellikler mi yoksa bunun karşıtı mı? Öğrencilerin lider olarak seçtikleri kimsede kullandıkları değerler, standartlar veya kriterler nelerdir? Grupta hiç istenmeyen öğrenciler varsa bunların istenmeme nedenleri nelerdir? Sosyometrinin kullanım yerleri: Öğrencilerin oturma yerlerini belirlemek, bir grup çalışması düzenlerken, öğrencinin gruptaki yerini öğrenme, okula uyum derecesini öğrenme gibi…

Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler – Kimdir Bu? Kimdir Bu, sosyal dokusu içinde üyelerin birbirlerini nasıl algıladıklarını, ilişki biçimi, kabul ve red derecesini anlamaya yarayan bir tekniktir. Birbirini tanıyan bir grup içindeki bireylerinin birbirleri hakkındaki görüşlerine dayanır. Gruptaki bireylerin özelliklerinin belirlenmesi amaçlanır. Kimdir Bu? örneği

Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler – Sosyal Uzaklık Ölçeği Sosyometri ve kimdir-bu gibi grup-içi ilişkiler hakkında bilgi edinmeye yarayan bir diğer araç da “sosyal uzaklık ölçeği” dir. Bireylerin birbirlerine sosyal kabul ya da sosyal mesafelerini belirlemeye yarayan bir araçtır. Sınıftaki her öğrenci diğer öğrencileri değerlendirir. Bu yöntem ile sınıfta kimlerin tercih edilip, kimlerin red edildiği, kimlerin olumlu ya da olumsuz anlamda önemsendiğini ortaya konabilir.

Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler – Sosyal Uzaklık Ölçeği Adı-soyadı Yakın Uzak 1 2 3 4 5 Ali Ayşe Veli Gökhan 1: Çok yakın arkadaş olmayı isterim 2: Arkadaş olmak isterim 3: Sınıftaki herhangi biridir 4: Onunla arkadaş olmaktan kaçınırım 5: Onunla aynı sınıfta olmak bile istemem