Sosyal Hizmet Meslek Etiği

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Advertisements

ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
AHMET YİĞİTALP. TARİHTE ETİK Çok eski çağlardan beri etik anlayışının olduğu bilinmektedir. 1.Dinler tarihi 2.Felsefe tarihi 3.Antropoloji 4.Arkeolojik.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Birincil ikincil Genel Yardımcı (devletler tarafından tanınan hukukun genel ilkeleri)
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Olgu Yönetimi Standartları
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Tıp Eğitiminde Havamız: Dekanlıktan Görülenler
TUTUM VE ALGILAR.
SUC FAKTORLERi: EKONOMi
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Eğitimde Hedefler Hedef Kaynakları
Küreselleşme tartışmaları
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
Geliştirme Genel Müdürlüğü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TOPLUMSAL CİNSİYET PROBLEMLERİ VE HUKUK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ege Uzlaştırmacılar Derneği (EGE-UZ-DER) 2. Tanışma Toplantısı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik
Sunum transkripti:

Sosyal Hizmet Meslek Etiği Doç Dr. Elif Gökçearslan Çifci Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü

Sosyal hizmetin etik konulara ilgisi dört önemli döngü ile ele alınabilir; bunlar kimi zaman birbiri ile örtüşebilir: (1) moral dönem, (2) değerler dönemi, (3) etik kuram ve karar-verme dönemi, (4) etik standartlar ve risk yönetimi dönemi.

Moral dönem 20. yüzyılın başlarında gelişmeye başladı. Değerler Dönemi: 1960’lı yıllarda ve 1970’lerin başlarında sosyal hizmet uzmanları sosyal adalet, sosyal reform, ve sivil haklar konularına dikkate değer ilgi göstermeye başladılar.

Etik kuramların oluşumu ve etik karar verme dönemi: 1980’li yılların başından itibaren birçok diğer meslekle birlikte – hemşirelik, tıp, gazetecilik, mühendislik, diş, hukuk, psikoloji, danışma ve ticaret – etik konusundaki sosyal hizmet literatürü de önemli ölçüde değişmeye başlamıştır

Etik Standartların ve Risk Yönetiminin Olgunlaşması 1960’larda 14 maddeden oluşan etik ilkeler 1979 yılında 80 maddeye ulaştı ve zaman içerisinde bu kuralların gözden geçirilmesine ihtiyaç duyuldu. 1993 yılında NASW Delege toplantısında tamamen yeni etik kurallara ihtiyaç olduğu fark edildi ve o dönemde kurulan bir komisyon tüm boyutları etik kuralları yeniden yazdılar ve bu kurallar tüm dünyadaki sosyal hizmet uygulamalarında yaygınlaştı (Duyan, 2010).

Okuma Önerisi Duyan, V. (2010) Sosyal Hizmet Temelleri Yaklaşımları ve Müdahale Yöntemleri, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayınları . Okunacak sayfa aralığı:99-111.

Sosyal Hizmet Mesleğinin Etik Değerleri Sosyal hizmet mesleğinin temel değerleri ve ilişkili ilkeleri 6 bölümden oluşmaktadır (Reamer, 2006: 251-255).

1. Değer: Hizmet Etik İlke: Sosyal hizmet uzmanlarının öncelikli amacı sosyal problemleri olan ve ihtiyaç içerisindeki bireylere yardım etmektir. Sosyal hizmet uzmanları; kendi sorumluluk alanları içinde olan hizmetleri geliştirirler, sosyal problemi olan ve yardım ihtiyacı duyan bireylere yardım etmek amacıyla, kendi bilgi, değer ve becerilerini kullanırlar.

2. Değer: Sosyal Adalet Etik İlke: Sosyal hizmet uzmanları sosyal adaletsizliklerle mücadele eder. Sosyal hizmet uzmanları; baskı gören ve incinebilir birey ve grupların adına ya da onlarla birlikte toplumsal değişmeyi sağlamak için çaba gösterirler, yoksulluk, işsizlik, ayrımcılık ve diğer sosyal adaletsizlikler konusunda sosyal değişimi hedeflemektedirler,

etnik ve kültürel çeşitlilik ve baskı konusunda farkındalık artırmaya çalışırlar, bütün insanlar için fırsat eşitliği, ortak katılım, ihtiyaç duyulan bilgiye ulaşma güvencesini sağlamaya çalışırlar.

Değer: Bireylerin Değer Yargıları ve Saygınlıkları Etik İlke: Sosyal hizmet uzmanları, her insanın kendine özgü değer yargıları olduğuna ve bu nedenle saygı görmesi gerektiğine inanırlar. Sosyal hizmet uzmanları; her bireye, etnik ve kültürel farklılığını dikkate alarak saygılı bir şekilde davranırlar, müracaatçıların, kendi kaderini belirlemeleri konusunda onları teşvik ederler, müracaatçıların kendi ihtiyaçlarını tanımlamalarını ve değişim için kapasitelerini artırılmalarını isterler.

Değer: İnsan İlişkilerinin Önemi Etik İlke: Sosyal hizmet uzmanları insan ilişkilerinin önemini kabul eder. Sosyal hizmet uzmanları; • insanlar arasındaki ilişkilerin değişim için önemli bir araç olduğunu bilirler, yardım sürecinde pek çok birey ile bağlantı kurarlar, birey, aileler, sosyal gruplar, organizasyonlar ve toplumun refahının artırılmasını, sürdürülmesini ve insanlar arasındaki ilişkilerin güçlenmesini isterler.

Değer: Dürüstlük Etik İlke: Sosyal hizmet uzmanları güvenilir ve dürüst bir biçimde davranırlar. Sosyal hizmet uzmanları; mesleğin misyonunun, değerlerinin, etik ilkelerinin, etik standartlarının daima farkındadırlar, bağlı oldukları kurumda etik davranma ve etik uygulamaları teşvik etme sorumluluğunu taşırlar.

Değer: Yeterlik Etik İlke: Sosyal hizmet uzmanları mesleki yeterliklerini uygulama alanlarında gösterirler ve mesleki uzmanlıklarını geliştirirler. Sosyal hizmet uzmanları; mesleki bilgi ve becerilerini artırmak ve uygulamaya aktarmak için çaba gösterirler, mesleğin bilgi temeline katkıda bulunmaya isteklidirler.