HABERİN NİTELİKLERİ DOĞRULUK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÜNİVERSİTE WEB SAYFALARINDA YER ALMASI GEREKEN ÖZELLİKLER
Advertisements

PARAGRAF.
Zinde İSG Etiği DRUZ.
MEDYA Medyayı Tanımak - Haber ve Unsurları -.
HABER YAZILARI.
BİLİMSEL BİR MAKALE NASIL YAZILIR
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya ve Meslek Ahlak İlkeleri -
Araştırma Görevlisi Turgay BAŞ
MEDYA Medyayı Tanımak - Medyaya Dair Temel Bilgiler -
KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ İÇİNDEKİLER MİSYONUMUZ 2 VİZYONUMUZ 2 TEMEL DEĞERLERİMİZ 2  Dürüstlük 2  Tarafsızlık,
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
PARÇADA ANLAM.
Medya  Medya, her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavramdır. Bu kavramın içine.
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
İLETİŞİM.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
MEDYA Medyayı Tanımak - Kitle İletişimi ve Medya -
ETİK NEDİR?.
TÜRKÇE / Düzyazı Türleri ( Eleştiri - Deneme - Söyleşi )
HALKLA İLİŞKİLER Elif KUŞLU PİŞKİN 2005.
4.ÜNİTE C.ETKİLİ İLETİŞİM.
=>NOKTALAMA İŞARETLERİ<=
Hazırlayan Aysun BİLGİÇ Türkçe Öğretmeni
Aileler için bir kültür kaynağıdır Çocukların düşünce alanını genişletir Çocukları düşünmeye teşvik eder Çocukların estetik zevklerini geliştirir Çocukların.
Medya Araçlarının Yararları Ve Zararları
İLETİŞİM ENGELLERİ.
ÖNYARGI Hazırlayan : F.Büşra ÖZGÜN Değerler Eğitimi Merkezi.
RAPOR YAZMA KURALLARI Doç.Dr.Elif GÖKÇEARSLAN ÇİFCİ
1.soru ………………….. önemini öğrenmeden , ……………….önemini anlayamazsın Cümlesindeki boş bırakılan yerlere aşağıdaki sözcük çiftlerinden hangisi getirilebilir.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ.
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
ETKİLİ TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV ANI STRATEJİLERİ
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. YAZMA NEDİR? Yazma, bireylerin konuşma ve düşüncelerini yazılı olarak anlatmalarıdır.
1 Sağlık SlaytlarıSağlık Slaytları Sağlık Slaytları
Kişilerarası iletişim çatışmaları
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
1 MESLEK ETIGI MESLEK İ ET İ K Ö ğ r. Grv. MEHMET AL İ ZENG İ N.
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
Çatışma Çözme ve Arabuluculuk
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Önyargının Gücü Ve Doğası Önyargının Sosyal Kaynakları Nelerdir? Önyargının Motivasyonel Kaynakları Nelerdir? Önyargının.
2.1 GİRİŞ Çevresel değişimler, kirlilik ve teknoloji insanlık ve doğa için kalıcı zararların ortaya çıkmasına neden olabilir. İnsanların bu gibi.
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
SINIF YÖNETİMİ.
ANLATIMA HAZIRLIK.
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
20. KÖKENKÖKEN “Etik” terimi Yunanca ethos "töre" sözcüğünden türemiştir. Ancak tarihi süreç içerisinde töre sözcüğünden farklı anlamda kullanılmaya.
ANLATIMDA TEMA VE KONU TEMA KONU Ana Düşünce.
ETİKETİK «Neyin doğru ya da yanlış olduğunu ortaya koyan davranışsal kurallar topluluğu ya da ilkeler topluluğudur.» «Herhangi bir eylemin kabul edilebilir.
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
KONU: Yaşantımız süresince ya bir şeyler okur, bir şeyler yazarız ; ya da bir şeyler dinler, bir şeyler konuşuruz. Bütün bunların ele aldıkları, işledikleri.
İLETİŞİM ENGELLERİ.
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
ANLATIMIN ÖZELLEKLERİ
MEDYA VE ÇOCUK
HABER NEDİR? İngilizcede haber anlamına gelen NEWS sözcüğü: North, East, West, South sözcüklerinin baş harflerinden oluşur.
Materyal Geliştirme Aracı Olarak Bilgisayarlar
KLASİK MANTIK.
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
NESNELLİK KONUSU.
PSİKOLOJİK TESTLER.
Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler 6. Hafta*
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ. ETKİLİ OKUMA BECERİLERİ  Okurken anlamayı kontrol etmek Metin hakkında soru sormak ve cevaplamak Yüksek sesle okumak.
SHB-114 SOSYAL HİZMETTE EŞİTLİK VE ÇEŞİTLİLİK EŞİTLİK, ÇEŞİTLİLİK VE SOSYAL HİZMET DOÇ.DR.FİLİZ YILDIRIM.
İKNA VE TUTUM DEĞİŞİMİ.
İLETİŞİMİ ETKİLEYEN DEĞİŞKENLER
Sunum transkripti:

HABERİN NİTELİKLERİ DOĞRULUK Bu nitelikler haberin olmazsa olmaz kriterleridir. DOĞRULUK Haberin doğru olması haberde verilen bilgilerin doğru olması anlamına gelir. Yani yalan bilgi yanlış bilgi haberde yer almamalıdır. Bu hem haberi yazan hem de yayımlayan kurum açısından önemlidir. Haberi kaynaktan ilk önce almak kadar doğru almak da önemlidir. Habercilikte bu iki ilke çoğu kez birbiriyle çatışır. İlk vermek adına doğruluktan vazgeçilmesi etik sorunların yanı sıra izleyiciyi yanlış bilgilendirmeye yol açar.

HABERİN NİTELİKLERİ Gerçeği araştırırken elde edilen verilerin doğru olup olmadığı en az iki kaynağa doğrulatılmalıdır. Kaynağı belli olmayan bilgi aktarılmamalıdır. Gerçekleşmemiş dedikodu niteliğindeki bilgilere yer verilmemelidir. GERÇEKLİK Habere konu olan bilgilerin gerçeğe uygunluğu olarak anlaşılır. Haberi aktaranın amacı gerçeği ortaya çıkarmak olmalıdır.

HABERİN NİTELİKLERİ NESNELLİK İzleyiciyi ilgilendiren habercinin kişisel görüşü değildir. İzleyici açısından olayın ya da durumun kendisi önemlidir. Haberci izlediği olaydan insan olarak etkilense bile duygularını ortaya çıkarmamalıdır. İzlediği olay yada kişiye önyargılı olarak yaklaşmamalıdır. Haberde nesnelliğin sağlanması için olay yada durumla ilgili tarafların görüşlerine yer verilmelidir. Haber olayın kendisi değil yeniden düzenlenmesidir. Muhabir olaylara değer yargılarıyla yaklaşmamalı ve “iyi -kötü “ gibi nitelemelerden uzak durmalıdır.

HABERİN NİTELİKLERİ Nesnellik hangi durumlarda bozulur: 1-Öznellik: Haberin nesnel gerçeğe göre değil, duygu düşünce ve sezgilere dayalı olarak yazılması ve anlatılmasıdır. Politik tercihler ortaya çıkar. 2-Önyargı: Bir kişi durum ve olay hakkında daha önceden edinilmiş olumlu ya da olumsuz yargıların etkisiyle davranmaya önyargı denir. Başka bir deyişle önyargı yeterli kanıta dayanmadan olumlu olumsuz yargıda bulunmaktır. Din, ırk, milliyet, cinsiyet ve politik tercihleri temelinde ayrımcılık yapmak ön yargılı olmak anlamına gelir.

HABERİN NİTELİKLERİ 3-Duygusal Değerlendirme: Haberci olayın etkisinde kalarak olayın bir parçası haline gelir. Olayın, durumun iç dünyasında oluşturduğu, uyandırdığı tepkileri etkileri dile getirir. Bilgiye dayanan düşünce yerine duygusal yaşamadan kaynaklanan düşünce öne çıktığı için olay yada durum neden- sonuç ilişkisi içinde irdelenemez. Olayları haz ve acı temelinde aktararak izleyiciyi bu yolla etkilemeyi amaçlar. Aşırı etkilenmeye yol açmak içim duygu sömürüsü yapılır. Bunun için görüntü tekrarlarıyla dramatik etki yaratılmaya çalışılır. Duygusal değerlendirmeler izleyenlerde acıma, öfke, sevinç, ağlama vb. duygular yaratır.

HABERİN NİTELİKLERİ ANLAMLILIK 4-Değer Yargıları: Habercinin kişiyi, olayı ya da durumu nesnel özellikleri yerine taşıdıkları değerlerle ele almaktır. Suçlu- suçsuz, güçlü- güçsüz, iyi- kötü, haklı-haksız vb… ANLAMLILIK İletişim anlam iletimidir. Anlam iletimi denilince salt söylenen sözün doğru anlaşılması yetmez. 1-Açıklık: Metnin anlamının kolay ve anlaşılır olması durumudur. Bunun için haberde aktarılanlar, verilenler anlam belirsizliği taşımamalıdır. Bu da kullanılan ifadelerin kesin ve net olması, kuşkuya yer bırakılmaması ile sağlanır. Noktalama işaretlerini yerinde kullanmak, gereksiz sözcük kullanmaktan kaçınmak, aynı anlama gelen sözcüklere cümle içinde yer vermemek gerekir.

HABERİN NİTELİKLERİ 2-Yalınlık: Süslü, gösterişli olmayan bir biçimde haberin yazılması ve anlatılmasıdır. Haber metni ayrıntıya boğulmamalıdır. 3-Anlaşılırlık: Metnin hedef kitlesince kolaylıkla anlaşılması gerekliliğini içerir. Televizyon haberciliğinde görüntü anlaşılırlığı kolaylaştırır. Anlaşılırlık izleyicinin sosyo- politik, sosyo- kültürel durumu ile de ilgilidir. Metin karmaşık cümlelerden, uzun paragraflardan oluşmamalıdır.

HABERİN NİTELİKLERİ KESİNLİK HIZLILIK Haberde yer alan verilerin doğruluğunun tartışılmaz olması ve kuşkuya yer vermemesi anlamına gelir. Sunulan haber izleyenin kafasında soru işareti bırakmamalıdır. Kesinlik haberin gelişigüzel olmasını önler gereksiz tekrarlardan kaçınılmasını sağlar. HIZLILIK Herhangi bir olay meydana geldiğinde ya da kamuoyunu ilgilendiren bir açıklama yapıldığında bunun öncelikle duyurulması gerekmektedir. Habercilikte geçerli olan “haberi doğru al, öncelikle ver” ilkesidir. Çok sayıda ajans, televizyon ve radyo kanalı olduğu düşünülürse haberi öncelikle vermenin ne kadar önemli olduğu ortaya çıkar.

HABERİN NİTELİKLERİ TUTARLILIK İNANIRLILIK Metni oluşturan verilerin mantıklı bir bütün oluşturması bilgilerin çelişik olmaması durumudur. İNANIRLILIK Haberde kaynağın statüsü, titri vb. inanılırlığı destekler. 1-Uzmanlık: Kaynak gerçekten konusunda uzmansa izleyici aktarılan bilgiyi daha kolay kabul etmektedir. 2-Güvenilirlik: İzleyicinin, okuyucunun kaynağın mesajını kişisel bir çıkar amacıyla söylemediğini kabul etmesi önemlidir. İzleyici kaynağın mesajını ona atfettiği değerle bağlantılı algılar. Yani kimin neyi söylediğinden çok, neyi kimin söylediği belirleyici olur.