SHB268 ÇOCUKLUĞUN TARİHİ HAFTA 10 - 11. ÇOCUK HAKLARI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KALİTE ETİKETLERİ VE ÖDÜLLER Ayşe SAYLIK TR Ulusal Destek Servisi.
Advertisements

AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÖZÜRLÜ KİŞİLERİN HAKLARI SÖZLEŞMESİ.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlüğü ERASMUS+ Gençlik KA3. Yapılandırılmış Diyalog.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Bayramlarımız Hikmet SIRMA.
5. SINIF SOSYAL BİLGİLER ATATÜRK İLKELERİ KONU ANLATIMI
“BEN ÇOCUĞUM HAKLARIMLA VARIM”
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
ÖZEL EĞİTİMDE YÖNETSEL DÜZENLEMELER
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
ÇOCUK HUKUKU VE ÇOCUK HAKLARININ ÖNEMİ, KONUSU VE KAYNAKLARI
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
DEMOKRASİ NASIL GELİŞTİ?
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Atatürk ve Türk Kadını
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
REHBERLİK SERVİSİ.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
AİLENİN TÜRLERİ VE İŞLEVLERİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Madde 2: Tanımlar Bu Sözleşmenin amaçları bağlamında,
FELSEFE BÖLÜMÜ.
ÇOCUK KORUMA VE BAKIM HİZMETLERİ Sevgi Evleri
HLK 222 SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRAS (SOKÜM) ve KORUMA YAKLAŞIMLARI
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
AİLE EĞİTİMİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Medya okuryazarlığı eğitimi dersi
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
Küreselleşme tartışmaları
Kent Planlarının Nitelikleri ve İlkeleri
ÇOCUK HAKLARI 1- Her birey on sekiz yaşına kadar çocuk olarak kabul edilir. Her çocuk vazgeçilmez haklara sahiptir. 2- Çocuk Hakları, bütün çocuklar.
Okul Öncesi Eğitim.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
Kuramı Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İNSAN HAKLARI AÇIK EĞİTİM MATERYALLERİ
KİŞİSEL REHBERLİK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Misyonumuz ve Vizyonumuz
Nitel Araştırmalar.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
FELSEFE BÖLÜMÜ.
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

SHB268 ÇOCUKLUĞUN TARİHİ HAFTA 10 - 11. ÇOCUK HAKLARI

ÇOCUK HAKLARI Bu haftaki ders önü sorularımız: Hak kavramını tartışınız. Hak temelli yaklaşım nedir? Tartışınız. SHB268 Çocukluğun Tarihi

ÇOCUK HAKLARI Geçmişte çocuklar ya hiç hakka sahip değildi ya da sınırlı hakları vardı. Hobbes, Çocukların bir doğal hakka sahip olmadığını ve anne babalarının kayıtsız sahipliği altında olduğunu belirtmektedir. Locke, çocukların doğal hakları olduğunu fakat yetişkinlerin tamamen akıl sahibi olduğunu ifade etmektedir. Anne babaların çocuklar üzerinde otorite ve eğitim sorumluluğu vardır. SHB268 Çocukluğun Tarihi

ÇOCUK HAKLARI Mill, çocukları tamamen akıl sahibi olmadıkları için özgürlükten uzak tutmak gerektiğini fakat anne babaların çocuklarını koruma sorumluluğu olduğunu savunmaktadır. Bu görüşlerin ortak noktası, çocuklarda mantık yoktur, şeklindedir. SHB268 Çocukluğun Tarihi

ÇOCUK HAKLARI Tanım olarak, çocuk hakları çocukları zarar görmekten ve istismardan korumayı, onları duygusal olarak uygun tarzda yetişmeleri için şans vermeyi, sağlık, barınma ve eğitim gibi temel ihtiyaçları sağlamayı öngören haklardır. Çocuk hakları, ihtiyaç temelli olmaktan öte hak temelli olmalıdır. Yasal zorunluluk içermeli, hesap verebilirlik ilkesi doğrultusunda olmalı ve şeffaf olmalıdır. SHB268 Çocukluğun Tarihi

ÇOCUK HAKLARI Hak temelli yaklaşım: çocuklar ve hakları üzerinde belirgin bir odaklanma, eşitlik ve ayrımcılık gözetmeme, hesap verebilirlik, katılım, çocuğun yüksek yararı, SHB268 Çocukluğun Tarihi

ÇOCUK HAKLARI Ancak, güvensiz çevre ve kronik yoksulluk dünya çocuklarının trajik durumlarının ana nedenidir (Fernando, 2001:12). Şu sebeplerle çocuk haklarına karşı çıkanlar vardır: Tercih etme veya seçim yapma yetersizliği Bir durumu anlama yetersizliği Açıkça ifade edilmeyen bilgiyi anlama yetersizliği Mantıklı sebep sunma yetersizliği Mantıklı karar verme yetersizliği SHB268 Çocukluğun Tarihi

ÇOCUK HAKLARI Ancak, sosyal hizmet bu eleştiriye karşı çıkmaktadır. Güçlendirme yaklaşımı bağlamında sosyal hizmet yetersizlikler üzerine değil güç ve potansiyel üzerine odaklanmaktadır. SHB268 Çocukluğun Tarihi

ÇOCUK HAKLARI Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi’ne yön veren ilkeler: Yaşama ve gelişme hakkı (temel hak ve özgürlüktür. “Yaşama” ruhsal ve fiziki bütünlüğü koruma. 82 Anayasası 17.m = herkes, yaşama hakkına sahiptir. BM ÇHS 6.m = taraf devletler, her çocuğun yaşama hakkına sahip olduğunu kabul eder. SHB268 Çocukluğun Tarihi

ÇOCUK HAKLARI Eşitlik-ayrım gözetmeme hakkı: kanun ve uygulamalarda eşit ve ayrım gözetmeme. 82 anayasası 10.m. = herkes, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayrım gözetilmeksizin kanun önünde eşittir. BM ÇHS 2.m. SHB268 Çocukluğun Tarihi

ÇOCUK HAKLARI Çocuğun yüksek yararı ilkesi: BM ÇHS 3.m. Çocuğun tarafının tutulması demektir. Yetişkinlerin yararıyla özdeşleştirilip istismar edilmemelidir (biz, çocuk için en iyisini biliriz). Çocuk merkezli bakış açısı. Çocuğun hak ve ihtiyaçlarına odaklanma. Katılım hakkı: Çocuğun, kendini etkileyecek kararlara dahil olması için güçlendirilmesi ve kapasitesinin arttırılması. İfade özgürlüğü. BM ÇHS 12.m. Katılım hakkı, demokrasinin temel prensiplerinden biridir. Görüşlerini serbestçe ifade etme. Görüşlerinin dikkat alınması, katılım hakkına sahip olması. M.K. Atatürk, bunu yıllar önce ifade etmiştir. “Çocuklar, serbestçe konuşmaya, düşündüklerini, duyduklarını olduğu gibi ifade etmeye teşvik edilmelidir.” Çocuğun katılım hakkı, ilk kez BM ÇHS’de uluslararası olarak kullanıldı. SHB268 Çocukluğun Tarihi

ÇOCUK HAKLARI 9. kalkınma planında (2007-2013) (8.kalkınma planına kadar “5 yıllık” ifadesi vardı) çocuğun katılım hakkına ilişkin öneri yer almıştır. Çocuğun katılım hakkı, yetişkinler tarafından benimsenmelidir (Erbay, 2013:22). Bazı görüşlere göre çocuğun yaşı ve olgunluğuna göre çocuğun katılım hakkı sınırlanmalıdır. Katılım, çocuğun değeri bağlamında ve özellikle self-determinasyon ile ilişkisi temelinde ele alınan önemli bir haktır. 23 nisan törenlerine katılan çocukları katılım hakkı açısından düşünelim… SHB268 Çocukluğun Tarihi

ÇOCUK HAKLARI Çocuk haklarının tarihi, çocuğun “nesne” olmaktan “özne” olmaya geçiş sürecine denir. Çocuk hakları tarihine baktığımızda karşımıza 4 önemli belge çıkmaktadır: 1924 Cenevre Çocuk Hakları Bildirgesi (5 madde) 1959 Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Bildirgesi (10 ilke) (özel bakım ve korunmaya muhtaç olduğu düşüncesi etkili. Ayrım gözetmeme, gelişim hakkı, eğitim hakkı. Sevgi ve anlayış ihtiyacı) 1963 Türk Çocuk Hakları Bildirisi (6 madde) 1989 BM Çocuk Hakları Sözleşmesi (hazırlık ve görüşmeler 10 yıl sürdü ve 2 dk içinde kabul edildi). Çocuk haklarının Magna Carta’sıdır. 193 ülke imzaladı. ABD ve Somali bu belgeyi onaylamadı. Türkiye, 1990’da imzaladı. 1995’te yürürlüğe girdi. Türkiye sözleşmenin 17.,29.,30.maddelerine çekince koymuştur. SHB268 Çocukluğun Tarihi

ÇOCUK HAKLARI 17.m = kitle iletişim araçlarını azınlık grubu veya yerli ahaliye mensup çocukların dil gereksinimlerine özel önem göstermeleri konusunda teşvik eder. 29.m = çocuğun ana babasına, kültürel kimliğine, dil değerlerine, çocuğun yaşadığı veya geldiği menşe ülkenin ulusal değerlerine saygısının geliştirilmesi 30.m = soya, dine ya da dile dayalı azınlıkların ya da yerel halkların var olduğu devletlerde böyle bir azınlığa mensup olan ya da yerli halktan olan çocuk ait olduğu azınlık topluluğunun diğer üyeleri ile birlikte kendi kültüründen yararlanma, kendi dinine inanma ve uygulama ve kendi dilini kullanma hakkından yoksun bırakılamaz. Fransa da 30.maddeye çekince koymuş. SHB268 Çocukluğun Tarihi

ÇOCUK HAKLARI Türkiye, uluslararası anlaşmalar (lozan gibi) kabul ettiği azınlıklar dışında başka azınlık tanımamaktadır. Türkiye’deki tek azınlık “gayrimüslim Türk vatandaşlarıdır”. Bu sözleşmenin amacı, çocukların korunması için evrensel ilkeler belirlemek, onları her türlü ihmal istismar ve kötü muamelelere karşı korumaktadır. Çocukların güçlendirilmelerini amaçlamaktadır. “Nitelikli insan” yetiştirme güdüsü. Nihayetinde sosyal, kültürel, ekonomik ve siyasal açıdan nitelikli toplumun yaratılmasında etkilidir. SHB268 Çocukluğun Tarihi

ÇOCUK HAKLARI Güçsüz çocuk, istismarın yolunu açmaktadır. SHB268 Çocukluğun Tarihi

BİR SONRAKİ DERSTE GÖRÜŞMEK ÜZERE! BİR SONRAKİ OTURUMUN KONUSU ÇOCUK HAKLARI SHB268 Çocukluğun Tarihi

Uzm. Ozan SELCİK ozan. selcik@erdogan. edu. tr http://selcik. wixsite SHB268 Çocukluğun Tarihi