YOĞUN BAKIM HEMŞİRESİNİN ÖZELLİKLERİ, GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HASTAYA ULAŞANA DEK BİR İLACIN YOLCULUĞU
Advertisements

Hoşgeldiniz HEM. YAŞAR IŞIK HASTA HAKLARI İLETİŞİM BİRİMİ HEMŞİRESİ
HASTA TRANSFERİ: AMERİKAN HASTANESİ ÖRNEĞİ
HASTA KABUL VE TABURCULUK SÜRECİ
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
Yataklı Tedavi Kurumları Enfeksiyon Kontrol Yönetmeliği
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
ÇIKIŞ ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ MEZUNİYET HEDEFLERİ.
HASTANIN TRANSFERİ Giriş : Acil Serviste ilk müdahalesi yapılan ve acil servisten, hastane içindeki bir başka birime veya hastane dışında bir sağlık kurumuna.
Hasta Bakıcı Görev Yetki Ve Sorumlulukları
2. Sağlık hizmetleri.
1. Sağlık ve Sağlık Düzeyini Etkileyen Faktörler
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
HALK SAĞLIĞINA GİRİŞ Dr. Ferit Koçoğlu.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
KORUYUCU HEKİMLİK.
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
BERGAMA 70.YIL MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
EVDE HASTA BAKIMI.
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
YOĞUN BAKIM HEMŞİRESİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
HEMŞİRE NE YAPAR?.
OKUL HEMŞİRESİNİN GÖREV YETKİ SORUMLULUKLARI
KÜTAHYA HALK SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
OKULUMUZA HOŞ GELDİNİZ
22 Mayıs 2014 Tarih ve resmi gazeteye göre.
GÖĞÜS CERRAHİSİ YOĞUN BAKIM İLKELERİ
YAŞAM BOYU SAĞLIK.
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
İŞYERİ HEMŞİRESİNİN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI
Yrd. Doç. Dr. Özdem Nurluöz
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
KRİTİK HASTA ÇOCUĞUN BESLENMESİ
VALİDEBAĞ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
Okulumuzda 1 2 Müdür Yardımcısı, 7 Meslek Dersleri Öğretmeni, 4 Kültür Dersleri Öğretmeni, 1 Rehber Öğretmen ve 4 Hizmetli çalışmaktadır.
PS İ KOLOJ İ K DANI Ş MAN VE REHBER Ö Ğ RETMEN ZEYNEP KOCAMAN.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
HEMŞİRELİĞİN KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ
SAĞLIK HİZMETLERİ ALANI Hastanın beslenmesini sağlama, bilgisayar ofis programlarını kullanma, sağlık hizmetlerinde etkili iletişim kurma, insan vücudunun.
Acil Hemşireliği BEÜ ZONGULDAK SAĞLIK YÜKSEKOKULU HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ
Yeni Doğan Enfeksiyonları
DİSPANSERLER
Sosyal Hizmet Uzmanının Önemi
FARABİ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
YAZ STAJI BİLGİLENDİRMESİ
DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU ÇOCUK HEMŞİRELİĞİ
HEMŞİRELİK NEDİR??? DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK.
AFETLERDE TRİAJ HEMŞİRELİĞİ
BİNBAŞI DÜNDAR TAŞER MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
YOĞUN BAKIM HEMŞİRESİNİN NİTELİKLERİ
HEMŞİRELİK SÜRECİ DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK.
GÜNLÜK YAŞAM AKTİVİTELERİ
ÇOCUK ONKOLOJİ HEMŞİRESİNİN ROLLERİ VE HEMŞİRELİK STANDARTLARI.
Beslenme Durumunun Saptanması GİRİŞ
ÇOCUK YOĞUN BAKIMIN YAPILANDIRILMASI
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
DOĞUBEYAZIT GEVHER NESİBE MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
Mezunlarımızın İş İmkanları Nelerdir?
AD:Ömer Siraç Soyad:Çiçekdağ Sınıf:11/F Numara:341.
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNİN ÖZENDİRİLMESİ için STRATEJİLER
AMELİYATHANE HEMŞİRELİĞİ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLAR
İlaç Uygulamalarında Hemşire İzleminin Önemi: X İlaç Uygulaması
Hemşirelik Kayıtları Planlama aşamasında hemşirelik girişimleri saptanırken, bunlardan kimlerin, hangi işlevlerden sorumlu olacağı ve ne zaman yerine.
Laboratuvar Bilgi Sistemleri
Klinik Bilgi Sistemleri
Sunum transkripti:

YOĞUN BAKIM HEMŞİRESİNİN ÖZELLİKLERİ, GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI TEMEL KAVRAMLAR YOĞUN BAKIM HEMŞİRESİNİN ÖZELLİKLERİ, GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI PROF.DR.SEVİM ÇELİK BEÜ. ZONGULDAK SAĞLIK YÜKSEKOKULU

YOĞUN BAKIM ÜNİTESİ Bir ya da fazla organ veya sistemlerinde ciddi işlev nedeniyle yoğun bakım gereksinimi olan hastaların iyileştirilmesini amaçlayan, yerleşim biçimi ve hasta bakımı açısından ayrıcalık taşıyan, ileri teknolojiye sahip cihazlarla donatılmış, 24 saat yaşamsal göstergelerin gözlemi ve hasta tedavisinin yapıldığı kliniklerdir. YOĞUN ve KRİTİK BAKIM Ciddi hastalıklar veya acil bir olayın meydana gelmesi ile ilgili sağlığı bozulan bireye teknolojik olanaklardan üst düzeyde yararlanılarak bakımın eksiksiz olarak verilmesini içerir.

İnsan Sağlık-hastalık Çevre Hemşirelik

insan kalıtımsal ve doğal gereksinimlerle (hava, su, beslenme, uyku vb.) donanmış olarak belli bir toplum ve kültür içinde doğan ve o toplumda kültürlenerek gelişen, yani biyo-psiko- sosyo-kültürel bir varlıktır Hemşireler bireyi ele alırken, onun fizyolojik, psikolojik yönleri kadar bütünlüğünü oluşturan ailesi, ait olduğu grubu ve toplumu da dikkate almak, sosyal ilişkilerini irdelemek durumundadır.

SAĞLIK-HASTALIK Sağlık ya da iyilik durumu sadece hastalığın olmayışı anlamına gelmemektedir. WHO (1974) sağlığı; sadece hastalık ve sakatlığın olmayışı değil, fiziksel, mental ve sosyal iyilik hali olarak tanımlamıştır

SAĞLIĞIN BİLEŞENLERİ FİZİKSEL SAĞLIK SPİRİTÜEL SAĞLIK DUYGUSAL-RUHSAL SAĞLIK SOSYAL SAĞLIK

SAĞLIĞI ETKİLEYEN RİSK FAKTÖRLERİ Bireysel Faktörler Çevresel Faktörler Kalıtım Yaş Irk Cinsiyet Gelişimsel dönemler Meslek Alışkanlıklar Fiziksel Faktörler ( ısı, ışık, nem, soğuk, sıcak, travma vb.) Kimyasal Faktörler ( karsinojenler,zehirler) Biyolojik Faktörler ( mikroorganizmalar, parazitler vb.) Sosyoekonomik Kültürel Faktörler

YOĞUN BAKIMDA 7C İLKESİ Compassion (şefkat) Communication (iletişim) Consideration (dikkate alma) Avoidance of Conflict (çelişkiden kaçınma) Comfort (konfora özden gösterme) Carefulness (dikkatlilik) Consistency (tutarlık)

Alması gereken eğitimler Kalp akciğer canlandırması ve ileri yaşam desteği kursu. Enfeksiyon eğitimi. Her yıl birime özel zorunlu eğitimler.

TEMEL NİTELİKLER Lisans mezunu diploması olmalı Bir yıl benzer bölümde çalışmış olmalı Mezuniyet sonrası yoğun bakım hemşireliği sertifikası

FİZİKSEL VE MENTAL NİTELİKLER Ekip çalışmasına yatkın olmalı Eğitime ve gelişime açık olmalı Kriz yönetimi yapabilmeli Kritik düşünebilmeli Hızlı karar verebilmeli Hemşirelik sürecini kullanma yeteneğine sahip olmalı Terapötik iletişim kurabilmeli

FİZİKSEL VE MENTAL NİTELİKLER Hasta-aile eğitimi yapabilmeli Bilgisini uygulamalarına aktarabilmeli Sözlü-yazılı iletişim becerisine sahip olmalı Hasta/çalışan güvenliğini optimum düzeyde sağlayabilmeli Stresli ortamlarda çalışabilmeli Hızlı hareket edebilmeli Çevresel uyaranları yorumlayabilmeli Analitik düşünebilmeli Dikkatli olmalı Araştırma yapma bilgi ve becerisine sahip olmalı

Hemşirelik Yönetmeliği 08 Mart 2010 RG: Sayı : 27515 Hemşirelik Yönetmeliği 19 Nisan 2011 RG: Sayı : 27910

YOĞUN BAKIM HEMŞİRESİ KİMDİR? Yoğun bakım hemşiresi, karmaşık ve yaşamı tehdit edici problemleri olan hastaların tanılamasını yapmak, hastaları sürekli izlemek, kaliteli ve ileri yoğun bakım ve tedavi girişimleri uygulamak, hasta ve yakınları ile terapötik ilişki kurmak, koruyucu, iyileştirici ve rehabilite edici girişimleri uygulamaktan sorumlu hemşiredir.

GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI HEMŞİRELİK BAKIMI TIBBİ TANI VE TEDAVİ PLANININ UYGULANMASINA KATILMA

HEMŞİRELİK BAKIMI Yoğun bakım enfeksiyonlarının gelişiminin önlenmesi için gerekli önlemlerin alınmasını sağlar. Hasta değerlendirmesinde kurumun benimsediği skorlama sistemleri ve skalaları uygular ve değerlendirir. Hastaların monitorizasyonu sağlar. Monitorizasyonda non-invazif monitörizasyon tekniklerini kullanır. Kardiyak ritmi izler, acil durumlarda gerekli ekip ile iletişim kurar. ç) Sıvı-elektrolit ve asit baz dengesine yönelik mevcut ve olası sorunların dikkate alınarak uygun hemşirelik bakımını planlar, uygular ve değerlendirir.

HEMŞİRELİK BAKIMI Hastaların solunuma ilişkin sorunlarını çözmeye yönelik girişimleri planlar, uygular, değerlendirir, ventilatördeki hastaya bakım verir. Aspirasyon, oksijen tedavisi, vücut pozisyonları, genel vücut bakımı, postural drenaj, aseptik uygulamalar (sonda/kateter bakımı vb.) gibi temel girişimsel uygulamalara yönelik uygun hemşirelik aktivitelerini planlar, uygular ve değerlendirir. Bası yaraları, risk faktörleri, prognoz üzerindeki etkilerinin değerlendirilerek gelişiminin önlenmesi için uygun hemşirelik yaklaşımını sağlar, oluşması halinde uygun hemşirelik bakımını planlar, uygular ve değerlendirir.

HEMŞİRELİK BAKIMI g) Hastalarda kontraktür oluşumunu önleyici girişimleri planlar ve uygular. ğ) Hastalarda emboli oluşumunu önleyici girişimleri bilir, hekimle birlikte gerekli planlamayı yapar ve uygular. h) Nörolojik hastalıkları olan (Anevrizma, KİBAS, SVO vb.) ve bilinci kapalı olan (intrakraniyal kanama vb.) hastaların izlemini ve uygun pozisyon verilmesini sağlar, nörolojik değerlendirmelerini yapar. ı) Kurum politika ve talimatları doğrultusunda, intravenöz sıvı infüzyonu ve kan/kan ürünleri transfüzyonu işlemlerini başlatır, takip eder, kaydeder; olası sorun ya da komplikasyonlar ortaya çıkar ise durumu hekime bildirir ve kurumda benimsenmiş standartlara göre gerekli girişimleri uygular.

HEMŞİRELİK BAKIMI Pace makerli hastayı izler, bakımını bilir ve uygular. j) İntra aortik balon pompası yerleştirilmiş hastayı izler, bakımını bilir ve uygular. k) Hastaların beslenme gereksinimlerini belirler (enteral ve parenteral beslenme), gereksinimlerine göre hemşirelik bakımını planlar ve uygular, beslenmede kullanılan cihazların sterilizasyonunun devamlılığını sağlar. l) Yoğun bakım hastaları ile hasta yakınlarının psikososyal problemlerine uygun hemşirelik yaklaşımını sağlar.

TIBBİ TANI VE TEDAVİ PLANININ UYGULANMASINA KATILMA Hastadan topladığı verileri ve hastanın genel durumundaki değişiklikleri değerlendirir, kaydeder, normalden sapmaları hekime bildirir. b) Diğer sağlık personelleri ile beraber hasta vizitine katılır, hastanın tedavi ve bakım planının oluşturulmasına katkıda bulunur. c) Hekim tarafından gerçekleştirilen invazif tanı ve tedavi girişimlerine katılır; bu girişimler için hastayı hazırlar, işlem sırasında destek olur, işlem sonrasında hastayı izler.

TIBBİ TANI VE TEDAVİ PLANININ UYGULANMASINA KATILMA ç) Hastanın laboratuvar tetkikleri için kan, idrar, sıvı ve doku örneklerini toplar; laboratuvara gönderir, değerlendirir ve hastanın hekimine bilgi verir. d) Her yaş grubuna özgü uygulanması gereken ilaç çeşitlerini, farklı dozlarını ve olabilecek yan etkilerini bilir; ilaç uygulamaları ve ilaç güvenliği ilkelerine bağlı kalarak, hekim istemine göre hastaya enteral, parenteral ve haricen verilecek ilaçları verir; uygulanan ilaç ve tedavilerin etki ve yan etkilerini, hastanın tedavi ve bakıma verdiği yanıtları gözler, kaydeder ve gerektiğinde ilgililere rapor eder.

TIBBİ TANI VE TEDAVİ PLANININ UYGULANMASINA KATILMA e) Acil ilaçları, tıbbi malzeme ve cihazları kullanıma hazır bulundurur. f) Kardiyak ritmi izler, yorumlar, öldürücü ritimleri tanır ve gerekli acil girişimleri bilir. g) Konsültasyonun yapılmasını takip eder; katılır.

TIBBİ TANI VE TEDAVİ PLANININ UYGULANMASINA KATILMA ğ) Acil durumlarda hekimle işbirliği sağlar. Arrest durumunda mavi kod çağrısı yapar. Kurumun benimsemiş olduğu protokoller doğrultusunda temel/ileri yaşam desteği uygulamalarına katılır (oksijen verme, solunum desteği, kalp masajı, acil ilaçlar, tıbbi cihazların uygulanması gibi). Eğer o an ünitede hekim yok ve (geçerlilik süresi dolmamış) ileri yaşam desteği sertifikası var ise temel ve ileri yaşam desteği uygulamalarını başlatır, kalp masajı, solunum desteği, defibrilasyon ve acil senkronize kardiyoversiyon uygular. Vakaları rapor eder. h) Acil durumlarda hekimle işbirliği sağlayarak ve kurumun benimsemiş olduğu protokoller doğrultusunda temel/ileri yaşam desteğinin uygulanmasını sağlar ve uygun hemşirelik aktivitelerini yerine getirir.