Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

TATVAN İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI İSTATİSTİK BİLGİLERİNİN GİRİLMESİ.
+ Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi. + Sunum İçeriği Eğitim Fakültesi Tarihçesi Eğitim Fakültesinin Şu Anki Durumu Öğrenci/Öğretim Elemanı Sayısı.
KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
Sosyal güvenlik Devletin; sosyal sigorta, sosyal yardım ve benzeri araçlarla halkın sosyal durumunu güvence altına almasıdır.
Avrupa Birliği Yaşamboyu Öğrenme Proğramı Grundtvig Learning Partnership Project.
TÜRKİYE ODALAR VE BORSALAR BİRLİĞİ. TOBB nedir ? Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (kısa TOBB) Ticaret Odaları, Sanayi Odaları, Ticaret ve Sanayi Odaları,
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
Sağlık Gözetimi ve Çalışma Ortamı Gözetimi
1 Sınav Güvenliği ve Sınav Yönetimi Daire Başkanlığı Ölçme, Değerlendirme Ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI 7-Ö ğ retim Üyesi Yeti ş tirme Programı YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI.
Abdulkerim ÇÖMÇE Eskişehir İl Milli Eğitim Şube Müdürü Ankara – 2 Mayıs 2016.
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
YETİŞKİN İYİLEŞTİRME BÜROSU
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
ÖZEL EĞİTİMDE YÖNETSEL DÜZENLEMELER
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
TAM ÖĞRENME MODELİ.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
Bütünleştirme uygulamaları
Aile Atölyeleri Projesi
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
ABD’de engelli bireylere yönelik ilk yasa 1798 yılında çıkarılmış,
VARDİYALI ÇALIŞMA VE GECE ÇALIŞMASI
Milli Eğitim Bakanlığı örgüt yapısı
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
KKTC’DE ENGELLİ HAKLARI
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
TÜRKİYE NOTERLER BİRLİĞİ
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Çevre teknikeri kimdir?
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Mesleki ve Teknik Eğitim Eğitim Politikaları Daire Başkanlığı
Çevre teknikeri kimdir?
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
SANAYİ ve TEKNOLOJİ BAKANLIĞI Ar-Ge Teşvikleri Genel Müdürlüğü
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler

Türkiye'de özel eğitime ilişkin çıkarılan yasalar, uluslararası yasal düzenlemeler ile Amerika ve Avrupa'da çıkarılan yasaların etkisinde kalmıştır.

Türkiye’de ilk yasal düzenleme 1948'de üstün zekalı ve üstün yetenekli bireylerin eğitimi için çıkarılan İdil Biret-Suna Kan Yasası yürürlüğe girmiş ve bu bireylerin eğitim hakları güvenceye alınmıştır (Ataman, 1997). 1956 yılında bu yasanın kapsamı genişletilerek üstün zekalı ve yetenekli çocukların desteklenmesi için 6660 sayılı yasa çıkarılmıştır. 1957 yılında ise, 6972 sayılı Korunmaya Muhtaç Çocuklar Hakkında Kanun uygulamaya geçmiştir. Bu kanunun 22. maddesi, özel gereksinimli çocukların eğitimi için gerekli önlemlerin alınmasını gerektirmiştir (Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, 1999).

1961 Türkiye Cumhuriyeti Anayasası 48. madde: Herkes sosyal güvenlik hakkına sahiptir. 50. madde: Devlet, durumları sebebiyle özel eğitime ihtiyacı olanları topluma yararlı kılacak tedbirleri alır. özel gereksinimli bireylerin hakları devlet güvencesi altına alınmıştır. 1960'lı yıllarda yasal düzenlemelerdeki gelişmelerle birlikte, özel gereksinimli bireylerin eğitimi konusunda üniversitelerde personel yetiştirme süreci de başlamıştır.

1961 yılında yürürlüğe giren 222 sayılı İlköğretim Kanunu’nun 12 1961 yılında yürürlüğe giren 222 sayılı İlköğretim Kanunu’nun 12. maddesi "Mecburi ilköğretim çağında bulundukları halde zihnen, bedenen, ruhen ve sosyal bakımından yetersiz olan çocukların özel eğitim ve öğretim görmeleri sağlanır." okul çağındaki özel gereksinimli bireylerin eğitilmesi yasal olarak zorunlu hale gelmiştir. 1973 yılında çıkarılan 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nun 8. maddesi "Özel eğitime ve korunmaya muhtaç çocukları yetiştirmek için tedbirler alınır." ifadesi, özel gereksinimli öğrencilerin eğitimlerinin sürdürülmesi için önemli bir dayanak oluşturmuştur (Kargın, 2010).

9/11/1982 yılında resmi gazetede yayımlanan Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 10., 41., 42., 49., 50., 60. ve 61. maddelerinde özel gereksinimli bireyleri kapsayan kanun önünde eşitlik, herkes için eğitim ve öğrenim hakkı, çalışma ve dinlenme hakkı, korunma hakkı gibi haklara vurgu yapılmıştır (MEB, 1982).

1983 yılında 2828 sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Yasası özürlü bireylerin tanımı yapılmıştır. özürlü birey, "doğuştan veya sonradan herhangi bir hastalık veya kaza sonucu bedensel, zihinsel, ruhsal, duygusal ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerde kaybetmesi nedeniyle normal yaşamın gereklerine uyamama durumunda olup, korunma, bakım, rehabilitasyon, danışmanlık ve destek hizmetlere ihtiyacı olan kişi" şeklinde tanımlanmıştır. Bu yasada özel gereksinimli bireylerin genel eğitim, mesleki eğitim ve istihdamları için gerekli düzenlemelerin yapılması hükme bağlanmıştır (MEB, 1983).

2916 sayılı Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Kanunu (1983) özel eğitime muhtaç çocukların eğitilmeleri, istihdamı ve topluma uyumuna dair esasların belirlendiği ilk kapsamlı yasadır. özel eğitim uygulamaları, ilk kez bağımsız bir mevzuata kavuşmuştur. Yasada özel eğitime muhtaç çocuklar "beden, zihin, ruh, duygu, sosyal ve sağlık özellikleri ve durumlarındaki olağan dışı ayrılıkları sebebiyle normal eğitim hizmetlerinden yararlanamayan 4-18 yaş grubundaki çocuklar" şeklinde tanımlanmıştır.

Ayrım gözetmeksizin gereksinimi olan bütün bireylerin özel eğitim hizmetlerinden yararlanması, değerlendirme, erken eğitim, normal akranlarla birlikte eğitim, mesleki eğitim ve rehabilitasyon, kurumlar ve kişilerarası işbirliği yapılması hükme bağlanmıştır (Resmi Gazete, 1983). Bu yasayla özel eğitim okullarının sayısı artmış, ancak bunun dışında yasa ilkeleri yeterince uygulanmadığı ve açılan okulların çoğu yatılı olduğu için bazı sorunlar yaşanmış ve engelli çocukların çoğu eğitim hizmetlerinden yararlanamamıştır (Akçamete, 1998).