MOTOR GELİŞİM (BÜYÜK VE KÜÇÜK KASLARIN MOTOR GELİŞİMİ) Çocukta Motor gelişimi Psiko-motor gelişim, fiziksel büyüme ve merkezi sinir sisteminin gelişimine.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 4
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
DİYARBAKIR 2008.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
EĞİTİMDE DRAMA.
SAYILAR ve RAKAMLAR.
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Uzamsal Düşünme Mekanda konum Parça-bütün ve Alan ilişkisi
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Drama ile İlgili Terimler / Eğitim Öğretim Sürecinde Drama
NOT VERME VE MEZUNİYET.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Program Tasarım Modelleri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
VOLEYBOLDA MANŞET, PAS VE SMAÇ TEKNİĞİ ÖĞRENİMİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
OKUMA-YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
2-6 YAŞ ÇOCUK ELBİSE KALIBI
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitsel Rehberlik.
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
Erken Öğrenme Devinsel Beceriler ve Algısal Yetenekler
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
GELİŞİMLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Oyun İçine Gömülü Öğretim
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Öğrt. Grv. Dr. Serpil ALPTEKİN
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME.
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Geliştirme Genel Müdürlüğü
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

MOTOR GELİŞİM (BÜYÜK VE KÜÇÜK KASLARIN MOTOR GELİŞİMİ) Çocukta Motor gelişimi Psiko-motor gelişim, fiziksel büyüme ve merkezi sinir sisteminin gelişimine paralel olarak organizmanın isteme bağlı hareketlilik kazanmasıdır. Bir başka deyişle, temelinde hareket olan becerilerin kazanılmasını içeren ve doğum öncesi dönemde başlayıp ömür boyu süren bir süreçtir. Bu süreçte büyük (bedeni kullanma) ve küçük kas hareketleri (nesne kullanma) olmak üzere iki hareket türü kazanılır.

Kalın motor: hareket etmek için vücuttaki büyük kas grupları kullanılır.İstisnalar olsa da çoğu kez kendiliğinden gelişen hareketlerdir. Emekleme, ayakta durma, yürüme, koşma, salınım, dönme, yuvarlanma, zıplama, denge gibi hareketler üzerideki kontrolü anlatmak için kullanılmaktadır. İnce motor: Küçük kas gurupları (el ve parmak) kullanılır. El ve parmak kasların çalışmasıyla gerçekleşen hareketlerdir Genelde dikkat ve konsantrasyon gerektiren hareketlerdir. El-göz koordinasyonu için, ince motor becerilerinin ve görsel gelişimin ciddi önemi vardır.

Psikomotor Becerilerini Geliştirmek için Neler Yapılabilir ?

PsikoMotor Becerilerini Geliştirmek için ; Kalın Motor için ; Yürümek, koşmak, zıplamak, yüzmek, sekmek, tırmanmak, bisiklet sürmek, dans etmek, top atıp tutmak gibi. Etkinlikler yapılabilir. İnce Motor İçin ; Yazmak, resim yapmak, makasla kesmek, ayakkabı bağını bağlamak, düğme iliklemek, giyinmek, fermuar açıp kapatmak, saç taramak, çatal bıçakla yemek gibi etkinlikler yapılabilir.

Motor gelişim dönemleri İlkel hareketler dönemi

Motor gelişim dönemleri Denge 1.Ayın sonu 8-9 Ay 7.AY 11-13 Ay

Motor gelişim dönemlerini Etkileyen Faktörler Neler Olabilir ?

Psikomotor Etkinliklerinde Rol Oynayan Etmenler Neler Olabilir ?

Psikomotor Etkinliklerde Rol Oynayan Etmenler Eşgüdüm (koordinasyon) belli bir amaca ulaşmak için bilinçli psiko-motor hareketlerin devamlılığı, ahenkli ve uyumlu çalışması olarak tanımlanabilir. Güç Bütün psiko-motor davranışların öğrenilmesi bir kuvvet gerektirir. Kuvvet; bir direnci yenebilme, karşı koyabilme becerisi olarak da tanımlanabilir. Psiko- motor davranışlarda kas ve sinir sisteminin gelişmesi önemli bir yer tutar. DikkatDikkat, göz veya kulağa gelen uyaranların bir kısmının sonraki süreçler için seçilmesidir. Dikkat kavramı, yoğunlaşma ve zihinsel kurgularla eş anlamlı olarak kullanılır. Çocuklara “Dikkat edin.” yerine “Dikkatle bakın.” demeyi tercih edin. Uyarılmadan çok, model almak önemlidir.

Denge: Denge, belli bir yerde bir hareketi veya pozisyonu sürdürme, durumunu devam ettirme olarak tanımlanabilir. Denge; yürüme, koşma ve atlama becerilerinin kazanılmasında da çok önemli bir faktördür. Çocuk ileri ki yıllarda dengesinin gelişimi ile iki tekerlekli araçların, tekerlekli patenin kullanılması gibi pek çok etkinliğe katılabilecektir. Yapılan araştırmalara göre çocuk, iki yaşından önce denge becerisi kazanamamaktadır. Üç yaş civarında tek ayağının üzerinde üç-dört saniye durabilmekte, dört yaşından sonra ise dairesel bir çizginin üzerinde yürüme becerisi kazanabilmektedir. Esneklik: Vücudun gerektiği zaman öne, yana, geriye ve istenen yönlere eğilmesi, yani esnek olması gereklidir. Gövdenin, bacakların yeterli esnekliğe sahip olmadığı zamanlarda psikomotor davranışları öğrenmek mümkün değildir. Özellikle ilk çocukluk döneminde kemikler kıkırdaksı yapıda olduklarından vücut daha da esnektir. Kemikler geliştikçe vücut esnekliği azalır. Esneklik, beş-sekiz yaşlarında sabit kalır. Özellikle on iki-on üç yaşlarında doruk noktaya ulaşır. Cinsiyet esneklikte önemlidir. Kız çocuklar, erkek çocuklara oranla daha esnektir. Tepki – tepki hızı: Harekete hazır olma şeklinde ifade edilebilecek olan tepki hızı için vücudun, dışarıdan aldığı uyarıcılara karşı tepki göstermeye hazır olması gereklidir (etki-tepki süreci). Etki ile bu etkiye yapılan tepki arasında geçen zaman, reaksiyon zamanıdır. Reaksiyon zamanı ne kadar kısa olursa psiko-motor öğrenme de o kadar hızlı olur. Psiko-motor öğrenmede genel olarak bütün vücudun tepkiye hazır olması gereklidir. Özellikle kolların, bacakların ve elin tepki yapabilecek olgunluğa ulaşması gerekir.

NOT: Psikomotor öğrenmede duyu organlarının rolü çok büyüktür.Duyu organlarındaki kusurlar hastalıklar veya gelişim eksiklikleri çocuğun psikomotor öğrenimini engeller.Duyu organlarının böyle bir engellemesi olduğu zaman çocuğun algıları becerileri yapabilecek kadar gelişmiş olamaz.

Psikomotor etkinlikler üç türde görülür: 1-  Öğrenilecek psikomotor davranış öğrenci için yeni olabilir, 2-  Öğrenilecek psikomotor davranışın bir kısmı yeni ,diğer bir kısmı ise öncekilerle birleştirilecek türden olabilir 3-  Psikomotor davranış eskiden öğrenilmiş fakat daha fazla özen isteyen yönlerinin geliştirilmesi gerekebilir, Bir psikomotor davranışın öğrenilmesinde iki öğe vardır: 1-  Becerilerin öğrenciler tarafından kavranması gerekir, 2-  Becerilerin yapılması gerekir.

Bireyin yaşamında psikomotor etkinlikler kritik öneme sahiptir. Çevresini tanır. Cisimlere dokunur, keşfeder,merakını giderir, doyum sağlar. Öz – bakım becerilerin hemen hemen tamamı psikomotor davranışlardan oluşur.

19. KURDELELERLE DANS Etkinlik Çeşidi: Matematik ve Müzik (Bütünleştirilmiş Büyük Grup Etkinliği) Yaş Grubu: 60 – 72 Ay MATERYALLER Farklı renk ve uzunlukta kurdeleler, yapıştırıcı. SÖZCÜKLER ----- KAVRAMLAR Yön/Mekânda Konum: Sağ-sol KAZANIMLAR VE GÖSTERGELERİ Bilişsel Gelişim Kazanım 11. Nesneleri ölçer. (Göstergeleri: Ölçme sonucunu tahmin eder. Standart olmayan birimlerle ölçer. Ölçme sonucunu söyler. Ölçme sonuçlarını tahmin ettiği sonuçlarla karşılaştırır.) Motor Gelişim Kazanım 2. Denge hareketleri yapar. (Göstergeleri: Tek ayak üzerinde sıçrar.) Kazanım 3. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapar. (Göstergeleri: Bireysel ve eşli olarak nesneleri kontrol eder.) Kazanım 4. Küçük kas kullanımı gerektiren hareketleri yapar. (Göstergeleri: Nesneleri değişik malzemelerle bağlar.) Kazanım 5. Müzik ve ritm eşliğinde hareket eder. (Göstergeleri: Müzik ve ritm eşliğinde dans eder.)

ÖĞRENME SÜRECİ Öğretmen elindeki kurdeleyi çocuklara göstererek hareket ettirir. Çocuklar müzik eşliğinde kurdelenin hareketlerine uygun bir şekilde dans ederler. Öğretmen ara ara kurdeleyi farklı şekillerde yere bırakarak çocukların dansına farklı hareketler katar. Çocuklar farklı renklerde ve uzunluklarda kurdeleler verilir. Çocuklar istedikleri kollarına ya da bacaklarına kurdeleyi bağlar. Müzik açılır. Hep birlikte müziğin ritmine uygun dans edilir. Öğretmen, “Müzik durduğunda, sağ koluna ve sağ bacağına kurdele bağlayanlar heykel olsun.”, “Sol koluna ve sol bacağına kurdele bağlayanlar ise tek ayaküstünde sıçrasınlar.” der. Müzik durduğunda çocuklar bu yönergeye uygun davranırlar. Çocukların ilgileri doğrultusunda oyuna devam edilir. Oyun bittiğinde çocuklar istedikleri renklerde olan uzun kurdeleleri alarak müzik eşliğinde kurdelelerini hareket ettirirler. Sınıfta olan nesnelerden iki tane seçerler ve bu nesneleri kurdeleleri ile bağlarlar. Çocuklara aynı uzunlukta olan kurdeleler verilir. Çocuklar sınıfta olan eşyaların birbirlerine olan uzaklıklarını kendi kurdelelerine bakıp önce tahmin ederler. Tahminlerden sonra kurdeleleri kullanarak ölçerler. Tahminler ve ölçümler karşılaştırılır ve bununla ilgili sohbet edilir. Tüm kurdeleler birbirine bağlanır. Bu kurdelelerin en son nereye kadar uzanabileceği ile ilgili konuşulur. Bir başlangıç noktası belirlenerek kurdelenin nerede son bulacağına bakılır.

DEĞERLENDİRME Çocuklar kurdeleleri ve yapıştırıcıları kullanarak etkinlikte yaptıkları ile ilgili resim yaparlar. AİLE KATILIMI Ailelerden çocukları ile birlikte evdeki eşyaların birbirlerine olan uzaklığını karış, adım gibi standart olmayan birimlerle ölçmeleri istenir. UYARLAMA Sınıfta Görme Yetersizliği Olan Bir çocuk Varsa: Etkinlik sırasında görme yetersizliği olan çocuğa gereksinim duyulan miktarda ipucu sunulur. Sırasıyla sözel ipucu sunarak ne yapacağı açıklanabilir ya da fiziksel yardım sağlanarak aynı zamanda etkinliğin nasıl yapıldığını açıklanabilir. Kurdeleleri yapıştırarak resim yapma aşamasında çocuğa yönlendirme yapılabilir.

HAZIRLAYANLAR SEMİH KAYNAK : 150301042 MEHMET BOZ : 140301022 İBRAHİM ÖZEMİŞ : 140301030 ZAFER BOZARSLAN : 140301021 ÇETİN FIRAT