Hızlı Can Kurtarma Botu Motorunun Çalıştırılması
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI REFERANSLAR The International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers, 1995 (STCW-1995), 1988 Edition (IMO Sales No: 938 E) Hızlı Cankurtarma Botlarına ait teknik doküman ( 24-Foot Rigid Inflatable Boat Mk-2 Technical Manual Proficency in Survival Craft Certificates (Glasgow, Bown, Son and Ferguson 1988)
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI STCW 95 1. Hızlı can kurtarma botlarında görevlendirilecek personel, bot motorunu çalıştırabilecek yeterlilikte olmalıdır. 2. Hızlı can kurtarma botunun motorunun ve yan donanımlarının çalıştırma ve işletilme yöntemlerini bilmelidir. 3. Hızlı can kurtarma botunun motorunun ve yan donanımlarının çalıştırıp işletebilme faaliyetini gerçekleştirmelidir. 4. Sevk ve idare esnasında motoru usulüne uygun kullanabilmelidir.
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI KUMANDA KONSOLU
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI AKÜLERİN BAĞLANTISI
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI DIŞTAN TAKMA MOTOR
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI DIŞTAN TAKMA MOTOR
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI MOTOR KUMANDA KOLU
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI MOTOR KUMANDA KOLU
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI MOTOR ÇALIŞTIRILMASI
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI PERVANENİN DEĞİŞTİRİLMESİ
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI Emniyet Hususları 1. Motor bakımı, yakıt-yağ karışımı, batarya bağlantıları için imalatçı firma tarafından hazırlanan kullanım talimatına göre hareket edilmelidir. 2. Çalıştırma esnasında, yağ, su, hararet göstergelerini kontrol edilmeli ve anormal bir durum gözlendiğinde stop edilmelidir. 3. Çalıştırma esnasında motor kapağının kapalı olmalıdır. 4. Motor su dışında çalıştırılmamalıdır.
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI Emniyet Hususları 5. Bulunduğunuz çalıştırma aşamasına göre MEYİL / SEYİR kolunun konumuna dikkat ediniz. 6. Kontak anahtarını bir kelepçe ile elbiselerinizin herhangi bir yerine (kemer köprüsü) bağlayınız. 7. Boş viteste iken 2500 rpm.’i aşmayınız. Uzun süre boşta çalışacak ise 1500 rpm.’i geçmeyiniz. 8. Marş motorunu sürekli olarak 10 sn.’den fazla süreyle çalıştırmayınız.
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI Emniyet Hususları 9. Motor çalışırken, kontak anahtarını START konumuna çevirmeyiniz. 10. Motor çalıştıktan sonra sürekli su akışını kontrol ediniz. 11. GERİ viteste MEYİL/SEYİR kolunu asla MEYİL durumuna getirmeyiniz. 12. Sığ suda MEYİL/SEYİR kolunu MEYİL durumuna getirin, MEYİL Butonları vasıtasıyla motoru yarıya kadar meyilleyiniz. Demirleme esnasında da bu yöntemi kullanınız.
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI SU JETİ TAHRİK SİSTEMLERİ Genel prensip olarak içten ve dıştan takma motorlarda kullanılan pervane sistemi yerine su jeti sistemi kullanılmaktadır. Hızlı can kurtarma botu bünyesinde mevcut bir pompa tarafından denizden emilen suyun, çok yüksek süratle kıç aynalıklarda bulunan nozullardan dışarı atılması ile bot sevk ve idare edilir. Bu teknikte en önemli unsur olan pompa, bilinen pervaneli motorların prensibi esasına göre çalışmaktadır.
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI SU JETİ TAHRİK SİSTEMLERİ Bu sistemlerin yüksek süratli botlar için kullanımı daha uygundur. Aynı zamanda, sığ sularda yapılacak kurtarma harekatında, pervanelerin zarar görme ihtimali olan klasik tahrik sistemli botlara nazaran kullanımları daha avantajlıdır.
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI SU JETİ TAHRİK SİSTEMLERİ DOWTY firmasınca üretilen ve Kurtarma Botlarında kullanımı mümkün olan HYDROJET 300 su jeti tahrik sistemi Hydrojet üniti, çok yüksek güçte ve dönel tipte akış sağlayabilen bir tulumba (pompa) ile özel olarak tasarlanmış dönel sevk edici bir nozul sisteminden oluşmaktadır.
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI SU JETİ TAHRİK SİSTEMLERİ Bir / iki emme manifolduna sahip olabilen bu sistem, dizel bir motor ile irtibatlandırılmış olup, bulunduğu tekneye 300 HP.’ne kadar güç sağlayabilmektedir.
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI SU JETİ TAHRİK SİSTEMLERİ Su jeti tahrik sistemlerinde de, pervaneli sistemlerde olduğu gibi dizel bir makine kullanılmaktadır. Genel hatları ile birbirlerine benzerlik gösterebilen bu makinaların çalıştırma ve işletim usulleri de hemen hemen aynıdır. Farklılık gösteren tek kısım tahrik kısmı olarak tanımlanabilecek OUTDRIVE kısmındadır.
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI SU JETİ TAHRİK SİSTEMLERİ Teknenin ileri-geri hareketi, kıç aynalıkta monte edilmiş bulunan OUTDRIVE ünitin yukarı ve aşağı hareket ettirilmesi ile sağlanabilmektedir.
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI SU JETİ TAHRİK SİSTEMLERİ Çalıştırma öncesi yağlama yağı ve soğutma suyu sistemleri kontrol edilmelidir. Batarya terminali bağlantıları yapılmadan motor çalıştırılmamalıdır. Motoru çalıştırmadan önce, nasıl stop edileceğinin ilgili personel tarafından bilinmesi gerekmektedir. Çalıştırmadan sonra soğutma suyunun kesintisiz akışı gözlenmeli, kontrol paneli üzerindeki yağlama, hararet, elektrik akımı göstergelerine dikkat edilmeli, anormal bir durum gözlendiğinde motor stop edilmelidir.
HCKB MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI SU JETİ TAHRİK SİSTEMLERİ