REFİK HALİT KARAY (1888-1965).

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
Advertisements

HİKÂYE (ÖYKÜ) Sevcan ÖZDEN Sultanahmet Anadolu
REFİK HALİT KARAY.
Servet-i Fünun Dönemi ANI(HATIRA).
Powerpoint Uygulaması
VII. Geleneksel TED İ stanbul Koleji Kitap Haftası Ocak 2014.
TÜRKÇE / Olay Yazıları (Öykü-Roman)
Günlük Betsi Levi 11-c.
BİYOGRAFİ- OTOBİYOGRAFİ Doruk Dİlek Serhan Yüce
YAKUP K. KARAOSMANOĞLU ( )
Kitabın konusu: Hayalleri olan bir gencin lise son sınıfta babasını kaybetmesiyle hayallerinin yıkılışı ve beraberindeki hayat mücadelesi.
Öykü ( Hikaye ).
Hayatı Edebiyat Yaşamı Eserleri Ödülleri
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ( )
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
PEYAMİ SAFA.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Biyografi-Otobiyografi)
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Aziz Nesin’in sürükleyici kitabı... Hazırlayan:Dilara Gür
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
SÜLEYMAN TARIK BUĞRA ( 2 EYLÜL ŞUBAT 1994 )
FETHİYE MEHMET ERDOĞAN ANADOLU LİSESİ MÜCAHİD SERÇEK TÜRK ED. ÖĞRT.
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
GEZİ YAZISI GEZİ YAZISI.
SERKAN ERDOĞAN TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENİ
SELÇUK TÜREYEN SELÇUK TÜREYEN DERİNCE 19 MAYIS ANADOLU LİSESİ UZMAN TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ÖĞRETMENİ.
HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR ( ) Naturalizm’in temsilcisidir. Ahmet Mithat geleneğini sürdürür. Dili sadedir. Kahramanlarını çevrelerinin.
Mehmet ÖZ / Türk Dili ve Edebiyatı Öğreetmeni
Servet-İ fünun edebİyatI
Cumhuriyet Dönemi Roman ve Hikâye -Bu dönemde roman ve hikaye cumhuriyet düşüncesi etrafında biçimlenmiştir. -O dönemdeki sosyal ve siyasi ortamı yansıtır.
Düşünceye Dayalı Ve Konusunu Yaşamdan Alan Yazı Türleri
Cumhuriyet Döneminde Öykü ( Hikaye )
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
ENVER AYSEVER ‘’Yazarlık sabır, beceri ve süreklilik gerektiren bir işçilikse eğer, bunun yineleneceği ortamın nasıl olduğunun pek önemi yoktur. Çalışkan.
METİN TÜRLERİ TEOG SORULARI
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU ( )
ALİ CANİP YÖNTEM ( ).
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
YAKUP KADRI KARAOSMANOĞLU.  27 Mart 1889’da Kahire’de doğdu,  Babasının adı Abdulkadir Bey,  Annesinin adı İkbal Hanım’dır.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
Hikaye.
TEOG NEDEN-SONUÇ AMAÇ-SONUÇ ÖZNEL NESNEL
Film Gösterim Proğramı (Aralık 2016)
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
II.ÖYKÜ.
Türk Edebiyatında Anı Ve Anı Türünde Yazılan Önemli Eser Ve Yazarları * * * *
Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat, Tanzimat Edebiyatı'nın birçok türünde eserler vermiş yazarlarından Şemsettin Sami tarafından kaleme alınmış bir romandır.
( ).  1904 yılında İstanbul’da doğmuştur.  Bahriye Mektebi, İstanbul Üniversitesi Felsefe bölümünde öğrenim gördü.  17 yaşında ‘’İstanbul.

SOHBET (SÖYLEŞİ) Bir yazarın, kişisel görüş ve düşüncelerini fazla derinleştirmeden, okuyucusuyla konuşuyormuş gibi içten bir hava içinde yazdığı yazılara.
HÜSEYİN SUAT YALÇIN. ■Hüseyin Cahit Yalçın'ın ağabeyi. Tıbbiye'yi bitirdikten sonra (1886), bir süre Midilli ve İstanbul'da hekimlik yaptı. Uzmanlık.
Edebiyat,sanat,siyaset,ticaret,spor gibi alanlarda başarılı olan; insanlık adına faydalı işlerde bulunan insanların hayatlarının.
REFİK HALİT KARAY.
REFİK HALİT KARAY
HAZIRLAYANLAR ŞEVVAL POLAT PERİHAN TUNÇ NURKAN YANIK.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
HALİDE EDİP ADIVAR.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
( ) HAYATI Yakup Kadri Karaosmanoğlu, 1889 yılında Mısır’ın Kahire şehrinde doğmuştur. Sanat hayatına Fecriati topluluğunda başlayan sanatçının,
1980 SONRASI MİSTİK DUYARLILIK ŞİİRİ
SOHBET (SÖYLEŞI). SOHBET NEDIR?
Sohbet (Söyleşi).
Öykü ( Hikaye ). Gerçekleşmiş ya da gerçekleşmesi mümkün olayların kişi, zaman ve mekâna bağlı olarak farklı bir kurguyla anlatılmasına "öykü (hikâye)"
Sunum transkripti:

REFİK HALİT KARAY (1888-1965)

İlk yazılarında günlük hayatı dile getirmiş, hayatın gülünç yanlarını karikatürize ederek anlatmıştır. 1922 yılında Aydede adlı mizah dergisini çıkarmıştır. Bazı dergilerde de Kirpi takma adıyla siyasal mizah yazıları yayımlamış, bunları Kirpinin Dedikleri adlı eserinde toplamıştır. Bu yazılarından dolayı ömrünün büyük bir bölümünü sürgünde geçirmiştir.

Bir süre Fecr-i Ati topluluğunda bulunmuş, topluluk dağıldıktan sonra Milli Edebiyat akımı içinde yer almıştır. Memleket Hikayeleri ve Gurbet Hikayeleri adlı eserlerinde Anadolu’nun sesini ve ruhunu yansıtmış, bu yönüyle bir çığır açmış, edebiyatımızda ulusal değerlere yönelişin öncüsü olmuştur.

Akıcı ve sürükleyici bir anlatıma sahip olan bu hikayelerde, tatlı bir lirizmle memleket gerçeklerini dile getirmiştir. Bu hikayeleriyle Türk hikayeciliğinin sınırlarını İstanbul dışına taşımıştır. Romanlarında ise özellikle İstanbul’un İç Yüzü, Sürgün, Anahtar ve Bu Bizim Hayatımızda, tanığı olduğu dönemin siyasi, sosyal ve kültürel olaylarını ve bu dönemin olumlu veya olumsuz kişilerini yansıtmıştır.

Yaşadıklarını, çektiği sıkıntıları ele alırken Anadolu insanın geçmiş yaşamıyla yeni yaşamını karşılaştırmıştır. Bu bakımdan sözü edilen romanlar birer belge niteliği de taşımaktadır. Sosyal hayattaki çarpıklıkları zeki ve nükteli bir şekilde anlatmıştır. Öykü ve romanlarında insanların kurnazlık ve çıkarcılık yönlerini ortaya koymuştur.

Öykücülüğümüze taze bir soluk getirmek ve önemli romanlar yazmakla kalmamış; mizah ve hiciv yazıları ile fıkralarındaki çekicilik bu türlere olan ilgiyi de artırmıştır. Eserlerinde akıcı, berrak, sade ve güzel bir Türkçe kullanmıştır.

Maupassant tarzı hikayenin Türk edebiyatındaki iyi örneklerini yazmıştır. Onun hikayelerinin en belirgin özelliği uzun bir gözlem sonunda söylenmiş olmalarıdır. Olayları ve kişileri en ince noktalarına kadar betimler.

Roman ve hikayelerindeki şahısları, kendi sosyal çevreleri ile veren sanatçı, konuşma dili ve üslubunun bütün doğallığı ve canlılığını eserlerine yansıtmıştır. Refik Halit, realist bir anlayışa sahiptir.

ESERLERİ: Roman: Sürgün, Nilgün, Çete, Bugünün Saraylısı, Kadınlar Tekkesi, İstanbul’un İç Yüzü, Anahtar, Bu Bizim Hayatımız, Yezid’in Kızı Öykü: Memleket Hikayeleri, Gurbet Hikayeleri Hiciv ve Mizah: Kirpinin Dedikleri, Sakın Aldanma İnanma, Guguklu Saat Anı: Bir Ömür Boyunca, Minelbab İlelmihrab Fıkra: Bir İçim Su, Bir Avuç Saçma, İlk Adım

Kitapta gurbete düşen birinin yaşayabileceği geçinme kaygısı, yalnızlık, gurbetlik acısı, memleket hasreti, ümitsizlik, ve eriyip mahvoluş gibi birçok duygu vurgulanmıştır. Yazar sürgüne gönderilen bir subayın Suriye’de başına gelen çok ilginç olayları anlatıyor. Bu subayın arkadaşları, ailesi ve kendisi ile ilgili olayları işlemiştir.

Rus çarı prensesi Nina Daniloviç’in, Fransız Ernest ile evliliğinden sonra Suriye’deki yaşamı; Adana’da bulunan hazineyi almak istemesi ve bu hedefe ulaşmaya çalışırken çete komutanı Kıran Bey’le yaşadığı aşk anlatılmaktadır. Aşkın her engeli aşacağını ve bu uğurda her şeye karşı gelinebileceği anlatmaktadır.

Kenan adlı kişinin karısının çantasında bir anahtar bulma-sıyla başlayan olaylar ve sonun-da bütün şüphelerinin boş bir kuruntu olduğu anlatılmaktadır. İnsan sevdiği hele de hayatını bağladığı birinden asla şüphelenmemeli, hatta ona git gide daha da bağlanmalı; onu kaybetmemek için elinden geleni yapmalıdır.

Taşradan,biraz uzak akrabası olan; fakat kendisine “dayı” dediği kişinin İstanbul’daki evine kalmaya gelen kasabalı kız Ayşen’in bol para ile İstanbul’un sosyetesi içinde bir anda değişen yaşamı kendisine aşık olan kişilerle olan ilişkileri ve beraber yaşadığı ailedeki değişmeler çerçevesinde anlatılmaktadır.

Kitap İstanbul’da yaşayan bir azınlığın içyüzünü gözler önüne seriyor: savaş zenginleri, karaborsacılar, vurguncular, türediler, İttihat ve Terakki’nin adamları. İstanbul’un ‘öteki yüzü’. Yazar bu romanla okuyucuya; bazı kişilerin zengin olmak ve önemli bir mevkiye gelmek için her türlü yola başvurabilecekleri mesajını veriyor.

Binnur adındaki güzel bir öğretmenin, aşkı temsil eden Yusuf ile parayı, rahatlığı, lüks hayatı temsil eden Ulvi arasında bir tercih yapamaması, bundan dolayı sürekli bir tereddüt içinde bulunması ve bu tereddüdün etrafında çerçevelenen olaylardır.

Bir adamın akıl hastası bir kadınla geçirdiği ilginç olaylar Bir adamın akıl hastası bir kadınla geçirdiği ilginç olaylar. Bir aşk uğruna çok büyük fedakarlıklara girişilebilmesi. Hikmet Ali Bey çok maceraperest ve yalnız bir insan. Şeyh Şemun eşinin mutluluğu uğruna her şeyi yapan fedakar bir insandır. Zeli ise güzel fakat psikolojik rahatsızlığı olan birisidir.

Bu eserinde Anadolu halkının bezgin ve ehlikeyif yaşayışını, yalnızlığını, memurların devleti temsil edememelerini anlatmıştır. Eserde Şeftali Bahçeleri, Boz Eşek, Garip Bir Hediye, Yatır, Küs Ömer, Yatık Emine gibi pek çok hikayeye yer vermiştir.

Bu hikaye kitabındaki hikayeler Türkiye dışındaki coğrafyalarda geçer. Kitapta, insanın memleketi kadar güzel bir yere sahip olamayacağı, onun kıymetini, ondan uzak kalanların daha iyi bildiğini ve uğruna her şeyden vazgeçilebilecek bir şey olduğu savunulmuştur.

Yazarın mütareke devri yıllarını anlattığı anılarıdır.

Yazar, ülkemizin meşrutiyet, mütareke ve cumhuriyet dönemlerine ait yaşantılarını anlatmayı sürdürüyor. Lübnan, Suriye veTürkiye'deki anılarını yazarken, kronolojik bir sıra takip etmeyen Refik Halid, anlatımında geçmişe ve geleceğe gidip gelerek toplumdaki siyasal, sosyo-kültürel değişimleri ve benzerlikleri göz önüne seriyor.

Hazırlayan: Süleyman Kara Edebiyatsultani.com