DİL NEDİR?? Sesler, semboller ve sözcükler gibi temel birimlerden oluşur. Dil iletişimi sağlama aracı olarak kullanılır.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
Advertisements

BİLİŞSEL GELİŞİM Biliş dünyamızı anlamayı, tanımayı ve öğrenmeyi içeren tüm zihinsel süreçleri kapsar. biliş denince aklımıza ilk gelen zekadır. ayrıca.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
BEBEKLER VE TELEVİZYON anket
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Program Tasarım Modelleri
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Bilişsel ve Dil Gelişimi
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
0-1 YAŞ BÜYÜME VE GELİŞME ÖZELLİKLERİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
SAYILAR ve RAKAMLAR.
Eylemsel Dönem (0-3 yaş):
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
MİKROPLAR.
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Metinlerin Sınıflandırması
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
OYUN ve OYUNCAK.
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÇOCUĞUN GELİŞİM ALANLARI İLE İLİŞKİSİ
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
TUTUM VE ALGILAR.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
EMPATİK İLETİŞİM 1.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DİL GELİŞİMİ Uzm.Psk.Dan. Erol UĞUR.
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
Erken Öğrenme Devinsel Beceriler ve Algısal Yetenekler
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
Oyun İçine Gömülü Öğretim
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
Kuramı Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
DİNLEME.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Sunum transkripti:

DİL NEDİR?? Sesler, semboller ve sözcükler gibi temel birimlerden oluşur. Dil iletişimi sağlama aracı olarak kullanılır.

DİL; Ses bilgisi, Anlam bilgisi, Genel yapı {sözdizimi, biçim bilgisi} ve Günlük kullanımla ilgili birbiriyle ilişkili alt sistemlerden oluşur.

DİL GELİŞİMİ; Dil gelişimi, doğumdan itibaren başlayıp yaşam boyu devam eden, seslerin sembollerin anlaşılıp saklanması, kurallara uygun olarak kullanılmasını kapsayan bir süreç olarak değerlendirilebilir. İnsanın dili nasıl edindiğine, koruduğuna, geliştirdiğine ilişkin araştırmaların konusudur.

Bebek, biyolojik olarak dil öğrenme ve kullanma yeteneği ile dünyaya gelir, ancak dil gelişiminin gerçekleşmesi için kendisiyle konuşulması gerekmektedir. Böylece çocukta anlama ve konuşma becerisi gelişir.

DİL GELİŞİMİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR

Morgem: Dil gelişiminde “tek sözcük” evresi olarak bilinir Morgem: Dil gelişiminde “tek sözcük” evresi olarak bilinir. Bu evrede çocuk tek bir kelime kullanarak bir şeyler anlatmaya çalışır. Telegrafik Konuşma: Dil gelişiminde “iki sözcük” evresi olarak bilinir. Bu evrede çocuk iki kelimeyi yan yana koyarak, bir şeyler anlatmaya çalışır. Aşırı Kurallaştırma: Çocuğun bir olay ya da kavramla ilgili öğrenmiş olduğu kuralı, bu olayla ilgili – ilgisiz ayrımı yapmaksızın tüm durumlara genellemesidir. Eksik Kurallaştırma: Çocuğun bir olayla ilgili öğrendiği kuralı, sadece o olayla sınırlandırmasıdır.

5) Alıcı Dil: çocuğun çevresindeki kişilerin dilini anlama becerisidir 5) Alıcı Dil: çocuğun çevresindeki kişilerin dilini anlama becerisidir. çocuk bir olayla ilgili yeni bir sözcük öğrendiğinde, bu olayla ilgili olabilecek diğer sözcükleri de öğrenmek istiyorsa alıcı dil becerisi gelişmiştir. 6) İfade Edici Dil: Çocuğun kendisini anlatabilme becerisidir. çocuğun kendisini etkin bir şekilde ifade edebilmesinin ön koşulu, alıcı dilinin gelişmiş olmasıdır. 7) Jargon: Normalde anlaşılmayan ama bebek açısından sözcük ve tümcelerin yerini tutan yapılardır.

DİL EDİNİMİNE YÖNELİK KURAMSAL BAKIŞ AÇILARI

1} BİLİŞSEL ÖĞRENME KURAMI Bu kurama göre çocukların dil ediniminin temelinde bilişsel gelişim yatmaktadır. Dil gelişimini bilişsel olarak ele alan bu görüşün yoğunlaştığı nokta dil ve biliş arasındaki ilişkidir. Piaget, dilin kalıtım ve çevre etkileşimi ile gerçekleştiğini vurgular. 

VYGOTSKY «İÇE DÖNÜK KONUŞMA» 2} SOSYO-KÜLTÜREL KURAM Bu kurama göre dil, ana-babanın model olması, çocuğun taklit etmesi, ana-babanın pekiştirmesi ve düzeltici geribildirim vermesi suretiyle kazanılmaktadır. Sosyo-kültürel kuramcılar , sosyal etkileşimde gözleme dayalı öğrenmenin önemli olduğunu belirtirler. VYGOTSKY «İÇE DÖNÜK KONUŞMA»

3} DOĞUŞTANCI KURAM Bu kurama göre insanlar doğuştan dil yeteneğine sahiptir. Doğuştan gelen bu mekanizma, çocuğun çevresinde konuşulan dili içselleştirmesini, kurallarını anlayarak öğrenmesini ve daha sonra da uygun dil bilgisi kuralları ile konuşmasını sağlar. Chomsky çocukların biliçsizce edindiği dil bilgisine «edinç» bu yetinin etkin olarak kullanılabilir hale gelmesine «edim» adını vermektedir.

4} DAVRANIŞÇI KURAM Dil performansının gözlenebilen kısmı ile ilgili çalışmalar yaparak dil edinimini açıklamaya çalışmışlardır. Dil ediniminde çevreye vurgu yapılmaktadır. SKİNNER

5} NÖRO-DİL BİLİM GELİŞİM KURAMI Beynin hangi bölümlerinin dilden sorumlu olduğunu, nöral yapı ve süreçlerin bellek ve dikkat arasındaki ilişkisini açıklamaya çalışmaktadırlar. Bu kurama göre dil sisteminin gelişmesi insan beyninin anatomik ve fizyolojik özelliklerine bağlıdır. LOCKE

DİKKATTT Unutmamalıyız ki hiçbir kuram tek başına dil gelişimini açıklamada yeterli değildir.

DİL GELİŞİMİ DÖNEMLERİ Dil gelişim dönemleri, konuşma öncesi ve konuşma dönemi olmak üzere iki dönemde incelenir. Her dönemde kendi içinde alt dönemlere ayrılır.

YAŞ DİL GELİŞİMİ 0-6 hafta Ağlama Evresi İnsan sesine tepki verir. İhtiyaçları için ağlar. davranışlarının çoğu refleksiftir. Konuşma gelişimine en çok katkı sağlayan refleks, emme-yutma refleksidir. 1 ay ve sonrası İleride konuşmanın alt yapısını oluşturacak bazı sesler çıkarır; o- u gibi. 4 ay ve sonrası Agulama / Gıgıldama /Babıldama Evresi Hece içeren ve ton yüksekliği değişen sesler, ünlü ve ünsüzleri birlikte çıkarılmaya başlar, Ba-ba, ma-ma, ta-ta, de-de gibi sesler. Çıkarılan sesler ve heceler evrensel ve anadiline özgün değildir. 6 ay ve sonrası Çağıldama/ Heceleme Evresi Ma-ma-ma-ma gibi tekrar eden heceler olur. Üç heceli kelimeler de olabilir ancak kavram gelişimi başlamamıştır. Çıkan sesler dil kullanımına benzemeye başlar ve kendi ana dilinin vurgulamalarına benzer tonda sesler çıkarır. Kullanılmayan sesler ise giderek yok olur. 8 ay ve sonrası Sosyal agulamalar ve dil imitasyonları olur. 10-12 ay arası Agulamalardan gerçek dile geçiş olur. yetişkin konuşmasına benzeyen uzun diziler oluşturur. Anlaşılmayan ancak ritmik olan, düz cümle ya da soru cümlesine benzeyen bir akıcılık vardır.

1 yaş ve sonrası Tek Sözcük Evresi / Morgem Bir sözcükle çok şey anlatılmaya çalışır ve farklı anlamlar üretir. Örneğin, çocuğun “su”, demesi “su istiyorum” anlamında kullandığı anlaşılır. Kavrama, sözcük üretiminden önce gelişir. 1.5 yaş ve sonrası Telgrafik Konuşma Evresi (Kelimelerin Birleştirilmesi) İki kelimeli basit cümlelerden oluşan ve sözcükler arasında bağlaç kullanılmadan yapılan konuşmalardır; “Anne su”, gibi. 2-3 yaş arası İlk Gramer Evresi (Cümle yapısını kavrama) Sözcüklerin sonuna –yor veya –dı eki getirebilir. Kelime hazinesi artar, cümlelerde kullanılan kelime sayısı artar. Küçük emirleri yerine getirir, basit soruları cevaplandırır. Öğrendiği sözcükleri esnek, doğru ve yerinde kullanmaya başlar. 2-3 yaş döneminde kullanılan cümleler anlaşılır, fakat gramer kurallarına uygun değildir. Benmerkezci konuşma görülür. 3-6 yaş arası Dil gramerini anlar ve gramer yapısı hızla gelişir. Daha fazla kelimelerle cümleler kurabilir. Cümlede isim, fiil ve sıfat gibi yapılar öğrenilir. 5-10 yaş arası Detaylı ve kompleks (karmaşık) gramer yapısını anlar ve kullanabilir.

8 AY 10 AY 1 YAŞ 1 YAŞ; 3 AY 1 YAŞ; 6 AY 1 YAŞ; 9 AY 2 YAŞ 3 YAŞ 5 YAŞ ORTALAMA KELİME 8 AY 10 AY 1 1 YAŞ 13 1 YAŞ; 3 AY 19 1 YAŞ; 6 AY 22 1 YAŞ; 9 AY 118 2 YAŞ 200-300 3 YAŞ 900 5 YAŞ 2000

Dil Gelişimini Etkileyen Faktörler Öğrenme ve Olgunlaşma Sosyo-Ekonomik Durum Cinsiyet Çevre İki Dillilik Zeka Sağlık

BİLGİ !!! Birçok araştırmada kız çocukların dil gelişimlerinin daha hızlı olduğu tespit edilmiştir. Bunun nedeni kız çocukların beyinlerinin sol lobları daha baskın olduğundandır. Belirli bir süre içinde, kız ve erkek çocukların dil gelişimleri doğal bir şekilde aynı seviyeye gelmektedir.

SESSİZ SİNEMA Etkinlik Türü: Türçe Dil Etkinliği ve Oyun Etkinliği (Küçük Grup Etkinliği) Yaş Grubu: 48-96 Kazanım ve Göstergeler: Sosyal-Duygusal Alan Kazanım 4: Kendi kendini güdüleyebilme Göstergeleri: Kendiliğinden bir işe başlar Başladığı işi bitirme çabası gösterir Kazanım 5: Başkalarıyla ilişkilerini yönetebilme Grup etkinliklerine kendiliğinden katılır Aldığı sorumluluğu yerine getirir

Dil Alanı Kazanım 2 : Konuşurken sesini doğru kullanabilme Gösterge: Kelimeleri doğru telaffuz eder Kazanım 4 : Kendini sözel olarak ifade eder Gösterge: Dinlerken konuşurken göz teması kurar Kazanım 1: Görsel materyalleri okuyabilme Gösterge: Görsel materyalleri inceler Bilişsel Alan Kazanım 3: Dikkatini toplayabilme Gösterge: Dikkat edilmesi gereken nesneyi\ durumu\olayı fark eder

Materyaller: Kulaklık , Nesne Kartları Kavramlar: yazlık- kışlık kıyafetler, hayvanlar Öğrenme Süreci: 2 oyuncu seçilir. Birine kulaklık takılır ve müzik dinletilir. Diğerine müzik dinleyenin göremeyeceği de daha önceden hazırlanan nesne kartları gösterilir. Nesneyi gören kişi konuşmadan dudak hareketleriyle karşıdakine anlatmaya çalışır. Aile Katılımı: Ailelere etkinliği anlatan bir not gönderilir. Çocukları ile birlikte ister müzik eşliğinde ister müziksiz bir şekilde kısa heceli nesneleri dudak hareketleriyle anlatarak oyun oynayabilirler. Nesne kartlarıyla da oyun desteklenebilir

Değerlendirme Kelimeleri bulmada zorlandınız mı Değerlendirme Kelimeleri bulmada zorlandınız mı? En çok hangi kelimeyi bulmada zorlandınız? Kartlar oyunu destekleyici miydi? Kartlar ilgi çekici miydi? En ilgi çekici kart hangisiydi? Müzikli olması dikkati çok zorluyor mu?

HAZIRLAYANLAR 140301041– SİNEM ÜZEL 140301059 - ŞEMSİ ANIK 140301084 – AYŞE AKYEL