GÖZETİM FAALİYETLERİ (BULGULAR VE SONUÇLAR)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE YASAL DÜZENLEMELER
Sözleşmelerde Damga Vergisi
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Karar Tarihi : Karar No : 5189/1
Dernekler Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
GENEL SHY-6A TİCARİ HAVA TAŞIMA İŞLETMELERİ RUHSAT AKIŞ DİYAGRAMI
R.Gazete No R.G. Tarihi: İşyeri hekimi: İş sağlığı ve güvenliği alanında görev yapmak üzere Bakanlıkça yetkilendirilmiş işyeri hekimliği.
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
ÇEVRE GÖREVLİSİ/ ÇEVRE DANIŞMANLIK FİRMALARI
Yeni TTK ve Bağımsız Denetim Alanına Getirdikleri
MİHDİYE ORHAN YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR
TÜRK TİCARET KANUNU DEĞİŞİKLİĞİ
Millî Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
SAYILI KAMU İHALE KANUNU İLE KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Şikayet Sistemine Etkileri Nisan 2009 ANTALYA.
İL TÜTÜN KONTROL KURULLARI VE SORUMLULUKLARI
SERİ:IV NO:41 TEBLİĞİ NE DEĞİŞTİ?
İÇ TİCARET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Tevfik BAYHAN Bakanlık
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
DOÇ.DR. YILDIZ AYANOĞLU 1969 yılında Bulgaristan'da doğdu. İlk ve orta eğitimini tamamladıktan sonra Razgrad Ticaret Lisesinin Sanayi İşletmelerinde Muhasebe.
HAYVAN SAĞLIĞI VE KARANTİNA GIDA VE KONTROL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Bağımsız Denetim : Finansal Tabloların önceden belirlenmiş muhasebe ve raporlama kriterlerine (muhasebe standartları) uygun bir biçimde hazırlanıp hazırlanmadığının.
DENETİM STANDARTLARI DAİRESİ BAŞKANI
4703 SAYILI KANUN 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun 11/07/2001 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de.
Denetçinin Sorumluluğu
3. YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK DENETİM VE TASDİK SEMPOZYUMU
ÇEVRE GÖREVLİSİ Halil İbrahim YÖRÜBULUT Çevre Denetimi Şube Müdürü
6102 SAYILI TÜRK TİCARET KANUNU UYARINCA
SMMM Hasan Önder GÜVEN 1983 yılı İzmir doğumlu, İlk ve Orta Öğretimini Ankara’da tamamladıktan sonra 2005 Yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Ekonomi Bölümünden.
Türmob Yönetim Kurulu Üyesi Antalya YMM Denetim Ve Tasdik Sempozyumu
Harcama Yetkilileri.
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK ATİLLA BACAK İNSAN KAYNAKLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM UZMANI.
1 KURUMSAL DEĞERLEME 2004 KONFERANSI GAYRİMENKUL DEĞERLEMESİ KONUSUNDA SPK DÜZENLEMELERİ SPK DÜZENLEMELERİ Deniz DERELİOĞLU ÖZÜTÜRK SPK Kurumsal Yatırımcılar.
İL STOK HAVUZU VE İHTİYAÇLARIN KARŞILANMASI 2009/45 SIRA NOLU GENELGE Hakan KARAGÖZ Şube Müdürü.
Kütahya Aile ve Sosyal Politikalar
Harcama Süreci VE ÖN MALİ KONTROL
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI KIRKLARELİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ARAŞTIRMA ve GELİŞTİRME BİRİMİ KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR.
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Müracaat ve Şikayetler
2015/06 sayılı Atıksu Arıtma Tesisi Kimlik Belgesi Genelgesi
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
MALİ TATİL İHDAS EDİLMESİ HAKKINDA KANUN Mustafa Dündar Gelirler Başkontrolörü.
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
DENETİM ŞİRKETLERİ BİLGİLENDİRME PROGRAMI MUSTAFA SÖZEN UZMAN 02/08/2016 ANKARA.
1. ADIM İşyerini Kayıtlı Hale Getir. İŞYERİNİN BİLDİRİLMESİ 5510 sayılı Kanunun 4/a maddesi kapsamında sigortalı çalıştırmanız halinde, işyeri bildirgenizi.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİNİN DESTEKLENMESİ
FİNANSAL KURUMLAR KURUMLAR BİRLİĞİ (FKB)
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
Teknik Karşılıklar 12/05/2017.
SERMAYE PİYASASI FAALİYETLERİ
-2- Türev Araç İşlemleri
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
İnceleme Dairesi Başkanlığı
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
ANKARA ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ – KIYMETLİ EVRAK HUKUKU DERS NOTLARI Bu notlar her hafta işlenecek ders planını detaylı olarak göstermesi için hazırlanmış.
6661 SAYILI KANUN İLE GELEN DESTEK ÖDEMESİ
Anlatmacı: Adnan Hadzimusiç
R.Gazete No R.G. Tarihi: İşyeri hekimi: İş sağlığı ve güvenliği alanında görev yapmak üzere Bakanlıkça yetkilendirilmiş işyeri hekimliği.
ÇALIŞANLARIN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMLERİNİN USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK 15 Mayıs 2013  ÇARŞAMBA RG Sayı :
MUHTASAR AYLIK PRIM HIZMET BEYANNAMESI
MESLEK MENSUPLARININ BAĞIMSIZ DENETİMDEN BEKLENTİLERİ
2018 Yılında Uygulamaya Konacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar 23 Şubat 2018.
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
MERSİN ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
Sunum transkripti:

GÖZETİM FAALİYETLERİ (BULGULAR VE SONUÇLAR) Derviş ALTINOK Daire Başkanı Mayıs, 2017

Doğru ve Güvenilir Finansal Bilgi İçin Hukuki Altyapı Finansal tabloların, Türkiye Muhasebe Standartlarına göre düzenlenmesi (TTK md. 515) Finansal tablolarda, malvarlıksal ve finansal durumun dürüst resim ilkesine uygun olarak yansıtılıp yansıtılmadığının denetiminin yapılması (TTK md. 398) Denetimin, belirlenen standart ve ilkelere uygun olarak yapılmasını temin etmek üzere inceleme ve gözetim yapılması (KHK md 2-9)

Gözetim Faaliyeti Nedir ? Denetçi ile denetlenen şirket arasında denetim sözleşmesi ile kurulan hukuki ilişkinin unsurlarının ve bu ilişki sebebi ile Kuruma karşı yükümlülüklerin yapılan bildirimler üzerinden gözden geçirilmesidir.

Gözetim Faaliyetleri Sözleşme Bildirimleri Asgari Unsurlar Sözleşmelerin Bildirim Zamanı Sözleşmelerde Oluşturulan Denetim Ekipleri Rotasyon Süreleri Ortaklık ve İstihdam İlişkisi

Gözetim Faaliyetleri Gelir Bildirimleri Mesleki Sorumluluk Sigortası Bildirimleri Şeffaflık Raporları Bildirimleri Denetim Raporları Bildirimleri Denetim Yaptırma Yükümlüğü

A) Sözleşme Bildirimleri 1) Asgari Unsurlar/Hukuki Dayanak Denetim sözleşmelerinin BDY’nin 29 uncu maddesinde belirtilen asgari unsurları içermesi zorunludur. (BDY md. 29) BDY’nin 29 uncu maddesinde düzenlenen hükümlere aykırı hareket edilmesi «Uyarı» yaptırımını gerektirmektedir. (BDY md. 40/1-ğ )

Asgari Unsurlar/Bulgular 2014 yılı denetimlerine ait sözleşmeler gözetime tabi tutuldu. 4027 sözleşmede asgari unsur yönünden eksiklik tespit edildi.

Asgari Unsurlar/Sonuçlar Bu sözleşmeleri düzenleyen 52 denetçi ile 100 denetim kuruluşundan savunma alındı. Yapılan değerlendirmeler sonucunda Kurulumuzca, söz konusu eksiklikler ile 2015 ve 2016 yıllarına ilişkin denetim sözleşmelerinde var olan eksikliklerin giderilmesi için tüm denetim kuruluşlarına ve denetçilere 01/08/2016 tarihine kadar süre verildi.

2)Bildirim Zamanı/Hukuki Dayanak Sözleşmelerin imza tarihinden itibaren 30 gün içerisinde Kurumumuza bildirilmesi zorunludur. (BDY md. 34/1-b) Kurumumuza yapılacak bildirimlerin zamanında, tam ve doğru olarak yerine getirilmemesi «Uyarı» yaptırımını gerektirmektedir. (BDY md. 40/1-ı)

Bildirim Zamanı/Bulgular 2014 yılı denetimlerine ait sözleşmeler gözetime tabi tutuldu. 1114 sözleşmenin süresi içinde bildirilmediği tespit edildi.

Bildirim Zamanı/Sonuçlar Tespite ilişkin 10 denetçi ile 40 denetim kuruluşunun savunması alındı. Kurulumuzca, tüm denetim kuruluşlarına ve denetçilere, sözleşmelerin zamanında, tam ve doğru olarak Kuruma bildirmeleri hususunda 01/08/2016 tarihine kadar süre verilerek, bu tarihten sonra tespit edilecek aykırılıklar hakkında gerekli yaptırımların uygulanacağı ilgililere duyuruldu.

Sözleşme Bildirimleri 3)Denetim Ekipleri/Konular Asıl ve yedek denetim ekiplerinde, 1. Denetçi vb. unvanlarla görevlendirilenlerin denetim yapmaya yetkili oldukları alanların denetimi yapılan şirketin denetimini kapsayıp kapsamadığı, (sermaye piyasası, bankacılık, sigortacılık ve özel emeklilik gibi) (BDY md.11/1, md.27/1), 2. Denetçi vb. unvanlarla görevlendirilenlerin Kurumumuzca yetkilendirilmiş denetçi olup olmadıkları (TTK md. 400, BDY md.11), 3. Sorumlu denetçi olarak görevlendirilenlerin Kurumumuzca onaylanmış sorumlu denetçi olup olmadıkları (BDY md. 28),

3-a) Denetim Yapmaya Yetkili Olunan Alanlar/Hukuki Dayanak Denetim ekiplerinin, denetlenen işletmenin büyüklüğü, faaliyetleri ile tabi olduğu düzenlemelerin özelliği ve benzeri hususlar dikkate alınarak denetimi Kurum düzenlemelerine uygun bir şekilde gerçekleştirebilecek yetki, bilgi, beceri ve tecrübeye sahip olan yeterli sayıda denetçiden oluşturulması zorunludur (BDY md. 27). Mevzuat uyarınca sadece denetim kuruluşları tarafından yapılması gereken denetimlerde, 27 nci madde uyarınca denetim ekiplerinde aranan koşullara aykırı davranılması «faaliyet izninin askıya alınması» yaptırımını gerektirmektedir (BDY md.41/1-e).

3-a) Denetim Yapmaya Yetkili Olunan Alanlar/Bulgular 2014 ve 2015 yılı denetimlerine ait sözleşmeler gözetime tabi tutuldu. Sigortacılık ve özel emeklilik şirketlerinin denetimine ilişkin olarak düzenlenen sözleşmelerin 32’sinde, denetçilerin bir kısmının «sigortacılık ve özel emeklilik» şirketlerinin denetimini yapmaya yetkili olmadıkları tespit edildi.

3-a) Denetim Yapmaya Yetkili Olunan Alanlar/Sonuçlar Söz konusu sözleşmeleri düzenleyen 8 denetim kuruluşunun savunması alındı ve haklarında Gözetim Raporu düzenlendi, Kurulumuzca yapılan değerlendirmelerde, 8 denetim kuruluşuna toplam 318.232 TL idari para cezası, 7 denetim kuruluşuna «uyarı» yaptırımı, 1 denetim kuruluşuna «ikaz» kararı verildi.

3-b) Denetçilik Durumu/Hukuki Dayanak Denetim ancak Kurumumuzca yetkilendirilmiş denetim kuruluşları ve denetçiler tarafından yetkileri çerçevesinde yürütülebilir (TTK md.400, BDY md.11).

3-b)Denetçilik Durumu/Bulgular 2014 ve 2015 yılı denetimlerine ait sözleşmeler gözetime tabi tutuldu. 1 denetim kuruluşu tarafından düzenlenen 4 sözleşmenin denetim ekiplerinde görevlendirilen 1 kişinin Kurumumuzca yetkilendirilmiş denetçi olmadığı tespit edildi.

3-b) Denetçilik Durumu/Sonuçlar İlgili denetim kuruluşunun savunması alındı. Gözetim Raporu hazırlanmış olup; idari süreç devam etmektedir.

3-c) Sorumlu Denetçilik/Hukuki Dayanak Denetim ekiplerinde sorumlu denetçi olarak görevlendirilenlerin Kurumumuzca onaylanmış sorumlu denetçi olması zorunludur (BDY md. 28). BDY’nin 28 inci maddesi uyarınca görevlendirilmesi uygun görülenler dışında sorumlu denetçi görevlendirilmesi «uyarı» yaptırımını gerektirmektedir (BDY md.40/1-g)

3-c) Sorumlu Denetçilik/Bulgular 2014 ve 2015 yılı denetimlerine ait sözleşmeler gözetime tabi tutuldu, 352 sözleşmede görevlendirilen 27 denetçinin Kurumumuzca onaylanmış sorumlu denetçi olmadığı tespit edildi,

3-c) Sorumlu Denetçilik/Sonuçlar Söz konusu sözleşmeleri düzenleyen 16 denetim kuruluşunun savunması alındı. Hakkında Gözetim Raporu hazırlanan 8 denetim kuruluşu hakkında Kurulumuzca; 7 denetim kuruluşuna toplam 2.497.895 TL idari para cezası, 8 denetim kuruluşuna «uyarı» yaptırımı kararı verilmiştir. Diğer 8 denetim kuruluşu hakkında ise idari süreç devam etmektedir.

Sözleşme Bildirimleri 4) Rotasyon/Hukuki Dayanak Üç yıl geçmedikçe; denetim kuruluşları son on yılda yedi yıl, denetim kuruluşlarında çalışanlar da dahil olmak üzere denetçiler ise son yedi yılda beş yıl denetim çalışması yürüttükleri işletmelere ilişkin denetimleri üstlenemezler (BDY md.26/1-ç). Söz konusu mevzuat hükmüne aykırı olarak denetim faaliyetinin üstlenilmesi «faaliyet izninin askıya alınması» yaptırımını gerektirmektedir (BDY md. 41/d)

Rotasyon/Bulgular Yapılan kontrollerde, 3 denetim kuruluşu tarafından üstlenilen 4 denetim işinde mevzuatta düzenlenen rotasyon sürelerine uyulmadığı tespit edilmiştir.

Rotasyon/Sonuçlar Tespite esas söz konusu 3 denetim kuruluşunun savunması alınmıştır. Söz konusu 3 denetim kuruluşu hakkında Gözetim Raporu hazırlanmış olup; idari süreç devam etmektedir.

Sözleşme Bildirimleri 5) Ortaklık ve İstihdam İlişkisi/Hukuki Dayanak Denetçiler sadece bir denetim kuruluşu adına denetim yapabilir, istihdam edildikleri denetim kuruluşuyla ilişkileri sona ermedikçe başka bir denetim kuruluşunda ya da tek başına denetim faaliyetinde bulunamazlar (BDY md.26/4). Söz konusu mevzuat hükmüne aykırı hareket edilmesi «faaliyet izninin askıya alınması» yaptırımını gerektirmektedir (BDY md. 41/1-d)

Ortaklık ve İstihdam İlişkisi/Bulgular 2014 ve 2015 yılı denetimlerine ait sözleşmeler gözetime tabi tutuldu, 6 denetçinin, halen görev aldığı denetim kuruluşu ile ilişkisi devam ederken kendi nam ve hesabına denetim faaliyeti üstlendiği ve/veya bu amaçla üstlenilen denetimlerde görev aldığı tespit edilmiştir.

Ortaklık ve İstihdam İlişkisi/Sonuçlar Tespite esas duruma ilişkin olarak 6 denetçinin savunması alınmıştır. Gözetim Raporu hazırlanan 6 denetçi hakkında Kurulumuzca yapılan değerlendirmelerde ; 4 denetçi hakkında «uyarı» yaptırımı, 2 denetçi hakkında «faaliyet izninin askıya alınması» yaptırımı uygulanmasına kararı verilmiştir.

B) Gelir Bildirimleri/Hukuki Dayanak Denetim kuruluşları ve denetçiler, son takvim yılına ait gelirlerini Kurumca belirlenen şekle uygun olarak mayıs ayının on beşinci gününün sonuna kadar Kurumumuza bildirmek zorundadır (BDY md. 34/1-d). Kurumumuza yapılacak bildirimlerin zamanında, tam ve doğru olarak yerine getirilmemesi «Uyarı» yaptırımını gerektirmektedir. (BDY md. 40/1-ı)

Gelir Bildirimleri/Hukuki Dayanak Gelir Bildirimlerinin Nasıl Yapılacağı ve Şeffaflık Raporlarında Nasıl Yer Alacağı Hususu Bir takvim yılı içerisinde sözleşme imzalamış olan denetim kuruluşu ve denetçiler gelir bildiriminde bulunmalıdır. KAYİK denetimi üstlenip şeffaflık raporu yayımlayan ve raporda son takvim yılına ait gelirlerine yer veren denetim kuruluşları da gelir bildiriminde bulunacaktır. Son takvim yılına ait gelirler bildirilirken; (Şeffaflık raporlarındaki dahil) Bağımsız denetim faaliyetlerinden Diğer denetim faaliyetlerinden, Defter tutma hizmetlerinden ve Danışmanlık hizmetlerinden elde edilen gelirler itibariyle dağılımı gösterecek şekilde bildirimi yapılacaktır.

Gelir Bildirimleri/Bulgular 87 denetçi ve 57 denetim kuruluşunun son takvim yılına ait gelirlerini Kurumumuza bildirmediği, 13 denetçinin ve 46 denetim kuruluşunun ise bu bildirimi zamanında yapmadığı, tespit edilmiştir.

Gelir Bildirimleri/Sonuçlar Bu kapsamda 100 denetçi ile 103 denetim kuruluşunun savunması alınmış olup; idari süreç devam etmektedir.

C) Mesleki Sorumluluk Sigortası/Hukuki Dayanak Denetim kuruluşlarının ve denetçilerin, üstlendikleri ilk denetim işiyle birlikte başlamak üzere, tüm denetimlerini kapsayacak şekilde mesleki sorumluluk sigortası yaptırmaları zorunludur (BDY md. 33). Mesleki sorumluluk sigortası poliçesinin, poliçenin düzenlenme tarihini takip eden günden itibaren en geç 10 gün içinde Kurumumuza bildirmesi zorunludur (BDY md. 34/1-ç).

C) Mesleki Sorumluluk Sigortası/Hukuki Dayanak Mesleki sorumluluk sigortasının yaptırılmaması «Uyarı» yaptırımını gerektirmektedir (BDY md. 40/1-h). Ayrıca, Kurumumuza yapılacak bildirimlerin zamanında, tam ve doğru olarak yerine getirilmemesi «Uyarı» yaptırımını gerektirmektedir (BDY md. 40/1-ı).

Mesleki Sorumluluk Sigortası/Bulgular 94 denetçi ve 50 denetim kuruluşunun mesleki sorumluluk sigortasını yaptırmadığı, 66 denetçi ve 101 denetim kuruluşunun ise söz konusu sigortaya ilişkin poliçelerini zamanında Kurumumuza bildirmediği, tespit edilmiştir.

Mesleki Sorumluluk Sigortası/Sonuçlar Bu kapsamda 160 denetçi ile 151 denetim kuruluşunun savunması alınmıştır.

Mesleki Sorumluluk Sigortası/Sonuçlar Konuya ilişkin olarak Kurulumuzun 23/03/2017 tarihli kararında: Mesleki sorumluluk sigortası yaptırmadığı tespit edilen denetim kuruluşları ve denetçilere tüm denetimlerini kapsayacak şekilde mesleki sorumluluk sigortası yaptırmaları için 31.05.2017 tarihine kadar süre verilmesine, Mesleki sorumluluk sigortalarını yasal süresi geçtikten sonra Kurumumuza bildirdiği tespit edilen denetim kuruluşları ve bağımsız denetçilerle ilgili olarak bir defaya mahsus herhangi bir yaptırım uygulanmamasına, karar verilmiştir.

D)Şeffaflık Raporları/Hukuki Dayanak Bir takvim yılında KAYİK denetimi yapmış denetim kuruluşlarının ilgili takvim yılını müteakip, özel hesap dönemi kullanan denetim kuruluşlarının ise hesap dönemi kapanışını müteakip dördüncü ayın sonuna kadar yıllık şeffaflık raporunu Kuruma bildirmesi ve kendi internet sitelerinde yayımlamaları zorunludur (BDY m. 36/1).

Şeffaflık Raporları/Hukuki Dayanak Şeffaflık raporlarının BDY’nin 36/2 nci maddesinde belirtilen asgari bilgileri içermesi zorunludur. (BDY md. 36/2) BDY’nin 36 ncı maddesinde belirtilen şekilde şeffaflık raporunun hazırlanmaması, zamanında Kurumumuza bildirilmemesi ve yayımlanmaması «Uyarı» yaptırımını gerektirmektedir (BDY md. 40/1-j).

Şeffaflık Raporları/Bulgular 4 denetim kuruluşunun şeffaflık raporlarını zamanında Kurumumuza bildirmediği, 4 denetim kuruluşunun hazırladıkları şeffaflık raporlarını kendi internet sitelerinde yayımlamadıkları, 64 denetim kuruluşunun ise şeffaflık raporlarını BDY’nin 36/2’nci maddesinde belirtilen bilgilerin tamamını içermeyecek şekilde hazırladığı, tespit edilmiştir.

Şeffaflık Raporları/Sonuçlar Bu kapsamda aykırılık tespit edilen denetim kuruluşlarından savunma alınmıştır. Söz konusu denetim kuruluşları hakkında hazırlanan Gözetim Raporuna istinaden Kurulumuzun 16/12/2016 kararı ile, Denetim Kuruluşlarının BDY’nin 43’üncü maddesinin birinci fıkrası uyarınca kendilerine verilen süre içerisinde eksikliklerini tamamladıklarından; Herhangi bir yaptırım uygulanmamasına, Ancak ikaz edilmelerine, Şeffaflık raporlarının içerikleriyle ilgili tespit edilen eksiklikleri tamamlayan denetim kuruluşları ile ilgili olarak da aynı mahiyetteki hataların tekrar edip etmediğinin sonraki gözetim faaliyetlerinde değerlendirilmesine, karar verilmiştir.

E) Denetim Raporları /Hukuki Dayanak Denetim kuruluşları ve denetçiler, denetim faaliyeti sonucunda Kurumumuzun belirlediği şekil ve esaslara uygun denetim raporu düzenlemek, denetim sonuçlarını 6102 sayılı Kanun ve BDY’de düzenlenen hükümlere uygun şekilde raporlayıp sunmak ve söz konusu raporları imza tarihinden itibaren 30 gün içinde Kurumumuza bildirmek zorundadır (BDY md. 30, md. 37/1-a, md. 34/1-b). Söz konusu hükümlere aykırı hareket edilmesi, «uyarı» yaptırımını gerektirmektedir (BDY md. 40/1-l, md. 40/1-m, md. 40/1-ı)

Denetim Raporları /Bulgular ve Sonuçlar 126 denetim kuruluşunun ve 56 denetçinin toplam 1206 adet denetim raporunu Kurumumuza bildirmediği, 85 denetim kuruluşu ve 15 denetçi tarafından düzenlenen toplam 647 adet denetim raporunun bildiriminin ise zamanında yapılmadığı, tespit edilmiş olup; idari süreç devam etmektedir.

F) Denetim Yaptırma Yükümlülüğü/Hukuki Dayanak Bağımsız denetime tabi olacak şirketler Bakanlar Kurulunca belirlenmektedir (TTK md. 397/4). Denetime tabi olduğu halde, denetlettirilmemiş finansal tablolar ile yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporu düzenlenmemiş hükmündedir (TTK md. 397/2).

Denetim Yaptırma Yükümlülüğü/Bulgular 2015 faaliyet döneminde denetim yaptırma zorunluluğu bulunduğu halde bu yükümlülüğü yerine getirmeyen 561 Şirket, 2016 faaliyet döneminde denetim yaptırma zorunluluğu bulunduğu halde bu yükümlülüğü yerine getirmeyen 865 Şirket, tespit edilmiştir.

Denetim Yaptırma Yükümlülüğü/Sonuçlar Denetim yaptırmayan bu şirketlere ilişkin bilgiler, gereğinin yapılması amacıyla Gümrük ve Ticaret Bakanlığına bildirilmiştir.

TEŞEKKÜR EDERİM.