Sınırda Yabancılara Yapılan Satışların İhracat Performansı Açısından İncelenmesi: Sarp Bölgesinde Nicel Bir Araştırma Yrd. Doç. Dr. İsmail Tamer TOKLU.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

Türkiye İtibar Endeksi
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
ABR İ NTOZ ME G.  AB – TOBB – Yerel Odalar  Ekim 2002’de ilk 3 ABİGEM kuruldu.  Gaziantep  Kocaeli  İzmir  € 17,5 Milyon bütçe  € 55 Milyon – Katma.
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
STRATEJİK PAZARLAMA 1.Hafta Pazarlama Nedir
İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı Meral ŞENGÜL İhracatı Geliştirme Uzman Yardımcısı Kasım.
“Kümelenme ve Uluslararasılaşma”
PROFESYONEL GELİŞİMDE YAKIN DESTEKÇİNİZ...
Kümelenmelerin Sürekliliğine Dönük Öneriler
KURUMSAL BANKACILIK TÜRKİYE İŞ BANKASI A.Ş. 3 MAYIS 2010.
BÖLGESEL KALKINMANIN ÜÇ TEMEL SÜTUNU Three Pillars of Regional Development.
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI LOYALTY.
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI.
İhracatta Devlet Yardımları -Uluslar arası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (2010/8 sayılı Tebliğ) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
YENİ İHRACAT DESTEKLERİ - Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (UR-GE) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği İhracat Genel.
Pazarlama Araştırması
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
Entelektüel Sermaye ve Firma Performansı İlişkisi Üzerine Bir Çalışma
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Firma Adı: Kişi Adı: İSTANBUL SANAYİ ODASI.
İnsan Kaynakları Yönetiminin
TÜKETİCİLERİN İNDİRİM MARKETİ TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNDEN AHP YÖNTEMİ İLE TESPİTİ Yrd. Doç. Dr. Mutlu Yüksel.
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Yöneticilerin Bakış Açısıyla Pazarlama Uygulamacılarının Bireysel Yetkinlikleri 1 Yrd. Doç. Dr. Umut EROĞLU Araş. Gör. Güngör HACIOĞLU Çanakkale Onsekiz.
Yöneticilerde Sürdürülebilirlik Algısı ve Firma Uygulamalarına Yönelik Değerlendirme Öğr.Gör.Dr. Burcu Mucan Dumlupınar Üniversitesi Hisarcık MYO Doç.Dr.
Tüketicilerin Lüks Marka Algısı Ölçümü
FİRMANIN YAPMIŞ OLDUĞU REKLAMLARA YÖNELİK TUTUM İLE TÜKETİCİ GÜVENİ DEĞİŞKENLERİ ARASINDA KURUMSAL İTİBARIN ARACI ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Fatih KOÇ Balıkesir.
Satış Elemanının Etik Davranışı: Tüketici Algısının Güven, Memnuniyet ve Tekrar Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi Yrd. Doç. Dr. Banu KÜLTER.
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
AMAÇLAR, ANKET FORMU VE ANKET TASARIMI
VII- ŞİRKET DÜZEYİNDE STRATEJİ- ÇEŞİTLENDİRME-BÜYÜME STRATEJİLERİ
Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS)
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
GRUP ADI LAST SEEN.
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
GİRİŞ Ülkenizde ya da coğrafi bölgenizde turizm ne kadar önemlidir? Şehrinizde ya da kasabanızdaki mevcut istihdamın ne kadarlık kısmı turizm ile.
İHRACATA YÖNELİK DEVLET DESTEKLERİ ULUSLARARASI REKABETÇİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİ 2010/8 sayılı Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi.
PORTFÖY ANALİZLERİ ve Diğer Stratejik Araçlar
Pazarlama Yatırımlarının Verimliliğinin Sektörel Bazda İncelenmesi: BIST Örneği Arş. Gör. Dr. Betül Çal Giresun Üniversitesi.
Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
ALGILANAN RİSK VE TÜKETİCİ ETNOSENTRİZM EĞİLİMİNİN YERLİ MARKA CEP TELEFONLARINA KARŞI TUTUM ÜZERİNDE ETKİSİ Mustafa Bilgehan Kutlu, Cumhuriyet Üniversitesi.
AHUM Destekleri: İHRACAT UYGULAMASI
2016 Kayseri Ticaret Odası.
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 7. Hafta Üst Yönetim Stratejileri : Kurumsal Stratejiler Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ PAZARLAMA BÖLÜMÜ
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
Araş. Gör. Emine ŞENBABAOĞLU Doç. Dr. Emre Şahin DÖLARSLAN 2016
İnsan Kaynakları Yönetiminin
SÜREÇ YÖNETİMİ İNŞAAT ŞİRKETLERİ İÇİN PERFORMANS DEĞERLENDİRME VE YÖNETİMİ.
İnsan Kaynakları Yönetiminin
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
PAZARLAMA SİSTEMİNE GİRİŞ Büşra YARADILMIŞ
Yrd. Doç. Dr. Alpaslan ÖZMEN
KÜRESELLEŞME VE KÜRESEL MARKA ALGISININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ DOÇ. DR. ERCAN TAŞKIN ARAŞ. GÖR. CEVAT SÖYLEMEZ 02 Ocak 2019 Çarşamba.
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
Küresel Pazar Seçme Kararları ve Giriş Stratejileri
Sunum transkripti:

Sınırda Yabancılara Yapılan Satışların İhracat Performansı Açısından İncelenmesi: Sarp Bölgesinde Nicel Bir Araştırma Yrd. Doç. Dr. İsmail Tamer TOKLU Artvin Çoruh Üniversitesi, Hopa İİBF, İşletme Bölümü ittoklu@gmail.com

Çalışmanın Amacı Sınırda faaliyet gösteren KOBİ’lerin uyguladığı küresel pazarlama stratejisi, girişimcilik ve pazar çekiciliğinin ihracat satış performansı üzerindeki etkisini incelemektedir.

Çalışmanın önemi Sarp sınır kapısı en çok girişlerin olduğu sınır kapılarından birisidir. Sarp Türkiye’yi Türki Cumhuriyetlere bağlayan önemli bir noktadır. Kalkınmışlık açısından Gürcistan ve diğer ülkelerle Türkiye arasında ciddi farklar vardır. Türkiye daha gelişmiş bir ülke olduğundan önemli bir ihracat üssüdür. İhracatın geliştirilmesi bölgesel kalkınmaya önemli bir destektir.

Katkı İhracat performansına etki eden bir çok öncül araştırılmış olmasına rağmen sınır bölgesinde bir araştırma yapılmadığı görülmektedir. Araştırmanın niceldir ve elde edilen sonuçlarıyla konu ile ilgili taraflara teorik ve pratik katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.

KAVRAMSAL ÇERÇEVE VE HİPOTEZ OLUŞTURMA İhracat Performansı Literatür ihracat performansını üç yönde inceler (Rose & Shoham, 2002; Sousa, 2004; Zou vd., 1998). Birincisinde, ihracat performansı çok boyutlu bir kavramdır, burada nicel ölçümler (satış, karlılık, büyüme vd.) ve nitel ölçümler (algılanan başarı, memnuniyet, amaç gerçekleştirme vd.) aracılığı ile bir değerlendirme yapılır. İkincisinde, ihracat performansının değerlendirilmesinde kısa süreli belirli zaman yerine uzun süreli bir zaman kullanılır (Lages & Montgomery, 2004). Üçüncüsünde ise değerlendirme ölçümlerinde yönetimin performans algıları (örneğin, yönetimin ihracat performansından memnuniyeti) yansıtılır. (Lages vd., 2008).

Pazarlama Stratejisi Küreselleşmeyle birlikte ihracat performansında ihracat pazarlama stratejilerinin etkisi literatürde yaygın araştırmaya konu olmuştur. İhracat pazarlama stratejisi ürün, fiyat, tutundurma ve dağıtım kararlarının standart hale getirilmesi veya bunların dış pazarların koşullarına uyumlaştırılması kararlarını içerir (Cavusgil & Zou, 1994; Douglas & Craig, 1989). İhracat pazarlama stratejisi oluşturulan ve zaman içinde uygulanan ürün geliştirme, fiyatlandırma, tutundurma ve dağıtımla ilgili dinamik bir karar sistemidir. Yapılan çalışmalarda pazarlama stratejisi değişkenleri ile ihracat performansı arasında pozitif bir ilişki vardır (Cavusgil & Zou, 1994; Leonidou vd., 2002). Sarp sınır kapısında yabancılara satış yapan işletmeler için aşağıdaki hipotez geliştirilmiştir. H1: Pazarlama stratejisi ihracat performansını olumlu yönde etkiler.

Girişimcilik Girişimcilik bilgiyi yaratıp ileterek ve rekabetçilik ve çeşitliliği artırarak ekonomik büyümeye yardımcı olur (Hessels & van Stel, 2011). Bu anlamda ihracat ulusların yurtiçi endüstrisinin, verimliliğinin ve istihdamının geliştirilmesine yardım ederek zenginliğini artırır. İhracat girişimciliği uluslararası pazarlama stratejilerini planlayarak ve uygulayarak firmaların ürünlerini bir yabancı pazara ihraç edecekleri zaman ya ekonomik (kar, satış, maliyet vd.) ya da stratejik (Pazar geliştirme, yurtdışında Pazar payını arttırma vd.) amaçlarına ulaşma derecesidir (Cavusgil & Zou, 1994). Girişimcilik ihracat performansını pozitif yönde etkiler (Yeoh & Jeong, 1995). Sarp sınır kapısında yabancılara satış yapan işletmeler için aşağıdaki hipotez geliştirilmiştir H2: Girişimcilik ihracat performansını olumlu yönde etkiler.

Pazar Çekiciliği Yüksek büyüme ve düşük rekabeti ifade eden ihracat pazarının çekiciliği dış çevrenin bir parçasıdır ve daha iyi uyum, daha iyi planlama ve yakın pazar temasının bir sonucu olarak yüksek satış ve yüksek performansa yol açar (Madsen, 1989). İç pazardaki yüksek satışlar ve büyük karlılıklar ihracat cesaretini kırarsa, yurtiçi pazar çekiciliği ile ihracat arasında negatif bir ilişki ortaya çıkabilir (Madsen, 1989). Bunun tersi olarak, Cooper & Kleinschmidt (1985) ihracat yoğunluğu ve iç pazarın potansiyeli ve büyümesi arasında pozitif bir ilişkiyi savunur. Böylece işletmelerde erkenden gerçekleştirilen uluslararası laşma çabası dış pazarlarda iç pazara benzer karakteristikleri meydana getirir (Johanson & Mattsson, 1988). Sarp sınır kapısında yabancılara satış yapan işletmeler için aşağıdaki hipotez geliştirilmiştir H3: Pazar çekiciliği ihracat performansını olumlu yönde etkiler.

Araştırmanın modeli

METODOLOJİ Araştırmanın ölçekleri literatürden yararlanılarak elde edilmiştir. Girişimcilik için 5 maddeli, Mavrogiannis vd. (2008)’nin ölçekleri temel alınmıştır. İhracat pazarlama stratejisini ölçmede kullanılan maddeler için Cavusgil & Zou (1994) ile Lee & Griffith (2004)’nin çalışmalarından yararlanılmıştır. İhracat pazarının çekiciliği için 5 maddeli, Mavrogiannis vd. (2008)’nin ölçekleri baz alınmıştır. İhracat satış performansı için Mavrogiannis vd. (2008)’nin ölçekleri kullanılmıştır. Beşli Likert ölçeği kullanılarak pazar çekiciliği için (1-önemsiz 5-önemli şeklinde); Girişimcilik, pazarlama stratejisi ve satış performansı için (1-kesinlikle katılmıyorum 5-tamamen katılıyorum şeklinde) anket soruları hazırlanmıştır.

Araştırmanın verileri kolayda örnekleme yöntemi ile elde edilmiştir. Gürcistan Türkiye sınırındaki Artvin ili Hopa İlçesi Kemalpaşa beldesinde faaliyet gösteren KOBİ’lerle 21-30 Mart 2016 tarihleri arasında yüz yüze yapılan bu anketlerden elde edilmiştir. Araştırmaya 94 işletme katılmış, bunların 7’si eksik/hatalı ifade nedeniyle değerlendirmeye alınamamış, böylece 87 geçerli örneğin verileri hipotezleri test etmek için kullanılmıştır. Yabancılara satış yapan Kemalpaşa’daki toplam işletme sayısı Hopa Ticaret ve Sanayi Odasından alınan bilgiye göre yaklaşık olarak 323 adettir. Regresyon dahil bir çok çok değişkenli analiz için örnek büyüklüğünün değişken sayısının en az on katı olması (Coşkun vd., 2015) gerekliliğinden hareketle (4*10=40), 87 örneklemin yeterli olduğu kanaati oluşmuştur. Elde edilen verilerle önerilen araştırma modelinin test edilmesi için IBM SPSS V19 istatistik programı ve SmartPLS yapısal eşitlik modellemesi yöntemi kullanılmıştır.

Demografik Özellikler Araştırmaya katılanlar KOBİ sahibi ya da yöneticisi %21,8’i kadınlardan, %78,1’i erkeklerden oluşmaktadır. Bunların %39,1’i 18-34; %40,2’si 35-44; %20,7’i ise 45-64 yaş aralığındadır. Eğitim durumuna göre sınıflandırıldığında katılımcıların %62,1’i ilköğretim, %20,7’i lise ve kalan %17,2’si da ön lisans mezunudur. Faaliyet alanlarına bakıldığında %55,2’si tekstil; %12,6’sı gıda; %8’i ev tekstili; %4,6’sı beyaz eşya; %3,4’ü elektronik ve %16,1’i ise diğerlerinden oluşmaktadır.

ANALİZ SONUÇLARI Ölçüm Modeli ve Yapısal Model sonuçları ile değerlendirilir Ölçüm Modeli için Yapısal model için gizil değişkenlerin güvenilirlik ve geçerliliğini saptamak gerekir. Burada madde güvenilirliği ve kompozit güvenilirlik (Cronbach’s Alfa) tatmin edici olmalıdır. Ayrıca, yapısal modeli incelerken yakınsak (convergent) geçerlilik (AVE) ve ayırma (discriminant) geçerliliklerinin (Fornell Larcker kriteri ve çapraz yükler) kontrol edilmesi gerekir.

Ölçüm modelinin değerlendirilmesi Gizil Değişken Maddeler Yükler Madde Güvenilirliği Cronbach’s Alpha Kompozit Güvenilirlik AVE GR GR3 GR4 GR5 0,773 0,708 0,841 0,598 0,501 0,707 0,691 0,819 0,602 PÇ PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 0,761 0,833 0,868 0,673 0,579 0,694 0,753 0,453 0,796 0,866 0,619 PF PF2 PF3 PF4 PF5 PF6 PF7 PF8 0,698 0,829 0,871 0,876 0,816 0,685 0,688 0,487 0,687 0,759 0,767 0,666 0,469 0,473 0,896 0,917 0,616 PS PS1 PS8 PS9 PS10 0,635 0,768 0,718 0,875 0,403 0,590 0,516 0,766 0,839 0,569

Ayırma geçerliliğinin kontrolü için Fornell-Larcker kriter analizi   GR PÇ PF PS 0,776 0,042 0,787 0,296 0,483 0,785 0,073 0,129 0,351 0,754

Faktör yükleri (koyu siyah) ve çapraz yükler   GR PÇ PF PS GR3 0,773 0,022 0,198 0,060 GR4 0,708 0,018 0,151 0,225 GR5 0,841 0,048 0,300 -0,027 PÇ2 -0,245 0,761 0,382 0,081 PÇ3 0,251 0,833 0,455 0,107 PÇ4 0,067 0,868 0,393 0,114 PÇ5 0,011 0,673 0,245 0,111 PF2 0,279 0,465 0,698 0,191 PF3 0,220 0,407 0,829 0,323 PF4 0,196 0,421 0,871 0,395 PF5 0,224 0,475 0,876 0,346 PF6 0,283 0,368 0,816 0,221 PF7 0,239 0,211 0,685 0,216 PF8 0,129 0,688 0,152 PS1 -0,283 0,113 0,635 PS8 0,094 -0,086 0,189 0,768 PS9 0,131 -0,070 0,170 0,718 PS10 0,137 VIF değerleri 5’ten az bulunduğundan (1,007<VIF<4,902) maddeler arasında bağlantılık (Collinearity) olmadığı tespit edilmiştir.

Yol katsayılarının T-İstatistikleri   Stdβ Örnek Ortalaması Standart Hata T İstatistiği p değerleri PS  PF 0,275 0,285 0,106 2,593 0,010 GR  PF 0,258 0,277 0,092 2,789 0,005 PÇ  PF 0,436 0,425 0,084 5,217 0,000

Yapısal model sonuçları

TARTIŞMA Hipotez sonuçları Hipotez Bulgu Sonuç H1: Pazarlama stratejisi ihracat performansını olumlu yönde etkiler. t=2,593; p=0,010 Desteklendi H2: Girişimcilik ihracat performansını olumlu yönde etkiler. t=2,789; p=0,005 H3: Pazar çekiciliği ihracat performansını olumlu yönde etkiler. t=5,217; p=0,000

Bulgular Pazarlama stratejileri ihracat performansında etkilidir. Girişimcilik ihracat performansında etkilidir. Pazar çekiciliği ihracat performansında etkilidir.

Öneriler Gerek kamu otoritesi gerekse özel sektör bir araya gelerek sorunların üzerine odaklanarak sınırdan geçişleri daha rahat hale getirmesi yapılan dış satım faaliyetini daha fazla arttırabilir. KOBİ’lerin dış ticaret eğitimi almaları işlerini dış ticaret mantığı çerçevesinde geliştirmelerine yardım edebilir. Böylece, sadece Gürcistan değil, bu tecrübe ile daha geniş coğrafyaya ihracat imkanı yakalayabilirler. Sarp sınır kapısının fiziksel mekanının ve kapasitesinin geliştirilmesi gerekir. Bölgenin merkezi konumundaki yerleşim yerlerinin güzelleştirilmesi önemlidir. Daha iyi bir belediyecilik. Sınır bölgeleri ülkenin vitrini olduğundan gerek yerel yöneticiler gerekse ihracatçılar müşterileri cezbedecek faaliyetlerde bulunmalılar. Mağaza tasarımı, sosyal ve kültürel çalışmalar vs. Kayıt dışı ekonomi için tedbirler alınırsa ihracat performansına olumlu katkısı olacaktır.