MAN 533T ULUSLARARASI PAZARLAMA ULUSLARARASI PAZARLAMADA ÇEVRESEL FAKTÖRLER 22.02.2017 Kaynak: Stratejik Küresel Pazarlama, Ed. Necdet Timur ve Alparslan Özmen
ULUSLARARASI PAZARLAMADA ÇEVRESEL FAKTÖRLER Ekonomik Faktörler Politik Faktörler Yasal Faktörler Rekabetçi Faktörler Demografik Faktörler Sosyal ve Kültürel Faktörler Teknolojik faktörler global pazarlamanın altyapısını oluşturur.
Ekonomik Faktörler II. Dünya Savaşı'ndan bu yana görülenler: Küresel piyasalar ortaya çıktı. Dünya ekonomisinin entegrasyonu Sermaye hareketleri itici güç Üretim istihdam bağımsız Tek bir ülkenin makroekonomisi artık ekonomik sonuçları kontrol etmiyor.
Ekonomik faaliyet Batı'dan Doğu'ya kayacak. Ekonomik Faktörler Dünya Ekonomisi Önemli Trendler: Ekonomik faaliyet Batı'dan Doğu'ya kayacak. Dünya çapında yaşlanan nüfus artan düzeyde üretkenlik ve verimlilik talep edecek. Tüketici segmentlerindeki kaymalar ve büyüme küresel tüketici pazarında değişimlere neden olacak. Değişen sanayi yapıları ve kurumsal yeni örgütlenme modelleri küresel rekabette ön plana çıkacak. Doğal kaynaklar için talep büyümeye devam edecek.
Ekonomik Faktörler Dünyanın En Zengin Ülkeleri GSMH ABD $14,657,000 trilyon Çin 10,085,708 trilyon Japonya 4,309,432 trilyon Hindistan 3,060,392 trilyon Almanya 2,940,434 trilyon İngiltere 2,172,768 trilyon Brezilya 2,172,258 trilyon Fransa 2,145,287 trilyon Italya 1,773,547 trilyon
Pazar potansiyelinin tek ve en önemli göstergesi Ekonomik Faktörler Gelir Pazar potansiyelinin tek ve en önemli göstergesi Gayri Safi Milli Hasıla ( GSMH ) Bir yıl boyunca tüm nihai mal ve üretilen hizmetlerin para değerleri toplamı
Gelir ve Satın alma Gücü GSMH kişi başı, ilk 10 Lüksemburg Norveç Katar İsviçre Danimarka Avustralya İsveç BAE ABD Hollanda
Nüfus Ülke 2010 Nüfus 2000 Nüfus Çin 1,330,141,295 1,268,853,362 Hindistan 1,173,108,018 1,000,124,224 ABD 310,232,863 282,338,631 Endonezya 242,968,342 213,829,469 Brezilya 201,103,330 176,319,621 Pakistan 177,276,594 146,404,914 Bangladeş 158,065,841 130,406,594 Nijerya 152,217,341 123,178,818 Rusya 139,390,205 146,709,971 Japonya 126,804,433 126,729,223
Küresel Ticaret Modelleri II. Dünya Savaşı'ndan bu yana , dünya ticareti dünya üretiminden daha hızlı büyüdü. Dünya ticaretinin kompozisyonu değişti. Tarım ihracatı azaldı. İmalat ve madencilik ihracatı arttı. Hizmet ihracatı sabit kaldı.
Ekonomik İşbirliği Serbest Ticaret Alanı ( STA) Gümrük Birliği Ortak Pazar Iktisadi Birlik Politik Birlik
Ekonomik İşbirliği Serbest Ticaret Alanı ( STA) : Kendi aralarında ticari tüm uluslararası gumruk engellerini kaldırmayı kabul eden bir grup ülke Avrupa Ekonomik Alanı Kuzey Amerika Serbest Ticaret Anlaşması (NAFTA) Gümrük Birliği : Anlaşmaya varmış ülkelerin kendi aralarında gümrükleri kaldırdığı ve ortak dış gümrük tarifesi uyguladığı serbest ticaret alanı Mercosur ANDEAN
Ekonomik İşbirliği Ortak Pazar: Anlaşmaya varmış ülkelerin kendi aralarında gümrükleri kaldırdığı, ortak dış gümrük tarifesi uyguladığı, ve iş gücü ve sermayenin serbest dolaşımına imkan tanıyan serbest ticaret alanı APEC NAFTA
Ekonomik İşbirliği İktisadi Birlik: Ekonomik birleşme hareketlerinin en ileri aşaması. Entegrasyon Iç tarife engellerinin kaldırılması. Ortak dış engellerin konması ve faktörlerin serbest dolaşımı. Ekonomik ve sosyal politikaların koordine edilip, uyumlaştırılması. Ekonomik birliklerde politikaların belirlenmesinde, üye ülke temsilcilerinden oluşan bir kurul karar organı durumundadır. Kaynak: Prof. Dr. Halil Seyidoğlu - Ulusararası İktisat
Ekonomik İşbirliği Politik Birlik: Ekonomik konularda birlikte hareket eden birlik, güvenlik ve savunma gibi konularda da birlikte hareket edecektir. Bu aşamayı bir önceki aşamadan ayıran yön, bu aşamada ulusal ekonomik bağımsızlığın büyük ölçüde kaldırılması ve bunun yerini bir uluslar üstü otoritenin almasıdır. Kaynak: Prof. Dr. Halil Seyidoğlu - Ulusararası İktisat
Politik Çevre Dünya ticaretini daha sağlam temellere oturtmak ve bir şekilde düzenleyebilmek amacı ile uluslararası seviyede adımlar atılmıştır. 1947 yılında endüstriyel ürünlerin ticareti ile ilgili tarifeleri düşürmek amacı ile kurulmuş olan GATT -The General Agreement on Tariffs and Trade- 1995 yılında yerini daha kapsamlı bir alanda çalışmak üzere kurgulanan, Dünya Ticaret Örgütü’ne -DTÖ- (World Trade Organization- WTO) bırakmıştır. Dünya çapında mal, hizmet ve fikir mülkiyet hakları olarak da bilinen “fikir ticaretini” de kapsayan DTÖ, daha düzenli bir ticaret ortamı yaratabilmek için gerekli inceleme ve düzenlemelerin yapılmasını sağlamak, ticari anlaşmazlıklara çözüm aramak, millî ticaret politikalarını belirlemek gibi amaçlarla küresel ekonomik politika oluşturmada görevli uluslararası kuruluşlarla işbirliğine gitmektedir.
Politik Çevre Politik Risk Bir devletin politikalarının orada faaliyet gösteren bir firmayı negatif anlamda etkileme ihtimali Düşük politik risk ülkeye daha fazla yatırım çeker. Bir ülkenin politik risk düzeyi o ülkenin ekonomik gelişim seviyesi ile ters orantılıdır .
Politik Çevre Politik Risk Örnekleri Savaş Politik kaynaklı şiddet Gelir dağılımı Sosyal Rahatsızlık Yolsuzluk Vergi Ayrımcılığı
Politik Çevre Vergiler Devletin vergi politikaları Yüksek vergi kara borsanın artmasına sebep olur. Firma Vergilendirmesi Firmalar gelirlerinin yerini değistirerek yüksek vergi politikalarından kaçınmaya çalışırlar.
Yasal Çevre Küreselleşme ve küresel pazarlama uygulamalarının hız kazanmasının en önemli sebeplerinden biri de ticareti ve yatırımı düzenleyen yasal çerçevede yapılan düzenlemelerdir. Ülkelerin, yabancı sermayeyi çekebilmek ve uluslararası ticareti artırabilmek için gümrük tarifelerinde yaptıkları düşüşler, yeni kanunlarla yatırım yapan işletmelere verilen teşvikler ve vergi indirimleri küreselleşmenin önünün aç- mıştır.  Bu deregülasyonların ulusal, bölgesel ve uluslararası boyutta yapılması, harcanan zaman, maliyet ve karmaşıklığı azalttığı için küreselleşmenin hızlanmasında büyük rol oynamıştır.
Yasal Çevre Uluslararasi Yasaların Yerleşmesi Lisanslama Rüşvet Telif hakları Fiyat yasaları Hakimiyet alanları Çelişki çözümü
Yasal Çevre Etik Konular Kanunlar etik standartların en alt seviyesini belirler. Bir ülkede etik dışı bulunan bir aksiyon diğer bir ülkede normal karşılanabilir. Etik davranış firmalar tarafından halkla ilişkiler yolu olarak görülmeye başlandı.
Rekabetçi Çevre Sektöre yeni girecek firmaların tehditleri Mevcut firmalar arasındaki rekabet İkame firmalar ve ürünlerin tehditleri Alıcıların pazarlık güçleri
Demografik Çevre Nüfus Nüfusun yaş dağılımı Gelir Tüketim modelleri İklim Altyapı Sosyal ve Kültürel Faktörler (Ayrı bir ders konusu olarak detayli incelenecek).
Alıştırmalar 1. Ticaret blokları sayesinde aşağıdaki gelişmelerden hangisi yaşanmıştır? a. Ülkelerin daha bireysel hareket etmeye başlamaları b. Dünya pazarlarında bütünleşme çabalarında artış c. Global marka sayılarında düşüş d. Ülke ihracatlarında düşüş e. Hepsi
Alıştırmalar 2. Dış pazarlara açılırken girilecek ülkelerin gayri safi milli hâsılası, tüketim seviyeleri ve fiyat ve enflasyon seviyeleri gibi verilerle ilgili her bir pazar için yapılan analize ne ad verilir? a. Üretim Analizi b. Pazar Araştırması c. Ekonomik Çevre Analizi d. İhracat Analizi e. Tüketim analizi
Alıştırmalar 3. Hangisi politik risk değildir? a. Savaş b. Gelir dağılımı C. Sosyal Rahatsızlık d. Politik stabilite e. Yolsuzluk
Alıştırmalar 4. Küresel pazarlamanın ortaya çıkmasında etkili olan değişimler hangi alanlarda olmuştur? a. Ekonomik b. Sosyo-kültürel c. Demografik d. Politik e. Hepsi
Alıştırmalar 5. Aşağıdakilerden hangisi dış ticareti teşvik edici tutuma örnektir? a. Sınır komşusu ülkelere ihracat yapılmaması b. Denizaşırı ülkelerden ithalatın durdurulması c. İthal ürünlere yüksek gümrük vergisi uygulanması d. Devletin yerli mal ve hizmet alım-satımına teşvik vermesi e. Devlet başkanlarının yurt dışı gezilerine işadam- larını da götürmesi