Ankara İli Trafik Kazası Vakalarının Karşılaştırması (2002 – 2003 Yılları) Altuğ Aysun,Ahmet Haki Türkdemir,Gökhan Girgin,Vecihi M.Kutlay,Giray Şahin.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Özel Hastane Web Sitelerinin Sağlık Turizmi Kapsamında Analizi
Advertisements

OLAĞANDIŞI DURUMLARIN EPİDEMİYOLOJİK ÖZELLİKLERİ.
ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ VE ACİL TIP DÜNYA DA VE ÜLKEM İ ZDE AC İ L SA Ğ LIK H İ ZMETLER İ N İ N GEL İŞİ M İ.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
1 Caner GÖK Uzman. YÜZEYSEL SULAR VE YERALTI SULARININ İZLENMESİNE DAİR YÖNETMELİK Sayılı 11/02/2014 tarihli R.G.  Amaç Ülke genelindeki bütün.
Biçimbilimsel Özniteliklerin Eş-Oluşumlarına Dayalı Doku Betimleme Okan Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü / İstanbul İzzet Özen Erchan Aptoula.
Türkiye'de Nüfusun Dağılışı Türkiye'de, 1997 nüfus sayımına göre, km2 ye düşen ortalama nüfus yoğunluğu 81 kişidir. Ancak, ülkemizdeki coğrafi bölgeler,
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Tırmanma Oğlaklar için Davranışsal bir Gereksinim mi ? Türker Savaş, Cemil Tölü, Hande Işıl Akbağ, Baver Coşkun, İ. Yaman Yurtman Çanakkale Onsekiz Mart.
SAĞLIK TURİZMİNDE ÖNEMLİ TIBBİ DESTİNASYONLAR 1. Sağlık Turizminde Öne Çıkan Destinasyonlar Global ölçekte değerlendirildiğinde son yılda bazı ülkelerin.
SAĞLIK TURİZMİ VE HEMŞİRELİK
Ankara’ya 10 km uzaklıktaki Çubuk Barajı inşaatı sürerken boru hattının da döşenmesine başlandı. Çubuk Barajı yüzetsel sularını filtre etmek ve kente.
ORGAN NAKLİ HAFTASI 3-9 KASIM 2004
Dr. Altuğ AYSUN, Dr. Vecihi Murat KUTLAY, Dr. Ahmet Haki TÜRKDEMİR
Kız çocukları için ilköğretimde en yüksek okullulaşma
ANKARA 112 ACİL SAĞLIK HİZMETLERİNİN TELEFON ÇAĞRILARI
Elektrik Çarpması Vakaların Dağılım Özellikleri (Ankara112, 2006)
ANKARA İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ ACİL YARDIM VE KURTARMA HİZMETLERİ (112) AMBULANS EKİPLERİNDE ÇALIŞAN SAĞLIK PERSONELİNİN İŞ DOYUMLARININ VE ETKİLEYEN ETMENLERİN.
ÜLKEMİZ VE DÜNYA.
p=0,005 Odds Ratio (Kanser/Diğer) 9,456 (% 95 CI 2,795-31,991)
HASAN ALİ YÜCEL EĞİTİM FAKÜLTESİ
Ankara 112 Acil Sağlık Hizmetleri
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
BARALAR.
M Arş. Gör. Dr. Esranur AKBULUT
ÜGD MEVZUATI ve TAREKS - II
AHMET HAKİ TÜRKDEMİR, ALTUĞ AYSUN
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
Türkiye’de ve Dünyada İş Sağlığı ve Güvenliği
2. Sağlık hizmetleri.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
Fransa Eğitim Sistemi Dr. Yar Ali METE.
Trabzon Arş.Gör.Dr. Cuma Ali ZOBA.
Anahtar Kelimeler: Karbon Monoksit, Ambulans Acil, 112
Hayvancılık İşletmelerinde Sürü Yönetimi
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
AFETLERDE SAĞLIK HİZMETİ ORGANİZASYONU
İK MAKALESİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
DÜNYADA ORGANİK TARIM Günümüzden yaklaşık 1,5-2 milyon yıl önce ilk insanların dünya yaşamı içinde yer aldığı sanılmaktadır. Bu zamanda dünyada insan yaşamı.
1Ankara 112 İl Ambulans Servisi 2Ankara İl Sağlık Müdürü
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
Ankara 112 Acil Sağlık Hizmetleri
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
NeTIRail-INFRA Bilgilendirme Toplantısı, Ankara, Türkiye
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 13. Ders Çıktı Analizi
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
CİHANGİR MAHALLESİ YAPISAL RİSK ANALİZİ
SAMSUN EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ
PROGRAM DEĞERLENDİRME
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
  (2 Ay) 2015 (2 Ay) İhracat
FARABİ DEĞİŞİM PROGRAMI
İŞKUR PASİF İSTİHDAM POLİTİKALARI
ARAMA VE KURTARMA HİZMETLERİ
Nimet IŞIK Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlköğretim Bölümü
Bilgehan Arslan, Süreyya Gülnar
Nitel Araştırmalar.
KISA ÇALIŞMA ÖDENEĞİ UYGULAMASI
A.Ü. GAMA MYO. Elektrik ve Enerji Bölümü
Sunum transkripti:

Ankara İli Trafik Kazası Vakalarının Karşılaştırması (2002 – 2003 Yılları) Altuğ Aysun,Ahmet Haki Türkdemir,Gökhan Girgin,Vecihi M.Kutlay,Giray Şahin Ankara 112 Acil Sağlık Hizmetleri İl Ambulans Servisi AMAÇ: Ankara 112 Acil Sağlık Hizmetlerine (112-ASH) 2002 ve 2003 yıllarında yapılan başvuruların niteliklerine göre değerlendirilmesi sonucunda 112-ASH'ye başvuran 4159 ve 5165 adet trafik kazası bildiriminin değerlendirilmesinin yapılarak özel bir hizmete olan gereksinim durumu saptanmaya çalışılmıştır. YÖNTEM: Ankara ilinde 2002 ve 2003 yıllarında başvuran 19.299 ve 24.820 vaka verileri tek tek gözden geçirilerek 4159 ve 5.165 adet Trafik Kazası vakası yaş, nabız, tansiyon, sistemin gecikme süreleri ulaşma süreleri yanıt süreleri, ikamet adresleri ve başvuru nedenlerine göre incelenmiş, gerekli istatistik önemlilik testleri yapılarak, bilgilerin geçerlilik ve güvenilirliği ki-kare, one-way ANOVA analizleri ile test edilmiştir. Ankara İli 112 Acil Sağlık Hizmetlerine 2003 yılında başvuran 24820 (2002 yılı-19299) vaka kayıtlarının derlenmesi sonucu elde edilen veriler değerlendirildiğinde trafik kazası olarak yapılan bildirimler toplamı 5165 (2002 yılı-4159) adet olmuştur. Trafik kazaları 15 yaştan itibaren başlayarak artmakta, 45 yaşından itibaren azalmaya başlayarak 75 yaş üzerinde % 2’ye kadar düşmektedir. E/K oranına bakıldığında tüm yaş gruplarında 2,3 kat erkeklerde daha fazla etkilenmektedir. Trafik kazası olarak bildirilen vakaların % 67,5’i hastaneye nakledilmiş, % 16’sı başka araçla nakli sağlanırken, % 3,7’sine olay yerinde müdahale yapılmıştır. Ankara 112 ASH’ne asılsız ihbar olarak yapılan başvuruların % 50’den fazlası trafik kazaları nedeniyle ve resmi makamlardan gelmektedir. Ankara 112 ASH’ne trafik kazası nedeniyle yapılan başvuruların dörtte biri 16-20 saatleri arasında olurken, en az sayıda başvuru 04-08 saatleri arasındadır. Trafik kazaları gerek sayısal olarak, gerekse ay içindeki dağılımı Mayıs ayında çoğalmaya başlayarak, yaz boyunca yüksek seyrederek Ekim-Kasım aylarında azalmaya başlamakta, Kış aylarında (Ocak) % 5’e kadar düşmektedir. Haftanın günlerine göre trafik kazalarının dağılımına bakıldığında haftasonu ve tatil (cumartesi ve pazar) günlerinde artmaktadır. 112 istasyonlarından itibaren olay yerine kadar gidilen toplam yol istasyon sayısı ve kaza merkezlerine yakınlık ile yakın ilişki içindedir. Trafik kazası geçiren vakaların ikincil sorunları değerlendirildiğinde alkol ve darp önemli sorunlar olarak görünmektedir. Trafik kazalarında ortalama katedilen yol diğer vakalara göre ortalama 10 km daha fazladır. Trafik kazası geçiren vakalar diğer acil vakalara göre 15 yaş daha genç grupta bulunmaktadır (ortalama yaş 35). Nabız sayıları, diastolik ve sistolik tansiyonları anlamlı derecede daha düşüktür. Olay yerinde harcanan süre trafik kazalarında diğer vakaların yarısı kadardır (7dk). Nakil süresi hastaneye olan uzaklıkla bağlantılı olarak daha fazladır. Hastanede harcanan istasyon süreleri de yine trafik kazası vakalarında daha fazladır. Ambulansın toplam seyir süresi daha az iken, aracın ortalama hızı daha fazladır. Trafik kazalarının yoğunlaştığı bölgelere semtler bazında bakıldığında (yılda beşten fazla vakanın görüldüğü ve bölgedeki vakaların % 30-70’inin trafik kazası olduğu semtler) 2002 yılında Akköprü’den başlayarak İstanbul Yolu’na doğru olan bölgeler ile Kolej, Gülveren, Opera ve Bakanlıklar semtlerinde yoğunlaşan kazaların 2003 yılında yine aynı bölgeler başta olmak üzere, ancak İstanbul yoluna doğru kaymakta olduğu anlaşılmaktadır. Şehirlerarası bölgelerde mevkii olarak bakıldığında en çok kaza İstanbul Yolu üzerinde gerçekleşmektedir (2002 yılında tüm kazaların % 6,8’i, 2003 yılında % 6,1’i). Bunu Eskişehir, Samsun ve Konya Yolu izlemektedir. 2003 yılında Gölbaşı ilçesi içinden geçen karayolu çevresindeki kazalarda da artış görülmektedir. Bunların yanı sıra çevre karayoluna çıkış bölgeleri olan Havaalanı yolu, GİMAT kavşağı ve Lalahan çıkışlarında daha sık yaralanmalı trafik kazalarına rastlanılmaktadır. SONUÇ: Ankara 112 Acil Sağlık Hizmetleri’ne 2002 ve 2003 yıllarında yapılan trafik kazası vakalarının incelenmesi sonucunda özellikle hafta sonu ve tatil günleri ve yaz aylarında yaralanmalı kazaların arttığı, bu kazalarda yaralananların çalışma yaş grubu içinde olanlardan oluştuğu (15-44 yaş grubu ve erkekler) anlaşılmaktadır. Kazalarda gerekli tıbbi desteğin sağlanması yanı sıra kazaları önleyici önlemlerin alınması da son derece önemlidir. Kent içi ve dışı yaralanmalı trafik kazalarının azaltılmasına yönelik önlemler (başta daha sık trafik ışıkları, hız sınırlayıcı önlemler ve gerekli trafik kontrolleri olmak üzere) artırılmalıdır.