Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Öğr. Gör. Osman ALBAYRAK Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
EBG DERSİNİN HEDEFİ Bu dersin amacı öğrencilerin öğretmenlik mesleği ile tanışmalarını sağlamak, öğretmenliğin özellikleri, ilkeleri, sınıf ve okul ortamı, eğitimde farklı perspektifler ve eğitimin temelleri ve Türk eğitim sistemini tanımaktır 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
EBG HAFTALIK KONU DAĞILIMI 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
YARARLANILAN KAYNAKLAR 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
EĞİTİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR ünite 1 EĞİTİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
EĞİTİM NEDİR ? Eğitim bütün disiplinleri etkileyen bir olgudur. Bu yüzden çok değişik tanımları yapılmıştır. 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
EĞİTİM NEDİR? Eğitim, bedene ve ruha, yetenekli olduğu (yetkinliği) mükemmelliği vermektir ( Platon) Eğitim, Çocuğu insan haline getirmek sanatıdır (Çiçeron). Eğitim, doğaya göre insan yetiştirmektir (J.J. Rousseu). Eğitim, yetileri, hep birden ve uyumlu olarak geliştirmektir (Stein). 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
EĞİTİM NEDİR ? Selahattin Ertürk’ e göre eğitim, bireyin davranışında kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istendik yönde değişme meydana getirme sürecidir. 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla, kasıtlı olarak, istendik yönde değişiklik meydana getirme sürecidir. DAVRANIŞ DOĞUŞTAN GETİRİLEN SONRADAN KAZANILAN ( ÖĞRENİLMİŞ ) GEÇİCİ YAŞANILMIŞ UNUTULUR GEÇİCİ KAZANILMIŞ UNUTULMAZ ÖĞRENİLMİŞ Süreç: Olgu ya da olayların belli bir taslağa uygun, belli bir sonuca varacak biçimde düzenlenmesi Planlı, programlı, eğitim yoluyla Kasıtlı kültürleme Türk Milli Eğitiminin Genel Amaçları ve Temel İlkeleri Eğitim programlarınca belirlenmiş olan hedef davranışlar (öğrenci kazanımları) 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
Eğitimin Özellikleri Eğitim bir süreçtir, Eğitim sonunda bireyin davranışında bir değişme olmalıdır, Bu değişme istendik yönde olmalıdır, Eğitimde bir amaç ya da kazanım vardır, Eğitim bireyi geliştirir, Eğitim bireyi hayata hazırlar, İçsel ya da dışsal bir yaşantı sonucu oluşur 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
EĞİTİM TÜRLERİ İNFORMAL EĞİTİM FORMAL EĞİTİM ÖRGÜN EĞİTİM YAYGIN ( Plansız programsız, rastgele ) FORMAL EĞİTİM ( Planlı programlı ) ÖRGÜN EĞİTİM YAYGIN EĞİTİM 2 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
1 FORMAL EĞİTİM Formal eğitim, planlı ve programlı olarak bir amaç doğrultusunda , belirli bir mekanda uzman bazı kişilerin rehberliğinde düzenlenen bir etkinliktir. 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
Formal Eğitimin Özellikleri a) Amaçlıdır. b) Planlı ve programlıdır. c) Süreç profesyonel eğiticiler tarafından yürütülür. d) Süreç sonucunda olumlu davranışların kazanılması beklenir. e) Eğitim belirli bir mekanda sürdürülür. f) Amaçlı ( kasıtlı ) olarak hazırlanmış araç- gereç kullanılır. g) Süresi sınırlıdır. 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
2. İNFORMAL EĞİTİM Plansız ve programsız, hayatın içerisinde kendiliğinden oluşan eğitimdir. Diğer bir değişle bireyin sosyalleşme ve kültürlenme sürecidir. Bu süreç sistemsiz ve denetimsiz bir şekilde doğuştan ölünceye kadar devam eder. 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
ÖRGÜN EĞİTİM Okullarda verilen eğitimdir; Yaş grupları yakındır Zaman bellidir Sonunda diploma vardır Usta öğreticileri verdır Resmidir 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
YAYGIN EĞİTİM 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
YAYGIN EĞİTİM Okullarda yeterli eğitimi alamamış,ya da sonradan ihtiyaç hasıl olmuş yeterliliklerin verildiği eğitimdir Planlıdır, programlıdır Zaman bellidir Usta öğreticileri vardır Yaş grupları değişkendir Sonunda bir sertifika verilir 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
Yaygın Eğitim Kurumlarından bazıları Şunlardır Halk eğitimi merkezleri, Çıraklık eğitimi merkezleri, Pratik kız sanat okulları, Olgunlaşma enstitüleri, Endüstri pratik sanat okulları, Mesleki eğitim merkezi, Yetişkinler teknik eğitim merkezleri, Özel kurslar, Özel dershaneler, Uzaktan Eğitim 13.11.2017
DİĞER BAZI KAVRAMLAR 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
a) Amaç / Hedef : Amaçlar, eğitim sürecine giren bireyin davranışlarında ve kişiliğinde meydana gelmesi istenilen farklılaşmaları belirtir. Amaçlar, formal eğitimin temel taşlarıdır. 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
Öğrenilmeyen şey davranış değildir. b) Davranış / Kazanım: Bireyin göstermiş olduğu ölçülebilir eylem ve etkinliklerine davranış denir. Ancak bu eylemlerin birey tarafından bilinçli ve kasıtlı yapılması gerekmektedir Öğrenilmeyen şey davranış değildir. 2005 programında davranış yerine kazanım ifadesi kullanılmıştır 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
Öğrenmeler bilişsel, duyuşsal ve psiko- motor olabilir. f) Öğrenme: Bireyin çevresiyle geçirdiği etkileşimler sonucunda davranışlarında meydana gelen nispeten kalıcı izli değişikliklerdir Öğrenmeler bilişsel, duyuşsal ve psiko- motor olabilir. 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
g) Öğretme: Öğrenmenin gerçekleşmesi için ortamın düzenlenmesidir. Öğrenmenin kılavuzlanmasıdır Öğretme bilinçli ve amaçlı bir çabadır. 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
Öğretim Eğitimin planlı bir şekilde belirli bir zaman da , belirli bir mekanda gerçekleştirilen dilimine denir. Daha çok okullarda yapılmaktadır. 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
Eğitim Teknolojisi Teknolojinin ürünü olarak ortaya çıkan yeni araç ve eğitim kurumlarına sokulması ve bunların öğretmenler tarafından, eğitim ve öğretimde kullanılmasını ifade etmektedir 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
ZORUNLU EĞİTİM Bir ülkede tüm yurttaşların alması gerekli olan mecburi eğitimdir. Yasalarla düzenlenir. Ülkemizde zorunlu eğitim 12 yıldır. 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
Temel Eğitim Bir ülkede yurttaşların kendilerini ifade ve idame edebilmeleri için almaları gerekli eğitimdir. Gerekli bilgi ve becerileri kazanmalarıdır. Zorunlu ya da isteğe bağlı olabilir 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
HİZMET ÖNCESİ EĞİTİM Herhangi bir mesleğe başlamadan önce alınması gerekli eğitimdir. Eğitim fakültelerinde öğretmenlik mesleği için hizmet öncesi eğitim verilir 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
HİZMET İÇİ EĞİTİM Bireylerin hizmet yürütürken , çalıştıkları kurum tarafından niteliklerinin arttırılması için verilen eğitimdir. Ör: Bir okuldaki öğretmenlere Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından akıllı tahta kullanım kursunun verilmesi 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
Sistemin girdi, işlem, çıktı ve geri bildirim (dönüt) öğeleri vardır. Sistem Olarak Eğitim Sistem: Bir bütünün parçaları arasındaki düzenli ve sürekli ilişkiler düzenidir. Sistemin girdi, işlem, çıktı ve geri bildirim (dönüt) öğeleri vardır.
GERİ BİLDİRİM (DÖNÜT) DÜZELTME SİSTEM OLARAK EĞİTİM GİRDİ İŞLEM ÇIKTI GERİ BİLDİRİM (DÖNÜT) DÜZELTME
SİSTEM ÇEŞİTLERİ 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
Kapalı Sistem: Üç şekilde olabilir GİRDİ İŞLEM ÇIKTI GİRDİ İŞLEM ÇIKTI BELİRSİZ BELİRSİZ GİRDİ İŞLEM ÇIKTI BELİRSİZ BELİRSİZ
Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011 PROGRAM NEDİR? Hedeflere ulaşmak için yapılacak etkinlikler dizgesidir. Eğitimde dört çeşit programdan söz edilebilir. Bunlar ; Eğitim Programı, Öğretim Programı, Ders Programı Örtük ( gizil ) Program’dır. Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN PROGRAM ÇEŞİTLERİ EĞİTİM PROGRAMI ÖĞRETİM PROGREMI DERS PROGREMI ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN DERS PLANI ÖRTÜK PROGRAM 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011 1. Eğitim Programı ( Yetişek, Müfredat ) Eğitim programı; öğrenene, okulda ve okul dışında planlanmış etkinlikler yoluyla sağlanan öğrenme yaşantıları düzeneğidir ( Demirel, 2005 ). Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011
Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011 EĞİTİM PROGRAMININ YARARLARI 1. Eğitim faaliyetlerine yön verir. 2. Aynı eğitim basamaklarındaki okullarda amaçların aynı yönde gerçekleşmesini sağlar. 3. Eğitimde verimi arttırır. 4. Öğretmenlere rehberlik eder. 5. Zamandan tasarruf sağlar 6. Öğrenmeyi kolaylaştırır. Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011
Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011 2. Öğretim Programı Eğitim programı doğrultusunda öğrenciye kazandırılması düşünülen özelliklerin ders kümeleri olarak planlanmasıdır. Ya da , Okulda ya da okul dışında bireye kazandırılması planlanan bir dersin öğretimiyle ilgili tüm etkinlikleri kapsayan yaşantılar düzeneğidir. Ör: Ortaokul Matematik Öğretim Programı Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011
Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011 Soru Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011
Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011 3. Ders Programı Bir ders süresi içinde planlanan hedeflerin bireye nasıl kazandırılacağını gösteren tüm etkinliklerin yer aldığı bir plandır. Ör: Ortaokul 5 Sınıf Matematik Programı Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011
Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011 5. ÖRTÜK ( GİZİL ) PROGRAM: Bu program okuldaki sosyal ve psikolojik etkileşimle oluşan yan ve informal öğrenmeleri kapsar. Örtük program; açık ve yazılı değildir, tasarlanmamıştır, informal, kendiliğinden ve gizil öğrenmeleri kapsar, kasıtlı değildir, ima edilen programdır, resmi programın dışındadır, değerler, normlar, tutumlarla ilişkilidir. Ör: Okuldaki iletişim ortamı öğrenmeyi etkiler Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011
Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011
Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011
KÜLTÜR Bir toplumun üzerinde taşıdığı ve nesilden nesile aktarılan maddi ve manevi ögelerdir. Düğünler Bayramlar Örf adetler Camiler Para Binalar Giysiler vs.
KÜLTÜR ÇEŞİTLERİ 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
SORU ÖRNEKLERİ 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
4. Usta çırak ilişkisi sonucu kazanılan davranışlar hangi eğitimin kapsamında yer alır? a. formal eğitim. b. örgün eğitim c. yaygın eğitim d. informal eğitim. e . görsel eğitim 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
5. Aşağıdakilerden hangisi öğretme için söylenemez? a. öğretme herhangi bir öğrenmeyi kılavuzlama ve sağlama faaliyeti olarak tanımlanabilir. b. öğretme sürecinde öğrenen ,öğreten ve öğrenilen diyebileceğimiz üç öğenin etkileşimi söz konusudur. c. öğretme etkinlikleri her zaman eğitim kurumlarında düzenlenir. d. öğretme ve öğrenme kimi zaman birbirinden bağımsız olarak da gerçekleşebilmektedir. e. öğretme, öğrenmenin kolaylaştırılması süreci olarak ele alınabilir. 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
6. Aşağıdakilerin hangisi öğrenmenin davranış değişikliği üzerindeki etkisi için söylenemez? a.öğrenme,davranışta geçici değişiklikler yaratan etkendir. b.öğrenme sonucunda davranışta gözlenebilir bir değişme meydana gelir . c.birey o güne o kadar hiç göstermediği bir davranışı göstermeye başlar. d.var olan davranışı geliştirebilir. e.daha önce öğrendiği yanlış davranışı düzeltebilir. 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
a.öğretim b.eğitim c.öğrenme d.öğretme e.hedef 7. Büyüme ve vücutta değişik etkilerle oluşan geçici değişmelerle atfedilmeyecek,yaşantı ürünü olarak meydana gelen davranışta nispeten kalıcı izli değişme hangisidir? a.öğretim b.eğitim c.öğrenme d.öğretme e.hedef 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
8.öğretim sürecinde öğrencilere kazandırılacak bilgi beceri ve tutumları kapsayan aşama hangisidir? a. hedefler b.içerik c.eğitim durumları d.öğrenim durumları e.değerlendirme 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
9. Eğitim çabalarının genel amacı nedir? a.bilgi kazandırma b.toplumsal uyum sağlama c.belli beceriler kazandırma d.yetenek geliştirme e.gereksinimleri karşılama 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
10. Aşağıdaki anlatımlardan hangisi doğrudur? a.tüm eğitim etkinlikleri öğretim kapsamındadır. b.eğitim yaşam boyu süren kapsamlı bir süreçtir. c.öğretim her zaman bir plan doğrultusunda gerçekleşmez. d.eğitim sürecinde öğrenmeden çok söz edilemez. e.öğretme işi uygun bir yer ve zaman ister. 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com
SONNNN 13.11.2017 osmantavsan@hotmail.com