Radikal Eğitim Yaklaşımı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
Advertisements

Joel Spring ÖZGÜR EĞİTİM
Mühendislik Etiği Kaynak Kitaplar Muhetik_
TÜRK MİLLİ EĞİTİMİNİN İLKELERİ
DEĞERLER EĞİTİMİ Prof. Dr. Emin Karip Milli Eğitim Bakanlığı
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
GRUP ETİK SULTAN GAZAL TANRIVERDİ KEMAL KILIÇ BAŞAK KARAMAN
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARINA AİLE KATILIMININ ÖNEMİ
Analitik Eğitim Felsefesi
Öğretim İlkeleri.
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
EĞİTİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR VE KÖY ENSTİTÜLERİ ÖRNEĞİNDE TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİ VE 21. YÜZYIL BECERİLERİ.
JOEL SPRING ÖZGÜR EĞİTİM
ATATÜRK İLKELERİ ÖZGÜR GÜVERCİN 8.Sınıf İNKILAP TARİHİ.
Eleştirel eğitim felsefesi
ATATÜRK İLKELERİ.
ÇAĞDAŞ EĞİTİM AKIMLARINI ETKİLEYENLER I
Natüralist eğitim felsefesi
Sosyalbilgiler Öğreniyorum
21. Yüz Yıl Eğitimi Eski Yaklaşım:  Öğretmen ve müfredat odaklılık  Pasif alıcı konunda öğrenme  Bireysel işler ve çalışmalar  Bilgi kazandırmak 
ÇAĞDAŞ EĞİTİM AKIMLARI ÖZGÜRLÜKÇÜ EĞİTİM TEORİLERİ
BİR SOSYAL KURUM OLARAK
MİLGRAM DENEYİ. İnsanların erk (otorite) sahibi bir kişi veya kurumun isteklerine, İnsanların erk (otorite) sahibi bir kişi veya kurumun isteklerine,erk.
MONTESSORİ.
OKUL Okulun toplumsallaştırma süreci, devletin otoritesine boyun eğecek olan ve yeni sanayi toplumunda sadık işçiler olarak çalışacak yurttaşlar yetiştirir.
Genel Öğretim İlkeleri Yasemin ÇELİK Elif ALTINEL
Yapısal Kişilik Kuramı
FELSEFE VE EĞİTİM EĞİTİMİN TANIMI FELSEFE EĞİTİM İLİŞKİSİ
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
Dünya ve Türk Tarihinde Eğitim için Çerçeve
6. BÖLÜM EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
HEGEL ‘İN DİYALEKTİĞİ ˜ KANT ‘IN ÖDEV AHLAKI
Klasik Sosyoloji Tarihi
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Hazırlayan: Mustafa KUMCU Mobilya ve İç Mekan Tasarımı Öğretmeni
Marksizm.
BEN OLMADAN BENİM ADIMA HİÇ BİR ŞEY! Bağımsız Yaşam hareketinin merkezinde “engelli bireyler” in kendileri vardır. Engelli bireyler, kendi hayatlarına.
BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?. BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
SOSYOLOJİK TEORİLER VE TANIMLARI
ÇOCUKTAN HAREKET EĞİTİM AKIMI
Temel Eğitimde Değerler Eğitimi
LİBERALİZM HALİSE KADER ZENGİN.
19-25 EYLÜL 2016 TEOG DERS ÇALIŞMA PROGRAMI
EĞİTİM VE FELSEFE İLİŞKİSİ ÇAĞDAŞ EĞİTİM YAKLAŞIMLARI
Sosyal Hizmet Etiği Doç.Dr. Elif Gökçearslan Çifci
Pozitivizm A. Comte.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
BİLGİSAYAR DERS ÖDEVİ DERS :DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARI
KUZEY EFTAL SESLİOKUYUCU
LİBERALİZMİN TEMEL TARTIŞMALARI
Toplum ve Toplumsal Yapı
AİLE EĞİTİMİ 5.OTURUM: BİRLİKTE YAŞAMA.
ETİK KAVRAMI VE TÜRLERİ
PROF.DR.B.ESRA ASLANERTİK DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ REKTÖR YARDIMCISI
KÜLTÜR ÇEŞİTLERİ.
1. FELSEFE, DİN VE DİN FELSEFESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GENEL ÖĞRETİM İLKELERİ
Siyaset Bilimi II 9. Hafta: milliyetçilik.
ATATÜRK İLKELERİ NEDEN..?
AHLAK KANITI -Bu kanıtın çeşitli türleri vardır.
3. HAFTA İLK KURAMCILAR.
Jean Jacques ROUSSEAU. 1712’de Cenevre’de doğdu. Annesini erken yaşta kaybedince, bütün eğitimini babasından aldı. Fransız ve eski Yunan edebiyatının.
Sunum transkripti:

Radikal Eğitim Yaklaşımı Paulo Freiro HALİSE KADER ZENGİN

Özgürlükçü Eğitim Anlayışı(Radikal Pedagoji) 19. ve 20 yüzyıllarda kitlesel okul eğitiminin ortaya çıkmasına gösterilen bir tepkidir. Kitlesel okul eğitiminin amacı, devlet için vatandaşı ve modern sanayi devleti için de işçiyi yetiştirmekti. Devlet okulunun reddedilmesindeki neden; okulların hâkim bir elit sınıfın çıkarları adına halkın ahlak ve toplumsal inançlarının şekillendirilmesinde kullanılan bir araç olmasındandır. Radikal eğitim sadece okuldaki geleneksel eğitimi değil, çocuk yetiştirme yöntemlerini ve aileyi de kapsar. HALİSE KADER ZENGİN

William Godwin, Francisco Ferrer Godwin, milli eğitimin içeriğinin politik iktidarın buyruklarına uygun düşecek şekilde biçimleneceğini düşünüyordu. Ülkede yasaları öğreten bir milli eğitime karşı çıkıyordu. Devlet okulu sistemi var olan toplumsal sistemin bütün adaletsizlik ve eşitsizlikleri ile birlikte sürdürülmesine yarayan güçlü bir araçtır. Ferrer’e göre okullara hem devlet hem de şirketler için itaatkar hizmetkarlar üretme sorumluluğu yüklenmiştir. Hükümet, okulların sadık yurttaşlar üretmesini istiyordu, sanayi ise itaatkar ve eğitimli işçiler ditiyordu. Ferrer’e göre çocuk devlet okuluna girdiği andan itibaren otoriteye boyun eğmek, doğal olarak başkalarının isteğini yerine getirmek yönünde eğitilir ve bunun sonucunda yetişkin yaşamda yönetici sınıfın işine yarayan düşünce alışkanlıklarına sahip olur. HALİSE KADER ZENGİN

Stirner «özgür insan» ile «eğitilmiş insan» arasında bir ayrım yapıyor. Ona göre modern toplumun en önemli sorununun toplumun özgür insanlar yerine eğitimli insanlarla dolu olmasıdır. Modern devletin gücü, zihne tahakküm etmenin önemini anlamış olmasında yatar. Modern devlette, yasalar bireyde içselleştirilir ve özgürlük sadece kişiye inanması öğretilmiş olan yasalara uyma özgürlüğü anlamına gelmektedir. Stirner’in memnun olmadığı şey, içselleştirilmiş otoritenin (din, vicdan, kanun, yurtseverlik, milliyetçilik, ideolojiler vs.) kendi kendine sahip olmaya güçlü bir engel oluşturmasıdır. HALİSE KADER ZENGİN

Paulo Freire (1921-1997) Eğitim anlayışının temelinde Marx’ın bireysel bilincin gelişmesi ve modern toplumda yabancılaşma teorisine uzanan bir insanlık kavramı yer almaktadır. İnsanların kendilerinin farkına varmaları esastır. İnsanlar çoğu kez sadece öğrenirler; sorulursa cevap verilir, yoksa o bilgiler hiçbir eyleme dönüşmeden atılır. Öğrenmenin, irade ve toplumsal eyleme bağlanarak düşünce ve eylem ayrımının üstesinden gelinmesi gerekir. HALİSE KADER ZENGİN

Paulo Freire (1921-1997) Ezilenlerin okulu incelendiğinde Freire şunların bulunduğunu ifade eder: Öğretmen öğrenci ilişkisinin temelde anlatı niteliğinde olduğunu ortaya koyar. Öğretmenin görevi, anlatısının içindekilerle –gerçeklikten koparılmış, onları ortaya çıkarmış olan ve anlam kazandırabilecek bütünlükle bağlantısı koparılmış içeriklerle- «doldurmak»tır. Kelimeler somutluklarından boşaltılır ve içi boş, yabancılaşmış ve yabancılaştırıcı bir laf kalabalığı haline gelir. Anlatı, öğrencilerin anlatılan şeyi mekanik olarak ezberlemelerine yol açar. Daha beteri, onları öğretmen tarafından doldurulması gereken bidonlara dönüştürmesidir. Öğretmen kapları ne kadar iyi doldurursa o kadar iyi öğretmendir. Kaplar ne kadar pısırıksa ve doldurulmalarına izin veriyorsa o kadar iyi öğrencidir. HALİSE KADER ZENGİN

Paulo Freire (1921-1997) Freire ezilen haline «sessizlik kültürü» diyor. Sessizlik kültürü, basit cehaletin ürünü olabildiği gibi eğitimin de ürünü olabilmektedir. Bankacı (Yığmacı) eğitim, özgürleştiren değil, ezilenlerin itaatkarlığına ve yabancılaşmasına katkı sunmaktadır. Amaç, bireyi anlamak değil, yabancı hedeflere uygun olarak değiştirmektir. Öğrenme, özgürleşme kaynağı, toplumsal değişim için bir araç haline gelmelidir. Freire, kendini ve dünyayı değiştirmeye girişiş insanileşmiş bireyi (özgürleşmiş bir toplum yaratmaya çalışarak kendi kendini özgürleştirme) yetiştirmeyi amaçlamaktadır. HALİSE KADER ZENGİN

Paulo Freire (1921-1997) Eğitim, «tasarruf yatırımı» edimi haline gelir. Öğrenciler «yatırım nesneleri», öğretmen «yatırımcı»dır. Öğretmen iletişim kurmak yerine tahviller çıkarır. Öğrenciler de yatırılanı kabul ve tasnif edip, yığmakla meşguldür. Bu faaliyet «Bankacı Eğitim» modelidir. Bankacı eğitim modelinde bilgi, kendilerini bilen sayanların, yine onlar tarafından hiçbir şey bilmez sayılanlara verdiği bir armağandır. HALİSE KADER ZENGİN

Paulo Freire (1921-1997) Bankacı eğitimde: Öğretmen öğretir, öğrenci ders alır Öğretmen her şeyi bilir, öğrenciler hiçbir şey bilmez. Öğretmen düşünür, öğrenciler hakkında düşünülür. Öğretmen konuşur, öğrenciler uslu uslu dinler. Öğretmen disiplin eder, öğrenciler disipline edilir Öğretmen seçer ve uygular, öğrenciler uyar. Öğretmen müfredatı seçer, öğrenciler buna uyar. Öğretmen bilginin otoritesidir ve bu otoriteyi öğrencilerinin özgürlüğünün karşıtı olarak öne sürer. Öğretmen öğrenme sürecinin öznesidir, öğrenci nesnesidir. HALİSE KADER ZENGİN

KAYNAKÇA Mustafa Ergün, Eğitim Felsefesi, Pegem A Yay., 3. baskı, Ankara 2011. Paulo Freire, Ezilenlerin Pedagojisi, Çev: Dilek Hattatoğlu, Erol Özbek, Ayrıntı Yay., İstanbul 1995. HALİSE KADER ZENGİN