VERİLERİN ANALİZİ Öğr. Gör. Funda Veren.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
Advertisements

Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
GENÇ YETİŞKİNLERDE YAŞAM DOYUMUNUN YORDAYICISI OLARAK UMUT, DAYANIKLILIK VE İYİMSERLİK Makbule Kalı Soyer Ayşin Satan 13. Ulusal.
İçerik Analizi Alan Araştırması BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ 1. Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ. BAĞIMSIZ GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik Doç.Dr. Ertuğrul GELEN.
İKİDEN ÇOK (K) ÖRNEKLEM TESTLERİ. BAĞIMSIZ GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
JEOFİZİK ETÜTLERİ DAİRESİ
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri Mann-Whitney U testi Wilcoxon İşaretli Sıra testi BBY252 Araştırma.
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
Konum ve Dağılım Ölçüleri BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri De ğ işkenler İ smail GÜLEÇ.
Çoklu Doğrusal Bağlantı X3X3 X2X2 r X 2 X 3 = 1 Tam Çoklu Doğrusal Bağlantı.
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Mann-Whitney U Testi.
Temel Tıp Eğitiminin Human Papilloma Virüs (HPV) Farkındalığı üzerine etkisinin incelenmesi Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi ÖÇM 2 çalışma grubu.
Istatistik I Fırat Emir.
TESTLER
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Basit ve Kısmi Korelasyon Dr. Emine Cabı
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Parametrik Olmayan İstatistik
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
İstatistiksel Analizler
Parametrik Olmayan (Non-parametrik) Testler
Ünite 9: Korelasyon Öğr. Elemanı: Dr. M. Cumhur AKBULUT.
TANIMLAYICI İSTATİSTİKLER
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
KORELASYON VE DOGRUSAL REGRESYON
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
İSTATİSTİK.
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
SPSS’TE ÇAPRAZ TABLO Çapraz tablo temel olarak, iki kategorik değişken arasındaki ilişkiyi analiz etmek için kullanılır. Örneğin cinsiyet ve oy verilen.
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖLÇEKLER ÖLÇMEDE HATA KORELASYON
SPSS’TE ÇAPRAZ TABLO Çapraz tablo temel olarak, iki kategorik değişken arasındaki ilişkiyi analiz etmek için kullanılır. Örneğin cinsiyet ve oy verilen.
Tezin Olası Bölümleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
8.Hafta ANCOVA Kovaryans Analizi
HİPOTEZ TESTLERİ.
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Eşleştirilmiş/Bağımlı Örneklem t Testi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
7.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA VERİLER
Dönem 2 Biyoistatistik Uygulama
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
Nimet IŞIK Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlköğretim Bölümü
Nitel Araştırmalar.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
Sunum transkripti:

VERİLERİN ANALİZİ Öğr. Gör. Funda Veren

Analizlerde seçilecek yöntemler tanımlanan verilerin niteliğine göre yapılacağından, doğru sonuçlara ulaşmak için verilerin tanımlanması önemlidir Nesnel olarak ölçülebilen, herkesin üzerinde anlaştığı standart ölçü birimleri olan gözlemcinin yargı ve yorumuna göre değişmeyen verilerdir (cinsiyet, yaş, kan biyokimyası vb) Somut veriler Gözlemciye özgü yargı ve yorumlara bağlı, doğrudan gözlenemeyen ve ölçülemeyen, standart ölçü birimi olmayan ayrıca bir yorumu gerektiren verilerdir. Soyut veriler

Standart ölçü birimleri olan,doğrudan ya da dolaylı yöntemlerle ölçülerek elde edilen verilere denir. Bunlara nicel /parametrik değişkenler de denir. Bu tür veriler hem aynı bireyde , hem de farklı bireylerde gözlemden gözleme değişen ve farklı sonuçlar veren büyüklüktedir. (yaş, kilo, boy, kan biyokimyası vb) Sürekli değişken (interval veri)

Doğrudan ölçülemeyen, sadece söz ve kelimelerle tanımlanabilen verilere kesikli özellik denir. Birimlerle ifade edilir, parçalanamaz, alt birimlendirme yapılamaz, alt ve üst sınırlardan başka değer alamaz. Bu tür verilere bu nedenle süreksi değişken denilir. (cinsiyet, ırk, medeni durum, tat, koku Süreksiz değişken (nominal veri)

Genellikle bireyin kontrolü dışında birçok faktörün etkisi ile meydana gelebilen, bu faktörlerle kendisi arasındaki ilişkinin derecesi, yönü saptanmaya çalışılan değişkendir. ( kan basıncı) Bağımlı değişken Genellikle kontrol edilemeyen, istendiği zaman değiştirilemeyen, bağımlı değişkeni ne ölçüde etkilemeye çalıştıkları saptanmaya çalışılan değişkenlerdir. (yaş, sigara içme, cinsiyet vb) Bağımsız değişken Gruplar azdan çoğa, hafiften şiddetliye doğrudur. sosyal sınıfın üst, orta ve alt sınıf olarak sınıflandırılması örnek olarak verilebilir Ordinal veri

VERİLERİN KODLANMASI VE SINIFLANDIRILMASI İstatistiksel analizlere başlanmadan önce veriler özellikleri yönünden gözden geçirilmeli ve aşağıdaki sıra izlenmelidir. Nominal ve ordinal veriler sınıflanmalı Veriler veri tabanına bigisayara/kağıda girilmeli Veri girişi sırasında yapılan hatalar açısından veri tabanı kontrol edil Verilerin tanımlayıcı istatistiği yapılmalı Gerekirse verilere dönüşüm uygulanmalı Çalışma amacına ve verilerin özelliklerine uygun istatistiksel analiz yap Analiz sonuçları yorumlanmalı

Anket yöntemi ile veya kayıt formları ile elde edilen verilerin analize hazırlanması için önce kodlanması gerekir. Verilerin bilgisayara kaydedilmesi için önce verilerin kodlanması, yani sayısal sembollere dönüştürülmesi, her bir değişken için kaç kolon gerektiği, hangi rakamın neyi ifade ettiği belirlenir Bunu açıklayan kodlama yönergesi hazırlanır Veriler SPSS yazılımında kurallara uygun yazılır.

SPSS DE VERİ GİRİŞİ Nominal değişkenlerde olumlu değişkenler 1, olumsuzlar ise 0 yazılarak kodlanır Var:1 yok: 0 evet:1 hayır:0 Ordinal değişkenlerde değişkenlerin düzeyine göre sınıflama yapılır Çok kötü, kötü, fena değil, iyi, çok iyi: 0 1 2 3 4 Değişkenleri kodlarken pratik açıdan aynı kodlama sistemine uyulmalıdır. 0,1,2…….1,2,3 yerine tümünün 0,1,2 şeklinde kodlanması

İSTATİSTİKSEL ANALİZ Veriler için hangi istatistiksel testin uygun olduğuna karar vermek için aşağıdaki sorulara yanıt aranmalıdır? Kaç tane değişken var? Kaç tanesi kullanılıyor? Değişkenler nasıl ölçülecek? (Sıralı mı? Sayısal mı?) Değişkenler doğru seçilmiş mi? Kaç grup var? ( Bağımlı? Bağımsız?) Ne ölçülmek isteniyor? (Gruplar arası fark mı? Değişkenler arası fark mı? İlişki mi?)

DEĞİŞKENLER NASIL ÖLÇÜLÜR???? KIYAS PARAMETRİK NON-PARAMETRİK Toplum- örneklem Z(t) İşaret testi İki örnek grubun kıyaslaması Student t testi (1. veya 2. tip) Mann Whitney U Eşlendirilmiş dizi Student t testi Wilcoxon 2’den fazla örneklem ANOVA Kruskall-Wallis

T TESTİ İki grubun aritmetik ortalamaları karşılaştırılır Parametrik bir testtir Gruplar birbirinden bağımsız olmalıdır Veri, ölçümle belirtilen değişken olmalıdır Her gruptaki denek sayısı en az 30 olmalıdır Her gruptaki denek sayısı birbirine eşit ya da yakın olmalıdır Parametrik test varsayımları yerine getirilemiyorsa MANN WHİTNEY U kullanılır Eşlendirilmiş dizilerde WILCOXON uygulanır

VARYANS ANALİZİ Karşılaştırılacak gruplar birbirine benzer olmalıdır Parametrik test varsayımları yerine getirmelidir. Gruplar birbirinden bağımsız olmalıdır Gruplardaki denek sayıları 30’dan az olmamalıdır Gruplardaki denek sayıları biribirine eşit ya da yakın olmalıdır Analizin tek yönlü mü çift yönlü mü olduğu dikkate alınarak uygun yöntem seçilmelidir. Parametrik test varsayımları yerine getirilemiyorsa KRUSKAL WALLİS uygulanır.

İŞARET TESTİ Evren ortancasının belli bir değere eşit olup olmadığının test edilmesinde kullanılır. Denek sayısının 25’den az ya da fazla olmasına göre ayrı testler uygulanır.

İŞARET TESTİ İŞARET TESTİ Bir iş güvenliği müfettişi, bir aylık süre içinde bir işyerinde olan iş kazalarının sayısının ortancasını 8 olarak bulmuştur. İş yeri sahibine gerekli önlemleri alması için önerilerde bulunduktan iki ay sonra yapılan incelemede ikinci ayın kaza ortancası ile ilk ayın kaza ortancası arasındaki fark işaret testi ile değerlendirilmiştir

MANN WHİTNEY U İki dağılımın eşit olup olmadığını karşılaştıran nonparametrik testtir. Denek sayısı 30’dan az ise bu test kullanılır. Gruplardaki denek sayısı 20’den az ise U değeri hesaplanır. Denek sayısı 20’den fazla ise Z değeri hesaplanır.

Kİ-KARE Gözlenen frekanslar ile beklenen frekanslar arasındaki farkın anlamlı olup olmadığını test etmek için kullanılır. Niteliksel olarak belirtilen veriler kullanılır. Ölçümle belirtildiği halde sonradan nitel verilere dönüştürülen verilerde de uygulanır 2X2 düzeninde 5’den küçük değer olduğunda Fisher’in kesin ki-kare Testi uygulanır nX2 düzeninde 5’den küçük değer olduğunda Kolmogov Smirnov testi uygulanır

KORELASYON TESTİ İki ya da daha çok değişken arasında ilişki olup olmadığını, ilişki varsa yönü ve gücü belirlenir İki değişken arasında pozitif ilişki varlığı, biri artarken diğeri de artar. İki değişken arasında negatif ilişki, biri artarken diğeri azalır. İki değişken arasında ilişki olmaz, tamamen bağımsızdırlar.

BAĞINTI KATSAYISI (r) ANLAMI 0-0.25 Hiç ilişki yok ya da çok zayıf ilişki 0.25-0.50 Zayıf-orta derecede ilişki 0.50-0.75 İyi derecede ilişki 0.75-1.00 Çok iyi derecede ilişki