KAMUYU AYDINLATMA VE ŞEFFALIK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
Advertisements

İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
Page  1. İSİG KURULU 50 ve daha fazla çalışanın bulunduğu 6 aydan fazla süren işlerin yapıldığı tüm işyerlerinde, İş Sağlığı Ve Güvenliği Kurulu! İSG.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Cam Vakıf Türkiye Şişe ve Cam Fabrikaları A.Ş. Ve İştirakleri Sosyal Güvenlik ve Bilimsel Araştırma Vakfı Temsilciler Meclisi Olağan Genel Kurul Toplantısı.
2 KURUMSAL YÖNETİM UYUM VE RAPORLAMA ENDER ÇOLAK SPK Daire Başkan Yardımcısı.
Nedir? Uygunluk, hedeflere ulaşma etkililiği, verimlilik, etki ve sürdürülebilirlik tespiti ve analizi Nasıl Yapılır? Detaylı sistematik analizlerle Kimler.
KARADENİZ HAVZASINDA SINIR ÖTESİ İŞBİRLİĞİ PROGRAMI Proje Bütçesinin Hazırlanması - -- Proje Bütçesinin Hazırlanması -
KURUMSAL YÖNETİM UYUM RAPORU - KAMUYU AYDINLATMA VE ŞEFFAFLIK - MENFAAT SAHİPLERİ İbrahim Bülent TOKGÖZ Uzman.
HİSSE SENEDİ.  Anonim şirketler  Sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketler  Özel kanunla kurulmuş kurumlar (T.C. Merkez Bankası, Kamu İktisadi.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
1 KAMU İHALE KANUNU KİK YAVUZ ATEŞ MALİ HİZMETLER UZMANI.
KIYMETLİ EVRAK HUKUKU Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
KESİN HESAP KANUN TASARISI
ŞİRKETLER HUKUKU Genel Olarak Şirketlerin Sınıflandırılması ve Temel Özellikleri Ar. Gör. Nevfel AKKAŞOĞLU.
VERGİ DENETİM KURULU BAĞIMSIZ DENETİM İLE VERGİ DENETİMİ ARASINDAKİ GEÇİŞLER Mehmet Ali KAYA İSTANBUL ÖRTÜLÜ SERMAYE, TRANSFER FİYATLARDIRMASI VE YURTDIŞI.
Konu; İşyeri Etiği 1.SORU 98 2.SORU 99 3.SORU SORU 98 2.SORU 99 3.SORU 100.
FAALİYET RAPORLARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI ANKARA 2007.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
SMMM ve YMM’LER İLE DENETİM HİZMETLERİNİN EKONOMİK GELİŞMELERE VE SERMAYE PİYASASINA ETKİSİ Nazım Hikmet YMM, Grant Thornton Türkiye İcra Kurulu Başkanı.
Ar-Ge Ödeneği Talep Edilen Araştırma ve Geliştirme Projeleri Hakkında Genelge.
MUHASEBE VE FİNANSMAN ALANI 1-TANIMI VE KAPSAMI işletmelerin kuruluşu, faaliyetlerine ait belgelerin tasnifi, kayıt işlemleri, dosyalama ve arşivleme işlemleri,
İFM – Vergi Tekniği Alt Çalışma Grubu Ön raporu Genel stratejik ilkeler 18 Mart 2009 Osman Özen, Umurcan Gago, Berna Bayındır, Ateş Konca.
Bu slayt, ön lisans öğrencilerimize son sınıfta ya da mezun olduktan sonra başvuru yapabilecekleri sınavlar hakkında bilgi verme amaçlı hazırlanmıştır.
HAZIRLAYANIN; ADI SOYADI; İLVE ÇEBİ NUMARA:
BANKACILIKTA PORTFÖY YÖNETİMİ. portföy ad 1. kâğıt paraların vb. konulduğu cüzdan. 2. ECO. banka, aracı kuruluş ya da kişinin elinde bulundurduğu, üzerinde.
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
VARLIKLARIN İZLENMESİ Menkul Kıymetler
BANKALARIN TANIMI, FAALİYETLERİ, TÜRLERİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Proje Dosyası - Belgeleme - Raporlama
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
GENEL MUHASEBE.
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
MUHASEBEYE GİRİŞ Muhasebenin Tanımı Muhasebenin Türleri
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
TEBLİGATIN İŞLEVİ Tebligatın adil yargılama hakkının sağlanması ve adaletin gerçekleştirilmesi açılarından ÖNEMLİDİR.
YOKLUK VE BUTLAN HUKUKİ İŞLEMLERDE HÜKÜMSÜZLÜK
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
BANKALARIN ORGANLARI GENEL KURUL
Bankaların Faaliyet konuları
Sivil Toplum Kuruluşlarının Kanun Yapım Sürecindeki Rolü
FI – Finansal Muhasebe Genel Sunumu
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE KATKILAR, KESİNTİLER ve DENETİM
VERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
Kent Planlarının Nitelikleri ve İlkeleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
TÜRKİYE NOTERLER BİRLİĞİ
Burhan ERAY Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi
İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları
Tezin Olası Bölümleri.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLAMA REHBERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRKKEP KEP İK.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
SİGORTA SEKTÖRÜ DÜZENLEME VE DENETLEME İŞLEMİ
Muhasebe ve raporlama sistemi
KİŞİLİK KAVRAMI, ŞİRKETLER VE DİĞER KURUM VE KURULUŞLAR
Sunum transkripti:

SPK KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİ ÇERÇEVESİNDE KAMUYU AYDINLATMA VE ŞEFFAFLIĞA İLİŞKİN İLKELER

KAMUYU AYDINLATMA VE ŞEFFALIK Kamuyu aydınlatma ve şeffaflık; sermaye piyasalarında faaliyette bulunan şirketlerin –diğer bir ifade ile Kurumsal Yönetim Şirketlerinin- mülkiyet yapısı ve yönetim biçimi, mali durumu, performansı, planladığı önemli yatırım ve değişikler, kendisini etkileyecek önemli unsurlar gibi her konuda güvenilir açık anlaşılabilir ve yorumlanabilir bilgilere ulaşımın en kısa sürede kolay ve en düşük maliyetle sağlanmasıyla bilgilere ilişkin doğru ve zamanında açıklama gereğini ifade eder. Pay ve menfaat sahipleri şirketin yönetimi, finansal ve hukuki durumu ile ilgili olarak düzenli ve güvenilir bilgiye erişim ihtiyacı duyarlar.

KAMUNUN AYDINLATILMASININ ÖNEMI Sermaye piyasalarında faaliyet gösteren anonim ortaklıklarda gerek pay sahiplerinin, gerekse de menfaat sahiplerinin haklarının korunmasının en iyi yolu, ortaklığın faaliyetleri hakkında gerçek, açık ve yeterli bilgiye sahip olunabilmesidir. Ticari sırlar istisna edilecek olursa, anonim ortaklıklar camdan bir evde oturmalıdırlar. Kamunun aydınlatılmasında yeterli seviyede olmak, şirketler açısından kurumsal yönetim ilkelerinin etkin bir şekilde uygulandığına ilişkin en önemli göstergedir. Sermaye maliyeti (cost of capital) üzerinde olumlu bir etkisi vardır.

KAMUNUN AYDINLATILMASININ ÖNEMI Bilgi ne kadar ayrıntılı ve sık olursa, yatırımcı o ölçüde daha iyi ve güvende hissederler. Kamunun aydınlatılması ve şeffaflık, etkin bir kurumsal yönetim ve güçlü bir sermaye piyasası için gerekli olan temel direktir. Düzenli, güvenilir ve karşılaştırılabilir bilgi olmadan yatırımcıların kurumsal manzarayı değerlendirmeleri ve çeşitli yatırım kararları arasında sağlıklı tercih yapmaları mümkün değildir. Kamunun aydınlatılması ve şeffaflık, piyasa ekonomisinde şirketlerin denetimi ve gözetiminde kullanılan en önemli araçtır. Kamuya, şirketlerin performansının yanında, yapıları, faaliyetleri ve politikaları hakkında da bilgi sağlar.

Kamuyu Aydınlatmanın Hukuki Durumu Sermaye piyasasına tabi kurumsal yönetim şirketler piyasası dinamik ve pro-aktif bir yapı ile kurulmuş yasalarda temel unsurlar sayılmakla birlikte TTK ve SPK kanunun bir çok maddesinde düzenleme yapma yetkisini Sermaye Piyasasına bırakmıştır. Türk Ticaret kanunu Kurumsal yönetim ilkeleri başlığı altında – “Halka açık anonim şirketlerde kurumsal yönetim ilkeleri, Sermaye Piyasası Kurulu tarafından belirlenir” ifadesi yer almaktadır. Madde 1529). .  

Kamuyu Aydınlatmanın Hukuki Durumu Yasalarda yer alan hükümler kadar Sermaye Piyasası Kurulunun çıkarttığı tebliğler ve aldığı kararlar hukuken kesin bağlayıcılığı olan düzenlemelerdir. Kurumsal yönetim ilkelerinin belirlenmesine ve uygulanmasına ilişkin seri Seri: IV, No: 56 Tebliğin ekinde 2.bölümde sayılan kamuyu aydınlatma ve şeffaflık ilkeleri tamamen bağlayıcıdır.

Kamuyu Aydınlatmanın Hukuki Durumu Sermaye Piyasası Kurulu (SPK Kanunun madde.128 b) Kamunun zamanında, yeterli ve doğru olarak aydınlatılmasını sağlamak amacıyla genel ve özel nitelikte kararlar almakla yükümlüdür Yasalarda yer alan hükümler kadar Sermaye Piyasası Kurulunun çıkarttığı tebliğler ve aldığı kararlar da hukuken kesin bağlayıcılığı olan düzenlemelerdir. Kurumsal yönetim ilkelerinin belirlenmesine ve uygulanmasına ilişkin seri Seri: IV, No: 56 Tebliğin ekinde 2.bölümde sayılan kamuyu aydınlatma ve şeffaflık ilkeleri tamamen bağlayıcıdır

Kamuyu Aydınlatmanın Hukuki Durumu 6362 sayılı sermaye piyasası kanunu ikinci bölümünde kamunun aydınlatılmasına ilişkin esasları incelemektedir. SPK kanunu madde 14’de Finansal raporlama ve bağımsız denetim yer almaktadır Kamunun aydınlatılmasında özel durumlar SPK madde 15’de sayılmıştır;

Kamuyu Aydınlatmanın Hukuki Durumu SPK kanunu Kamuyu aydınlatma belgelerinden doğan sorumluluk baslıklı 32. Madde konu ile ilgili çok ciddi hükümler getirmektedir. 1. paragraf her türlü kamuyu aydınlatma belgelerini imzalayanlar veya bu belgeler kendi adına imzalanan tüzel kişiler bu belgelerde yer alan yanlış, yanıltıcı veya eksik bilgilerden kaynaklanan zararlardan müteselsilen sorumlu olduğunu belirtmektedir.

Kamuya Açıklanacak Bilgiler Kamuoyuna açıklanacak bilgilerin şu özelliklerde olması gerekir: Bilgi açık ve anlaşılır olmalı. Açıklanan bilgi doğru olmalı Bilginin tam bir tarafsızlık içerisinde sunulması ve bu bilgileri kullanacakları yanıltmaması gerekir. Bilgi eksiksiz sunulmalıdır. Bilgi kullanıcılar tarafından analizler yapmaya imkan sağlamalıdır. Bilgi düşük bir maliyetle sunulmalıdır. Bilgiye erişim kolay olmalıdır. Bilgiye zamanında erişim imkanları olmalıdır.

Kamuya Açıklanacak Bilgiler Kamunun aydınlatılması ve şeffaflık kavramları ile ilgili olarak şirketlerin pay sahiplerine yönelik olarak bilgilendirme politikası kuralları oluşturmaları ve bu kurallar bütününe sadık kalarak kamuyu aydınlatmalarına yönelik prensipler belirlenmiş, ayrıca, dünyadaki güncel gelişmeler ve ülkemiz koşulları göz önünde bulundurularak periyodik mali tablo ve raporlarda yer alacak bilgiler bir standarda bağlanmış ve işlevsellik ön planda tutularak ayrıntılandırılmıştır

KAMU AYDINLATMA ARAÇLARI SPK TEBLİĞLERİNDE KAMU AYDINLATMA PLATFORMU KAMU AYDINLATMA PLATFORMU(KAP) SPK TEBLİĞLERİNDE E-YÖNETİM MERKEZİ KAYIT KURULUŞU(MKK) VE E-YÖNETİM PLATFORMU(E-YÖNET) SPK TEBLİĞLERİNDE İNTERNET İNTERNET SİTESİ

SPK TEBLİĞLERİNDE KAMU AYDINLATMA KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNİN BELİRLENMESİNE VE UYGULANMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ (SERİ: IV, NO: 56) 2.1.2 Kamuya açıklanacak bilgiler, açıklamadan yararlanacak kişi ve kuruluşların karar vermelerine yardımcı olacak şekilde, zamanında, doğru, eksiksiz, anlaşılabilir, yorumlanabilir ve düşük maliyetle kolay erişilebilir biçimde “Kamuyu Aydınlatma Platformu” (www.kap.gov.tr) ve şirketin internet sitesinde kamunun kullanımına sunulur.

SPK TEBLİĞLERİNDE KAMU AYDINLATMA BİLGİ, BELGE VE AÇIKLAMALARIN ELEKTRONİK ORTAMDA İMZALANARAK KAMUYU AYDINLATMA PLATFORMUNA GÖNDERİLMESİNE İLİŞKİN ESASLAR HAKKINDA TEBLİĞ(Seri: VIII, No: 61) a) Sermaye piyasası araçları Borsa’da işlem gören ortaklıklar ile aracı kurumlar ve katılma payları Borsa’da işlem gören fonların kurucuları tarafından bu Tebliğ kapsamındaki her türlü bilgi, belge ve açıklamanın elektronik ortamda imzalanması ve Kamuyu Aydınlatma Platformu’na,

SPK TEBLİĞLERİNDE KAMU AYDINLATMA BİLGİ, BELGE VE AÇIKLAMALARIN ELEKTRONİK ORTAMDA İMZALANARAK KAMUYU AYDINLATMA PLATFORMUNA GÖNDERİLMESİNE İLİŞKİN ESASLAR HAKKINDA TEBLİĞ(Seri: VIII, No: 61) b) Bağımsız denetim kuruluşlarınca düzenlenen bağımsız denetim raporlarının elektronik ortamda hazırlanarak imzalanmasına ve ortaklıklar, aracı kurumlar ve fonlara elektronik ortamda gönderilmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.

KAMU AYDINLATMA PLATFORMU (KAP) Kamuyu Aydınlatma Platformu (KAP), sermaye piyasası ve Borsa mevzuatı uyarınca kamuya açıklanması gerekli bildirimlerin elektronik imzalı olarak iletildiği ve kamuya duyurulduğu elektronik sistemdir. Sistem, tüm kesimlerin Borsa İstanbul şirketleri ile ilgili doğru, anlaşılır, tam bilgiye, internet üzerinden eş anlı ve düşük maliyetle erişebilmelerine imkan tanıyacak elektronik bir arşiv niteliğindedir.

KAMU AYDINLATMA PLATFORMU (KAP)

MERKEZİ KAYIT KURULUŞU(MKK) MKK, sermaye piyasası araçlarının kayden ihracının yapıldığı, hak sahibi bazında açılan hesaplarda sermaye piyasası araçlarının kaydedildiği, bunlar üzerindeki hakların izlendiği, kayıtlarına hukuki sonuçlar bağlandığı Kanunla bu görevi üstlenmiş bir merkezi yapıdır. Bir başka deyişle, Merkezi Saklama Kuruluşu, menkul kıymetleri saklayan ve piyasalara menkul kıymet transfer hizmeti sunan bir finans kuruluşudur.

SPK TEBLİĞLERİNDE E-YÖNETİM KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNİN BELİRLENMESİNE VE UYGULANMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ (SERİ: IV, NO: 56) 2.1.2 Ayrıca, Merkezi Kayıt Kuruluşu’nun “e-YÖNET:Kurumsal Yönetim ve Yatırımcı İlişkileri Portalı” da şirket ortaklarının doğrudan ve etkin olarak bilgilendirilmesi için kullanılır.

E-YÖNETİM SİSTEMİ SÜREÇLERİ ORTAKLAR MKK Portalı ŞİRKET MERSİS KAP Doğrudan Bilgi Akışı Dolaylı Bilgi Akışı

E-YÖNETİM SİSTEMİNDE SUNULAN HİZMETLER

SPK TEBLİĞLERİNDE İNTERNET SİTESİ 2.2.1 Kamunun aydınlatılmasında, şirkete ait internet sitesi aktif olarak kullanılır ve burada yer alan bilgiler sürekli güncellenir. Şirketin internet sitesindeki bilgiler, ilgili mevzuat hükümleri gereğince yapılmış olan açıklamalar ile aynı ve/veya tutarlı olur; çelişkili veya eksik bilgi içermez. Şirket antetli kağıdında internet sitesinin adresi yer alır. 2.2.4 İnternet sitesinde yer alan bilgiler, uluslararası yatırımcıların da yararlanması açısından ayrıca İngilizce olarak hazırlanır.

SPK TEBLİĞLERİNDE İNTERNET SİTESİ Şirketin ortaklık yapısı; dolaylı ve karşılıklı iştirak ilişkilerinden arındırılmak sureti ile sadece gerçek kişi pay sahiplerinin isimleri, pay miktarı ve oranları ile hangi imtiyaza sahip oldukları gösterilecek şekilde açıklanmalıdır.

İNTERNET SİTESİNDE YER ALMASI GEREKEN BİLGİLER Mevzuat uyarınca açıklanması zorunlu bilgilerin yanı sıra; Ticaret sicili bilgileri, son durum itibarıyla ortaklık ve yönetim yapısı, İmtiyazlı paylar hakkında detaylı bilgi, Değişikliklerin yayınlandığı ticaret sicili gazetelerinin tarih ve sayısı ile birlikte Şirket esas sözleşmesinin son hali, Özel durum açıklamaları,

İNTERNET SİTESİNDE YER ALMASI GEREKEN BİLGİLER Finansal raporlar, Faaliyet raporları, İzahnameler Halka arz sirkülerleri, Genel kurul toplantılarının gündemleri, Katılanlar cetvelleri ve toplantı tutanakları, Vekaleten oy kullanma formu,

İNTERNET SİTESİNDE YER ALMASI GEREKEN BİLGİLER Çağrı yoluyla hisse senedi veya vekalet toplanmasında hazırlanan zorunlu bilgi formları ve benzeri formlar, Varsa şirketin kendi paylarını geri alımına ilişkin politikası, Kar dağıtım politikası, bilgilendirme politikası, İlişkili taraflarla işlemlere ilişkin bilgiler, Şirket tarafından oluşturulan etik kurallar

İNTERNET SİTESİNDE YER ALMASI GEREKEN BİLGİLER Sıkça sorulan sorular başlığı altında şirkete ulaşan bilgi talepleri, Soru ve ihbarlar ile bunlara verilen cevaplar yer alır. Bu kapsamda, en az son 5 yıllık bilgilere internet sitesinde yer verilir.

KAMUYU AYDINLATMA ARACI OLARAK FAALİYET RAPORU Şirketlerin bilgilendirme politikası ile ilgili olarak belirlenmesine ve uygulanmasına ilişkin Seri: IV, No:56 sayılı tebliğin Kamuyu Aydınlatma ve Şeffaflık başlığı altındaki kurumsal yönetim ilkelerinin üçünçü bölümü (2.3 faaliyet raporu) başlığını taşımakta ve aşağıdaki kısımlardan oluşmaktadır: 2.3.1 Yönetim kurulu faaliyet raporunu, kamuoyunun şirketin faaliyetleri hakkında tam ve doğru bilgiye ulaşmasını sağlayacak ayrıntıda hazırlar. 2.3.2 Mevzuatta ve Kurumsal Yönetim İlkelerinin diğer bölümlerinde belirtilen hususlara ek olarak yıllık faaliyet raporlarında ek zorunluluklar vardır. (Tebliğde ayrıntılı vardır.)  

Sonuç Sermaye Piyasası Kurulu Kurumsal Yönetim İlkelerinden Kamuyu Aydınlatma ve Şeffaflık sermaye piyasaları açısından en önemli ilkelerden bir tanesidir. 56 sayılı tebliğinin öngördüğü ikinci kısımda yer alan ilkelerden kamuyu aydınlatma ve şeffaflık ilkeleri ABD ve AB de benzeri mevzuatlara paralel olarak gayet güncel hükümler getirmiştir. Özellikle KAP sistemi sayesinde elektronik imzalı belgeler vasıtasıyla tüm ilgili tarafların aynı anda bilgi sahibi olmalarını sağlamakta ve şeffaflığa çok önemli bir katkı sağlamaktadır. Sermaye piyasasını yakından takip etmek ve yönlendirmek önlem almak hususunda Sermaye Piyasası Yasası ve yeni Türk Ticaret Kanunu Sermaye Piyasası Kurulunu yetkili kılarak tek elden etkin bir yönetim öngörülmüştür. İlgili mevzuatın mevcut kamuyu aydınlatma ve şeffaflık ilkelerinin sermaye piyasalarının güvenilir ve daha kolay sermaye temin eden bir yapıya kavuşturtması gizli ve şeffaflıktan uzak bir şirket yönetim kültürünü havi iş dünyamızın göstereceği uyum ve/veya uyumsuzlukla çok yakından ilgilidir