JUYNBOLL, Gautier Herald A. ( )

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YAYIN TARAMA VE VERI TABANLARI Tacettin İnandı. Kapsam Veri tabanı Sınıflandırmalar İndeksler Atıflar.
Advertisements

ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
Ansiklopedi (Encyclopedia) Tanım : Bütün konularda kısa ve öz bilgi içeren bir çalışmadır. Belirli bir konu ile sınırlı yada genel kapsamlı olabilir.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI Görev ve Sorumluluklar Ö Ğ RET İ M ÜYES İ DI Ş INDAK İ Ö Ğ RET İ M ELEMANI KADROLARINA YAPILACAK ATAMALARDA UYGULANACAK.
SPOR TAHKİM MAHKEMESİ (CAS)
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Gazi Üniversitesi Bilgi Paketi Süreç Bilgilendirme Toplantısı 25 MART 2014.
DİYARBAKIR 2008.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
S. R. Ranganathan ve Bilgi Hizmetlerinin Geleneksel İlkeleri
OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN DEMOKRATİKLEŞME HAREKETLERİ
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
TRAKYA ÜN İ VERS İ TES İ K İ MYA BÖLÜMÜ ORGAN İ K K İ MYA TE Ş V İ K ÖDÜLÜ PROF. DR. MUVAFFAK SEYHAN ANISINA.
Ahmet Kutsi Tecer 1901 yılında Kudüs'te doğdu. İlköğrenimine Kudüs'te başladı ve Kırklareli'nde devam etti. Lise öğrenimini Kadıköy Sultanisi'nde tamamladıktan.
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Kütüphane Otomasyon Sistemleri
Pazarlama İlkeleri.
Kur’an ve Tefsir Araştırmacıları Akademik Gelişim Programı
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Makro İktisat.
ANKARA İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ ACİL YARDIM VE KURTARMA HİZMETLERİ (112) AMBULANS EKİPLERİNDE ÇALIŞAN SAĞLIK PERSONELİNİN İŞ DOYUMLARININ VE ETKİLEYEN ETMENLERİN.
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
Bitlis Eren Üniversitesi
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili engellerin kaldırılması uluslararası öncelikler arasında yer almaktadır yılına kadar okula kayıt,
Oryantalistlerin Yöntemleri ve Eleştirisi
DERMATOLOJİ DİSİPLİNİNİN DÜNYA ÖLÇEĞİNDE YENİDEN GÖRSELLEŞTİRİLMESİ
TAM ÖĞRENME MODELİ.
Hadis Alimlerin Uydurma Hadislerin Cazibesine Katıldıkları İddiası ve Eleştirisi
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Karşılaştırmalı Eğitim
Kaynak Gösterme Teknikleri
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
Bando Astsubay Meslek Yüksekokulu Komutanlığı
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
SAHAFLAR DÜNYASINA YOLCULUK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Geliştirme Genel Müdürlüğü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Uluslararası Üniversite Sıralama Sistemlerindeki Tutarsızlıklar
FARABİ DEĞİŞİM PROGRAMI
6569 Sayılı Kanunla değiştirilen 2547 Sayılı Kanunun 44
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yasal Çerçeve Yapılan Çalışmalar Yapılması Gereken Çalışmalar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel Araştırmalar.
OKÇULUK RUMEYSA ÇETİN.
Üniversite ve Akademik Dürüstlük Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
Abbasilerde Eğitim ve Öğretim
Geliştirme Genel Müdürlüğü
SEYYİD KUTB( ) 1906’da doğdu.
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

JUYNBOLL, Gautier Herald A. (1935-2010) 4. Ders

G.H.A. Juynboll, şarkiyat araştırmalarıyla tanınan Hollandalı bir aileye mensuptur. T. W. J. Juynboll'dan (1802-1861) itibaren altı oryantalistin yetiştiği bir ailenin son erkek üyesidir. Babası T. W. Juynboll Lahey askeri akademisinde İslam hukuku alanında dersler vermiş, Yahya b. Adem’in Kitabu’l-harac’ının neşrini yapmıştır. Dedesi T.W.J. Juynboll Leiden Üniversitesi Doğu Dilleri Kürsüsü’nün başkanlığını yapmış, başta Yakubi’nin Kitabu’l-büldan’ı olmak üzere birçok eserin çeviri ve yayımını gerçekleştirmiştir.

Sanat tarihçisi babası Willem Rudolf Juynboll (1903-1977) ile Maria Susanna Ysselsteyn'in (1900-1977) ikinci çocuklan olan Juynboll 20 Ekim 1935'de Leiden'da doğdu. Üniversite -öncesi eğitim yıllarında ortalama bir öğrenci profili çizmiş, Arapçaya ilgisi ise aile kütüphanesinin etkisi ile başlamıştır. Askerlik dönüşü, 1956 yılında Joseph Schacht'ın (1902-1969) Arapça profesörü olduğu 1.eiden Üniversitesi'nde Arapça ve İbranice eğitimine başlayan Juynboll'un Jan Bmgman'ın isteğiyle (1923-2004) Concordance'ın tamamlanmasında görev alan öğrenciler arasında yer alması ise kariyerini şekillendirecek bir gelişme olacaktır. Bu vazife vesilesi ile hadis literatürü ile tanışan Juynboll, doktora sonrası çalışmalarında kendisinden sıkça istifade edeceği Mizzi'nin Tuhfetü'l-eşraf’ını da Concordance'ın hazırlık sürecinde keşfetmiştir.

Bundan sonraki dönemde zamanın önemli bir kısmını Leiden Üniversitesi Kütüphanesi Doğu eserleri okuma odasında geçirmiş, 1961' de ise altı ay Doğu yazmaları ve dergileri bölümünde çalışmıştır. Bu görevi ona, ziyaretçilere kapalı bölümlerde alanıyla ilgili kitaplara ulaşma ve onları keşfetme imkanı tanımıştır. 1964'de başladığı ve Jan Bmgman'ın danışmanlığında sürdürdüğü doktora çalışmaları için bir yıl Kahire' de kalan Juynboll tezinde Modern Mısır' da hadis literatürü etrafında yaşanan tartışmaları incelemiştir. Doktorasını 1969'da tamamlamasının ardından ise eşi Lydia Chaillet ile birlikte Amerika'ya giderek Kaliforniya Üniversitesi'nde dersler vermiştir.

Dönemin Amerikan yönetiminin finansman desteğini azaltması neticesinde işine son verilmiş ve Hollanda'ya dönmek zorunda kalmıştır. Ülkesine dönmesinden kısa bir süre sonra İngiltere'ye giden Juynboll burada 1974-1985 yıllan arasında Exeter Üniversitesi'nde görev yaptı. İngiltere'de kaldığı dönemde hem buradaki oryantalistlerle hem de Maribel Fierro gibi Avrupa'nın diğer ülkelerinden SOAS'a gelen araştırmacılarda tanışma imkanı elde etti. Juynboll, hadis araştırmalarına yoğunlaşmaya da Exeter'de ders verirken karar verdiğini söylemektedir (1975).

1986'da Union Europeenne des Arabisants et Islamisants'ın başkanlığına seçilen ve dört yıl süreyle bu görevi sürdüren Juynboll, Amerika ve İngiltere'de görev yapmışsa da onun asıl 'üssü' öğrencilik yıllarından itibaren Leiden kütüphanesi olmuş, tatillerini her zaman burada geçirmeyi tercih etmiştir. 1985'te Hollanda'ya temelli dönmesinin ardından ise hayatının sonuna kadar çalışmalarına burada devam etmiş, herhangi bir kurum bünyesinde çalışmamıştır. Batı' da İslam tarihinin ilk dönemi ile ilgili çalışmaların tekrar hız kazandığı 1980'lerde en önemli eserlerini veren Juynboll'un karlyerinin merkezinde ilk kez Joseph Schacht tarafından geliştirilen müşterek ravi teorisi yer almaktadır.

Batı'da Ignaz Goldziher'le (1850-1921) birlikte hadislerin Hz Batı'da Ignaz Goldziher'le (1850-1921) birlikte hadislerin Hz. Peygamber'le irtibatının koparılmasının ve İslam'ın hicri ilk iki asırdaki dini, sosyal ve tarihi gelişmesinin neticesi kabul edilmelerinin ardından hadislerin ortaya çıktığı dönemi tespit etme yani onları tarihlendirme çabası ön plana çıkmıştır. Juynboll'un kariyeri açısından öncelikle hadisle ardından da müşterek ravi teorisi ile ilgilenmesi de bu iki oryantalistin etkisiyledir. 1983'te yayımlanan Muslim Tradition kitabının ardından isnad analizlerine yoğunlaşan ve eklediği yeni terimlerle uyguladığı müşterek ravi teorisinden hareketle hadisleri tarihlendiren Juynboll kaçınılmaz olarak rical literatürü ile de ilgilenmiştir.

Bilhassa "yaş hilesi" adını verdiği yöntemle ravilerin olduğundan daha fazla yaşamış gibi gösterildiklerini, bilhassa tabiin tabakasındaki ravilerle ilgili olarak başvurulan bu hile ile isnadın ilk kez kullanılmaya başladığı dönemdeki inkıtaın kapatılmaya çalışıldığını iddia etmiştir. Çalışmalarında sık sık dile getirdiği bu iddiası için 'The Role of Mu'ammarun in the Early Development of the Isnad" adıyla müstakil bir makale de kaleme almıştır.

Juynboll'un hadis analizlerinin en önemli problemi bir hadisin çeşitli varyantlarını bir araya topladığında yalnız isnadları dikkate alarak değerlendirmelerde bulunması, bu isnadlarla gelen metinleri birbiriyle mukayese etmesiyledir. Halbuki bu tür mukayese/muarazalar isnad ve metinler arasındaki muvafakate ve bir isnad uydurup veya isnada sahte isimler ekleyip bu isnatlara uydurma metinler iliştirmenin iddia edildiği kadar kolay olmadığına işaret etmektedir. Nitekim müşterek ravi teorisine metinleri dahil ederek birçok kez uygulayan Harald Motzki'nin Juynboll'un en önemli münekkidi olması bu açıdan şaşırtıcı değildir.

Eserleri: The Authenticity of the Tradition Literature Discussion in Modern Egypt: Salih Özer tarafından Modern Mısır'da Hadis Tartışmaları adıyla Türkçeye de çevrilen (Ankara 2000) bu çalışmada Juynboll, kendi görüşlerini giriş bölümü dışında pek dile getirmemiş, daha ziyade tartışmaları ve tarafları tasvir etmeyi tercih etmiştir. Kitap bilhassa bugün de İslam dünyasında tartışmaların ekseninde yer alan konuları tespiti açısından dikkat çekmekte, ayrıca Juynboll'un tartışmanın tarafları ile ilgili kişisel görüşmelerini aktarması da kitabın değerini artırmaktadır.

Muslim Tradition: Studies in Chronology, Provenance and Authorship of Early Hadith'dir (Cambridge 1983): Juynboll'un hadis ilminin çeşitli meseleleri ve konularına dair görüşleri için başvurulması gereken bu kitap, Exeter Üniversitesi'nde görev yaparken yayımlanmıştır. Yine Salih Özer tarafından Türkçeye çevrilen çalışma, Hadis Tarihinin Yeniden İnşası (Ankara .2002) adıyla yayımlanmıştır. Encyclopedia of Canonical Hadith (Leiden 2007): Hacimli bir tek cilt halinde yayımlanan bu son çalışması, esasında bir müşterek raviler ansiklopedisi olarak kabul edilebilir.

Juynboll'un kitapları dışında yayımladığı çok sayıda makalesi bulunmaktadır. Bunlardan bir kısmı şöyledir: "The Date of Great Fitna" (Arabica, XXJ2 [1973], s. 142-159; "Some Isnad-Analytical Methods illustrated on the Basis of Several Woman-Demeaning Sayings form Hadith Literature" (el-Qantara, X/2 [1989], s. 343-383; "The Role of Mu'ammarun in the Early Development of the Isnad" (Wiener Zeitschrift für die Kunde des Morgenlandes, LXXXI [1991], s. 155-175; "Some Notes on Islam's First Fuqaha' Distilled from Early Hadit Literature" (Arabjca, XXXIX/3 [1992], s. :287-314; "Nafi', the Mawla oflbn 'Umar, and His Position in Muslim Hadith Literature" (Der Islam. LXX [1993], s. 207-244; "Early Islarnic Society as Reflected in its Use of Isnads" (Le Museon, CVII [1994], s.151-1994; "Shu'ba b. al-Hajjaj (d. 160/776) and His Position among the Traditionists of Basra" (Le Museon, CXI [1998], s. 187-226); "(Re-)Appraisal of Some Technical Terms in Hadith Science" (Islamic Law and Society, VIII/3 [2001], s. 303-349. Juynboll'un 1971-1994 yılları arasında yayımlanmış on bir makalesi ayrıca Studies on the Origins and Uses of Islamic Hadith (Aldershot 1996) tekrar basılmıştır. Juynboll'un sayılan çalışmalarının dışında Encylopedia of Islam' da: birçok maddesi bulunmaktadır.

Oryantalistler içinde, Goldziher ve onun çizgisinden giden John Wansbrough, Meachel Cook, Norman Calder gibi oryantalistlerin yanında, onlara muhalif olan Nabia Abbott, Gregor Schoeler, John Fück, Uri Rubin, Patrica Crone ve Josef Van Ess gibi muhalifler, ayrıca Herald Motzki, D. Santillana, James Robson gibi iki grup arasında sentez yoluna gidenler bulunmaktadır.