Türkiye'de Bilgi Yönetimi ve Bilgi Yönetimini Gerçekleştiren Örgütler Olarak Kütüphane, Arşiv ve Müzeler ve Bunlar Arasında Yakınsama Dr. Semanur ÖZTEMİZ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BBY 370 Müzelerde Bilgi Yönetimi Alev AyaokurTolga Çakmak Müze Türleri, Müzelerin Temel Unsurları – Organizasyonel Yapı ve Personel.
Advertisements

Hafta 7: Öz Türleri ve Fonksiyonları BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Meslek olarak BİLGİ yönetimi
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
Ansiklopedi (Encyclopedia) Tanım : Bütün konularda kısa ve öz bilgi içeren bir çalışmadır. Belirli bir konu ile sınırlı yada genel kapsamlı olabilir.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
MED 167 İnternette İstatistik. İnternetteki istatistik verileri, özellikle ülke hakkındaki makro istatistiklerden bahsediyorsak, çoğunlukla resmi kurumlardan.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
Politika Oluşturma, Planlama, Bütçe Hazırlama
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 3: Dijitalleştirmenin Planlanması ve Dijitalleştirmede Süreç Yönetimi Arş. Gör. Tolga Çakmak.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Toplantılar.  Birden çok kimsenin belirli amaçlarla bir araya gelmesi, içtima (Büyük Türkçe Sözlük, 2009). Toplantıların Özellikleri  Belirlenmiş.
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan Planlama. Plan? Tahmin? Örgüt için uygun amaçlar ve bunları gerçekle ş tirecek eylemler belirleme süreci ne, kim tarafından,
Journal, Magazine, Periodical, Bulletin Dergi (Journal) Tanım:  Düzenli aralıklarla yayınlanırlar(haftalık,aylık vb)  Çeşitli yazarlar tarafından yazılmış.
Serhat Bahadır KERT. Uluslararası Medikal Bilişim Birliği 1.Profesyonellerin kendilerine etik rehberlik sağlamak, 2.Mesleğin yerine getirilmesinde ölçüt.
- 1 Kurumsal arşiv Açık Erişim Kurumsal Arşiv: Bir kurumun ürettiği bilimsel literatürünün dijital ortamda toplandığı, saklandığı, indekslendiği, korunduğu.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
NİĞDE ZÜBEYDE HANIM SAĞLIK YÜKSEKOKULUNA HOŞGELDİNİZ
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Öğretimin Uyarlanması
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Bütünleştirme uygulamaları
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
Olgu Yönetimi Standartları
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
Medya okuryazarlığı eğitimi dersi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Kent Planlarının Nitelikleri ve İlkeleri
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
Okul Öncesi Eğitim.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gazetecilik Etiği ve Toplumsal Sorumluluk
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
İKNA EDİCİ İLETİŞİM.
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Üniversite ve Akademik Dürüstlük Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
İnsan Kaynakları Yönetiminin
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Ders İçeriği Yatırım Projelerinin Kavramsal Temelleri
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Türkiye'de Bilgi Yönetimi ve Bilgi Yönetimini Gerçekleştiren Örgütler Olarak Kütüphane, Arşiv ve Müzeler ve Bunlar Arasında Yakınsama Dr. Semanur ÖZTEMİZ Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü E-posta: semanuroztemiz@gmail.com

Nelere Değineceğiz? Türkiye'de bir meslek alanı olarak bilgi yönetimi, Bilgi yönetimini gerçekleştiren örgütler (kütüphaneler, arşivler, müzeler, veri merkezleri kapsamında); Bilgi yönetimi örgütlerinde yakınsama.

Türkiye’de …..Bilgi ve Belge Yönetimi Meslek, belirli bir eğitim sonrasında elde edilen bilgi ve becerilerle mal ya da hizmet üretmek ve bu sayede para kazanmak için yapılan ve belirli birtakım kuralları olan iştir. Bir çalışma alanının meslek kabul edilebilmesi… Profesyonel kapsamda meslek sahibi olmak, mesleğe ilişkin belirli bir eğitimi gerekli kılmaktadır. Örgün ya da yaygın eğitim kurumlarında sunulan mesleki eğitim, bireye sertifika, diploma vb. türde mesleki ehliyet belgeleri kazandırmaktadır.

Türkiye’de …..Bilgi ve Belge Yönetimi Birey, meslek adayı olduğu eğitim sürecinde, salt uygulama alanında ortaya koyacağı ürün ya da hizmet bilgisini öğrenmekle kalmamaktadır. Mesleki eğitim sürecinde birey, mesleğin icrasında takip edeceği ilke ve kurallardan, dernek, topluluk vb. yapıdaki oluşumlarına kadar mesleğe ilişkin pek çok faktörü özümsemektedir.

Her Mesleğin… Kendine özgü; İlke, kural ve normları, İcrasından sorumlu mensupları, Ürün ya da hizmetlerinden yararlanan müşterileri ve Ortak hareket sağlayan birtakım oluşumları vardır.

Meslek Olmanın Ölçütleri… Meslek ölçütlerine yönelik pek çok çalışmadan bahsedilebilir (Sosyolog Abraham Flexner tarafından 1915’te başlayıp 1981 yılında Kelly ile devam eden süreçte ve sonrasında) Ortak Vurgu: Meslek özel bilgisi/ Bilgi birikimi: Mesleklerin kendilerine özgü bilgisi ve birikimleri olmalıdır. Meslek eğitimi: Mesleki bilgi, beceri ve tutumlar eğitim yoluyla öğrenilebilen ve öğretilebilen nitelikler taşımalıdır. Bu eğitim yükseköğrenim düzeyinde olmalıdır.

Meslek Olmanın Ölçütleri… Etik ilkeler: Meslek üyelerini yönlendiren ve mesleki kararlara rehberlik eden etik ilkeler olmalıdır. Örgütlenme: Meslekler politikalar oluşturmada, etkinliklerini geliştirme ve denetlemede örgütsel düzeyde otonomiye sahip olmalıdır. Toplumsal sorumluluklar: Mesleklerin toplumun sosyal değerleriyle uyumlu sorumlulukları olmalı ve hizmetlerini bu doğrultuda sunmalıdırlar.

Meslek Olmanın Ölçütleri Çerçevesinde Bilgi Profesyonelliği Meslek Özel Bilgisi: Bilgi profesyonelleri, bilgi hakkında bilgi üretmek ve kuram geliştirmek çabasında olup, bu yönde yaşanan sorunların çözümüne yönelik araştırmalar yapar. İndeks terimlerinin seçilmesi, öz hazırlama, kataloglama gibi temel kütüphanecilik faaliyetleri bireysel sorumluluk gerektiren bir dizi zihinsel faaliyet içerir. Belgeleri değerlendirme ve ayıklamaya yönelik işlemleri de bu çerçevede düşünmekte yarar var.

Meslek Olmanın Ölçütleri Çerçevesinde Bilgi Profesyonelliği Meslek Etik İlkeleri: Toplumun bilgi edinme ve düşünce özgürlüğünün savunucusu, Sansüre karşı mücadele eden, Kullanıcılar arası ayrım gözetmeyen, Telif hakkını koruyan, Kişisel bilgilerin mahremiyetine saygılı, ……(TKD, 2010).

Meslek Olmanın Ölçütleri Çerçevesinde Bilgi Profesyonelliği Meslek Örgütlenmesi: Mesleki örgütlenme daha çok meslek dernekleri bünyesinde oluşmaktadır. Mesleklerin gelişmesinde, toplumsal kabul görmesinde, meslek standartlarının oluşmasında meslektaşlar arası işbirliği, örgütlenme ve ortak bir anlayış benimseme, söz konusu olduğunda meslek derneklerinin önemi büyüktür. Bilgi profesyonellerinin mesleki örgütlenmesi 1876 yılında kurulan American Library Association (ALA) ile başlar.

Meslek Olmanın Ölçütleri Çerçevesinde Bilgi Profesyonelliği American Association of School Librarians (1951), Association for Library Collections and Technical Services (1957), Library and Information Technology Association (1966), American Society of Information Science and Technology (1937), Association of Research Libraries (1932), Association for Library and Information Science Education (1915) bunlardan bazılarıdır.

Meslek Olmanın Ölçütleri Çerçevesinde Bilgi Profesyonelliği Kütüphanecilik ve bilgi bilim alanında oluşturulan en büyük örgüt 1927 yılında dünya genelinden 15 ülkenin üyeliğiyle kurulan International Federation of Library Associations (IFLA)’dır. Türk kütüphanecilerinin ortak hareketini sağlayan ilk dernek ise 1949 yılında Adnan Ötüken önderliğinde Türk Kütüphaneciler Derneği ismiyle kurulmuştur. 1991 yılında kurulan Üniversite ve Araştırma Kütüphanecileri Derneği de kütüphanecilik alanında ortaya çıkan oluşumlardan biridir.

Meslek Olmanın Ölçütleri Çerçevesinde Bilgi Profesyonelliği 1998 yılında kurulan Tüm Arşivciler Derneği mesleki örgütlere verilecek bir diğer örnektir. Derneğin ismi 2006 yılında Türk Arşivciler Derneği olarak değiştirilmiştir. Çalışmalarına önceki yıllarda başlamakla birlikte 2010 yılı itibariyle resmi kimliğini kazanarak mesleki örgütler arasında yerini alan Okul Kütüphanecileri Derneği de yine mesleki işbirliği ve dayanışmanın hoş örneklerinden birini temsil etmektedir.

Meslek Olmanın Ölçütleri Çerçevesinde Bilgi Profesyonelliği Bilgi Profesyonellerinin Toplumsal Sorumlulukları: Amerikan Bilgi Bilim Derneği (1981) 4 grupta incelemektedir: Bireylere Karşı, Topluma Karşı, İşverene Karşı, Mesleğe Bilgi profesyonelleri, fırsat eşitliği ilkesi doğrultusunda birey ve toplum düzeyinde bilgi gereksinimini karşılamak ve söz konusu gereksinimi özel yaşamın gizliliğini ihlal etmeden gidermek durumundadırlar.

Meslek Olmanın Ölçütleri Çerçevesinde Bilgi Profesyonelliği İşveren haklarını gözetmeli, hizmetlerini mesleğe değer katacak şekilde gerçekleştirmeli, kişisel çıkarlarını meslekten üstün tutmamalıdır. MESLEĞİN EĞİTİMİ:???? Ödev-1 kapsamında soru-cevap yoluyla açıklayalım… Ödev-1: Türkiye’de Bilgi ve Belge Yönetimi eğitiminin 1952’den günümüze içeriğini, değişen koşullara dayalı amaç ve hedeflerini, eğitimin bugünkü biçimine ulaşmasına katkı sağlayan değerlerimizi (Öncü ve geliştirici isimler örneğinde ) araştırınız.

Bilgi Yönetimini Gerçekleştiren Örgütler: Kütüphane, arşiv, müze ve veri merkezleri odağında… Mekan olarak kütüphane metaforu ve buna bağlı tanım Zaman ve mekandan bağımsız kütüphaneler Temel misyon aynı: İnsanları gereksinim duydukları bilgiye eriştirmek! Ne tür kütüphaneler var? Yapısal olarak?

Bilgi Yönetimini Gerçekleştiren Örgütler: Kütüphane, arşiv, müze ve veri merkezleri odağında… Hizmet İçeriği ve Kullanıcı Kitlesi Doğrultusunda: Araştırma kütüphaneleri (Milli Kütüphane, Üniversite Kütüphaneleri) Halk kütüphaneleri Okul kütüphaneleri Özel Kütüphaneler (Kurum kütüphaneleri, bireysel amaçlı özel koleksiyonların yer aldığı kütüphaneler gibi) Hizmet materyali: Bilgi-Bilgi Kaynağı

Bilgi Yönetimini Gerçekleştiren Örgütler: Kütüphane, arşiv, müze ve veri merkezleri odağında… University Leadership Council'den (2011, s. 4) akt. Tonta (2014). http://www.acikders.net/pluginfile.php/3112/mod_resource/content/3/bby163-2014-kutuphaneler-arsivler-muzeler.pdf

Bilgi Yönetimini Gerçekleştiren Örgütler: Kütüphane, arşiv, müze ve veri merkezleri odağında… Arşiv: Materyal ve kurum düzeyinde 2 ayrı anlam içerir. Toplumsal, ekonomik ve idari yaşamın tarihini yansıtan belgeler ya da bu belgelerin bulunduğu yer. Hizmet materyali: Belge

Bilgi Yönetimini Gerçekleştiren Örgütler: Kütüphane, arşiv, müze ve veri merkezleri odağında… Müze: Halka açık, insana ve yaşadığı çevresine tanıklık etmiş malzemeler üzerinde araştırmalar yapan, toplayan, koruyan, bilgiyi paylaşan ve sonunda inceleme, eğitim ve zevk alma doğrultusunda sergileyen, kâr düşüncesinden bağımsız, sürekliliği olan bir kurum (ICOM, 2004). Hizmet materyali: Objeler ve bunlara ilişkin bilgiler.

Bilgi Yönetimini Gerçekleştiren Örgütler: Kütüphane, arşiv, müze ve veri merkezleri odağında… Veri Merkezi: araştırma verilerinin derlendiği, düzenlendiği, saklandığı, erişime sunulduğu platformlar. UK Data Archive Archaeology Data Service British Atmospheric Data Centre British Oceanographic Data Centre Environmental Information Data Centre …

Bilgiyi Yöneten Örgütlerde Yakınsama Yakınsama: İç içe geçme… “Yakınsama” farklı türlerin ya da teknolojilerin birbirinin içine geçmesi (Tonta, 2009, s. 758). Teknolojinin etkisiyle bilgiyi yöneten örgütler arası yakınsama…2 önemli işlev dolayısıyla ortaklık: Bilgiye erişim Kültürel mirası koruma ve gelecek nesillere aktarma Yeni kavramlar: «kültürel bellek kurumları»; «kültürel örgütler»… Ortak amaç: Bilgiye eriştirmek Zaman, mekan, Materyal türü ayrımı gözetmeksizin bilgiye erişim sağlamak… Dijital ortamda her biri iç içe geçen/kesişen hizmetler sunmakta.

Bilgiyi Yöneten Örgütlerde Yakınsama Ortak platformlar üzerinden bütünleşik hizmetler sunabilmektedirler. EUROPEANA Digital Public Library of America (DPLA) …

Europeana

Europeana

Europeana