Mustafa SÖZBİLİR, Şeyda GÜL, Fatih YAZICI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PROJE VE KULÜP ÇALIŞMALARI
Advertisements

Atatürk Üniversitesi - K. K. Eğitim Fakültesi - BOTE
MATERYAL VE ETKİNLİK HAZIRLAMA
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ ve GELİŞTİRİLMESİ
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİNDE BDÖ YAZILIMI KULLANMA VE UYGULAMA SONUÇLARINA YÖNELİK BİR ÇALIŞMA Okut. Halit KARALAR (Muğla Üniv.Enf.Bölümü) Dr. Yaşar.
Beden Hareketleriyle Kontrol Edilen Kinect Teknolojisinin Zihinsel Engelli Öğrenciler Açısından Eğitimde Kullanım Potansiyeli Figen DEMİREL UZUN Şeyma.
Duran Uygur
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Öğretİm Materyallerİ Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
İLKÖĞRETİMDE ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİYE YÖNLENDİRMEDEKİ BAKIŞ AÇILARI
Eğitim Öğretimde Planlama
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
Öğretim Araç Gereç ve Materyalleri
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Görsel / Uzaysal Zeka.
Özel Öğretim Yöntemleri
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Ders Kitapları Hazırlayan: Yrd. Doç Dr. Mustafa Akdağ Ders Kitapları.
Ders Etkinlikleri Hazırlama
MERHABA.
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Kavram Haritası Tekniği
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN TASARLANMASI, HAZIRLANMASI VE SEÇİMİ
Öğretimde Teknoloji Kullanımı
Fen ve Teknoloji Derslerinde Öğretimin Planlanması
Danışman: Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Melike ELMEZ
EĞİTİMDE FATİH PROJESİ
Melek YILMAZ.   Bilgi ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüzde öğrencilerin bilgiye ulaşma ve problem çözme becerilerini kazanmaları önemlidir.  Bunun.
Örnek Olay Yöntemi (Örnek Olay İncelemesi)
Öğrenme Öğretme Süreci
KAZIM KARABEKİR EĞİTİM FAKÜLTESİ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ GÜNDÜZ 2-A
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
Çoklu Ortamda Öğrenme Modeli
RUTH CLARK’IN E-ÖĞRENME İLKELERİNİ ÖĞRENMEYE NE DERSİN ?
4. SINIF ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTAPLARININ İNCELENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ Atakan BAYLAM.
İkili Kodlama Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyı.
2013 SBS ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM Öğretim Yılında 8. sınıfta olacak öğrenciler, Ortaöğretime yeni sınav sistemiyle yerleştirileceklerdir.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM Öğretim Yılında 8. sınıf öğrencileri, Ortaöğretime yeni sınav sistemiyle yerleştirileceklerdir.
HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KALITIM
GİRİŞ Hayat bilgisi dersinde eğitim-öğretim sürecinin başarılı bir biçimde gerçekleşmesi ve kazanımların öğrencilere kazandırılması için önemli.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM Öğretim Yılında 8. sınıfta olacak öğrenciler, Ortaöğretime yeni sınav sistemiyle yerleştirileceklerdir.
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM.
ÜNİVERSİTELERDE YAPILMASI GEREKEN TEMEL UYARLAMALAR FUNDA ACARLAR Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
Fatih YAZICI, Şeyda GÜL, Mustafa SÖZBİLİR
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
GÖRME ENGELLİLER.
ARAÇ - GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Bu çalışma 114K725 no’lu TUBİTAK projesi ile desteklenmektedir.
Materyal Geliştirme Aracı Olarak Bilgisayarlar
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI Hafta I Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
7th International Congress of Research in Education
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
TIMSS (Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması)
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Tuncay AYDOĞAN Süleyman Demirel Üniversitesi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Destekleyici Unsurlar Dr. Süleyman Sadi.
Ortaöğretim Matematik Konularındaki Güçlük Düzeylerinin Belirlenmesi
Öğretmenlerin Bit Tutumları
Sunum transkripti:

6. SINIF GÖRME ENGELLİ ÖĞRENCİLER İÇİN EŞEYSİZ ÜREME KONUSUNUN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK MATERYAL TASARIMI Mustafa SÖZBİLİR, Şeyda GÜL, Fatih YAZICI Aşık Yaşar Reyhani Ortaokulu, Palandöken / ERZURUM Bu çalışma 114K725 no’lu TUBİTAK projesi ile desteklenmektedir. fatyaz@mynet.com

Sunu İçeriği Görsel öğeler ve materyal kullanımı Görme engellilere yönelik öğretim Araştırmanın önemi Araştırmanın amacı Çalışma grubu Veri toplama araçları ve veri analizi İhtiyaç analizi bulguları Materyal tasarımı Sonuç

Görsel öğeler ve materyal kullanımı Bilim ve teknolojide meydana gelen gelişmeler her alanda olduğu gibi eğitim sistemini de etkilemekte, bu alana doğrudan ya da dolaylı katkılar sağlamaktadır. Görsel betimleme ve öğretim materyali kullanımı öğrenmenin gerçekleşmesinde oldukça önemli bir paya sahiptir.

Görsel öğeler ve materyal kullanımı; Öğrenen bireylerin dikkatini çekerek onları güdüler, Kavramları somutlaştırır, Anlaşılması zor olan kavramları basitleştirir, Bilginin düzenlenerek anlaşılmasını kolaylaştırır, Kavramlar arasındaki ilişkileri ortaya çıkarır. Özellikle soyut kavramların sıklıkla yer aldığı fen derslerinde etkili öğretimi sağlayabilir.

Görme engellilere yönelik Öğretim Eğitimde eşitlik ilkesi gereği gören öğrenciler ile görme yetersizliğinden etkilenmiş öğrencilere uygulanan öğretim programları arasında herhangi bir farklılık bulunmamaktadır. Bu durumun görme yetersizliğinden etkilenmiş öğrenciler için bir dezavantaj oluşturmaması için gerek öğretim yöntem ve tekniklerinde, gerekse de ders araç-gereç ve materyallerinde bir takım uyarlamalar yapılması gerekmektedir.

Görme engellilere yönelik Öğretim Hiç görmeyen öğrencilere yönelik hazırlanacak materyallerin dokunma, işitme, koklama gibi duyulara hitap etmesi gerekir. Az gören öğrencilerin ise mevcut görme yetisini de kullanarak algılayabileceği canlı ve kontrast renklerin hâkim olduğu materyaller tasarlanmalıdır.

Görme engellilere yönelik Öğretim Bu sayede görme yetersizliğinden etkilenmiş öğrencilerin bilişsel yetenek ve kavramsal öğrenmede gelişme gösterecekleri beklenmektedir. Aksi taktirde özellikle görselliğin ön planda olduğu Fen Bilimleri derslerinde görme yetersizliğinden etkilenmiş öğrencilerin diğer öğrenciler kadar etkili bir öğrenme gerçekleştiremeyeceği açıktır.

Araştırmanın Önemi Diğer fen alanlarında olduğu gibi özellikle biyoloji dersleri çok geniş konuları, soyut tabiatı ve çoğu kavramların öğrenciler için anlaşılması güç olması nedeniyle zor bir ders olarak kabul edilmektedir. Biyoloji konuları içinde “Üreme” konusu da kavramlar açısından zengin bir potansiyele sahip olduğundan konunun öğretimi ve öğreniminde gerek öğrencilerin gerekse öğretmenlerin çeşitli zorluklarla karşılaştıkları görülmektedir.

Araştırmanın Önemi “Üreme” gibi öğrenme güçlüğü çekilen konuların özellikle görme engelli öğrenciler tarafından anlaşılabilmesi için somut materyallerle desteklenerek öğretilmesi gerekmektedir. Böylece konuya yönelik öğrenme güçlükleri giderilebilir, kavram yanılgılarının oluşması engellenebilir ve öğrenmenin kalıcılığının artırılmasına yardımcı olunabilir.

Araştırmanın Amacı 6. sınıfta öğrenim gören görme yetersizliğinden etkilenmiş öğrenciler için eşeysiz üreme konusunun öğretimine yönelik materyal tasarlamak.

Çalışma Grubu

Veri Toplama Araçları Sınıf içi gözlemler Yarı yapılandırılmış görüşmeler Odak grup görüşmesi neticesinde öğrencilerin hem bireysel ihtiyaçları hem de konuya yönelik öğrenme ihtiyaçları belirlenmiştir.

BULGULAR

İhtiyaç Analizi Konu öğretmen tarafından tamamen sözel sunumlar şeklinde işlenmekte, bu esnada bazı öğrenciler görme düzeylerinin el verdiği ölçüde konuyu kitaptan takip ederken, diğerleri sadece dinlemektedirler. Öğrencilerin eşeysiz üreme konusunda öğrenme eksiklikleri, yanlış öğrenme ve kavram yanılgılarına sahip oldukları görülmüştür.

İhtiyaç Analizi Ders esnasında konuyla ilgili herhangi bir araç-gereç ve materyal kullanılmamaktadır. Vejetatif üreme Tomurcuklanma ile üreme Bölünerek üreme Rejenerasyonla üreme

Materyal Tasarımı Belirlenen ihtiyaçlar ve genel tasarım ilkeleri dikkate alınarak; Vejetatif üreme Tomurcuklanma ile üreme Bölünerek üreme Rejenerasyonla üreme konularına ilişkin materyal tasarımı yapılmıştır.

VEJETATİF ÜREME

TOMURCUKLANMA İLE ÜREME (MAYA)

BÖLÜNEREK ÜREME (AMİP)

REJENERASYONLA ÜREME (DENİZ YILDIZI)

Materyal Tasarımı Vejetatif üremeye ait materyal basit malzemeler kullanılarak elle yapılmıştır. Diğer materyaller için öncelikle bilgisayar ortamında çizimler yapılmış ve 3D yazıcıdan PLA flament kullanılarak baskı alınmıştır. Hazırlanan 3D materyallerin ders kitabında sunulan resimlerle uyumluluğuna dikkat edilmiştir.

Materyal Tasarımı 3D materyallerin yerleştirileceği zeminle renk kontrastlığına dikkat edilmiştir. Tasarlanan materyaller üzerinde öğrencilerin ihtiyaçlarına cevap verecek renk seçimi, dokunsal zıtlıklar ya da kabartmalı kısımların ilave edilmesi gibi bir takım uyarlamalar yapılmıştır. Zeminde yer alan metinler az görenler için beyaz kâğıt üzerine büyük puntolu siyah renkte, hiç göremeyenler için Braille alfabe kullanılarak yazılmıştır.

Kaynakça Atılboz, G. (2004). Lise 1. sınıf öğrencilerinin mitoz ve mayoz bölünme konuları ile ilgili anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 147-157. Cavkaytar, A., Diken, İ. (2012). Özel eğitim 1- Özel eğitim ve özel eğitim gerektirenler (1.baskı). Ankara: Vize Basın Yayın. Gül, Ş., Yeşilyurt, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin biyoloji ve biyoloji dersine yönelik tutumları (Pilot Uygulama). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(20), 28-47. Haras, Ö. (2009). “Üreme” ünitesinin 5e modeline göre öğretiminin öğrencilerin kavramsal anlama ve tutumları üzerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Kandaz, Ş. (2004). Görmezlerin fizik dersine bakış açıları, fizik öğrenmelerindeki zorluklar ve görmezlerle fizik deney uygulamaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi: Marmara Üniversitesi. Karamustafaoğlu, O., Çakır, R., Topuz, F. G. (2012). Fen öğretiminde öğretmenlerin derslerinde materyal ve teknoloji kullanımına yönelik tutumlarının incelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27- 30 Haziran, Niğde Üniversitesi, Niğde. Karataş, S., Yapıcı, M. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin işlenişi ve uygulama örnekleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 311-326. Köseler, H. (2012). Görme Engelliler İçin Fen Bilgisi ve Matematik Eğitimi. http://halilkoseler.com/index.php?option=com_content&view=article&id=178:goerme-engelliler-cin-fen- bilgisi-ve-matematik-eitimi&catid=1:yazlarm&Itemid=44 adresinden 05.04.2016 tarihinde indirilmiştir. Milli Eğitim Bakanlığı (2007). Çocuk gelişimi ve eğitimi. Ankara: MEB Yayınevi. Uyangör, S. M., Ece, D. K. (2010). The attitudes of the prospective mathematics teachers towards instructional technologies and material development course, TOJET, 9(1), 213-220.

İlginiz için teşekkür ederiz