Semineri Hazırlayanlar: …………
Ruh Sağlığının Tanımı Kişinin kendisiyle ve çevresiyle sürekli uyum içinde olmasıdır.
Ruh Sağlığı Çocuk İçin Önemlidir.
Çocuk kişiliğinin temelini oluşturan ilk ruhsal yapıyı 0-6 yaşlarında oluşturmaktadır.
Çocuğun Sosyalleşmesini Aksatan Ruh Sağlığını Bozan Nedenler Sosyo-ekonomik yetersizlikler Uzun süre yetersiz ve dengesiz beslenme Başkalarıyla kıyaslama Evdeki yaşam standardının düşüklüğü Geçirilen uzun süreli hastalıklar Yakınlarını kaybetme Güven duygusunun gelişmemesi Cinsiyet ayırımı Kalıtsal hastalıklar Eğitim eksikliği Aşk ve şiddet
Annenin Ruh Sağlığı Çocuğu Etkiler
Geçimsizlikler Çocuğun Ruh Sağlığını Bozar
Kalıtım Ruh Sağlığını Etkiler
Ruh Sağlığında Eğitim Önemlidir
Ruh Sağlığı Bozulduğunda Sağlıkta Bozulur
Çocuğunuzun Ruh Sağlığının Korunması Besleyici gıdalar, düzenli sağlık kontrolleri, aşı ve sporun yanı sıra, çocuğa güvenli bir ev ve çevre sağlamak için elinizden geleni yapın. Çocuk gelişim dönemlerini öğrenin, böylece çocuğunuzun yapabileceğinden azını ya da fazlasını beklemeyin.
Çocuğunuzun duygularını ifade etmeye teşvik edin ve duygularına saygı gösterin. Çocuğunuza herkesin acı, korku, öfke ve kaygı yaşadığını anlatın. Bu duyguların kaynaklarını öğrenmeye çalışın. Çocuğunuzun öfkesini olumlu bir şekilde şiddete başvurmadan göstermesine yardım edin.
Aranızdaki saygı ve güveni geliştirin Aranızdaki saygı ve güveni geliştirin. Anlaşamadığınızda bile sesinizi yükseltmemeye dikkat edin. İletişim kanallarını açık tutun. Çocuğunuzu dinleyin. Çocuğunuzun anlayabileceği kelimeler ve örnekler kullanın. Onu soru sormaya teşvik edin. Rahatlık ve güven verin. Dürüst olun. Çocuğunuzun olumlu yönleri üzerinde durun. Her konuda konuşmaya istekli olduğunuzu gösterin.
Kendi problem çözme ve baş etme becerilerinize bakın Kendi problem çözme ve baş etme becerilerinize bakın. İyi bir örnek misiniz? Eğer çocuğunuzun duygularından ve davranışlarından bunaldıysanız, kendi engellenmelerinizi ya da öfkenizi kontrol edemiyorsanız yardım arayın.
· Çocuğunuzun yeteneklerine destek olun, sınırlılıklarını kabul edin · Çocuğunuzun yeteneklerine destek olun, sınırlılıklarını kabul edin. Hedefleri başka birinin beklentilerine göre değil çocuğunuzun yeteneklerine ve ilgilerine göre oluşturun. Başarılarını kutlayın. Çocuğunuzun yeteneklerini başka çocuklarınkilerle kıyaslamayın. Çocuğunuzu tek başına değerlendirin. Çocuğunuzla birlikte olmak için düzenli olarak zaman ayırın.
Çocuğunuzun bağımsızlığını destekleyin ve benlik değerini artırmasına yardım edin. Yapıcı, açık ve tutarlı bir disiplin uygulayın. (Disiplin, fiziksel bir ceza değil, bir öğretim şeklidir.)
Bütün çocuklar ve aileler farklıdır Bütün çocuklar ve aileler farklıdır. Çocuğunuz için hangi yolun daha etkili olduğunu öğrenin. Olumlu davranışlarını onaylayın. Çocuğunuzun hatalarından ders almasına yardım edin.
Koşulsuz sevin. Özür dileme, iş birliği, sabır, bağışlama ve başkalarıyla ilgilenmenin önemini öğretin.
Özün Sözü… Söz,sana “bendensin öyleyse benimsin” miş gibi değil,”bendensin ama seninsin” diye davranacağım. Söz,seni şahsi mutluluğum için “bir araç ve nesne” olarak görmeyecek,senin mutluluğunun “sana göre” liğine saygı duyacağım.
Söz,gözlerin benimkilere benziyor diye benim gibi görmeni istemeyecek,uzak ve duru görüşlü olmanı dileyeceğim. Söz,kafanı kendi doğrularımla şekillendirmeye çalışmayacak,doğrularını bulma yetini geliştirmene yardımcı olacağım
Söz,yaptıklarını bana göre “iyi-kötü” olarak yargılamayacak,eylemlerinin sözlerine,sözlerininse “özüne” uygun olup olmadığı ile ilgileneceğim.
Söz,hataların karşısında sanki kendim “hatasızmışım” gibi suçlayıcı davranmayacak,ancak senin kendinin hata olarak kabul ettiklerine o gözle bakacağım. Söz,senin için dünyanın en zor şeyini,sana “söz söylemeyi değil sözlerini dinlemeyi,akıl vermeyi değil anlamayı” deneyeceğim.
Söz,çok küçük olduğunda bile doğanın seni içsel bir bilgi ile donattığını hatırlayacak,seni hiç küçümsemeyeceğim. Söz,senden büyüğünüm diye “hak olarak” saygı beklemeyecek,”hak ederek” saygını kazanmaya çalışacağım.
Söz,dış dünyadaki başarılarından çok,iç dünyandakilerle, okul karnenden çok duygu karnenle ilgileneceğim.Çünkü insanı mutlu kılanın not yüksekliğinden çok duygu yüksekliği olduğuna hala inanıyorum.
Bu söz veriş böyle sürer gider,çocuklarımızla beraber bizde büyüyeceğiz,sağlıcakla kalın.
ÖNERİLEN KAYNAKLAR BAYMUR Feriha Genel Psikoloji, İnkılap ve Aka Kitabevi, İstanbul. 1973. KIRKINCIOĞLU Meliha,Çocuk Ruh Sağlığı, Yapa Yayınları, İstanbul, 1984. NAZİK Behire, Çocuk Ruh Sağlığı, Altın Kitaplar Yayınevi, 1982. NAVARO Leyla, Beni Duyuyor musun?, İstanbul, 1983. YÖRÜKOĞLU Atalay, Çocuk Ruh Sağlığı, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 1984. Rehabilitasyon Merkezleri Bilgisayar Eğitim Bilgileri
www.egitimhane.com