GELİŞİMSEL DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
Çocuğu gelişimsel olarak değerlendirmek için çok çeşitli yöntemler kullanılır. Bu yöntemlerden bazıları şöyledir.
GELİŞİMSEL DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ STANDART TESTLERLE DEĞERLENDİRME GÖZLEM YOLUYLA DEĞERLENDİRME OYUN YOLUYLA DEĞERLENDİRME
STANDART TESTLERLE DEĞERLENDİRME
Apgar puanlaması doktor virginia apgar tarafından 1953 yılında geliştirilmiştir ve halen bir çok ülkede kullanılan bir ölçektir APGAR PUANLAMASI
Apgar puanlamasında kalp atışı, solunum gücü, refleks uyarılabilirliği, kas gücü, beden rengi başlıklarında beş özellik, doğumdan sonra bir dakikada ve tekrar beş dakikada değerlendirilmektedir. Her özellik 0-2 arası puan almaktadır APGAR PUANLAMASI
YENİ DOĞMUŞ BEBEKLER İÇİN DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİ Bebeğin reflekslerini, kas tonusunu, durum değişikliklerini, fiziksel ve sosyal uyaranlara verdiği tepkileri ve diğer tepkileri değerlendirir YENİ DOĞMUŞ BEBEKLER İÇİN DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİ
ANKARA GELİŞİM TARAMA ENVANTERİ Bebek ve çocukların gelişimi ile ilgili derinlemesine ve sistemli bilgi sağlamaya yönelik olarak Savaşır vd. (1995) tarafından geliştirilmiştir. ANKARA GELİŞİM TARAMA ENVANTERİ
DENVER GELİŞİM TARAMA TESTİ-II (DGTT-II) Sıfır-altı yaşlar arasında görülebilen gelişimsel sorunları belirlemede sağlık personeline yardımcı olması amacıyla Frankenburg ve arkadaşları (1967) tarafından geliştirilmiştir ( DENVER GELİŞİM TARAMA TESTİ-II (DGTT-II)
GAZİ ERKEN ÇOCUKLUK DEĞERLENDİRME ARACI (GEÇDA) Sıfır-yetmiş iki ay arasındaki çocukların gelişimlerini ayrıntılı olarak değerlendirebilecek, eğitim yaşantılarının düzenlenmesinde ve çocuklardaki gelişimsel geriliklerin erken tanılanmasında kullanılabilecek bir gelişim değerlendirme aracıdır GAZİ ERKEN ÇOCUKLUK DEĞERLENDİRME ARACI (GEÇDA)
BAYLEY BEBEK GELİŞİM ENVANTERİ Bebek davranışlarını değerlendirmek ve ilerdeki gelişimi yordamak için Nancy Bayley (1969) tarafından geliştirilmiştir. BAYLEY BEBEK GELİŞİM ENVANTERİ
PORTAGE ERKEN EĞİTİM PROGRAMI Okul öncesi çocukların gelişimsel becerilerini değerlendirmeye ve ihtiyaçlarına uygun gelişim ve eğitim programı hazırlamaya yönelik bir eğitim programıdır PORTAGE ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
STANFORD-BINET ZEKA ÖLÇEĞİ İlk “zeka testi” Fransız okul sistemi için Sorbonne psikoloji laboratuarı yöneticisi Alfred Binet ve çalışma arkadaşı Theodore Simon tarafından hazırlanmıştır STANFORD-BINET ZEKA ÖLÇEĞİ
METROPOLITAN OKUL OLGUNLUĞU TESTİ Çocukların okula, okulun gerektirdiği kurallara ve öğrenmeye hazır olup olmadığını saptamak amacıyla yapılan bir testtir. METROPOLITAN OKUL OLGUNLUĞU TESTİ
PEABODY RESİM-KELİME TESTİ Çocukların dil gelişim düzeylerini belirlemek amacıyla kullanılan ve orijinali İngilizce “Peabody- Picture-Vocabulary Test” olarak adlandırılan Peabody Resim-Kelime Testi, L.M. Dunn (1959) tarafından hazırlanmıştır PEABODY RESİM-KELİME TESTİ
GÖZLEM YOLUYLA DEĞERLENDİRME
Çocukların doğal ortamında, dışarıdan hiçbir müdahalede bulunmadan gözlemleyip, belirledikleri süre içinde gördükleri tüm davranışları kayıt etme yoluyla değerlendirme yöntemidir
OYUN YOLUYLA DEĞERLENDİRME
Oyuna dayalı değerlendirme, çocuğun tek başına, akranları ile ve yetişkinler ile yapılandırılmış veya yapılandırılmamış ortamlarda nasıl oynadığını gözlemlemeyi içeren gelişimsel bir süreçtir
YARARKANILAN KAYNAKLAR ALAKOÇ PİRPİR, D. (2011). Anne Eğitim Programının 5–6 Yaş Çocuklarının Temel Eğitime Hazır Bulunuşluk Düzeyine Etkisinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Konya MERAKİ, Z. Ve YILDIZ BIÇAKÇI, M. (2015). Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde Erken Müdahale. Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde Gelişim. Edt.: Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI. S:179-199. Ankara: Eğiten Kitap