Proje Yönetimi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

Proje Döngüsü ve Proje Yönetimi
Toplumsal Cinsiyet Etki Değerlendirmesi
Proje BaşlaNGICI Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
Stratejik yönetim işletmenin dış çevresini (rakipler, pazar-piyasa, ürünler, müşteriler, aracılar, tedarikçiler) analiz eder. İşletmenin geleceği ile.
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
1. GİRDİ KRİTERLERİ PUANLANDIRMA MATRİSLERİ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI
MESLEKİ EĞİTİM.
PROJE GELİŞTİRME VE PROJE YÖNETİMİ Proje Geliştirme
YÖNETİM İŞLEMİNİN FONKSİYONLARI
STRATEJİK YÖNLENDİRME
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
T.C. ANKARA KALKINMA AJANSI DOĞRUDAN FAALİYET DESTEK PROGRAMI-2010 ANKARA İLİ SEKTÖREL REKABET ANALİZİ FİZİBİLİTE PROJESİ ANKARA TİCARET ODASI 15 NİSAN.
Proje Fişi Hazırlama Eğitimi
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
Yrd. Doç. Dr. Yaprak Gürsoy İstanbul Bilgi Üniversitesi,
STRATEJİK PLANLAMA SABEK A.Ş.
OHSAS YÖNETİM SİSTEMİ TANIMLAR
İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünün ulusal ortağı ve temel paydaşı olduğu Kadın Dostu Kentler Programı, Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu-
KONTROL FAALİYETLERİ Defterdarlık İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı.
Sivil Toplum ve Özel Sektör ‘Ortaklıkları’. Sivil Toplum Sektörü Kamu SektörüÖzel Sektör Ortaklık Alanları... 3.
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNDE TEMEL KAVRAMLAR
VAZGEÇİLMEZ BİR AŞAMA. STRATEJİKYÖNETİM STRATEJİK YÖNETİM NEDİR? SÜREÇ ANALİZİDİR: SÜREÇ ANALİZİDİR: - GELECEK HEDEFLERİMİZ… - BU HEDEFLERE NASIL ULAŞABİLECEĞİMİZ…
Avrupa Birliği Eşgüdüm Merkezi Proje Döngüsü Yönetimi
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI
Stratejik Planlama. Stratejik Planlama-1 A: İşi doğru yapma B: Doğru işi yapma A: Etkinlik B: Etkililik.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
Proje Başarısı. Hangi Nedenler Projeleri başarısızlığa sürükler? Mevcut durumun yetersiz analizi Projelerin hedef gruplarla ilgili olmaması Doğru stratejilerin.
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar Öz Değerlendirme ve Teknik Özellikler.
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK ATİLLA BACAK İNSAN KAYNAKLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM UZMANI.
Stratejik Yönetim.
STRATEJİK PLANLAMA.
ÜNİTE 5: PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Kamu Kuruluşlarında Stratejik Yönetim
PERFORMANS YÖNETİMİ SİSTEMİ
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI KIRKLARELİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ARAŞTIRMA ve GELİŞTİRME BİRİMİ KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR.
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
PROJE YÖNETİMİ Proje Nedir?.
Proje Yönetim Döngüsü: -Aşamaları -Rol ve Sorumluluklar
İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
Toplam Kalite Yönetimi
Kariyer Yönetimi ile ilişkili Kavramsal Çerçeve
MANTIKSAL ÇERÇEVE MATRİSİNİN HAZIRLANMASI
Üniversiteler İçin Proje Yönetim Bilgi Sistemi
İZLEME ve DEĞERLENDİRME
Durum Analizi Sorun Analizi
YATIRIM PROJE TEKLİFİ NASIL HAZIRLACAK?
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
MANTIKSAL ÇERÇEVE MATRİSİ ÖĞR.GÖR.İBRAHİM GÜLTEKİN 2016.
İKS UYGULAMA, İZLEME DEĞERLENDİRME İKS SONUÇLARIN PAYLAŞILMASI.
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
YÖNETİM FONKSİYONLARI
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
Proje Yönetimi.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
Sunum transkripti:

Proje Yönetimi

Proje Yönetimi Proje, özgün bir üretim türüdür, uzun vadeli amaç ile kısa vadeli amaçlar içerir. Proje tasarımı günümüzde oldukça popüler bir kavramdır. Yönetsel eylemlerde ve sosyal hizmetin makro düzeydeki müdahalelerinde sıklıkla proje tasarımını başvurulmaktadır. Genel olarak baktığımızda, proje yönetimi, “5N-1K” olarak kısaltılan, “Ne, Nerede, Ne zaman, Neden, Nasıl ve Kiminle” sorularına verilen yanıtlar üzerinden gerçekleşir.

Projenin bir tanımını yapacak olursak, proje: Öngörülen süre içinde sonlandırılması planlanmış, (ortalama 3 yıl) yalnızca bir kez uygulanan, (proje uzadığında beklenen amaç ve çıktılar değişir) faaliyet alanı sınırlı olan, (belirli müdahaleler) belirli bir hedef grubu olan, (sektörel, nüfus grubu temelli vs.) Proje, belirli bir zaman ve bütçe çerçevesinde, belirli bir amaca ulaşmayı sağlayacak sonuçları üretmek üzere insani ve fiziksel kaynakların bir araya getirildiği planlanmış faaliyetlerin bütünüdür. genelde yerel düzeyde gerçekleştirilen eylemler setidir.

Proje yönetimi ise; bir projenin planlama, başlama, yürütme, izleme, kontrol etme ve projenin sona erdirilmesi gibi, proje yönetim süreçlerinin uygulanması ve harmanlanmasından oluşmaktadır. Proje kavramına toplumla sosyal hizmet açısından bakacak olursak, belirlenmiş bir amaç etrafında toplanmış hükümete bağlı veya hükümet dışı (gönüllü veya özel), bir sosyal hizmet örgütünde çalışanların misyonlarından (görev tanımlarından) yola çıkarak oluşturdukları strateji çerçevesinde, toplumda (bölgelerinde/çevrelerinde) yaşanan bir sosyal sorunu çözme amacına ulaşabilmek için, çalışmalarını belirli zaman, faaliyetler ve kaynaklar temelinde tasarlayıp yürütmeleri, proje olarak adlandırılmaktadır. Bu bağlamda proje toplumla sosyal hizmetin uygulamasıdır.

Tanımda yer alan “sosyal sorun” kavramından anlaşılması gereken, tüm toplum için önemli olabilecek makro ölçekli sosyal sorunlar değildir. Toplumla sosyal hizmetin uygulama alanına girebilecek mikro ölçekli, toplu sorunları kapsamaktadır. Bölgesel, yerel toplumsal sorunları, toplumdaki farklı kesim ve kimliklerin yaşadıkları mikro ölçekli sorunları tanımlamaktadır. Örneğin belirli bölgelerde ya da mahallelerde yaşayanların doğrudan kendilerinin karşı karşıya kaldığı bir sorun, tanımda yer alan sosyal bir sorunun kapsamındadır. Kadın, çocuk, yoksul gibi ezilen veya risk altındaki grupların ya da toplumun belirli bir kesiminin sorunları da sosyal sorunlardır. Farklı kültürel kimlik, cinsel kimlik, etnik kimliklerin özgürce yaşamasıyla ilgili sorunlar yine sosyal sorunlardır.

Hangi sosyal sorunla ilgileneceği, sosyal hizmet örgütünde gönüllü ya da profesyonel çalışanların ve örgüt yönetiminin özgür kararlarına bağlıdır. Toplumda yerleşmiş bazı değer yargıları (örneğin namus cinayetleri), bazı gönüllü sosyal hizmet kuruluşları tarafından önemli bir sosyal sorun olarak kabul edilebilir. Toplumda belirli bir kesimin (mesleğin) çıkarlarına vurgu yapan gönüllü örgütler de, hükümetler tarafından izlenen bazı politikaların etkilerini (örneğin sosyal güvenlik sistemi, asgari ücret), önemli bir sosyal sorun olarak kabul edebilir.

Burada vurgulamak istediğimiz önemli nokta şudur: sosyal hizmet örgütleri ne kadar mikro bir sorunla ilgilenirlerse ilgilensinler, ilgilendikleri sorun uzun dönemde makro ölçekte bir etki yaratabilir. Örneğin bir mahallede bulunan çocuk parkının düzenlenmesi için yapılan küçük ölçekli bir sosyal hizmet projesi bile, katılımcılık ve demokrasi adına bir etki ortaya çıkarabilir.

Proje Döngüsü Yönetimi Proje ile proje fikrini birbirinden ayırmak gerekir. Çevremizde, gönüllü sosyal hizmet kuruluşlarında çalışanlardan sıkça duyduğumuz “bir projemiz var” ifadesi, genellikle bir proje fikridir. Bir projeden söz edilebilmesi için proje fikrinin geliştirilmesi ve • yaklaşımı, amacı, içeriği, yöntemi, • sorumlusu/yürütücüsü, • süresi, • planı, faaliyetleri, • sonuçları, ürünleri, etkileri, • kaynakları, bütçesi, • bitişi ve değerlendirilmesi olan işlerin “sistematik çalışmalar” haline getirilmiş olması gerekmektedir.

Bu aşamaların tümünü içine alarak kavramsallaştıran yaklaşım “Proje Döngüsü Yönetimi” olarak adlandırılmaktadır. Proje fikrinin oluşması ise ‘’Proje Döngüsü Yönetimi’nin ön aşamasıdır. Bu ön aşama, projelerin başarılı olması açısından çok önemli ve kritik bir aşamadır. Sosyal hizmet örgütlerinin ortaya çıkaracakları proje fikri, ilgili örgütün değerleri, vizyonları, misyonları ve hangi sosyal sorunla ilgili olduklarıyla bağlantılı olmalıdır.

Proje döngüsü yönetiminin yararlarını şu şekilde sıralayabiliriz: Projenin tasarlanmasında ve hazırlanmasındaki yetersizlikleri azaltmayı amaçlar. Projenin hedef grupların ihtiyaçlarıyla ilgili olmasını sağlar. Projenin sağlayacağı etkinin sürekli olmasını sağlar. Tüm paydaşların tasarlama ve uygulama aşamasına katılımını öngörür. Risklerin ve başarı kriterlerinin dikkate alınmasını sağlar.

Mantıksal çerçeve yaklaşımı, projenin gerçekleştirmek istediği dönüşümün ve bunun yönteminin mantığını şeffaf ve belirgin bir şekilde yapılandırmaya yarayan bir yaklaşımdır. Mantıksal çerçeve yaklaşımı, durum analizi ve planlama olmak üzere iki ana adımdan oluşur. Durum analizi, Sorun analizi, Hedef analizi, Strateji analizi, Paydaş analizinin yapılması ve Projenin genel hedef ve amacının belirlenmesi adımlarını kapsar.

Planlama ise, Projenin faaliyetlerinin planlanması, Beklenen etki ve çıktılarının planlanması, Risk analizi yapılması ve Nesnel başarı göstergeleri ve doğrulama kaynaklarının oluşturulması, Kaynakların planlanması, İzleme ve değerlendirme adımlarını kapsar.

Sorun Analizi Sorun analizi, toplumda var olan bir sorunu temel sorun olarak ele alır ve bu sorun çevresinde yer alan tüm güçlükleri ve engelleri ortaya çıkartmaya çalışır. Temel sorunun çevresindeki olumsuzlukların kimileri, bu temel soruna neden olan, kimileri ise bu temel sorunun sonucu olarak gelişen sorunlardır. Sorun analizi, incelenmeye çalışılan temel sorunun çevresindeki tüm sorunlar arasında “neden-sonuç” ilişkisi kurmaya yarar.

Temel Adımları Sorun analizi, temel sorundan etkilenen mümkün olan çok sayıda paydaşın katılımıyla bir grup faaliyeti olarak gerçekleştirilmelidir. Pratik olarak, sorun analizinin ana adımlarını şöyle sıralayabiliriz: Analiz çerçevesinin ve buna bağlı olarak temel sorunun belirlenmesi (çalışma grubu için önemli, incelemek ve çözümüne katkıda bulunmak isteyeceğiniz temel sorun nedir?), Bu temel sorun çerçevesinde paydaşların karşılaştığı sorunların belirlenmesi (bu temel soruna yol açan sorunlar nelerdir? Bu temel sorunun etkilediği diğer sorunlar nelerdir?), Sorunların “sorun ağacı” ya da “sorun hiyerarşisi” adı verilen ve neden-sonuç ilişkilerini açıklığa kavuşturmayı amaçlayan bir formda görselleştirilmesi.

Sorun analizi, bir çizim (sorun ağacı) formunda sunulur Sorun analizi, bir çizim (sorun ağacı) formunda sunulur. Çizimin üstünde, grup olarak ve tüm paydaşlarla birlikte incelenmesi istenen bir temel sorunun etkilediği sonuçlar, altında ise bu temel soruna neden olan sorunlar gösterilir. Temel sorun örnekleri olarak şunları düşünebiliriz: Çocuk hükümlüler toplum dışı kalıyor Kadınlar arasında işsizlik yaygın Çevre koşulları bozuluyor Yerel katılım düşük Aile içi şiddet yaygın Öğrenciler sağlıklı beslenemiyor Sokakta yaşayan çocuk sayısı artıyor

Örnek sorun cümlelerinden gördüğümüz gibi proje döngüsü olumsuz bir sorun cümlesinin formüle edilmesi ile başlamaktadır. Bunun ardından ise bu soruna yol açan nedenleri ve bu sorunun yol açtığı sonuçları sıralamak gerekir. Bu süreçte, sorun cümlesi üzerinden neden-sonuç ilişkileri kurmuş oluyoruz. “Öğrenciler sağlıklı beslenemiyor” şeklinde formüle ettiğimiz sorun cümlesi üzerinden neden-sonuç ilişkileriyle bir sorun analizi yapabiliriz. Buna göre; öğrencilerin sağlıksız beslendiklerine ilişkin varsayımımızın nedenlerini şöyle sıralayabiliriz:

Eğitim sisteminin çocukların beslenme saatlerini de kapsayacak şekilde düzenlenmiş olmaması, Milli Eğitim Bakanlığı’nın öğrencilerin sağlıklı beslenmesine ilişkin bir politikasının ve programının olmaması, Milli Eğitim Bakanlığı’nın çocukların gelişim dönemlerine uygun beslenme standartlarının olmaması, Sağlıklı beslenme konusunda velilerin bilgilendirilmemesi, öğrencilerin sağlıklı beslenememelerine neden olmaktadır.

Öte yandan okul kantinlerinde sağlıksız gıdaların satılması, okullarda yemek hizmetinin sunulmaması da öğrencilerin sağlıksız beslenmelerinin sebeplerindendir. Ayrıca, fastfood tarzı sağlıksız beslenmeyi teşvik eden reklamlar, ebeveynlerin ve çocukların sağlıklı beslenme konusunda yeterli bilince sahip olmaması, çocukların yemek seçmesi sonucu hazır gıdalara yönelmesi çocukların sağlıksız beslenmeleri sonucunu ortaya çıkarmaktadır.

Görüldüğü gibi sağlıksız beslenme sorununun yalnızca etkilerini değil, ondan daha önemlisi, çok boyutlu olarak nedenlerini sorguladığımızda birçok ilişkili sorunun ve konunun ortaya çıkması söz konusu olmaktadır. Bunlardan yola çıkarak nedenlerin sorun cümlesinin altında, sonuçların ise sorun cümlesinin üstünde yer aldığı bir sorun ağacı oluşturmamız olanaklı hale gelir.