0-6 YAş ÇOCUK GELİŞİMİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Advertisements

ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
Bebeklik ve İlk Çocukluk Dönemi Çocuklarında Gelişim ve Kitap Seçimi
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
EMZİKLİLİK DÖNEMİ
KİŞİSEL HİJYEN.
0-1 YAŞ BÜYÜME VE GELİŞME ÖZELLİKLERİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
EĞİTİMDE DRAMA.
SAYILAR ve RAKAMLAR.
HAREKET ve FONKSİYON GELİŞİMİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
MİKROPLAR.
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Gelişimi Etkileyen Faktörler
It’s My Life It’s My Choice
2 NİSAN DÜNYA OTİZM FARKINDALIK GÜNÜ
Dışa Atım Bozuklukları
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
OYUN ve OYUNCAK.
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Öğretimin Uyarlanması
7-14 YAŞ DÖNEMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
Bütünleştirme uygulamaları
Yetişkinliğe Geçiş Dönemi; Ergenliğe kIsa bİr bakIş
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
BEBEKLİK DÖNEMİNDE GELİŞİM DERSİ
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Fare Biyomedikal çalışmalarda için uygun ve en çok kullanılan türdür. 400’ün üzerinde farklı soyu vardır. Başlıca kanser, antikor, ilaç ve aşı araştırmalarında.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
2-6 YAŞ ÇOCUK ELBİSE KALIBI
Eğitsel Rehberlik.
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÖĞRENME STİLLERİ.
ÇOKLU ZEKA TEORİSİ Dr. Gökçe Karaman Benli.
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Arş. Gör. Dr. Gökçe Karaman Benli Erken Çocukluk Döneminde Gelişim II
ERGEN VE AİLE Psk. Dr. Ayşe Sabâ Yalçın.
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
ÜNİTE 15 ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

0-6 YAş ÇOCUK GELİŞİMİ

GELİŞİMİN TANIMLANMASI Büyüme : Yapısal artışı dile getiren büyüme bedende gerçekleşen sayısal değişiklikleri içermektedir. (Kilo artışı, boy uzaması gibi) Çocuk sadece fiziksel olarak büyümekle kalmaz, aynı zamanda onun beyni ile iç organlarının yapı ve büyüklüğünde de değişimler olur. Gelişme: Buna karşılık, ‘Gelişme’ değişikliklerin niceliği yanında, niteliğini de içermektedir. Gelişme kavramı, düzenli uyumlu ve sürekli bir ilerlemeyi getirmektedir. Gelişim, ileriye dönük olup, değişiklikler arasında belirgin bir ilişkiyi kapsar.

Gelişimdeki 5 temel kavram şöyle özetlenebilir: Gelişim, dinamik bir olgudur. Gelişim, genetik bireyselliğin bir sonucudur. Gelişim, giderek artan bir özelleşme sürecidir. Gelişimde denge vardır. Gelişim, art arda görülen, düzenli bir süreçtir.

GELİŞİMİN EVRELERİ İnsanda ‘Prenatal Dönem’ yani doğum öncesi yaşam; 40 hafta, doğumdan sonraki evreye ‘Postnatal Dönem’denir. 1- Prenatal Dönem (Doğum Öncesi Dönem) Ovum Evresi: Döllenme anından ikinci haftanın sonuna kadar. Embriyo Evresi: Üçüncü haftadan sekizinci haftanın sonuna kadar. Fetus Evresi: Üçüncü aydan doğuma kadar olan dönemdir.   2- Postnatal Dönem (Doğum sonrası Dönem) Yeni Doğan Bebek: 0-4 hafta, Bebeklik: 4 hafta – 2 yıl İlk Çocukluk : 2-6 yıl Son Çocukluk: 6-11 yıl (Kızlarda), 6-13 yıl (Erkeklerde) Ergenlik: 11-20 yıl (Kızlarda) 13-2 yıl (Erkeklerde)

GELİŞİM DÖNEMLERİNİ BİLMEK NE İÇİN ÖNEMLİDİR?

› Cocugun nasil gelistigini anlama › Davranisi tahmin etme ve ilerisini planlayabilmek.

A)BEDENSEL GELİŞİM Fiziksel gelişim; doğrudan etkiler, çünkü çocuğun ‘neler yapabileceğini’ belirler, dolaylı olarak etkilemesi ise çocuğun kendine ve diğerlerine karşı tutumu bedensel gelişiminin de etkisi altındadır.

Uyum Zorlukları : Hızlı büyüme dönemlerinin sürekli değişkenliğine uyum sağlayabilmek, duygusal yönden rahatsız edicidir. Yavaş büyüme dönemlerine uyum sağlamak çok daha kolaydır. Enerji Düzeyi : Hızlı büyüme enerji tüketici olduğu için çocuklar daha kolay yorulur ve bundan dolayı huysuz ve tedirgin olabilir. Beslenme Gereksinimleri: Isı Dengesinin Sürdürülmesi: Hızlı büyüme dönemlerinde bu denge bozulduğundan, çocuk iştahsızlı, genel olarak bitkinlik, huysuzluk gösterebilir. Becerisizlik: Hızlı büyüme dönemlerinde çocuk beceriksizce davranır.  

Gelişimi etkileyen temel faktörler ise Kalıtım Irk Beslenme Hastalık Psikolojik Bozukluklar Sosyo-ekonomik statü

COCUKLARIN GELISIMSEL DONEM NOKTALARI KABA MOTOR BECERILERI INCE MOTOR BECERILERI

BESLENME BECERILERI KONUSMA BECERILERI

BILISSEL BECERILER (Zihinsel

DUYUSAL BECERILER

B) BİLİŞSEL GELİŞİM   Çocuğun nasıl geliştiğini anlama; var olan bilgiyi uyumlu bütünleştirme ve organize etmektir. Çeşitli kuramlar bunu ele almıştır.

Sensorimotor Donem: (Dogumdan 2 yasa kadar) Anne ve bebek birbirini ne kadar anlayabiliyor? İlk iki ay bebeğin ihtiyaçlarının hemen giderilmesi güven duygusu için çok önemlidir. Çocuk gelişimi açısından bebeğin ilk 2 senesi oldukça zorlayıcı geçebilir

Preoperasyon Donem (2-7yas) 2 YAŞ ÇOCUK ÖZERK OLMA BEN DÖNEMI HAYIR DÖNEMI İNATLAŞMA KONUŞMA SORGU

3- YAŞ ÇOCUK GELİŞİMİ Kendini ifadeye çok açıktır. Yaklaşık 300 kelime kullanırlar. ‘Ne’, ‘Nerede’, ‘Kim’ le başlayan pek çok soru sorar. Yemek yerken çatal kaşık kullanabilir. Koşar, zıplar ve tırmanır Parmak ucunda yürüyebilir Şortunu, kilodunu pantolonunu, indirebilir ve yeniden çekebiliir.

Tuvalet eğitimini kazandıysa altını ıslatmaz.ellerini yıkar. Kendi kendine gayet iyi oynar fakat grup oyunlarında problemlerle karşılaşılır Yetişkinlere cevap verebilir, onaylarını ister İşbirliğine girer, basit işler için bir yere gönderildiğinde koşarak gider Her şeyi merak eder Konuşkandır. Genellikle kısa cümleler kurar. Oyuncakları sepete toplama gibi küçük sorumluluklar alabilir Kıskançtır. Özellikle yeni bir bebeğe tahammül edemez

Kıskançtır. Özellikle yeni bir bebeğe tahammül edemez Parmak emerek, tırnak yiyerek vb davranışlarla gerginliğini azaltmaya çalışabilir Öğle uykusuna yatmayabilir fakat sessizce oynar

4 YAŞ ÇOCUK GELİŞİMİ Bu yaş çocukları yeni bir dönemece girmiş olurlar O artık kendi dışındaki dünyanın kuralları olduğunu ve başkalarının hak ve istekleri olduğunu görür ve beklemeyi öğrenir. Topluluk kurallarına uymayı ve sınırları öğrenebilirler. Bu dönemden itibaren, çocuk gelişimi açısından evde kurallarınızı daha net koyup sınırlarını belirlemelisiniz.

Bir adam resmi, bir ev resmini bölümleri olacak şekilde çizebilir, Çok hareketlidir Bir şeylere başlar ama her zaman başladığını bitirmez Patron gibi davranır Diğer çocuklarla oynar fakat sürekli kendini savunur ve konuşur Her şeyi ağırdan alır oyalanır. Hayal gücü geniştir. Giysilerini çıkarıp giyebilir. Hemen hemen yetişkin gibi konuşabilir. Heceleri bir araya getirerek anlamsız sözcükler üretmekten hoşlanır Hikayeler anlatır ve abartır Nasıl ve Niçin soruları sorar Büyük bir filozof gibi güzel konuşur. Uygunsuz sözcükleri yerli yersiz kullanır Kitaplara yoğun ilgi duyar.

5-6 YAŞ ÇOCUK GELİŞİMİ İlk çocukluk evresinin düğüm noktasını, aile ve çocuk için ‘altın yaş’ olarak nitelendirilir. En belirgin özellikler arasında yeterli ve dengeli oluşu gelmektedir. Arkadaşlarından etkilenir ve onlar gibi olmak ister. Arkadaşlarının evlerine gitmekten onların eşyalarını incelemekten zevk alır

5-6 YAŞ ÇOCUK Başladığını bitirmeyi severler. Hem sağ hem sol ayağının üstünde tek ayak durabilir. Kalem ve boya fırçasını ustaca tutabilir. İnsan figürü yapmayı çok sever. Ev içinde ev dışında sürekli oyun tasarlayıp oynayabilir Arkadaşlarını kendi seçer. Saat kavramı gelişmiştir. “şu nasıl kullanılır” “ bu niçin böyledir” gibi ayrıntılı bilgi verebilir. Söylemek istediğini önce düşünür sonra söyler. Akranlarıve yetişkinlerle iletişiminde başarılıdır. Kuralları anlar ve uygular. Sorumluluk almaktan hoşlanır. Yetişkin desteğine daha az ihtiyaçduyar, daha bağımsızdır

5-6 YAŞ ÇOCUK Duygusal yönden daha dengelidir. Daha mantıklıdüşünce yapısına sahiptir. Kavram bilgisi oldukça fazladır. Bazı zaman kavramlarını kazanır. Sağını–solunu bilir. 50’ye kadar sayar. 1 –10 arasırakamlarısıraya dizer. Öğrenmeye ve keşfetmeye çok isteklidir