Çocuk sağlığı hemşireliğinde aile merkezli bakım

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HASTA KABUL VE TABURCULUK SÜRECİ
Advertisements

AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
Kalite İlkelerinin Geliştirilmesi ve Uygulanmasında ve Uygulamaların Niteliğinin Garanti Edilmesinde «Adım Adım Derneği’nin» (ISSA) Deneyimi Mihaela Ionescu,
ONKOLOJİ ECZACILIĞINA DOKTOR BAKIŞI
Ebeveynlerin Sağlıkla İlgili Görüşleri ve Hemşirelerden Beklentileri
ÖZEL DAL HEMŞİRELİK SÜRECİ; 5 YILLIK FİZİBİLİTE ÇALIŞMASI
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile Hekimliği
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
Cilt Bütünlüğünde Bozulma ve Hemşirelik Yaklaşımı
ŞİZOFRENİDE PSİKOSOSYAL TEDAVİLER PROJESİ
STRES VE STRES YÖNETİMİ
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
REHBERLİK DERSİ III.
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
SHKS HASTA BAKIM HİZMETLERİ
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
OKUL – VELİ İŞBİRLİĞİ HAZIRLAYAN: GMT.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
ÇATIŞMA NEDİR?.
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
Yenidoğan bakımında bütüncül yaklaşım
Kapsamlı Sağlık Bakımı
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi
KAYNAŞTIRMA VE DESTEK ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
İŞYERİ HEMŞİRESİNİN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI
DİĞER TUTUMLAR.
HEMŞİRENİN EĞİTİMCİ ROLÜ
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
Klİnİk öğretİmde etİk.
Kişisel Rehberlik.
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
HEMŞİRELİKTE GİRİŞİMCİLİK VE YENİLİK (ENTREPRENEURSHIP AND INNOVATION IN NURSING) ÖĞRETİM GÖREVLİSİ GONCA KAZANCI.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
HEMŞİRELİK FELSEFESİ VE BAKIMDAKİ DEĞİŞİMLER
TANILAMA.
KRONİK HASTALIKLI ÇOCUK VE AİLESİNE YAKLAŞIM
YAZ STAJI BİLGİLENDİRMESİ
DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU ÇOCUK HEMŞİRELİĞİ
HEMŞİRELİK NEDİR??? DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK.
AFETLERDE TRİAJ HEMŞİRELİĞİ
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
Özel Körfez Marmara Hastanesi
GÜNLÜK YAŞAM AKTİVİTELERİ
ÇOCUK ONKOLOJİ HEMŞİRESİNİN ROLLERİ VE HEMŞİRELİK STANDARTLARI.
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
SAĞLIK ENFORMASYON YÖNETİMİ 1 DERSİ 5
BE BEP NEDİR ?.
ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
olmadığında uygun koşullar sağlanarak
BAKIMIN KALİTESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNİN ÖZENDİRİLMESİ için STRATEJİLER
HEMŞ.MELİKE ÇELİK DOÇ.DR.ÖZLEM UĞUR DOÇ.DR.EZGİ KARADAĞ
REHBERLİK DERSİ III.
Hemşirelik Kayıtları Planlama aşamasında hemşirelik girişimleri saptanırken, bunlardan kimlerin, hangi işlevlerden sorumlu olacağı ve ne zaman yerine.
Sunum transkripti:

Çocuk sağlığı hemşireliğinde aile merkezli bakım

aile merkezli bakım Tanım : Çocuk sağlığı hemşireliğinde aile merkezli bakım; çocuğun sağlığının aileyi, ailenin sağlığının da çocuğu etkilediği bilgisi doğrultusunda, çocuğun yaşamında ailenin devamlılığının tanınması, çocuğun bakımı ve sağlığı ile ilgili kararlara ailenin aktif katılımının sağlanması sonucu ailenin güçlü yanlarının desteklenmesi inancına dayanır.(1) Çocuk ve ailesinin fiziksel , duygusal , sosyal , entelektüel ve kültürel yönlerden bir bütün olarak ele alındığı bütüncül yaklaşımları içerir.(2)

3- Pediatri hemşireliğinde aile merkezli bakım , dokuz eylül üniversitesi hemşirelik yüksekokulu elektronik dergisi , 2014

Araştırmalara göre ; 1960’lı yıllara kadar sağlık çalışanları , çocukların hastaneye ebeveynleriyle birlikte kabul edilmemesi gerektiğini düşünmüşlerdir. Bu durum, kronik hastalığı nedeniyle uzun süre hastanede kalan çocuklarda psiko-sosyal travma ile sonuçlanmıştır.(1)

Araştırmalara göre ; 114 preterm bebek ve ebeveynleriyle yaptıkları çalışmada, aile merkezli bakım uygulanan grupta preterm bebeklerin daha az ağladığını, stres düzeylerinin daha az olduğunu ve daha az oranda analjezik gereksinimlerinin olduğunu bulmuşlardır. (Byers ve arkadaşları) Anestezi sonrası yoğun bakım ünitelerinde sunulan aile merkezli bakımın, çocuğun rahatının sağlanmasında, analjezik gereksinimi ve iyileşme süresinin azalmasında olumlu yararları olduğunu bildirmişlerdir. (Kamerling ve arkadaşları)

Araştırmalara göre ; Aile merkezli bakımın etkisini inceledikleri meta analiz çalışmalarında, aile merkezli bakımın, ailenin öz yeterlilik duygusunu arttıran, bakım memnuniyetini yükselten, ebeveyn-çocuk bağlılığını ve davranışlarını olumlu yönde etkileyen bir bakım modeli olduğu belirtilmiştir. (Dunst ve arkadaşları) Yenidoğan yoğun bakım ünitesinde tedavi gören bebeklerinin bakımına katılan annelerin, katılmayan annelere göre bakım becerilerinin daha artmış olması nedeniyle bebeklerinin tekrar hastaneye yatma oranının iki kat daha az olduğunu belirtmişlerdir. (Erdeve ve arkadaşları )

AİLE MERKEZLİ BAKIM İLKELERİ Çocuk ve ailesine saygı duymak, Ailelerin etnik, kültürel, sosyoekonomik ve ırksal özelliklerine, baş etme yöntemlerine saygı duymak, Ailenin gücünü kabul ederek desteklemek ve cesaretlendirmek, Bakım ve destek yaklaşımlarıyla, çocuğun ve ailenin seçimini destekleyerek onlara yol göstermek, Ailenin kültürel değer ve inançları doğrultusunda politikaların uygulanabilirliğini sağlamak,

AİLE MERKEZLİ BAKIM İLKELERİ Çocuklarının durumu ile ilgili aileye sürekli ve eksiksiz bilgi vermek, Çocuk, aile ya da bakım veren bireye yaşamın her döneminde resmi-gayri resmi destek sağlamak, Çocuğun bireysel bakımı, sağlık çalışanlarının eğitimi, politikaların ve programların geliştirilmesi gibi sağlık hizmetinin tüm aşamalarında aileler ile işbirliği yapmak, Her çocuk ve aileyi kendi gücünü keşfetmesi, özgüvenini geliştirmesi, sağlıkla ilgili seçim ve kararları alması için güçlendirmektir.

3- Pediatri hemşireliğinde aile merkezli bakım , dokuz eylül üniversitesi hemşirelik yüksekokulu elektronik dergisi , 2014

AİLE MERKEZLİ BAKIMIN UYGULANMASINDA KARŞILAŞILAN GÜÇLÜKLER Hemşirelerin yoğun çalışma tempoları nedeniyle ailelere yeterli zaman ayıramamaları, Ailelerin eğitilmesinin hemşirelerin iş yükünü arttıracağı düşüncesi, Ailelerin hastanedeki rolleri ve sorumluluklarına ilişkin bir rehber olmaması, Hemşirelerin çocuğun bakımında kendilerini profesyonel bir güç olarak görmeleri ve bu rollerini ailelerle paylaşmak istememeleri, Paliadelis P, cruickshank M, wainohu D, winskill R, stevens H. Implementing family-centered care: an exploration of the beliefs and practices of pediatric nurses. Australian journal of advanced nursing 2005; 23(1): 31-36. Espezel H, canam C. Parent-nurse interactions: care of hospitalized children. Journal of advanced nursing 2003; 44(1): 34-41.

AİLE MERKEZLİ BAKIMIN UYGULANMASINDA KARŞILAŞILAN GÜÇLÜKLER Ağrı ve acı verici işlemlerde ailenin çocuğun yanında bulunmasının stresi arttıracağı düşüncesi, Ailelerin çocuklarına bakım veren yetenekli sağlık personeli ile kendilerini kıyasladıklarında yetersiz, çaresiz hissetmeleri ve rol stresi yaşamaları, Hemşirelerin yasal sorumlulukları nedeniyle bakım uygulamalarını ailelerle paylaşmak istememeleridir. Paliadelis P, cruickshank M, wainohu D, winskill R, stevens H. Implementing family-centered care: an exploration of the beliefs and practices of pediatric nurses. Australian journal of advanced nursing 2005; 23(1): 31-36. Espezel H, canam C. Parent-nurse interactions: care of hospitalized children. Journal of advanced nursing 2003; 44(1): 34-41.

Araştırmalara göre ; Literatürde ailelerin 24 saat çocuklarıyla kalabildikleri hastanelerde bile aile merkezli bakımın istendik düzeyde olmadığı belirtilmiştir (1,2). Yapılan çalışmalarda ; Ailelerin çocuklarının tedavisi ile ilgili karar sürecine yeterince katılamadıkları, tıbbi bakımlarından çok bedensel bakımlarına katılabildikleri, çocuklarının bakımı ile ilgili yeterince bilgilendirilmedikleri, çocuklarıyla ilgili kaygılarını paylaşamadıkları, dinlenme ve banyo gibi öz bakım gereksinimlerini karşılayamadıkları, sağlık çalışanlarının ailelerin tedavi sürecinde yer almalarına yeterince izin vermedikleri bildirilmektedir (1, 2, 3) 1-Boztepe H, çavuşoğlu H. Bir üniversite hastanesindeki uygulamaların aile merkezli bakım yönünden incelenmesi. Hacettepe üniversitesi sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik dergisi 2009; 11-24. 2-Kuzlu T.A, kalıncı N, topan A.K. Üniversite hastanesinde çocuklara verilen bakımın aile merkezli bakım yönünden incelenmesi. Fırat sağlık hizmetleri dergisi 2011; 6(16): 3-Karabudak S.S, ak B, başbakkal Z. Girişimler sırasında aile üyeleri nerede olmalı. Türk pediatri arşivi dergisi 2010; 45(1): 53-60.

AİLE MERKEZLİ BAKIMIN UYGULANMASINDA HEMŞİRENİN ROLLERİ-1 Çocuk sağlığı hemşireleri, çocuklar ve ailelerle en yakın ilişkide olandır. Bu nedenle hemşireler, hastanedeki bakımın aile merkezli olması yönündeki değişim ve farklılığı yaratabilmede anahtar pozisyondadırlar. Aile merkezli bakımın temelini iyi bir aile öyküsü almak oluşturur. Çocuk ile görüşme yapılırken çocuğun yaşı, ailenin özellikleri ve durumu göz önüne alınarak en uygun zamanda iletişim kurulmalıdır. Boztepe H, çavuşoğlu H. Bir üniversite hastanesindeki uygulamaların aile merkezli bakım yönünden incelenmesi. Hacettepe üniversitesi sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik dergisi 2009; 11-24.

AİLE MERKEZLİ BAKIMIN UYGULANMASINDA HEMŞİRENİN ROLLERİ-2 Berlin ve fowkes iletişimin başarılı bir şekilde sağlanması için “LEARN modelini” sunmuş ve bunun hemşireler-aileler arasında kullanılması gerektiğini savunmuşlardır. L dinleme (listening): sempati ile dinleyin ve ailenin problemi nasıl algıladığını anlamaya çalışın. E açıklama (explaning): sağlık profesyonellerinin problemi nasıl algıladığını açıklaması A bilgilendirme (acknowledging): ebeveynlerle farklılıkları ve benzerlikleri tartışma ve uyum sağlanan alanların/olası çatışma alanlarının belirlenmesi R tavsiye etme (recommending): aileye tedavi planı/ bakım planı tavsiye edilmesi N uzlaşma (negotiating): önerilen tedavi planı/bakım planına ilişkin hastanın kültürel normlarını ve yaşam biçimini düşünerek birlikte uzlaşmaya varma Newton ms. Family-centered care: current realities in parent participation. Pediatric nursing journal 2000; 26(2): 164-168.

AİLE MERKEZLİ BAKIMIN UYGULANMASINDA HEMŞİRENİN ROLLERİ-3 Çocuk sağlığı hemşiresinin, aileleri çocuğun bakımı konusunda eğitici rolü vardır. Bu eğitimin, çocuğun hastaneye kabulünden taburcu oluncaya kadar devam etmesi önemlidir. Hemşire, ailenin, çocuğun bakımı konusunda gerekli bilgi ve becerileri kazandıklarından ve bunları doğru olarak yaptığından emin olmalıdır. Hemşire, hastanede ailenin bakıma katılmasını sağlayarak ve verilen eğitimin etkinliğini denetleyerek, onları çocuğun evdeki bakımına hazırlamalıdır. Bu da hemşirelerin eğitici ve danışmanlık rollerini daha aktif kullanmalarını gerektirir.

AİLE MERKEZLİ BAKIMIN UYGULANMASINDA HEMŞİRENİN ROLLERİ-4 Çocuk sağlığı hemşiresi, ebeveynlerin çocuğun bakımına katılmasını desteklemeli, çocuğa uygulanan tanı ve tedavi yöntemlerini anlamalarına yardım etmeli, soru sormalarına izin vermeli, aileyi bilgilendirirken çocuğun sağlık durumu ve prognozu hakkında aileye dürüst ve anlaşılır olmalıdır. Ayrıca , annelerin hastanede çocuğun tüm fiziksel bakımını üstlenmelerinin kendi gereksinimlerini karşılayamamalarına yol açabileceğini göz önünde bulundurarak, bakım planında annenin kendi gereksinimlerini de karşılayacak şekilde düzenlemeler yapmalıdır.

Araştırmalara göre ; Çalışmalarında ebeveynlerin, çocuğun bakımı ve tedavisi konusunda bilgilendirilmesinin, ailelerin anksiyetesini azalttığı ve çocuğun bakımına etkin şekilde katılmalarını sağladığı Ayrıca hasta hakları açısından da çocukların ve ebeveynlerin herhangi bir tedavi ya da cerrahi işlemi bilme ve sonuçlarını anlama hakları olduğu vurgulanmıştır. (Boztepe ve çavuşoğlu (2009)

SONUÇ OLARAK Aile merkezli bakımın istendik düzeyde uygulanabilmesi için; Aile merkezli bakımı benimsemesi ve kurum içinde buna yönelik düzenlemelerin yapılması Çocukla ilgili kararlara ebeveynlerin de dahil edilmesine yönelik bir hastane politikasının oluşturulması ve hastaneye yatışta çocuk ve ebeveynlerin hakları konusunda bilgilendirilmesi Hemşire ve anneler arasındaki iletişimi geliştirmek için hemşirelere terapötik iletişim teknikleri konusunda hizmet içi eğitim programlarının düzenlenmesi Hastane yönetimi tarafından servislerdeki hemşire sayısının arttırılmasına yönelik gerekli düzenlemelerin yapılması

SONUÇ OLARAK Aile merkezli bakımın istendik düzeyde uygulanabilmesi için; Aile merkezli bakıma ilişkin politikaların oluşturulması ve hastaneye yatışta aile merkezli bakım felsefesinin ailelerle paylaşılması (griffin, 2013) Hastanede çocuklarının yanında kalan annelerin anksiyetelerinin azaltılması için fiziki çevrenin ve kliniğin kurallarının tanıtılması önemlidir. (kliniği tanıtıcı broşürler) Hemşireler aileleri bebeklerine dokunmaları, onlara bakmaları ve sevmeleri için aileleri teşvik etmeli ve bebeğin sağlık durumu ile ilgili ilerlemeler konusunda bilgi vermelidir.

SONUÇ OLARAK Aile merkezli bakımın istendik düzeyde uygulanabilmesi için; Ailelere bebeklerini ziyarette özel alanlar oluşturulmalıdır. Babaların genellikle ziyaretleri çalıştıkları için kısadır bu nedenle ziyaret planı yaparken babalara öncelik verilmesine dikkat edilmelidir (johnson, 2008). Ailelerin desteklenmesi, streslerinin azaltılması ve iyilik hallerinin yükseltilmesi gereklidir. İyilik hallerini artırmada hemşirelere bu süreçte çok fazla rol düşer çünkü ; primer bakımda rol alırlar. (bialoskurski, cox ve wiggins 2001; fowlie and mchaffie 2004; mundy, 2010; ward 2001).

Teşekkürler ..  Toplum sağlığının geliştirilmesi ve korunmasında öncelikli sorumluluk Ailede, daha sonra Sağlık ekibi üyeleri ve toplumsal çevrededir .

kaynak 1- Gümüşhane üniversitesi sağlık bilimleri dergisi , 2014 2- Çocuk sağlığı temel hemşirelik yaklaşımları , Göktuğ yayınları /Yrd. Doç.Dr Ebru K. Törüner/Prof. Dr. Lale Büyükgönenç 3- Pediatri hemşireliğinde aile merkezli bakım , dokuz eylül üniversitesi hemşirelik yüksekokulu elektronik dergisi , 2014 Boztepe H, çavuşoğlu H. Bir üniversite hastanesindeki uygulamaların aile merkezli bakım yönünden incelenmesi. Hacettepe üniversitesi sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik dergisi 2009; 11-24. Kuzlu T.A, kalıncı N, topan A.K. Üniversite hastanesinde çocuklara verilen bakımın aile merkezli bakım yönünden incelenmesi. Fırat sağlık hizmetleri dergisi 2011; 6(16): Karabudak S.S, ak B, başbakkal Z. Girişimler sırasında aile üyeleri nerede olmalı. Türk pediatri arşivi dergisi 2010; 45(1): 53- 60. Newton ms. Family-centered care: current realities in parent participation. Pediatric nursing journal 2000; 26(2): 164-168.