Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
Öğrendiklerini Hatırlama Oranı Algılamaya katılan duyu organlarının sayısı arttıkça hatırlama oranıda artar. Öğrenmede Kullanılan Duyu Organları Öğrendiklerini Hatırlama Oranı Okuma %10 İşitme %20 Görme %30 Görme ve Duyma %50 Görme, Duyma, Konuşma %80 Görme, Duyma, Konuşma, Dokunma %90
Eğitimde Görsel İşitsel Araçların Önemi Çabuk ve kalıcı öğrenmeyi sağlarlar Daha fazla duyu organına hitab ederler Daha verimli eğitim-öğretim için öğretmene yardımcı olurlar Gerektiği durumlarda kullanıldığında daha etkilidirler
Sınıf Otamında Sıkça Kullanılan Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Araçlar: Kitaplar Yazı ve Gösterim Tahtaları Ders Kitabı Öğretmen Kitabı Alıştırma Kitabı Başvuru Kitabı Kara Tahta Çok Amaçlı Tahtalar Kopya Tahtası Askı/Kanca Tahtası Pazen Tahta Manyetik Tahta Dosya Tahta Bülten Tahtası
Basitleştirilmiş Modeller Büyütülmüş Modeller Küçültülmüş Modeller Görsel Araçlar, Devam Düz resimler Çizgi resimler Flaş Kartlar Figürinler Duvar Resimleri Levhalar Afişler Grafikler Krokiler ve Haritalar Karikatürler Basitleştirilmiş Modeller Büyütülmüş Modeller Küçültülmüş Modeller Küre Kabartma Haritalar Resimler Gerçek Eşya ve Modeller
Projektörler (Yansıtıcılar) Tepegöz Slayt Projektörü Film Projektörü Görsel Araçlar, Devam Projektörler (Yansıtıcılar) Tepegöz Slayt Projektörü Film Projektörü Opak Projektör Video Projektörü Data Show Konferans Projektörü
İşitsel Araçlar Görsel-İşitsel Araçlar Radyo Pikap ve Plaklar Teyp, Ses Bantları Kompakt Diskler Film Makinası ve Hareketli Filmler Kapalı Devre Televizyon Video Kuklalar Tiyatro (Temsil) Eğitsel Geziler
Teknoloji Destekli Araçlar Teleteks ve Videoteks Uygulamaları Etkileşimli Video (Bilgisayarlı Video ve Lazer Disk Oynatıcıları) İletişim Uygulamaları
Araçlara Dayalı Olarak Yapılan Öğretimin Yararları: Öğrencilerin güdülenme düzeyi artar. Öğrenmeyi somutlaştırır. Bir yaşantı ortamı sağlar. Öğretme-öğrenme sürecine çeşitlilik katar. Zamandan tasarruf sağlar. Etkili alıştırma ve pratik yapmayı sağlar.
Araçlara Dayalı Olarak Yapılan Öğretim Olası Sakıncaları: Öğrencilerin düşünmelerini azaltabilir. Dil kullanımını kısıtlayabilir. Aracın edinmesi pahalı, taşıması zor olabilir. Aracın etkili kullanımı için gerekli zaman ve hazırlık yeterli olmayabilir. Bazı araçların (özellikle işitsel araçlar) kullanımında ilgi daha çabuk dağılabilir.
Araç Seçiminde Dikkat Edilmesi Gerekli Noktalar Amaca ve konuya uygun olmalıdır. Uygun bir şekilde kullanılmalıdır. Çekici (estetik) olmalıdır. Öğrenmeye yardımcı olmalıdır. Zaman geçirmek için, eğlence aracı olarak, bireysel ilgileri tatmin için, grubu meşgul etmek için kullanılmamalıdır.
Görsel İşitsel Araçların Eğitim Ortamına Katkıları Önceden kullanmak olanaklıdır. Her derste kullanılabilir. Kullanımı kolaydır. Ekonomiktir. Sınıf ortamına getirilmesi mümkün olmayan cisim, olgu ve olayları olduğu gibi gösterir ve duyurur. Heyecan verici, sürükleyici, ilgi çekici ve açıklayıcıdır.
Öğrenmeyi teşvik eder. Sınıf dışı olgu ve olayları sınıf ortamına getirir. Bilginin sunuluşunda ve akışında düzen sağlar. Öğrencilerin tepkilerini gözleme olanağı sağlar. Hareket, renk ve ses boyutlarıyla öğrenmeyi kolaylaştırır. Kullanımdan sonra öğrencileri etkinliklere yöneltir.
Derste Araç Kullanımında Uyulması Gerekenler Kullanmadan Önce Konuya ve düzeye uygunluk Kullanma ortamına uygunluk Kullanım süresi Ses özellikleri / şekil özellikleri Bilişsel/duyuşsal/devinişsel alanlara yönelik davranış kazanımı
Kullanım Sırasında Aracı kim kullanacak (öğretmen/öğrenci), aracın kullanımı ile ilgili ön bilgisi var mı? Öğretmen/öğrenci aracı kullanırken nelere dikkat edeceğini biliyor mu? Öğrenciler aracı kullanırken öğretmen, süreci takip ediyor ve gerekli uyarıları yapıyor mu?
Kullandıktan Sonra Araç, içeriği sunmada ne ölçüde yardımcı oldu? Eğitim ortamında kullanışlı mıydı? Kullanımı sırasında araç ile ilgili ne gibi sorunlar yaşandı? Araç amaca uygun olarak nasıl geliştirilebilir?