CASE - 3 KEYSTONE NATIONAL BANK Hazırlayanlar: M. Enes Olgun Murat Karayel
KEYSTONE NATIONAL BANK 1990 yılı sonunda Keystone National Bank’ın toplam kaynak büyüklüğü 410 milyon $’dır. Banka pazarda 16 ofis ve 295 tam zamanlı çalışan personelle hizmet vermektedir. 1991 başlarında, bankanın başkanı olan Mr. Matthew Killian, Varlık ve Borç Yönetim Komitesi (ALCO) için toplamış olduğu mali verileri gözden geçirmektedir. Mr.Killian bankada göreve, önceki Kasım ayında, Mr. Bryce Wilson (Yönetim Kurulu Başkanı-CEO) ile birlikte başlamıştır. Yeni görevlerine başladıktan kısa bir süre sonra; Bay Wilson, Bay Killian'dan 17 Ekim 1990 tarihli, bankanın kendi risk pozisyonunu izleme ve kontrol etme politika ve prosedürlerini sertçe eleştiren ulusal banka denetçilerinin raporuna cevap vermesini istemiştir. Mr.Killian bankanın performansını sorgulamış ve değerleme raporunu bitirir bitirmez düzeltmelerle ilgili olarak komiteye (ALCO) önerilerde bulunmuştur.
KEYSTONE NATIONAL BANK İnceleme sonucunda birçok eleştirilecek nokta bulunmuş ve özellikle 3 ana noktada odaklanılmıştır. Bunlar: Bankanın kredi faiz oranı ve likidite riskleri ile ilgili açık pozisyonunun sermaye gücü ve kazanç performansına oranla aşırı olması Bankanın, yaklaşık olarak varlıklarının %25'ini büyük mevduat sertifikaları (CD) ile fonlaması (%12 kadar olan emsal banka ortalamasının iki katı oranında). Bankanın faiz oranı ve likidite riski yönetimi konusundaki finansal raporları ve yazılı politika belgelerinin, mantıklı bir aktif ve borç yönetimi kararı verebilmek için gerekli olan yeterli veriyi ve spesifik kılavuzu (belirli kuralları) içermemektedir.
KEYSTONE NATIONAL BANK Son birkaç hafta içerisinde Bay Killian Keystone' un yakın geçmişteki faaliyet performansını ve mali durumunu değerlendirme üzerinde çalışmıştır. Kendisi ayrıca, Banka'nın kaynaklarının yönetiminde yararlı olacak ve denetçilerin eleştirilerini karşılayacak bir mali tablo bilgi sistemi tasarlamakla ile meşguldür.
KEYSTONE NATIONAL BANK Keystone'un performansı üzerinde yaptığı analiz için, Bay Killian son iki yılda (1989 ve 1999’da) 8 bankanın mali verilerini toplamıştır. Bu 8 bankanın hiçbiri Keystone National ile rekabet içinde değilse de; her biri 300 ila 600 Milyon $’dan biraz daha az olmak üzere değişen toplam varlıkları ile aynı büyüklükte sayılabilirler. Ayrıca, uygun bir örnek grubu oluşturmak üzere seçilen bankalar, Keystone‘un ve örnek grup bankalarının bilanço ve gelir tablosu verileri Ek.1 ve Ek.2'de gösterilmiştir. Ek.3 ise Keystone ve benzerleri için kilit mali oranlan içermekledir.
KEYSTONE NATIONAL BANK Killian’ın, yönetimin varlık ve borç yönetimi kararlarını verirken kullanması için tasarladığı iki temel mali rapor şunlardır: Faiz Oranı Duyarlılık Raporu (Ek.4 ) Likidite Raporu (Ek.5) Killlian, raporların, yönetimin Keystone'un risk pozisyonunu izleme ve anlama yeteneğini arttıracağı görüşündedir.
KEYSTONE NATIONAL BANK Bay Killian; bulguları tartışacağı ve önerilerini sunacağı ALCO toplantısına hazırlanırken, Komitenin her üyesi ile görüşüp onların 1991' de yerel ve ulusal ekonomilerin durumu konusundaki görüşlerini almıştır. ALCO üyelerinin ortak tahmini, faiz oranlarının ikinci çeyrek sonuna kadar dibe vuracağı ve yılın ikinci yarısında artacağı yönündedir. Bay Killian’ın bu tahminlerinin özeti Ek.6 'da yer almaktadır.
KULLANILAN TABLOLAR Bilançonun Karşılaştırılması Gelir Tablosunun Karşılaştırılması Finansal Rasyolar Faiz Oranına Duyarlılık Raporu Likitide Raporu Bankanın Varlık ve Borç Yönetimi Komitesi’nin Ekonomi ile İlgili Öngörüleri
Varlık ve Borç Yönetimi Komitesi’nin Yerel ve Ulusal Ekonomik Durum Üzerine Ortak Görüşü Ek.6 Kredi Talebi Pazar bölgemizde üç büyük ulusal firma tedarikçisi (elektronik şirketi, otomotiv parça ve aksesuar imalatçısı ve inşaat malzemesi) yeni tesisler açacağı ve yıl içerisinde yaklaşık 2700 personeli işe alacağından, artan nüfus dolayısıyla 1991'de kredi talebi, özellikle gayri menkul ve tüketici kredi kartı faaliyetlerinde gelişecektir. Ulusal bazda ilk iki çeyrekte bir gerileme ve 1991'in ikinci yarısında makul ölçülerde bir iyileşme görüyoruz.
Varlık ve Borç Yönetimi Komitesi’nin Yerel ve Ulusal Ekonomik Durum Üzerine Ortak Görüşü Ek.6 Faiz Oranları ABD’deki ekonomik yavaşlamaya rağmen, ticari faaliyet bölgemizden beklenenden güçlüdür. Basit para politikası FED'in gerilemeyi durdurmak için yıl içerisinde para arzını artırmayı çalışacağını öngörmektedir. Kısa vadeli faiz oranları, 200 taban puan kadar düşecek ve daha sonra bu düzeylerden, 50 ila 100 taban puan kadar yükselecektir. New York gösterge oranı % 8,5 ila % 9 ortalamaya sahip olurken, 3 aylık hazine bonoları ve mevduat sertifikası (CD) oranları % 6,5 ila %7'ye yükselecektir. Eğer gerileme 1992'ye sarkarsa, yapılan tüm oran tahminleri geçersiz olacaktır. Eğer gerileme devam eder veya iyileşme zayıf olursa tüm faiz oranlan düşmeyi sürdürecektir Keystone National Bank, çekirdek mevduatının tabanını genişletmek için, üst sınırda rekabetçi mevduat faizleri ödeyecektir. Pazar bölgemizdeki bazı idarelerin sunduğu oranlara ayak uyduramasa da, rakiplerimizin üzerinde oranlar ödeyecektir.
KULLANILAN TERİMLER SÖZLÜĞÜ Düzeltilmiş net faiz marjı: Kazandırıcı varlıklar üzerinde gerçekleşen getirİ eksİ toplam faiz gideri ve kredi zararları karşılığı bölü ortalama kazanrdırıcı varlıklar. Varlık getirisi veya kullanımı: Toplam faaliyet geliri (vergiye tabi-eşdeğer bazında faiz geliri artı faiz dışı gelir) böiü ortalama toplam varlıklar. Çekirdek mevduat: Faizli ve faizsiz vadesiz mevduat, normal tasarruflar, para piyasası tasarrufları ve 100.000 $‘ın altındaki mevduat sertifikaları. Kazandıran varlıklar: Toplam krediler ve kiralamalar, yatırım kağıtları satılan federal fonlar, diğer bankalardaki faiz getiren mevduat ve diğer para piyasası enstürümanları dahil, faiz getiren varlıklar.
KULLANILAN TERİMLER SÖZLÜĞÜ FTE çalışanlar: Full-time eşdeğeri çalışanlar Fark (gap): Belirli bir dönem içinde oran duyarlı varlıklar ve oran duyarlı borçlar arasındaki ilişki İç sermaye yatırım oranı: Adi özkaynaklarda dağıtılmayan karlardan doğan yıllık artış oranı Oran: Ortalama adi özkaynak getirisinin kar muhafaza oranı (dağıtılmayan karların yüzdesi) Kaldıraç veya özkaynak çarpanı: Ortalama toplam varlıklar bolü ortalama adi özkaynaklar Net zarar yazılan krediler: Brüt zarar yazılan krediler ve kurtarılan krediler arasındaki fark Net faiz marjı: Kazandıran varlıklardan elde edilen getiri (vergiye tabi eşdeğeri bazında) ve toplam faiz gideri bölü ortalama kazandıran varlıklar arasındaki fark Net krediler ve kiralamalar: Brüt krediler eksi kazanılmamış gelirler ve kredi zarar yedekleri
KULLANILAN TERİMLER SÖZLÜĞÜ Net genel giderler: Faizsiz gelirler ve faizsiz giderler arasındaki fark bolü ortalama kazandıran varlıklar Net kar marjı: Vergi sonrası net gelir bolü toplam faaliyet geliri (vergiye tabi eşdeğeri bazında) Tahakkuksuz krediler ve kiralamalar: Üzerlerinde faiz tahakkukunun genellikle borçlunun mali sıkıntılarından dolayı durdurulmuş olduğu krediler ve kiralamalar Faiz dışı gider: Maaşlar, yan ödemeler, işgal giderleri vs. dahil faiz gideri ve kredi zarar karşılıkları dışındaki tüm faaliyet giderleri Faiz dışı gelir: Emanet bölümü geliri, kasa hizmet ücreti geliri, diğer hizmet komisyonları vs. dahil; faiz ve kazandıran varlıklarla ilgili komisyonlar dışındaki tüm gelirler Personel Gideri: Maaşlar, ücretler, yetkililerin ve çalışanarın sosyal hakları
SEÇİLMİŞ TERİMLER SÖZLÜĞÜ Varlıkların Getirisi: Vergi sonrası net gelir bölü ortalama toptam varlıklar Sermaye getirisi: Vergi sonrası net gelir bölü ortalama adi özkaynaklar Vergiye tabi eşdeğeri: Yasal vergi oranı olmak üzere, esas olarak federal gelir vergisinden muaf olan eyalet ve yerel devlet kağıtları gelirinin, bu geliri (1 - t)'ye bölünerek bir vergiye tabi eşdeğeri bazında yeniden ifade edilmesi. Tüm getiri hesapları bu düzeltmeyi içerir. Geçici yatırımlar: Bankalardaki faizli mevduat, satılan federal fonlar, işlem hesabı kağıtları ve kalan vadeleri bir yıl veya daha az olan yatırım kağıtları Geçici borçlar: 100,000$ ve daha fazla tutardaki büyük mevduat sertifikaları, satın alınan federal fonlar, repo, dış mevduatlar, Amerikan Hazinesi tarafından ihraç edilen faiz getirili senetler ve kısa vadeli borçlanılan fonlar için diğer yükümlülükler.