Veli Toplantılarında Neleri Nasıl Konuşulmalı? Öğretmen ve Veliler Veli Toplantılarında Neleri Nasıl Konuşulmalı? Yrd. Doç. Dr. Kazım BİBER İstanbul Mayıs 2017
İletişimin Gerekliliği, Aile Katılımın Önemi, Aile katılım Şekli Olarak Veli Toplantıları, Veli Toplantılarının Düzenlenmesi, Veli Toplantılarında Gündem ve Konular.
Öğretmenin; Çocuklarla olan iletişimi, Çocukların aileleriyle olan iletişimi, Öğretmenin meslektaşlarıyla iletişimi, Öğretmenin toplumla olan iletişimi….
İletişim hem iş, hem de özel hayatımızda çok önemli bir yere sahiptir, insanın en önemli aracıdır.
O zaman İletişim…
İletişim İletişim becerisi, insanlara doğuştan verilen bir yetenek değildir. Öğrenilebilir ve Geliştirilebilir…
İletişim Süreci ve Yaşantı Alanı Kaynak Alıcı Ortak Yaşantı
Ve Çocuklar….
Aile OKUL Çocuk
Aile Tutum Modeli Gevşek Eğitim Yetersiz Sevgi Aşırı Sevgi Sıkı Eğitim
Farklı Bir Uygulama,
Çocuk okula hazır mı? Çocuğun okula hazır gelmesi ne kazandırır? Aile çocuğun okula hazırlığı konusunda neler yapabilir? Ve en önemlisi; Okul Yönetimi ve Öğretmen olarak bunun için neler yapıyoruz?
Okula başlama, okul değiştirme, çevre değiştirme gibi durumlarda ailenin yapacağı birkaç haftalık çalışma çocuğun okula başlama sürecini hem kendisi hem de sizin için kolaylaştıracaktır.
VELİLERİN BİR KURUMDAN VAZGEÇME NEDENLERİ? % 1 Ölüm % 3 Taşınma % 5 Olumsuz Arkadaşlık ortamı % 9 Rekabet nedenleri (fiyat) % 14 Ürün hoşnutsuzluğu AMA............ % 68 Çalışanların ilgisizliği yüzünden vazgeçiyorlar.
Aile-Öğretmen Ortaklığının Ortak Engelleri
Aile-Öğretmen Ortaklığının Ortak Engelleri Kaldırmak için İletişim…
Öğretmenler ve aileler arasında iki yönlü iletişim ve tek yönlü iletişim olmak üzere iki temel iletişim kategorisini tanımlamaktadır.
İki Yönlü Okul ve aileler arasındaki etkileşimler sürekli ve devamlıdır.
Toplantı…
Yöneticiler aşağıdaki şekillerde toplantılara ebeveyn katılımı artırabilir: Aileleri toplantıların tarih ve hedeflerinden haberdar edin. Defalarca tarihleri ve saatleri duyurun. (Teknoloji günü, okul meclisi…) “Veli Toplantı Programını” haber bültenlerinde ve okulun Web sitesinde yayınlayın. Toplantılara ayrılmış bir koridor, büro, bülten panosu oluşturun.
Ailelere toplantının nedenleri ve hedefleri hakkında bilgilendirme yapın. Her ailenin toplantıya katılabilmesi için toplantı zamanını mümkün olduğunca kolaylaştırın. (sabah erken, geç öğleden sonra ve akşam toplantı sürelerini içeren esnek bir program geliştirin.) Okul danışmanları, büro personeli veya gönüllü anneler aileleri toplantı bilgilendirmesi için arayabilir ve onları katılmaya teşvik edebilirler.
Mümkünse toplantılarda ikramda bulunun. Öğretmenleri başarılı bir toplantı düzenlemeye hazırlayın. Öğretmenlere başarılı toplantılar yapabilme konusunda hizmet içi eğitim verin. Öğretmenlere ailelerle ilgili konuları ele alma konusunda bilgi ve beceriler kazandırın. Öğretmenlerin ailelere okul politikası, vizyonu konusunda gerekli bilgilendirmeyi yapabilecek donanımda olduklarından emin olun.
Öğretmenler, ebeveynlik katılımını artırmaya da yardımcı olabilirler: Toplantının zamanlamasını okul idaresi ile yapın ve ebeveynleri bilgilendirin. Toplantı tarihlerini bildirmek için eve kişisel mektup gönderin. Onları ilgilendirecek bir gündemi özetleyin ve toplantının çocuklarının eğitimi için önemini vurgulayın. Bu davetiyelere belirli bir tarihe kadar LCV ekleyin. Cevap vermeyen ailelere onları katılmaya teşvik eden telefon görüşmeleri yapın.
Bir davetiye örneği…
Toplantı tarihinden önce ailelere müfredatınız ve sınıf prosedürleriniz hakkında bilgi verin. Genel çalışma alanlarının bir özetini, yıl için geniş akademik hedeflerin bir listesini ve sınıf kural ve prosedürlerinin bir kopyasını ekleyin. Aileleri toplantıda bu konular hakkında soru sormaya davet edin. Aynı okulda kardeşleri olan öğrenciler için toplantıyı ortak zamanda koordine edin.
Toplantının uzunluğunu öğrencilerin ihtiyaçlarına göre belirleyin Toplantının uzunluğunu öğrencilerin ihtiyaçlarına göre belirleyin. Gerekirse, art arda iki kez toplantı planlayın, bazı aileler daha fazla zaman gerektirebilir. Toplantıdan bir hafta önce evlere anımsatıcı gönder. Tüm ailelerin toplantıdan maksimum fayda elde etmesini sağlayın.
Ailelere, toplantının verimli olmasına yardımcı olmaları “Keyifli ve Üretken bir Toplantı” için ilgili formları doldurmalarını isteyin. Rahat ve özel bir fiziksel ortam oluşturun. Ailelerin not alabilmesi için yetişkinlere uygun oturma, kağıt ve kalemler bulundurun. Toplantı salonunda ailelerin çocuklarının çalışma örneklerinin inceleyebilecekleri bir köşe oluşturunuz.
Öğrencilerin çalışma örnekleri ve mevcut gözlemlerinizi içeren bir klasör hazırlayın. Ne söyleyeceğinizi ve hangi soruları soracağınızı tam olarak bilin. Öğrencilerin sınıf içi uygulama veya davranışıyla ilgili endişelerinizi dile getirirken belirli örnekleri vermeye hazırlıklı olun. Ailelerin olası tepkisini öngörmeye çalışın, bu tepkilere sakin ve uygun bir şekilde yanıt vermeye hazır olun. Toplantı için size ait bölümü doldurun.
Öğretmenin Yapması Gerekenler: Öğrenci Çabası ve Akademik İlerleme (Toplantı öncesi tamamlanmalıdır.) Öğrenci Davranışı ve Sosyal Beceriler (Toplantı öncesi tamamlanmalıdır.) Ana Sorular ve Endişeler (Toplantı sırasında tamamlayınız.) Öğrenci Hedefleri ve Uygulama Planları (Ebeveynlerle birlikte tamamlayınız.)
Ancak, ailelerin toplantıya katılmalarını sağlamak yalnızca savaşın yarısıdır. Savaşın diğer yarısı için; Profesyonelce giyinin. Her toplantıya zamanında başlayın. Ailelere çocuğunu sevdiğinizi açıkça belirtin. Sakin ve olumlu olun.
Dikkatli ve yansıtıcı dinleyin. İşbirliği ve işbirliği ruhunu vurgulayın. Aşağıdaki "senaryoyu" izleyerek, her bir toplantıyı verimli bir tecrübe ve hoş bir deneyim haline gelmesini sağlayabilirsiniz.
Kapıda ailelere hoş geldiniz ve geldiğiniz için teşekkür ederim deyiniz. Öğrenciler hakkında bir fıkra paylaşarak ya da öğrencilerin okul dışında yer aldığı bir etkinlik hakkında bilgi alarak uyuşmayı sağlayın. Önce öğrencilerin güçlü yönlerinden bahsedin. Öğrencilerin davranışı, çalışma alışkanlıkları ve sosyal becerilerini kısaca tartışın.
Toplantının yarısını ailelerin endişelerine ayırın Toplantının yarısını ailelerin endişelerine ayırın. Ailelerin öğrenciyle ilgili düşüncelerini ve önerilerini paylaşmaya ve çocuklarının gelişimiyle ilgili başka sorular sormaya teşvik ediniz. Öğrenciler için genel anlamda iki veya üç acil hedef belirleyin ve bu hedefleri gerçekleştirmek için bir plan oluşturmak için ailelerle birlikte çalışın. Ailelerin planı uygulamak için ihtiyaç duyabilecekleri herhangi bir materyal varsa nasıl sağlanacağına açıklık getirin. Aileler geldiklerinde, katılımlarının çocuklarının başarısı için hayati olduğunu açıkça belirtmelidir.
ebeveynlerin sorunlar ortaya çıkarsa size nasıl ulaşacaklarını bildirin. Toplantı raporunu tamamlayın ve ebeveynlerden imzalamalarını isteyin. Mümkün olan en kısa sürede, raporun bir kopyasını alın ve ebeveynlere postayla gönderin. Toplantının önemli noktalarını gözden geçirin ve olumlu bir not alın. Ebeveynleri kapıya doğru geçirin ve geldikleri için teşekkür edin.
Evet…de… Öğretmenler Korkuyor
Çoğu öğretmen, deneyimli olsalar bile, çocukların yanlış davranışından ailelere bahsetmekten korkabilirler.
Genel olarak, öğretmenler üç şeyden korkarlar:
Aileler Nasıl bir öğretmen istiyor? Lütfen sayar mısınız?
Mesleğini seven İletişim becerilerine sahip Önyargısız Hoşgörülü Bireysel ve ekiple çalışabilen Değerleri güçlü Esprili ve şakacı Demokratik Gelişmeye açık Sabırlı Rehber ve Yönlendiricidir.
Demokratik Değerleri güçlü Mesleğini seven Bireysel ve ekiple çalışabilen Tüm bu güzellikleri barındırdığınız ve sabırla dinlediğiniz için teşekkür ederim. Sabırlı Esprili ve şakacı Hoşgörülü Yrd. Doç. Dr. Kazım BİBER