Prof. Dr. Süleyman Akyürek Erciyes Üniv. İlahiyat Fakültesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
Advertisements

Öğrenci davranışlarını etkileyen etmenler
/ 191 EğitimYöntemleri Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitici Eğitimi Kursu 27 – 31 Mayıs 2013.
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Öğretim İlkeleri.
Liderin Kendini İfade Etme Becerisi. Grup Lideri; Kabul edici olmalı Kendi ihtiyaç ve duygularının farkında olmalı ve diğerlerinin ihtiyaçlarından ayırt.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
Öğrenme-Öğretme Süreci
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
Eğitim Bilimlerine Giriş.
EĞİTİM, GİRİŞİMCİLİK Prof.Dr. Ünsal Özgen İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
REHBERLİK.
Yetişkin Eğitimi. Yetişkin, kendi yaşamının sorumluluğunun kendisine ait olduğunu bilen kişidir.
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
SIĞINMACI ÇOCUKLARIN SORUNLARINDA ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ (19 MART2011 UĞUR PLAZA) MÜCAHİT ŞAHİNTÜRK PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Diğer eğitim-öğretim ilkeleri
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
YETİŞKİN EĞİTİMİ “SAĞLIK İÇİN HERKES, HERKES İÇİN SAĞLIK.” ÇOKLU DUYUSAL ÖĞRENME ÖĞRENME HATIRLAMA  TAT YOLUYLA %1 OKUMA İLE %10  DOKUNMA İLE %1,5 DUYMA.
YETİŞKİN EĞİTİMİ Yard. Doç. Dr. Samiye METE
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
BAŞARISIZ ÇOCUK BAŞARISIZLIK NEDİR? NASIL ÖNLENEBİLİR?
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
EĞİTİMDE PEDAGOJİK VE ANDRAGOJİK YAKLAŞIM
YETİŞKİNLER ve ÖĞRENME ÖZELLİKLERİ.
Çayeli Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü
DİĞER TUTUMLAR.
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
Kişisel Rehberlik.
Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Yaparak yaşayarak öğrenme. Motivasyon ve yöneltme Learning to Learn Training Öğrenmede yetişkinleri ne güdüler? Developed with the support of the EU Leonardo.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BBY469 Öğretim Yönetim Sistemleri Eğitim Bilimine Giriş Turgay Baş 1.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
2 SINIF YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman KARATAŞ
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
ÖĞRENME.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
YETİŞKİN EĞİTİMİ.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Spor hareketleri dönemi
Başşliyoouu... Başlıyor....
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
TANIMLAR EĞİTİM «Bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla, «kasıtlı (amaçlı-bilinçli) olarak istendik (toplumca uygun görülen-istenilen yönde)
Sunum transkripti:

Prof. Dr. Süleyman Akyürek Erciyes Üniv. İlahiyat Fakültesi YETİŞKİN DİN EĞİTİMİ Prof. Dr. Süleyman Akyürek Erciyes Üniv. İlahiyat Fakültesi

Neler öğreneceğiz; Yetişkinler öğrenemez mi? “YETİŞKİN” KİMDİR? Yetişkinler öğrenemez mi? Neleri hatırlar, neleri unutur? Yetişkinlerin din eğitiminde nelere dikkat edilmelidir?

Yetişkin kimdir? Kim, hangi konuda, ne derece yetişmiştir? Yetişkin olmanın bir sınırı var mı?

Bu sorunun tek bir cevabı yoktur. Biyolojik açıdan: İlk akla gelen “yaş”tır. Yani biyolojik gelişmişlik. Psikolojik açıdan: yaşamından sorumlu olmaya, öz-yönetimli olmaya ilişkin bir benlik düzeyine eriştiğinde yetişkin olur. Sosyal açıdan: kendi kültürlerinin yetişkinlik rollerine uygun davrandıkları zaman yetişkin olur. Anne-baba vb.

Hukuki açıdan: Kendi hayatlarındaki özel amaç ve hedeflerini gerçekleştirmedeki zorlayıcı etkenlerden kurtulan ve hür iradeleri ile karar verenlerdir. Bu yaş genellikle 18-21 yaş arasıdır. Dini açıdan: dini ve kültürel görev, sorumlulukları yüklenme seviyesine erişmiş kişidir.

Öyleyse yetişkin; Zorunlu öğretim kurumlarında eğitim görmeyen (dışına çıkmış), olgunlaşmış, uygun davranabilen ve bağımsız olabilen kişidir.

Yetişkin kimdir? Yetişkinlik geniş bir zaman dilimidir. İlk yetişkinlik (17-45 yaşlar arası), orta yetişkinlik ( 40-65 yaş arası) son yetişkinlik (65- ?)

YETİŞKİN ÖĞRENEBİLİR Mİ ?

YETİŞKİN ÖĞRENMESİ ? Yetişkinlerin Gelişim Özellikleri Ve Öğrenmeleriyle İlgili Çalışmalar Oldukça Sınırlı Ve Yenidir. En Büyük Yanılgı; Çocukların Eğitimi İle Yetişkinlerin Eğitiminin Bir Tutulmasıdır.

YETİŞKİN ÖĞRENEBİLİR Mİ ? Yetişkinlikte Bireysel Farklılıklar Önemli Ölçüde Artmaktadır. Bununla Birlikte, Kendilerine Güvenlerinin Azalmaması Koşuluyla Yeni Şeyler Öğrenebilirler.

YETİŞKİN ÖĞRENMESİNİN FARKLILIKLARI? Yetişkinlerin, Öğrenmeye Hazır Oluş Düzeyi Ve İstekleri Fazladır. Hatırlamaya Dayalı, İleride Kullanabilecekleri Uzun Ve Mekanik Bir Öğrenmeye İlgi Duymamaktadırlar.

YETİŞKİN ÖĞRENMESİNİN FARKLILIKLARI? Tecrübelerine Dayalı, Heyecan Verici, İlgi Çekici, Hemen Kullanabilecekleri Bir Öğrenmeye Yönelmektedirler. Yetişkinler, Aldıkları Eğitimin Türü Ne Olursa Olsun, Fikirleri Derinleştirmeyi Sevmektedirler.

ÖĞRENMEYE YAKLAŞIM AÇISINDAN YETİŞKİNLER 1. ETKİNLİK YÖNELİMLİLER: Etkinliğin İçeriğinden Dolayı Değil De, O Etkinlik Vesilesiyle Oluşacak Öğrenme Ortamını Kendileri İçin Anlamlı Bulurlar. Peşinde Oldukları Şey, Toplumsal İlişkidir. Yani Yalnız Kalmamak, Birileri İle Tanışmak Gibi.

2. AMAÇ YÖNELİMLİLER: Net Olarak Belirlenmiş Belirli Amaçları Gerçekleştirmek İçin Katılırlar. Bir İhtiyacı Gidermek Bir Amacı Gerçekleştirmek İçin Gelirler.

3. ÖĞRENME YÖNELİMLİLER: Sadece Yeni Şeyler Öğrenme Arzu Ve İsteğiyle Bilginin Peşindedirler. Bunlar Sürekli Bir Öğrenme Çabasındadırlar. Bir Eğitim Etkinliğine Katılma Nedeni; Güçlü Öğrenme Ve Bilme, Zihinsel Bir Etkinlikte Bulunma İsteğidir.

YETİŞKİN ÖĞRENMESİNİ ETKİLEYEN ETMENLER ? YETİŞKİNİN; Zekası, Kişilik Yapısı, Yaşı, Aldığı Eğitim Önceki Özel Tecrübelerinin Tümü Öğrenme Biçimini Etkiler. Yetişkinlerin Daha Fazla Zamanı İhtiyacı Vardır.

ÖNCEKİ ÖĞRENME ALIŞKANLIKLARININ ETKİLERİ: (ÖĞRENME STİLLERİ) PASİF - AKTİF ÖĞRENME ALIŞKANLIĞI: Kendi kendine öğrenme alışkanlığına sahip olanlar, aktif olarak öğrenmeye katılır. diğerleri ise kendilerine sunulanı pasif olarak alırlar. SOMUT- SOYUT ÖĞRENME ALIŞKANLIĞI: Bazıları somut durumlardan başlayarak öğrenmeyi, bazıları ise soyut-teorik fikirlerden başlamayı tercih eder.

YÜZEYSEL (GENEL) ÖĞRENME- ODAKLAŞMA: Bazıları Bir Bütün Olarak Yaklaşırken, Bazıları Sadece Bir Bölüme Odaklaşırlar. PARÇA ÖĞRENME-BÜTÜNCÜL ÖĞRENME: Bazıları Bir Olguya Bütün Olarak Yaklaşırken, Bazıları İse Parçaları Bir Araya Getirir. (Analitik-sentetik)

ESNEKLİĞE KARŞI-KATILIK: Bazıları Kendilerinin Öğrenme Stilleri Konusunda Katıdırlar. Önceki Başarılı Buldukları Metodu Sürdürürler. Ancak Her Zaman Normal-alışılmış Yaklaşımla Çözülmeyen Durumlar Ya Da Problemler Ortaya Çıkabilir. Tek Bakış Açısına Katı Bağlılık, Çok Çeşitli Bakış Açılarına Kapanmayı Sağlayabilir.

GELENEKSEL EĞİTİM İLE KARŞILAŞTIRMA YETİŞKİN EĞİTİMİ KATILIMCILAR tecrübesizdir tecrübeleri önemlidir GÜDÜLEME Dışarıdan İçeriden ÖĞRENME SÜRECİ Otoriter Öğrenen merkezli KULLANIM İleriki yaşamda Hemen, şimdi ÖĞRETİCİ Herşeyi bilen ve yapan Yönlendirici - Rehber MUHTEVA- KONU İçerik merkezli Problem merkezli

Yetişkinler din eğitimi: yetişkinlerin dini bilgilerini artırmak, dinî anlayışlarını geliştirerek hayatın dinî boyutunu yorumlamalarına yardımcı olmak amacıyla verilen planlı, amaçlı din eğitimidir.

Yetişkinler din eğitiminin amacı, hayat boyu eğitim anlayışı çerçevesinde, yetişkinlere ve özellikle de ihtiyaç bildirenlere dinî bilgiler, duygular ve beceriler kazandırarak hayatın dinî boyutuyla başa çıkabilmelerinde yardımcı olmaktır.

Yetişkinlerin öğrenmeye karşı motivasyonları farklıdır. - farklı amaç ve beklentilerle eğitim sürecine katılırlar, (öğrenmek, orada bulunmak, hoş vakit geçirmek vb.)

Yetişkin eğitiminde fiziki ve psikolojik ortam önemlidir. ses, ışık, ferahlık düzeyi aşırı kaygı, stres, çatışma vb. uzak güven veren, saygı esas alan esnek bir ortam

Yetişkinler daha geniş bir hayat tecrübesine sahiptir. Öyleyse, bu tecrübelere yaklaşımımız ne olabilir?

Yetişkinler öğrenme için daha fazla zamana ihtiyaç duyarlar. kavrama hızları ve öğrenme şekilleri çocuklardan farklıdır. Yetişkinlerin öğrenmesi için çeşitli etkinlikler gerekir.

Yetişkinler yapmak ve yaşamak için öğrenirler. - Bu bilgi nerede nasıl işime yarayacak, bana faydası ne, hangi sorunumu çözecek.

Yetişkinlerin kendi fikirler önemlidir. - eğitim sürecinde kendi fikirlerine değer verilmesini beklerler.

Yetişkinlerde Öğrenme Engelleri Yetişkinin; Fiziki durumu, Görme ve işitme kayıpları, Sağlığının bozulması, Öğrenmeye uyum sağlayamaması, Öğrenmenin kendisine bir yarar getireceğine inanmaması, Öğrenme hızının zorlanması, Prof. Dr. Recai DOĞAN

Yetişkinin sosyal statüsü, Kişisel görünüşü (yaşlı olduğunu düşünmesi), Eğitimden korkması, Aile durumu, Bakacak çocuğunun olması, Kurs yeri, saati, programı ve yöntemleri ve Korku Yetişkin öğrenmesindeki engellerdir.

Nelere dikkat edilmelidir? Öğrenme-öğretme sürecine başlamadan önce, öğrenme–öğretme sürecine katılacakların özellikleri tanınmalı. katılımcıların psikolojik, sosyal, kültürel ve ekonomik amaç, ilgi, gereksinim ve beklentileri ile öğrenme alışkanlıkları öğrenilmeli. Yetişkinlere birer yetişkin gibi davranılmalı, eğitimci onların arkadaşı, rehberi olduğunu daima hissettirmelidir.

programın amacının, içeriğin, yöntem ve tekniklerin, araç ve gereçlerin yapılandırılmasında sürekli olarak katılımcıların özellikleri göz önünde bulundurulmalıdır. Programın içeriği yetişkinler için işe yarar ve anlamlı yaşantılar içermeli, Onların tecrübeleri paylaşılmalıdır. Öğrenme–öğretme süresince yetişkinlerin aktif olduğu yöntem-teknikler seçilmeli.

KATILIMINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDİYORUM.