ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

PLN.444 Mesleki Uygulama Esasları Sunum :Fadime Ballı
KALKINMA AJANSLARI ve KOORDİNATÖR İLLER
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
Gönülsüz Yeniden Yerleşim 0P 4.12 İlkeler ve Amaçlar.
Yeniden Yerleşim Planlaması
Eylem Planı Sonraki Adımlar
SAYILI KAMU İHALE KANUNU İLE KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Şikayet Sistemine Etkileri Nisan 2009 ANTALYA.
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
ORTA ANADOLU KALKINMA AJANSI (ORAN) ABUDYK TOPLANTISI SUNUMU
Valiliklerde AB İşleri İçin Kapasite Oluşturulması Projesi VABpro KAPASİTE GELİŞTİRME FAALİYETLERİ TEKLİF ÇAĞRISI Proje Uygulama Başkanlığı 26 Haziran.
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
K alkınma Planlarının Uygulanması ve İzlenmesi Devlet Planlama Teşkilatı Çalışma Grubu
AB-TÜRKİYE ODA FORUMU PROJESİ 1/51 DEĞERLENDİRME TABLOSU Başvuru Rehberi içinde yer alan ve proje tekliflerinin hangi kriterlere göre değerlendirileceğini.
Karar vericileri etkilemenin önemi Doç.Dr.Kayıhan Pala Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı.
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
1 ÇEVRE ANALİZİ Ocak-2007 T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI.
STRATEJİK PLANLAMA SABEK A.Ş.
1. PLANLAMA ÇALIŞMALARI PLANIN AMACI : Hazırlanacak kalkınma planları sınırlı doğal kaynaklardan en etkin ve optimal bir biçimde faydalanmayı temin etmek,
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ (ÇED) ÇED ve Çevre İzinleri Şube Müdürlüğü Redife YAŞAR Çevre Mevzuatı ve.
Doç. Dr. Eyüp DEBİK ÇED ve ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ YÖNETMELİĞİ ( Tarih ve Sayı: 28784)
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
OKUL GELİŞİMİ YÖNETİM EKİBİ (OGYE) TOPLANTISI
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar Öz Değerlendirme ve Teknik Özellikler.
Katılım ve Katılımcılık Süreci A.Ü.Z.F. Peyzaj Mimarlığı Bölümü
İL YATIRIM PROGRAMI HAZIRLIK VE İZLEME SÜRECİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı.
SENDİKALARIN ENDÜSTRİYEL DEMOKRASİYE KATKISI VE SENDİKA İÇİ DEMOKRASİ
Geçmişten günümüze pek çok tanım ile açıklanan bilgi politikası bilginin üretilmesine, yönetilmesine, işaretlenmesine ve kullanılmasına öncülük eden; birbiri.
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
Araştırma-Geliştirme Destek Programı
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
KARPA & VENA ORTAK GIRIŞIMI
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
İKS AR-GE İLİŞKİSİ. İKS Uygulamaları Kapsamında İl/İlçe AR-GE’lerin görevleri.
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRME UYGULAMALARI. Ülkemizdeki Temel Dayanak 11 Ağustos 1983 tarih ve sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren.
İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
Yönetim Danışmanları Derneği Sun Danışmanlık. Kar Amacı Gütmeyen Kurum ve Kuruluşlara Yönelik Destek Programları Mevcut durumda kamu kurumları başta olmak.
SU KAYNAKLARININ MODELLENMESİ
1/13. SUNUM İÇERİĞİ Modelleme Şube Müdürlüğü Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu’nun Teşekkülü SÇD ve Modelleme Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu 1’inci Toplantısının.
Üniversiteler İçin Proje Yönetim Bilgi Sistemi
KARADENİZ HAVZASINDA SINIR ÖTESİ İŞBİRLİĞİ PROGRAMI Uygunluk ve Ortaklık Şartları - - Uygunluk ve Ortaklık Şartları -
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
SEYHAN HAVZASI SEKTÖREL SU TAHSİS PLANI HAZIRLANMASI PROJESİ T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Güney CAN Uzman Havza Yönetimi.
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
İKS UYGULAMA, İZLEME DEĞERLENDİRME İKS SONUÇLARIN PAYLAŞILMASI.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
İnceleme Dairesi Başkanlığı
ULUSAL ve AB HİBE PROGRAMLARI AB KOORDİNASYON MERKEZİ
BALıKESIR ÖLÇME DEĞERLENDIRME
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ

ÇED YÖNETMELİĞİNDEKİ TANIMI Gerçekleştirilmesi planlanan projelerin çevreye olabilecek olumlu ya da olumsuz etkilerinin belirlenmesinde, olumsuz yöndeki etkilerin önlenmesi ya da çevreye zarar vermeyecek ölçüde en aza indirilmesi için alınacak önlemlerin, seçilen yer ile teknoloji alternatiflerinin belirlenerek değerlendirilmesinde ve projelerin uygulanmasının izlenmesi ve kontrolünde sürdürülecek çalışmalar.

ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED), belirli bir proje veya gelişmenin, çevre üzerindeki önemli etkilerinin belirlendiği bir süreçtir. Bu süreç, kendi başına bir karar verme süreci değildir; karar verme süreci ile birlikte gelişen ve onu destekleyen bir süreçtir. Yeni proje ve gelişmelerin çevreye olabilecek sürekli veya geçici potansiyel etkilerinin sosyal sonuçlarını ve alternatif çözümlerini de içine alacak şekilde analizi ve değerlendirilmesidir.

AMACI Ekonomik ve sosyal gelişmeye engel olmaksızın, çevre değerlerini ekonomik politikalar karşısında korumak, planlanan bir faaliyetin yol açabileceği bütün olumsuz çevresel etkilerin önceden tespit edilip, gerekli tedbirlerin alınmasını sağlamaktır.

TEMEL GÖREVİ Projelerle ve gelişmelerle ilgili karar vericilerin daha bütünsel, yani karara etkiyecek birden fazla faktörü göz önüne alır bir şekilde daha sağlıklı karar vermelerini sağlamak için, onlara projelerden kaynaklanabilecek çevresel etkileri net bir şekilde göstermektir.

FAYDALARI Tasarım aşamasında ortaya çıkabilecek olumsuz durumları önceden görerek “etkisiz hale getirmesi için gerekli tedbirleri ortaya koyması, olumsuz etkilerin minimize edilmesini sağlaması” Proje sahibi için maliyet-azaltıcı seçenekler sunması, Karar verme sürecine yönelik daha güvenilir, bütünsel ve işbirlikçi bir yaklaşım, demokrasiye katkı.

1969 yılında ABD’de yürürlüğe giren Ulusal Çevre Politikası Kanunu (National Environmental Policy Act) kapsamında dünya ile tanışan ve gerek ABD, gerek AB ülkeleri, gerekse diğer dünya ülkelerinde halen en etkin çevre yönetim aracı olarak yerini alan ve gün geçtikçe de bu yeri sağlamlaştıran ÇED, ülkemizde 7 Şubat 1993 tarihinden bu yana uygulanmaktadır.

ÇED'İN ANA İLKELERİ Planlama süreciyle bütünleştirme Çevresel değerlendirme süreci, çevresel konuların dikkate alınmasını sağlamak için,planlama süreciyle bütünleştirilmelidir. İdeal bir durumda, değerlendirme projenin hazırlık süreciyle bütünleştirilir. Bu aynı zamanda değişik kısımlardan sorumlu ekiplerin veya kişilerin birbirlerinin çalışmalarına etkin şekilde katılmaları veya projeyi hazırlayanlarla değerlendirmeyi yürütenler arasında daha yakın temas ve bilgi alışverişi sağlamak anlamına gelir.

Mümkün olan en erken aşamada diyalog Çevresel değerlendirme karar verme sürecinin mümkün olan en erken aşamasında uygulanmalıdır. Sürecin doğru şekilde çalışması açısından, değerlendirme verilerinin projenin hazırlanması sırasında elde olacağı şekilde bir zamanlama gereklidir. ÇED’in projeye ilişkin kritik kararlar verildikten sonra başlatılması, proje tasarımını, resmi olarak kabul edilmiş olmasa bile, değiştirilmesi zor bir hale getirmektedir.

Sorumluluk Proje sahibi, proje hedefleri gerçekleştirilirken etkileri indirgemek açısından en iyi konumda bulunduğu için, ÇED Raporunu hazırlamakla sorumludur. Proje sahibi, çevresel hedeflerin gerçekleştirilmesinden sorumlu olan çevre makamlarıyla işbirliği yapmalıdır.

Karar Verme ÇED Raporu karar vericilere, proje teklifiyle birlikte sunulmalıdır. Yetkili makam, karar verilirken raporu da göz önünde bulundurmalıdır. Yetkili makam, teklif edilen bir plana ilişkin karar verdiği zaman, çevresel etki değerlendirme raporuna açık şekilde atıf yapmalıdır. Siyasi irade ve bilginin doğru kullanımı etkili bir ÇED süreci için gereklidir.

Çevresel değerlendirmeyi başlatma ve kullanma konusundaki siyasi iradenin artırılması için şu araçlar kullanılabilir: Politikacıların ve kamuoyunun yeterli bilince sahip olmaları; Çevresel konular üzerine eğitim, Karar vericilerin üzerinde baskı oluşturmak üzere, karar verme sürecinde şeffaflık.

Danışma ve katılım Projelerin çevresel değerlendirmeleri sürecinde ilgili tarafların geniş katılımı önem arzetmektedir. Halk da çevresel değerlendirme sürecine katılmalıdır. İlgili ve etkilenen gruplar projelerin çevresel değerlendirme sürecindeki adımlardan ve mevcut katılım fırsatlarından haberdar olmalıdır. Çevresel değerlendirme sürecinin sonuçları bu grupların anlayabileceği şekilde kendilerine iletilmelidir.

Esneklik ÇED süreci danışma ve katılımdan sağlanan girdilere uygun şekilde cevap verebilmelidir. ÇED prosedürü bu nedenle esnek olmalıdır. Danışma ve halk katılımından elde edilecek muhtemel sonuçların tahmin edilmesi Erken bir aşamada ve sıkça ilgili gruplar ve kurumlarla iletişim kurulması, sinyallerinin alınması ve ÇED sürecinin net bir şekilde açıklanması; Beklenmedik sonuçlara cevap verebilmek için danışmanlarla kısa dönemli veya çerçeve sözleşmeler yapılması.

Demokrasi Çevresel değerlendirmenin, bir ülkede projelere ilişkin karar verme sürecindeki demokrasi düzeyini yükseltebileceği görülmektedir: çevresel değerlendirmenin, değişik politika alanları ile devletin değişik düzeyleri ve halk katılımı arasında temin edeceği tutarlılık nihai olarak bu iyileşmeyi sağlayabilir.

STRATEJİK ÇEVRESEL DEĞERLENDİRME NEDİR? Sürdürülebilir kalkınmanın uygulamaya dönük bir aracı olan Stratejik Çevresel Değerlendirme (SÇD), plan, program ve politikaların çevre üzerindeki olası olumsuz etkilerinin değerlendirilmesi ve bu etkilerin en aza indirgenmesi süreci şeklinde tanımlanmaktadır.

Sürdürülebilirlik plan, program ve politikalar ve birim projelerin çevre üzerinde olası zararlarını ölçme ve engelleme değerlendirmesinin ötesine gitmektedir. Sürdürülebilirlik, politikaların gerçek bir parçası olmalı, planların, programların ve projelerin içinde yer almalıdır.

Stratejik Çevresel Değerlendirme, sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşılmasında yöntem ve uygulamayı sağlayan önemli bir araç olarak karşımıza çıkmaktadır.

Stratejik Çevresel Değerlendirme (SÇD), çevre yönetiminin teknik araçlarından olan ve faaliyetler düzeyinde uygulanan çevresel etki değerlendirmesinin ileri bir aşaması olarak, çevre üzerinde önemli etkiler yapması muhtemel belli plan ve programlar hakkında bir çevresel değerlendirme yapılmasını temin ederek, üst düzeyde bir çevre korumasını sağlamak, plan ve programların hazırlanması ve onayı/kabulü aşamasına sürdürülebilir kalkınma ilkesi doğrultusunda çevresel faktörlerin entegre edilmesine katkıda bulunmak üzere uygulanan bir değerlendirme sürecidir.

Stratejik Çevresel Değerlendirme sürecinde, plan ya da programın uygulanmasının olası çevresel etkilerini tanımlayan, değerlendiren, plan ve programın amaçlarını ve coğrafi kapsamını dikkate alarak alternatifler belirleyen bir çevresel rapor hazırlanması, çevresel sorumluluklar taşıyan otoriteler ve kamuoyu ile konsültasyonlar yapılması, çevresel raporun ve konsültasyon sonuçlarının karar oluşturma mekanizmasında dikkate alınarak çevresel etkilerin ortaya çıkmadan önlenmesi sürecin en temel özellikleridir.

SÇD, plan ve program sürecinin en erken safhasında devreye girmelidir SÇD, plan ve program sürecinin en erken safhasında devreye girmelidir. Planlama ile çevresel değerlendirme sürecinin eşgüdümlü ve eşzamanlı yürümesi sağlıklı ve çevre duyarlı bir gelişim sürecinin gerçekleştirilmesinde önemli noktalardan biridir. SÇD süreci şeffaf bir süreçtir ve bu süreç boyunca halk kendi geleceği hakkında fikir belirtme ve yön tayin etme hakkına sahiptir.

Alınan kararların yerel ya da bölgesel otoritelerle paylaşılması ve görüşlerinin karar mekanizmasına dahil edilmesi, gelişme kararlarının yerel ya da bölgesel düzeydeki uygulama başarısını arttırmakta, ilgili tüm tarafların fikir birliğiyle aldığı kararlar koordinasyonu güçlendirmektedir. SÇD sürecinde alternatiflerin varlığı çok önemlidir. Aksi taktirde bu süreç plan ve programların risk analizinden öteye gitmeyecektir.

ÇED Raporu Süreci Süreçte ilk olarak proje sahibi bir dilekçe, üç adet proje tanıtım dosyası, eklerinde yer alan bilgi belgelerin doğru olduğunu belirtir taahhüt yazısını ve imza sirkülerini bakanlığa sunar. Bakanlık toplam 25 iş günü içinde inceler. Sonrasında raporda eksiklikler varsa tamamlaması için proje sahibinden eksik bilgileri tamamlamasını ister. Sonuçta da ÇED’e ‘ÇED Gerekli’ veya ‘ÇED Gerekli Değildir’ kararı verilir.

Ülkemizde Gerçekleştirilen ÇED Uygulamaları Ülkemizde ilk olarak 1993 yılında Muğla ilinde yapılan sanayi yatırım odaklı bir projede ÇED uygulanmıştır. Bugüne kadar da yapılmış olan ÇED Yönetmelikleri ise şöyledir: *07.02.1993 tarih ve 21489 sayılı ÇED Yönetmeliği *23.06.1997 tarih ve 23028 sayılı ÇED Yönetmeliği *06.06.2002 tarih ve 24777 sayılı ÇED Yönetmeliği *16.12.2003 tarih ve 25318 sayılı ÇED Yönetmeliği *17.07.2008 tarih ve 26939 sayılı ÇED Yönetmeliği *03/10/2013 tarih ve 28784 sayılı ÇED Yönetmeliği *25.11.2014 tarih ve 29186 sayılı ÇED Yönetmeliği

26 Kasım 2007’ye kadar 1382 tane ÇED uygulaması vardır 26 Kasım 2007’ye kadar 1382 tane ÇED uygulaması vardır. En fazla ÇED uygulaması 2007 yılında gerçekleştirilmiştir. Günümüze kadar Yapılan ÇED Başvuruları ile Genel Bilgi Günümüze kadar yapılan ‘ÇED Gereklidir’ kararı verilen toplam 1382 projeden 22 tane proje olumsuz ve 1360 tanesi de olumlu kararını almıştır. Olumsuz kararlarının yaklaşık olarak %47’sini petrol ve maden yatırımları almıştır. Bunu sanayi ve atık-kimya yatırımları izlemektedir. 2014 sonu itibariyle 3858 ÇED projesinden sadece 33 tanesi için olumsuz kararı alınmıştır.

ÇED’lerin Özellikleri ÇED’ler illere ve konularına göre değişiklikler göstermektedirler. Örneğin; denize kıyısı olan illerde ulaşım ve kıyı yatırımı, turizm-konut yatırımları ile ilgili Olan ÇED’ler ön plana çıkmaktadır.

İllere Göre ÇED’lerin Dağılımı En fazla ÇED uygulaması olan il Antalya Antalya iline yapılan yatırımlara yönelik yapılan ÇED incelemelerinin toplam sayısı 96’dir. 96 projenin içerisinde de sadece 2 proje (1996 ve 2002 yılında yapılmış olan enerji yatırımı ile ilgili olan) olumsuz kararını almıştır. Hiçbir şekilde ÇED uygulaması olmayan il ise Bayburt ilidir.