1. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİM SÜRECİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
573 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname. Madde 3 “Kaynaştırma”, özel eğitim gerektiren bireylerin diğer bireylerle karşılıklı etkileşim içinde bulunmalarını.
Advertisements

ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ. ÖZEL EĞİTİMİN TANIMI Özel eğitim nedir? Özel eğitim; özel eğitim gerektiren bireylerin eğitim gereksinimlerini karşılamak için.
DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ. İÇİNDEKİLER  DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ OKULLARDA DESTEK EĞİTİM HİZMETİ NERELERDE VERİLİR? NEDEN DESTEK EĞİTİM? DESTEK EĞİTİM.
KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
IFMB202: FEN VE TEKNOLOJİ PROGRAMI VE PLANLAMA 2016-Bahar Dönemi 2. HAFTA Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ MADDE ay arasındaki özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin okul öncesi eğitimi zorunludur. Ancak,
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
* Her aşamadaki tanılamada, bireyin eğitsel performans düzeyi belirlenir, gelişim alanlarındaki özellikleri değerlendirilir ve bu değerlendirme sonuçları.
DESTEK EĞİTİM ODASI.
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
Bu bölüm; Aral,N., Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma, İstanbul: Morpa Yayınları. Aral, N. ve Gürsoy, F Özel eğitim gerektiren çocuklar ve özel.
GELİŞİMSEL DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Öğretimin Uyarlanması
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
Bütünleştirme uygulamaları
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARININ (BEP) HAZIRLANMASI
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hüseyin Temizel Ortaokulu BEP ve özel eğitim hizmetleri
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
DEĞERLENDİRME ve BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA
Eğitsel Rehberlik.
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisinin Tanıtımı
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Test Geliştirme Süreci
PROGRAM DEĞERLENDİRME
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Örgüt yapısı ve özel eğitim
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
ÖZEL EĞİTİMDE DEĞERLENDİRME
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Geliştirme Genel Müdürlüğü
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

1. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİM SÜRECİ

Anahtar Kavramlar Özel eğitim süreci İlk Belirleme Tarama Süreci Gönderme Süreci Akademik değerlendirme Dil değerlendirmesi Psikolojik değerlendirme Tanılama Sınıflama Yerleştirme

AMAÇLAR Özel eğitim ve özel gereksinimli birey kavramlarını, Genel olarak özel eğitim sürecini Şüphelenilen yetersizliklerin belirlenmesi aşamasında yapılması gerekenleri, Tarama ve gönderme sürecinde yer alan temel adımları, Tanılama, sınıflama ve yerleştirme süreçleri ve yetersizliklerle ilgili yapılması gerekenleri, Akademik, psikolojik değerlendirme ve dilin değerlendirilmesi süreçlerini açıklayabileceksiniz.

ÖZEL EĞİTİM 573 sayılı KHK (1997) Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği Özel eğitim gerektiren bireylerin eğitim ihtiyaçlarını karşılamak için özel yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim programları ve yöntemleri ile onların özür ve özelliklerine uygun ortamlarda sürdürülen eğitim Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim programları ve yöntemleri, bu bireylerin tüm gelişim alanlarındaki özellikleri ile akademik disiplin alanlarındaki yeterliklerine dayalı olarak uygun ortamlarda sürdürülen eğitim

Özel Gereksinimli Bireyler Çeşitli nedenlerle bireysel özellikleri ve eğitim yeterlikleri açısından akranlarından beklenilen düzeyden anlamlı farklılık gösteren birey

Özel Gereksinimli Bireylerin Sınıflandırılması Zihin yetersizliği olan birey Birden fazla yetersizliği olan birey Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan birey Dil ve konuşma güçlüğü olan birey Duygusal ve davranış bozukluğu olan birey Görme yetersizliği olan birey İşitme yetersizliği olan birey Ortopedik yetersizliği olan birey Otizm spektrum bozukluğu olan birey Özel öğrenme güçlüğü olan birey Serebral palsili birey Süreğen hastalığı olan birey Üstün yetenekli birey

Özel Eğitim Sürecine Genel Bakış Özel eğitim süreci: Bir öğrencinin kendisine sağlanacak özel eğitim hizmetlerinden yararlanabilmesi için izlenen adımlar Belirleme/Tarama Gönderme öncesi süreç ve gönderme Tanılama Özel Eğitime Uygunluk Yerleştirme BEP hazırlama Programı değerlendirme

Belirleme «Çocuğun herhangi bir yetersizliği olabilir mi?» Doğum öncesi ve sonrası yapılan testler, Okulöncesi okullaşmanın artması, Ailelerin bilinçli hale gelmesi yetersizlik durumlarının çok geç olmadan fark edilmesinde önemli rol oynamaktadır.

Tarama İnformal değerlendirme araçları Kontrol Listeleri: Uygun gelişim alanı ve becerinin seçimi Kontrol listesinden yer alacak maddelerin belirlenmesi Kayıt formunun hazırlanması uygulanması Çalışma Örneği Analizi: Sınıf içi çalışmalara ilişkin öğrenci performansının değerlendirilmesi Sınırlılıkların belirlenmesi Amaç belirleme ve öğretim planı hazırlama Hata Analizi: Hata örüntülerinin belirlenmesi belirlenmesi (okuma-yazma ve matematik) Güçlüklerin ortadan kaldırılması amacıyla program hazırlama

Gönderme Öncesi ve Gönderme Süreci Tarama çalışmaları sonrasında yetersizliği ya da risk grubunda olduğu düşünülen öğrencilerin ayrıntılı değerlendirmeye gönderilerek tanı alma riskini ortadan kaldırmak için öğretmenin sınıf içerisinde yaptığı ek çalışmalar ve düzenlemeler gönderme öncesi süreç olarak tanımlanmaktadır. Doğru hedefler alınarak Planlı ve sistematik öğretim yapılmalı Ne gereğinden fazla uzun ne de kısa olmalı

Gönderme Gönderme Öncesi Gönderme raporu hazırlama Tanılanma riskini engelleme Ayrıntılı Değerlendirme sürecinin maliyetini engelleme Öğrencinin akranlarıyla aynı sınıf içerisinde eğitim alabilmesi

Tanılama Özel Eğitime Uygunluğuna Karar verme RAM Formal Değerlendirme Araçları Uzmanlar Özel Eğitime Uygunluğuna Karar verme Öğrenci yetersizliği olan birey olarak tanılanmalıdır Yetersizlik çocuğun eğitsel performansı üzerinde olumsuz etkiye yol açmalıdır. Öğrenci bu gereksinimleri karşılamak için özel olarak düzenlenmiş programlara, hizmetlere gereksinim duymalıdır.

Yerleştirme Üç farklı karar: Hiçbir özel eğitim desteğine gerek kalmadan tekrar aynı sınıfta eğitim görmesi Bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP)hazırlanarak kaynaştırma öğrencisi olarak genel eğitim sınıfında eğitim alması Özel eğitim okulunda ya da sınıfında BEP hazırlanarak eğitim almasıdır.

Değerlendirme Türleri Akademik Değerlendirme Gönderme öncesi tarama çalışmalarının yapılmasında Değerlendirme, tanılama ve yerleştirme çalışmaları sonrasında öğrenci için bireyselleştirilmiş eğitim programının oluşturulmasında Uygulanan programın etkililiğinin değerlendirilmesinde Öğrencinin özel eğitim hizmeti almaya devam edip etmeyeceği konusundaki kararların verilmesinde

Kullanılan değerlendirme araçları: Başarı testleri: Grup başarı testleri Bireysel başarı testleri İnformal değerlendirme araçları: Programa dayalı değerlendirme Okuma, yazma, matematik vb. beceriler Ön koşul becerileri ( not alma, keliem bilgisi, özet çıkarma, ders kitabı okuma vb.) Ölçüt bağımlı değ., öğrenci ürün dosyaları, beceri analizi, kontrol listesi, gözlemler vb.

Dil Değerlendirmesi Norm bağımlı yaklaşım Standart testler: Türkçe Sesletim ve Sesbilgisi Testi Ankara Artikülasyon Testi (AAT) Ankara Gelişim Tarama Envanteri (AGTE) Denver II Gelişim Tarama Testi Peabody Resim-KelimeTesti Türkçe Erken Dil Gelişimi Testi (TEDİL) Dil Konuşma ve Güçlüğü Olan Bireyler İçin Performans Belirleme Formu (MEB) Normal gelişim gösteren çocuk performansları ile karşılaştırma

Betimleyici yaklaşım: Dil Örneği Analizi Ölçüt bağımlı işlemler Gözlemler vb. Dil değerlendirmesinde 3 temel işlemden söz edilir; Taklit içeren işlemler İstenen dil yapılarının sağlamak amacıyla düzenlenen işlemler Dil örneği analizi

Psikolojik Değerlendirme Standart testler: Dezavantajları Farklı zeka testleri farklı sonuçlar verebilmektedir. Standart ölçüm hatası olasılığı bulunmaktadır. Bireyi kendi performansına göre değerlendirmenin önemini kaçırma Gelişim hızı, toplumsal ve ekonomik koşullar ile sağlık durumu göz ardı edilmesi riski

Kendi-kendini değerlendirme Avantajları: Ölçme işleminin objektif yolla kısa sürede yapılabilmesi Özel eğitim sürecinden ve verilen hizmetlerden yararlanırken ölçüt belirlemeye izin vermesi Hukuki kararların (ceza ehliyetin, evlat edinme vb.)verilmesi sürecinde sınırların belirlenmesi Gözlemler Görüşmeler Kendi-kendini değerlendirme

Türkiye’de Psikolojik Değerlendirme En sık öğrencilerin zihinsel ya da öğrenme yetersizliklerini belirlemek amacıyla kullanılmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü RAM’larda kullanılan ölçme araçlarının norm ve sertifikasyon çalışmalarını yapmak Kullanılan ölçme araçlarının geçerlik güvenirliklerini yenilemek Uygulayıcı yetiştirmek , uygulayıcılar arasındaki tutarlıkları sağlamak

Türkiye’de kullanılan zeka testleri WISC-R (6 yaş üzeri) Standford-Binet (6 yaş altı) Leiter Uluslararası Ölçeği (LIPS-R) Vineland Uyum Davranış Ölçeği

Sınırlılıklar Her ne kadar geçerlik-güvenirlik çalışmaları yapılsa da kültürel farklılıklar ve dil özellikleri sınırlayıcı olabilir Ölçekleri kullanan uzmanların yeterlikleri Karar verme sürecinde tek başlarına kullanmaya meyilli olunması

Bu sınırlılıkların giderilmesi için; Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü (Psikolojik Ölçme Araçları Şubesi) Gereksinim duyulan ölçme araçlarını belirlemek ve bunların incelemelerini yapmak Ölçme araçlarının araştırma ve geliştirilmelerini sağlamak Bunların çoğaltma ve dağıtımlarını düzenlemek Ölçme araçlarının kullanımı ve uygulamaları ile ilgili bilimsel standartları korumak ve izlemek Hizmet içi eğitimlerin taslaklarını hazırlamak, ilgili şubeye bildirmek