Gemiler kullanılış amaçlarına göre aşağıda belirtilen sınıflara ayrılır. Ancak bu sınıflandırma kesin olmayıp gelişen teknolojiler yeni sınıfları veya sınıflandırmayı Doğurmuştur. Türk Ticaret Kanunu Md:816’ya göre ; GEMİ : tahsis edildiği gayeye uygun olarak kullanılması, denizde hareket etmesi imkanına bağlı bulunan, pek küçük olmayan her türlü tekne gemi sayılır Gemi kavramında temel öğe ; geminin bir amaç ve eylem (Ticari ) için yapılmış olmasıdır. Deniz taşıtları daha büyük ve denizci oldukları sürece Gemi, daha küçük ve basit oldukları sürece Mavna, Şat veya Motorbot şeklinde adlandırılmaktadır
SEVK EDİLİŞ ŞEKİLLERİNE GÖRE GEMİLER 1. KENDİ KENDİNİ SEVK EDEMEYEN GEMİLER Üzerlerinde kendilerini sevk edici bir ekipmana sahip olmayan araçlardır. Mavna, Fener Gemileri bu gruptantandır. 2. KENDİ KENDİLERİNİ SEVK EDEN GEMİLER A. DOĞAL ENERJİ İLE SEVK EDİLEN GEMİLER B. MAKİNALI GEMİLER
İNŞAAT MALZEMESİNE GÖRE GEMİLER 1. AĞAÇ GEMİLER 2. ÇELİK/SAÇ GEMİLER 3. BETON GEMİLER 4. MADEN ALAŞIMLI GEMİLER 5. CAM TAKVİYELİ PLASTİK MALZEMEDEN İNŞA EDİLEN GEMİLER 6. KOMPOSİT MALZEMEDEN İNŞA EDİLEN GEMİLER
ÇALIŞMA PRENSİPLERİNE GÖRE GEMİLER 1.HİDROSTATİK KUVVETLER YARDIMI İLE YÜZEN GEMİLER a) Deplasman Gemileri b)Çok tekneli gemiler (Multi Hull gemiler) 2. HİDRODİNAMİK KUVVET YARDIMI İLE YÜZEN GEMİLER (HYDROFILL) 3. AEROSTATİK KUVVET YARDIMI İLE YÜZEN GEMİLER a) Hava Yastıklı Gemiler b) Su yüzeyinde kanat etkili gemiler (WIG, RAM Wing )
KULLANILIŞA GÖRE GEMİLER (TİCARİ GEMİLER) A)Yük Gemileri ( Cargo Ships ) Taşıdıkları yolcu sayısı 12 veya daha az olan gemilerdir. Esas amaçları yük taşımaktır. 1) Kuru Yük Gemileri (a ) Karışık Yük Gemileri ( General Cargo Ships) (b) Dökme Yük Gemileri (Dry Cargo Ships) (I) Maden Gemileri (II) Tahıl Gemileri (c) Kereste Yükü taşıyan Gemiler ( Lumber/Timber Carrier )
2) Sıvı Yük Gemileri (a) Akaryakıt Gemileri ( Tankers/Oilers ) (b) LPG Tankerleri ( LPG Tankers ) (c ) Asfalt Tankerleri (d) Su Tankerleri
3)Soğuk Hava Depolu gemiler ( Refrigerated Ships ) 4) Çok amaçlı gemiler ( Yapı itibarı ile kuru, sıvı ve dondurulmuş yiyecekler taşıyabilir ) 5) Özel Yük taşıyan gemiler Kontanyer Lash OBO RO RO
OBO SHIP
Yolcu Gemileri ( Passenger Ships ) Yolcu sayısı 12 den fazla olan gemilerdir. Deniz Aşırı Seyreden Yolcu Gemileri (Transatlantikler) Kısa Sefer Yolcu Gemileri Çok maksatlı gemiler Feribotlar Yük-Yolcu Gemileri Tanker-Yolcu Gemileri
HİZMET GEMİLERİ Bu gemiler hizmet maksatları düşünülerek yapılmış gemilerdir. Fener Gemileri, Ağ ve Tarak Gemileri, Romorkörler, Buzkıran Gemileri, Yangın Söndürücüler vb.
BALIKÇI GEMİLERİ a) Sahil Balıkçılığı b) Açıkdeniz Balıkçılığı (1) Tarama (2) Sürükleme (3) Salma/Çevirme
YELKENLİ TEKNELER 1.SLOOP 2.CUTTER 3.KETCH 4.YAWL 5.SCHOONER 6.TIRHANDIL
SLOOP
CUTTER
YAWL
KETCH
SCHOONER
TİRHANDİL
The Small Waterplane Area Twin Hull (SWATH)
NumberNamePurpose 1Bow linePrevent backwards movement 2Forward Breast lineKeep close to pier 3After Bow Spring linePrevent from advancing 4Forward Quarter Spring linePrevent from moving back 5Quarter Breast lineKeep close to pier 6Stern linePrevent forwards movement