1 Internet Dr. Hüseyin Arak
2 Internet Nedir? Internet, bilgisayar ağlarını kapsayan uluslararası bir ağdır. Farklı büyüklükteki ve tipteki birbirinden bağımsız binlerce bilgisayar ağından oluşur. Bu ağların her birinde binlerce bilgisayar bulunmaktadır. Diğer bir ifade ile; Internet kullanıcılarının sayısı milyonlar ile ifade edilmektedir. Türkiye ilk olarak ODTÜ’nün yaptığı çalışmalar sonucunda, 12 Nisan 1993 tarihinde Internet ağına bağlanmıştır.
3 Internet Nedir? Internet ağının kullanıcıları, farklı ağlara da erişim sağlayabilmektedir. Bu derece yüksek bir iletişim sayesinde haberleşme, kaynak ve bilgi paylaşımı gibi özellikler kolaylaşmaktadır.
4 Internet Nedir?
5 TCP/IP Nedir? Farklı bilgisayarlar arasında model ve marka farkı gözetmeden, ağ üzerinde iletişim için standart bir dil gereksinimi Standart Dil = Protokol İletim Kontrol Protokolü (Transmission Control Protocol) / Internet Protokolü (Internet Protocol) (TCP/IP)
6 Bilginin Yolculuğu
7 Internet Adresleri Internet üzerindeki her bilgisayara nokta işareti ile ayrılarak ifade edilen adresler verilmektedir, Örneğin ‘ ’. Bu adresler Internet Numarası veya IP Adresi olarak adlandırılmışlardır ve ‘ ’ ile ‘ ’ numaraları arasında değişmektedirler. Internet üzerindeki bir bilgisayar; kişisel tabanlı, iş istasyonu veya çok kullanıcılı bir sistem olabilir ve genel olarak host şeklinde adlandırılır.
8 Alan İsimlendirme (DNS) Internet kaynaklarını kullanırken, nokta ile ifade edilen sayısal adresleri akılda tutmanın zor olduğu düşünülerek, Aynı adrese karşılık gelen Alan Isimlendirme adresleri oluşturulmuştur. Internet üzerindeki bir sisteme sayısal ve sözel olarak iki adresten ulaşılabilir. Alan isimlendirme adresi olarak bahsedilen adreslerde hiyerarşik bir yapı kullanılmaktadır.
9 Internet Adresleri IP ADRESLERİ Internet Numarası veya IP Adresi ALAN İSİMLENDİRME ADRESLERİ
10 Kurum Tanımları AdresKullanımKurum Adı, Internet Adresi comTicari KurumlarMETEKSAN, ‘meteksan.com.tr’ eduEğitim KurumlarıOrta Doğu Teknik Üniversitesi ‘metu.edu.tr’ govDevlet KurumlarıTÜBITAK, ‘tubitak.gov.tr’ milAskeri KurumlarGenel Kurmay Başkanlığı, ‘genkur.mil.tr’ netAğ Destek KurumlarıSuperOnline, ‘superonline.net’ orgDiğer Organizasyonlar Türk Bilişim Derneği, ‘ genGenel amaçlı bireysel ve kurumsal oluşumlar TR.net Oyun Sitesi, ‘ nomBireyselKişisel Sayfa, ‘kullanıcıismi.nom.tr’
11 Bilgiye Erişim
12 Uzaktan Erişim (Telnet) Herhangi bir sistemde kullanıcı kodu olan kişi, telnet komutu ile o sisteme bağlanarak, kullanıcı kodunu ve şifresini girerek sistemi uzaktan kullanabilir
13 Dosya Transferi (FTP) Internet’e bağlı binlerce sistemin tüm kullanıcılara açık olan dosya kütüphaneleri ve arşivleri vardır
14 World Wide Web (WWW) dünya üzerinde bilgi alış-verişi gözgezdiriciler URL Adresi: baglanti-metodu://alanismi/dizin/dosyaadi
15 Arama Motorları Dünya üzerinde web alanlarının indekslendiği adresler, arama motorları (Search Engines) vardır. Kullanıcı, bir veya birden fazla anahtar kelime girdiğinde arama motorları içerisinde bu kelime(ler) geçen dokümanları bulur, Bu sitelerin web adreslerini ve sayfa başlıklarını listeleyerek kullanıcıya sunar. Arama MotoruURL Adresi Googlehttp:// Alta Vistahttp:// All the Webhttp:// Yahoohttp://
16 Haberleşme Olanakları
17 Elektronik Mektup E-mektup, e-posta Internet’e bağlı herhangi bir kullanıcıya mesaj göndermek için Elektronik Mektup Adresi: alanismi
18 Haber Grupları Haberler (Netnews) elektronik ilan tahtası benzeri bir mesaj paylaşma sistemidir Hiyerarşik yapı
19 Tartışma Listeleri (Listserv) Kullanıcıların üye olarak katıldığı bir haberleşme ve tartışma ortamı Bir üyenin gönderdiği elektronik mektup listenin tüm üyelerine dağılır - bu şekilde iletişim sağlanır
20 Sohbet (Chat) Klavye kullanılarak yapılan canlı mesajlaşma (DEDİKODU) IRC: Bir kanala katıldığınızda diğer insanların mesajlarını görebilir ve sizde mesaj gönderebilirsiniz
21 Video Konferans Herhangi bir kullanıcı ile canlı olarak konuşabileceğiniz ve bilgisayar ekranında anında görüntü alabileceğiniz oturumlar
22 Eğitim Alanındaki Gelişmeler
23 Internet’in Avantajları Bilgiye erişim/Arama Medya çeşitliliği Güncel bilgiye erişim Dokümanlar arasında gezinti İletişim Bilgi ve kaynak paylaşımı Düşük maliyet
24 Eğitimde Internet Kullanmanın Yararları Öğrenme olanaklarına ve kaynaklarına erişim İçeriğin sunulması Daha etkili öğretim Yeni öğretim modelleri oluşturma Bilgisayar destekli iletişim Hipermedya olanaklarının kullanımı
25 Internet’in Dezavantajları Hipermedya ile öğrenme ve öğretme güçlükleri Her yaşa uygun olmayan materyal/İçerik sorunu Kullanım Hakları Öngörülemeyen bir büyüme Teknik Sınırlılıklar/Erişim Teknik Zorluklar/Erişim Hızı Güvenilirlik/Kalite Kontrol
26 Ağ-tabanlı Öğrenme Dr. Akşit
27 Ağ-tabanlı Öğretim Uzaktan öğretim Bilginin ulaştırılması Bilgisayar tabanlı iletişim Ortaklaşa öğrenme Araştırma ortamları Öğrenmenin değerlendirilmesi
28 “Ağ”(Web) Nedir? Bir Internet Servisi Tüm bilgisayarlara uyumlu bir platform Bilgi akışını sağlayan bir ortam İletişim Ortamı Elektronik posta Listeciler İlan tahtaları Sohbet odaları Sesli konferans Görüntülü konferans Bir Öğrenme Metodu Bir entegrasyon Ortamı (diğer teknolojiler)
29 Web Ortamının Öğrenme Amaçlı Kullanımı Geleneksel öğrenme ortamına destek Uzaktan öğretim Öğrenme materyallerinin sunulması İletişim Araştırma
30 Web Ortamının Öğrenme Amaçlı Kullanımı (devam) Öğretim yönetimi ve içeriğinin entegrasyonu İşbirliğine dayalı aktiviteler Değerlendirme Öğrenme sonrası pekiştirme Uluslar arası destek
31 Web Tabanlı Öğretimin Faktörleri Farklı metodların (BDE Türleri) Kullanımı Gezinti Hipermetin bağları Oryantasyon Hipermedya biçimleri Gözgezdiriciler Hız Multimedya birimleri Görsel düzen Yapı Program çerçevesi Uluslar arası faktörler Etkileşim Sunulan web araçları Öğrenci kontrolleri Özel olmak, gizlilik ve güvenlik Veri saklama Kullanım hakkı ve izni Öğrenci-öğretmen rolleri ve felsefeleri Kurumsal destek
32 Uzaktan Eğitim Dr. Akşit
33 Uzaktan Eğitim Teknolojinin sağladığı en büyük avantajlardan biri, öğretmenin varlığı olmaksızın öğretim yapılabilmesidir. Zamandan ve mekandan bağımsız öğretim Kampüsü olmayan Üniversite kavramı
34 Uzaktan Eğitimin Özellikleri Öğrencilerin ve öğretmenin fiziksel olarak birbirinden ayrılması Organize edilmiş öğretim içeriği Teknolojik açıdan zenginlik İki yönlü iletişim
35 Öğretsel Telekömünikasyon Sistemi A B C D
36 Öğretimin İletişim Fonksiyonları Öğretim için iletişim kurulurken etkinlik sağlanabilmesi için bazı işlevlerin yerine getirilmesi gerekir. Bilginin Sunulması Öğrenci Etkinlikleri Öğrenci Öğretmen Bilgisayar arasındaki Etkileşim Öğretim Kaynaklarına Erişim
37 Bilginin Sunulması Düz anlatım ve demonstrasyon Basılı kaynaklar (okuma kitapları, notlar, yardımcı kaynaklar vb.) Hareketli resimler Canlı veya önceden kaydedilmiş ses, müzik veya görüntü
38 Öğrenci Etkinlikleri Soru-yanıt (ders sürecinde veya sonunda gerçekleştirilebilir) Dönüt vererek pratik yaptırma Alıştırma-uygulama olarak veya tartışma şeklinde ders sürecinde gerçekleştirilebilir veya ödev olarak verilebilir Test uygulama
39 Öğrenci Öğretmen Bilgisayar arasındaki Etkileşim Tartışma grupları (ders sürecinde veya dışında) Yapılandırılmış grup aktiviteleri (rol oynama, oyunlar vb.) Grup projeleri Birbirinden öğrenme
40 Öğretim Kaynaklarına Erişim Basılı materyaller Görsel-işitsel materyaller Veritabanları Setler Gerçek nesneler Orjinal kaynaklar
41 Radyo Yayını Avantajlar Maliyet Kapsama alanı Esneklik Hayal gücünü geliştirici Dezavantajlar Program akışı Programı yürütme maliyeti
42 TV – İki yönlü Görüntü ve Ses Elektromanyetik dalgalar Uydu yayını Mikrodalga Kapalı-devre sistemi Kablo TV
43 Bilgisayarla Konferans Avantajlar Maliyet açısından etkinlik İşitsel-görsel kapasite İki yönlü iletişim Çevrimiçi olanaklar Dezavantajlar İki-yönlü iletişim maliyeti İki-yönlü iletişim olanakları İzolasyon Teknik problemler Deneyimsizlik Bağlantı sorunları
44 Bazı Örnek Siteler Afacan Çocuk Öğretmenler Sitesi Logomotif Com Herşey Eğitim Com Eğitim Com idea.metu.edu.tr ion.ii.metu.edu.tr Bu eğitim siteleri şu özellikleri içerebilir. Video-konferans Sohbet odaları Listeci İşitsel ve görsel destek Simülasyon, oyun vb.
45 Kaynaklar Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D. & Smaldino, S. E. Instructional Media and Technologies for Learning (Seventh Edition).