MİLLÎ EDEBİYAT DÖNEMİ ( ) 1911 yılı Nisanında Selânik’te çıkmaya başlayan Genç Kalemler dergisi ile milliyetçilik cereyanı edebiyatta da başlamış.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
1/20 Yazı Türleri “Seçilmiş bir konu üzerinde, yapılan araştırma ve incelemelerin sonucunu bildiren yazılara denir.” Yukarıda hangi türün tanımı yapılmıştır.
Advertisements

MİLLİ EDEBİYAT HAZIRLAYAN AKIN DOĞAN
YİRMİNCİ YÜZYIL TÜRK EDEBİYATI
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
ŞİİRDE TEMA.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ.
Öykü ( Hikaye ).
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ HAZIRLAYAN ELİF ER
MEHMET AKİF ERSOY’UN HAYATI ( )
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ Meşrutiyet (1908) ten sonra memlekette başlayan ve o devirde “Türkçülük” adı verilen milliyet hareketi, “edebiyatta milli kaynaklara.
Türkçe Öğretmenliği (İ.Ö)
5N 1K Değerlendirme Aracı
GARİP AKIMI (I. YENİ).
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
“Ressam ve şair” kimliğiyle dikkat çekmiştir.
Cumhurİyet dönemİ EdebİyatI.
ÖZEL SABAH DERSANESİ BEŞ HECECİCELER.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
İstiklal Marşı’nın Kabulü ve Mehmet Akif Ersoy’un Hayatı
SÜLEYMAN TARIK BUĞRA ( 2 EYLÜL ŞUBAT 1994 )
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri
11 Mart 1891'de İstanbul'da doğdu, 18 Ekim 1949'da Ankara'da yaşamını yitirdi. Hecenin Beş Şairi'nden biri. Selanik, Üsküp ve İstanbul idadilerinde öğrenim.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ 
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
ÖLÜMÜNÜN 79. YILINDA. Mehmet Akif Ersoy 1873 yılının Aralık ayında İstanbul’un Fatih ilçesinin Sarıgüzel semtinde doğmuş ve 27 Aralık 1936 Pazar günü,
 ARUZA VEDA  İlk hasretiyle gençliğimin ilk elemleri Ey paslı tellerinde gülen, ağlayan aruz, Ey eski dost yad edelim eski demleri, Madem ki son.
HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR ( ) Naturalizm’in temsilcisidir. Ahmet Mithat geleneğini sürdürür. Dili sadedir. Kahramanlarını çevrelerinin.
Mehmet Akif Ersoy Bilgi Yarışmasına Hoş Geldiniz… Türkçe Zümresi.
Mehmet ÖZ / Türk Dili ve Edebiyatı Öğreetmeni
Servet-İ fünun edebİyatI
FECR-İ ATİ DÖNEMİ (GELECEĞİN IŞIĞI)
Cumhuriyet Dönemi Roman ve Hikâye -Bu dönemde roman ve hikaye cumhuriyet düşüncesi etrafında biçimlenmiştir. -O dönemdeki sosyal ve siyasi ortamı yansıtır.
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
Cumhuriyet Döneminde Öykü ( Hikaye )
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
Ahmet Kutsi Tecer.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU ( )
ALİ CANİP YÖNTEM ( ).
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
İBRAHİM ŞİNASİ HAYATI VE ESERLERİ
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
ZİYA GÖKALP ( ).
TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEM
Hisarcılar (HİSAR GRUBU)
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
SÜLEYMAN NAZİF ( ).
( ).  1904 yılında İstanbul’da doğmuştur.  Bahriye Mektebi, İstanbul Üniversitesi Felsefe bölümünde öğrenim gördü.  17 yaşında ‘’İstanbul.
ÖMER BEDRETTİN UŞAKLI (d. 1904, Uşak - ö. 23 Şubat 1946, İstanbul)

BEŞ HECECİLER.
Ziya Paşa (1825 – 1880).
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
HÜSEYİN SUAT YALÇIN. ■Hüseyin Cahit Yalçın'ın ağabeyi. Tıbbiye'yi bitirdikten sonra (1886), bir süre Midilli ve İstanbul'da hekimlik yaptı. Uzmanlık.
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ Adı:Ömer Soyadı:Koca No:284 Sınıf:10/H.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK EDEBİYATI
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ Meşrutiyet (1908)'ten sonra memlekette başlayan ve o devirde "Türkçülük" adı verilen milliyet hareketi, "edebiyatta millî kaynaklara.
Ahmet Kutsi Tecer 1901 yılında Kudüs'te doğdu. İlköğrenimine Kudüs'te başladı ve Kırklareli'nde devam etti. Lise öğrenimini Kadıköy Sultanisi'nde tamamladıktan.
FECR – İ ÂTİ TOPLULUĞU ( 1909 – 1912)
( ) HAYATI Yakup Kadri Karaosmanoğlu, 1889 yılında Mısır’ın Kahire şehrinde doğmuştur. Sanat hayatına Fecriati topluluğunda başlayan sanatçının,
Öykü ( Hikaye ). Gerçekleşmiş ya da gerçekleşmesi mümkün olayların kişi, zaman ve mekâna bağlı olarak farklı bir kurguyla anlatılmasına "öykü (hikâye)"
Sunum transkripti:

MİLLÎ EDEBİYAT DÖNEMİ ( ) 1911 yılı Nisanında Selânik’te çıkmaya başlayan Genç Kalemler dergisi ile milliyetçilik cereyanı edebiyatta da başlamış oldu. Ömer Seyfettin, Ali Cânib gibi gençlerin çıkardıkları bu dergide, ‘‘Millî Edebiyat’’ deyimi ilk defa ortaya atılmıştır. Millî bir edebiyat yaratmak için, edebî dilin millîleştirilmesinden başlayarak, ‘‘Yeni Lisan’’ dâvasını ortaya atarlar.

Yeni Lisan makalelerinde ileri sürülen görüşler: Arapça ve Farsça gramer kaidelerinin kullanılmaması, Arapça kelimelerin, Türkçedeki kullanışlarına göre değerlendirilmesi, Arapça ve Farsça kelimelerin Türkçede söylendikleri gibi yazılmaları, Diğer Türk lehçelerinden kelime alınmaması, Konuşmada İstanbul şivesinin esas tutulmasıdır.

MİLLÎ EDEBİYAT DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ Eserlerde, hayata dönük memleket sorunları dile getirilmiştir. Hece vezni, asıl vezin olarak kabul edilmiştir. Hikaye ve romanlarda ilk kez İstanbul dışına çıkılmıştır. Türk tarihine ve milli kaynaklara yönelme görülür. Şiirde Anadolu gerçekleri işlenir.

BEŞ HECECİLER Cumhuriyet Edebiyatı’nda görülen ilk edebi harekettir. Millî edebiyat akımından etkilenmişlerdir. Beş Hececiler, şiire I. Dünya Savaşı ve Milli Mücadele döneminde başlamıştır. Sanatçılar; eserlerinde halkın konuştuğu, yalın bir dil kullanmıştır.

Beş hececiler, ilk şiirlerinde aruz veznini kullanmış daha sonra heceye geçmiştir. Hece vezni ile serbest müstezat yazmayı da denemişlerdir. Mısra kümelerinde dörtlük esasına bağlı kalmadılar yeni yeni biçimler aradılar.

HALİT FAHRİ OZANSOY ( ) Milli Edebiyat hareketini şiir alanında başarıya götürenlerdendir. Orta öğreniminden sonra meslekî hayatı öğretmenliklerde geçer. İlk şöhretini Rubâb ( 1912 ) dergisindeki şiir ve nesirleriyle yapar. Bir süre ‘Nâyîler’ arasına da karışan şair, daha sonra Milli Edebiyat Hareketi’ne katılarak ‘Arûz’a Vedâ ’ adlı şiiri ile Arûz’u bırakır. Ondan sonra heceyi ve konuşulan Türkçeyi büyük bir başarı ile kullanır, şiirlerinde ferdiyetçi bir karakter gösterir.

Genellikle derin bir karamsarlık taşıyan şiirlerini ; Ruyâ ( bir tek manzume, 1912), Ceng Duyguları (1917), Efsaneler (1919), Zakkum (1920), Bulutlara Yakın (1921), Gülistanlar-Harâbeler (1922), Paravan (1929), Balkonda Saatler (1931), Sulara Dalan Gözler (1936), Hep Onun İçin (1962) Sonsuz Gecelerin Ötesinde (1964) adlı kitaplarında toplanmıştır.

ORHAN SEYFİ ORHON ( ) Hukuk Fakültesi’ni bitiren Orhan Seyfi, Meclis-i Meb’ûsân’da memur olarak çalıştıktan sonra, gazeteciliğe başlar. Bir süre, edebiyat öğretmenliğinde ve milletvekilliğinde de bulundu. Güneş (1927), Edebiyat Gazetesi (1932), Ayda Bir (1935) Çınaraltı (1941) adlı edebiyat dergilerini çıkardı.

İlk şiirlerini arûzla yayımlayan ve sonraları heceyi kullanmaya başlayan şair, bu devirde, konuşulan Türkçeyi büyük başarı ile kullananlar arasındadır. Bazen halk şiirinin şekillerini de kullandığı ve yurt konularına da yer verdiği halde genellikle kendi duygularını işledi. Şiirlerini ; Fırtına ve Kar ( tek bir manzume, 1919),

Peri Kızı ile Çoban Hikâyesi ( manzum bir masal, 1919 ), Gönülden Sesler (1922), O Beyaz Bir Kuştu (1941) adlı eserlerinde topladı. Şairin bunlar dışındaki eserleri arasında; “Dün-Bugün-Yarın” adlı makalelerini topladığı yapıt, “Düğün Gecesi” adlı mizah ve hiciv tarzı eseri vardır.

ENİS BEHİÇ KORYÜREK ( ) İlk ve orta öğrenimini İstanbul, Üsküp ve Selânik’te yaptıktan sonra, Mekteb-i Mülkiyye’yi bitirdi (1913). 1914’de Hariciye Nezâreti’nde, 1916’da Peşte Başşehbenderliği’nde memur olarak çalıştı. Orada, Macarcayı da öğrendi. 1925’de Ticaret Vekâleti’ne geçerek Ankara’ya geldi.

Aşk duygularına da yer vermekle beraber, I. Dünya Savaşı ve İstiklâl Savaşı döneminde daha çok millî duyguları ve tarihî kahramanlıkları işleyen epik şiirler yazdı. Bunlar arasında ‘‘Çanakkale Şehitliğinde, Tuna Kıyısında’’ en tanınmış ve sevilmiş olanlarıdır. Şiirlerini “Mîrâs” ve “Güneşin Ölümü” adlı kitaplarda yayımlamıştır.

YUSUF ZİYA ORTAÇ ( ) Bir süre öğretmenlik yapmış daha sonra gazetecilikte karar kılmıştır. İlk şiirlerinde arûzu ve sonrakilerde de heceyi kullandı. Akbaba adlı mizah dergisini çıkarmıştır. Şiirlerini ; Akından Akına (1916), Cenk Ufukları (1917), Âşıklar Yolu (1919), Şairin Duası (1919), Yanardağ (1928), Bir Selvi Gölgesi (1938), Kuş Cıvıltıları (1938) Bir Rüzgâr Esti (1962) adlı kitaplarında toplamıştır.

Şairin bunlar dışındaki eserleri arasında; “Binnaz” adlı piyes, “Göç” ve “Üç Katlı Ev” adlı romanlar yer almaktadır.

FARUK NÂFİZ ÇAMLIBEL ( ) Grubunun en lirik ve kabiliyetli şairidir. Tıp fakültesini kazanmış fakat buradaki öğrenimini bırakıp gazeteciliğe başlamıştır. Edebiyat öğretmenliği ve milletvekilliği yapmış. Diğerleri gibi şiire önce arûzla başlayıp sonradan heceye geçmiştir. Şiirlerinde aşk, tabiat, ölüm, kahramanlık temalarını işlemiştir.

İlk eserleri olan Şarkın Sultanları (1918) ve Gönülden Gönüle (1919), arûzla yazılmış şiirlerini içerir. Bunları takip eden Dinle Neyden’deki (1919) ve Çoban Çeşmesi’ndeki (1926) şiirleri ise hece iledir. Şiirlerinde, lirizm ile realizmin yan yana yer aldığı görülür. Akbaba dergisinde “Çamdeviren” ve “Deli Ozan” adlarıyla yazmıştır. Roman ve oyun türünde eserler vermiştir.

Bir Ömür Böyle Geçti Elimle seçtiklerim (seçmeler,1934), Akarsu (1937), Akıncı Türküleri (1938), Heyecan ve Sükûn (seçmeler,1959), Zindan Duvarları (1967), Han Duvarları (seçmeler,1969). Yukarıdakilerden sonra yayımlamış olduğu şiir kitapları şunlardır :

Diğer edebi türlerdeki eserleri: TİYATRO ESERLERİ : Canavar, Kahraman, Yayla Kartalı. ROMAN : Yıldız Yağmuru (1936).

ETKİNLİK 1)Hecenin beş şairinden biridir. Fakat neredeyse ömrünün son yıllarına kadar aruz veznini de kullanmıştır. Şiirlerindeki temalar; Anadolu, millet sevgisi, aşk biçiminde sıralanabilir. Aynı zamanda bir şiir kitabının da ismi olan “Çoban Çeşmesi” güzel bir pastoral şiir örneğidir. “Canavar” ve “Akın” adlı manzum piyeslerİ vardır. Yukarıda tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? A)Faruk Nafiz Çamlıbel B)Arif Nihat Asya C)Ahmet Kutsi Tecer D)Enis Behiç Koryürek E)Halit Fahri Ozansoy (A)

2)Faruk Nafiz Çamlıbel ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A)Hem aruzla hem de hece ölçüsü ile şiir yazmıştır. B)Roman ve tiyatro türünde de eserler vermiştir. C)Akbaba dergisinde “Çamdeviren” ve “Deli Ozan” takma adlarıyla yazmıştır. D)Deneme türündeki yazılarını “Yıldız Yağmuru” adlı yapıtında toplamıştır. E)Anadolu’ya ait gözlem ve izlenimlerinden yararlanarak yazdığı şiirlerde memleket sevgisi görülür. (D)

3)Aşağıdakilerden hangisi hecenin beş şairinden biri değildir? A)Orhan Seyfi Orhon B)Yusuf Ziya Ortaç C)Enis Behiç Koryürek D)Faruk Nafiz Çamlıbel E)Vasfi Mahir Kocatürk (E)

4)Cumhuriyetin ilanından 1940’lara kadar şiirimizin dört yöneliminden biri olan Beş Hececiler, halk şiirinin dış yapısını, özellikle ölçü ve uyak düzenini benimsediler. Böylelikle halk şiirinin dünyasına ulaşabileceklerini sandılar. Dil açısından arı, açık bir söyleşi yöneldiler. Ürettikleri şiirler ise kalıplaşmış bir yapı içinde kaldı. Aşağıdakilerden hangisi bu anlayışa bağlı kalarak şiir yazan biri değildir? (2006-ÖSS) A)Faruk Nafiz Çamlıbel B)Orhan Seyfi Orhon C)Ceyhun Atuf Kansu D)Enis Behiç Koryürek E)Yusuf Ziya Ortaç (C)

KAYNAKÇA AKYÜZ, Kenan,Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılâp Kitabevi, İstanbul. KAPLAN, Mehmet, Cumhuriyet Devri Türk Şiiri,Başbakanlık Kültür Müsteşarlığı Cumhuriyetin 50. Yılı Yayınları:7, Birinci Baskı, 1973, İstanbul ENGİNÜN,İnci,Tanzimat’tan Cumhuriyete, Dergâh Yayınları, 1.baskı Şubat 2006, İstanbul. ENGİNÜN, İnci, Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, Dergâh Yayınları, Beşinci baskı, Ağustos 2004, İstanbul. ORHON,Orhan Seyfi, Şiirler, 1000 Temel Eser, Devlet Kitapları, Birinci Baskı, Milli Eğitim Basımevi, 1970, İstanbul. ORHON,Orhan Seyfi, Bütün Şiirleri, Everest Yayınları, 2. Baskı, 2008 İstanbul. ÖNAL,Mehmet, Yusuf Ziya Ortaç, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları : 670, Türk Büyükleri Dizisi : 11, Birinci Baskı, Eylül 1986, Ankara. ÖZGÜL,Metin Kayahan, Halit Fahri Ozansoy, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları : 656, Türk Büyükleri Dizisi : 7, Birinci Baskı, Ağustos 1986, Ankara. ÇAMLIBEL,Faruk Nafiz, Han Duvarları, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 1000 Temel Eser Dizisi : 3, İkinci Baskı, Mart 1983, Ankara.