6284 SAYILI AİLENİN KORUNMASI VE KADINA KARŞI ŞİDDETİN ÖNLENMESİNE DAİR KANUNUN UYGULANMASI
Türkiye önce aile içi şiddetin önlenmesi için;” kadınlara karşı her türlü ayrımcılığın önlenmesine dair CEDAW’”a 1986 yılında taraf olmuştur. Daha sonra 2003 yılında İhtiyarı Protokol’ü onaylamıştır. Türkiye’nin CEDAW sözleşmesi tarafı olmasından sonra tarihinde 4320 sayılı kanun yürürlüğe girmiştir,bu kanun 4 maddelik kısa bir kanundu,uygulamadaki eksikler nedeni ile tarihinde 5636 Sayılı kanunla değişiklikler yapılmıştır, en sonunda tarihinde 6284 sayılı kanun yürürlüğe girmiştir. Bu kanun 25 maddelik kapsamlı bir kanun, uygulama yönetmeliği tarihinde yürürlüğe girmiştir.
Bu kanunda koruyucu ve önleyici tedbirler düzenlenmiştir. Koruyucu tedbirler mülki amirler, kolluk kuvvetleri ve Hakim tarafından verilir. Önleyici tedbirler ise hakim tarafından ve gecikmesinde sakınca bulunan hallerde kolluk amiri tarafından verilir ve hakimin onayına sunulur. Bu kanun hükümleri ile; tedbir kararları, itirazlar, destek hizmetleri ve Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına getirilen yükümlülükler düzenlenmiştir.
ŞİDDET NEDİR?
6284 sayılı kanunla şiddete uğrayan veya uğrama tehlikesi bulunan kadınlar,çocuklar,aile bireyleri ve tek taraflı ısrarlı takip mağdurlarının korunması ve şiddetin önlenmesine yönelik tedbirler ve uygulamaya ilişkin usul ve esaslar düzenlenmiştir. Bu kanunda şiddetev içi ve kadına yönelik olarak kanunda tanımlanmıştır.”
Kişinin fiziksel, cinsel, psikolojik veya ekonomik açıdan zarar görmesi ile veya acı çekmesi ile sonuçlanan veya sonuçlanması muhtemel hareketleri, buna yönelik tehdit ve baskıyı yada özgürlüğün keyfi engellenmesini de içeren: toplumsal kamusal yada özel alanda meydana gelen fiziksel,cinsel,psikolojik; sözlü veya ekonomik her türlü tutum ve davranış”olarak tanımlanmıştır. Ev içi şiddet “Şiddet mağduru ve şiddet uygulayanla aynı haneyi paylaşmasa da aile veya hanede yada aile mensubu sayılan diğer kişiler arasında meydana gelen her türlü fiziksel,cinsel,psikolojik ve ekonomik şiddet”tir. Kadına yönelik şiddet “kadınlara yalnızca kadın oldukları için uygulanan veya kadınları etkileyen cinsiyete dayalı bir ayrımcılık ile kadının insan hakları ihlaline yol açan her türlü şiddet”tir.
KORUYUCU TEDBİR KARARLARI NELERDİR ?
Barınma yeri sağlanması, Geçici maddi yardım sağlanması, Psikolojik,mesleki.hukuki ve sosyal bakımdan rehberlik ve danışmanlık verilmesi, Belirli süre çocuklar için kreş imkanının sağlanması, Hayati tehlikesinin bulunması halinde geçici koruma altına alınması, Mülki amir ve gerektiğinde kolluk amirince verilen koruyucu tedbir kararıdır.
İşyerinin değiştirilmesi, Evli olması halinde aile konutu dışında ayrı bir yerleşim yeri belirlenmesi, Şartların varlığı halinde tapuya aile kütüğü şerhi konulması, Şartların varlığı halinde ve hayati tehlikenin bulunması halinde kişinin aydınlatılmış rızasına bağlı olarak kimlik bilgilerinin değiştirilmesi, Hakim tarafından verilecek koruyucu tedbir kararlarıdır.
ÖNLEYİCİ TEDBİR KARARLARI NELERDİR ?
Şiddet tehdidi, hakaret, aşağılama ve küçük düşürmeyi içeren söz ve davranışlarda bulunmama; Müşterek konuttan uzaklaştırma ve müşterek konutun korunan kişiye tahsis edilmesi, Korunan kişiye ve yakınlarının konutlarına okula ve işyerine yaklaşılmaması, Çocukla kişisel ilişkinin sınırlandırılması yada tümüyle kaldırılması Korunan kişi ve yakınlarının yakınına yaklaşmaması, Korunan kişinin şahsi eşyalarına ve ev eşyalarına zarar vermemesi, Korunan kişiyi iletişim araçları ile rahatsız etmemesi, Silahlarını kolluğa teslim etmesi, Kamu görevi nedeni ile silah taşıyorsa silahını kurumuna teslim etmesi,
Korunan kişinin bulunduğu yere alkol yada uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanmaması yada bu maddelerin etkisinde iken korunan kişilere yaklaşmaması,bağımlı ise tedavisinin sağlanması, Sağlık kuruluşuna müracaatının ve tedavisinin sağlanması. Hakim tarafından verilen önleyici tedbir kararlarıdır.
Gecikmesinde sakınca bulunan hallerde kolluk amiri de önleyici tedbir kararı verir ve ilk iş günü hakim onayına sunar. 24 saat içinde onanmazsa kendiliğinden kalkar. Hakim ayrıca çocuk koruma kanunu hükümleri gereğince gerekli tedbirleri de alır. Gerektiğinde talep olmasa dahi tedbir nafakasına hükmedebilir. Talep halinde ilgililere kişisel eşya ve belgelerinin kolluk marifeti ile teslimi sağlanır.
İHBAR : Şiddet veya şiddet uygulanması ihtimalinin varlığı halinde herkes bu durumu resmi makamlara bildirebilir.
TEDBİR KARARI NASIL VERİLİR ? İlgilinin, Bakanlığın, Kolluk görevlilerinin, Cumhuriyet Savcısının talebi ile, Aile Mahkemesince verilir.
SÜRE NEDİR ?(8.madde) En fazla 6 ay için verilir,gerektiğinde devamına karar verilebilir. Tedbir kararları verilirken delil ve belge aranmaz. Karar taraflara tefhim ve tebliğ edilir. Tedbir kararlarına muhalefet halinde “zorlama hapsine “tabi tutulacağı ihtaratı yapılır. Tebliğ edilememesi kararın uygulanmasını engellemez.
İTİRAZ (9.madde) Bu kanun hükümleri gereğince verilen tedbir kararlarına karşı ; kararların tefhim veya tebliğinden itibaren iki hafta içinde itiraz edilebilir. İtiraz üzerine verilen kararlar kesindir. İtiraz üzerine 1 hafta içinde karar verilmelidir.
TEDBİR KARARLARINA AYKIRILIK (13. Madde) Hakkında tedbir kararı verilenler bu karara aykırı hareket etmesi halinde Hakim kararı ile üç günden 10 güne kadar zorlama hapsine tabi tutulur, tedbire aykırılığın her tekrarında 15 günden 30 güne kadar zorlama hapsine hükmedilebilir. Toplam süre 6 ayı geçemez, verilen zorlama hapsinin infaz işlemlerini Cumhuriyet Savcılığı yerine getirir. Bu kanun hükümleri gereğince verilen kararlar için ilgililerden masraf ve harç alınmaz, Ceza hükümleri ayrık tutulmuştur. Bu kanun hükümlerince verilen tedbir kararlarını uygulamak ve takip etmek üzere Aile ve sosyal politikalar Bakanlığı tarafından Şiddet Önleme Merkezleri kurulur ve destek hizmetleri sağlanır.