EKONOMİ BAKANLIĞI DAHİLDE/HARİÇTE İŞLEME REJİMİ İHRACAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ MEHMET HARUN AYBER.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLGİLİ MEVZUAT 4458 sayılı Gümrük Kanunu yanı sıra 261 sayılı Kanun, 933 sayılı Kanun, 1567 sayılı Kanun, 2976 sayılı Kanun ve 474 sayılı Kanun 2005/8391.
Advertisements

Teşvik Uygulama Şube Müdürlüğü
TELAFİ EDİCİ VERGİ Üçüncü ülke menşeli bir eşyanın DİR kapsamında ithal edildikten sonra üretim sürecini müteakip ihraç ürünü olarak AB üyesi ülkelere,
Teşvik Uygulama Şube Müdürlüğü
DAHİLDE İŞLEME İZİN BELGELERİNDE İKİNCİL İŞLEM GÖRMÜŞ ÜRÜNLER
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Uygulama sözleşmesi hazırlanırken dikkat edilmesi gereken hususlar
TÜRKİYE TIBBİ CİHAZ TEDARİKÇİ PROBLEMLERİ
DAHİLDE İŞLEME REJİMİ HARİÇTE İŞLEME REJİMİ.
DAHİLDE İŞLEME REJİMİ HARİÇTE İŞLEME REJİMİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI
1. 2 AYRINTILI BİLGİ VE İLETİŞİM  AYRINTILI BİLGİ   E-İMZA UYGULAMALARI  Dahilde İşleme Rejimi  Kullanıcı Klavuzu 
AKDENİZ İHRACATÇI BİRLİKLERİ
1- KİRALAMA İŞLEMLERİ 1.
DIŞ TİCARET VERİ SİSTEMİ
İHRACATA YÖNELİK DEVLET YARDIMLARI. DESTEKLER Çevre Maliyetlerinin Desteklenmesi Ar-Ge Yardımı Yurt Dışı Fuar Desteği Yurt Dışı Ofis Mağaza Desteği Türk.
FORM MÜŞAVİRLİK LTD.ŞTİ.
DAHİLDE İŞLEME REJİMİ (DİR) GÜMRÜK MÜSTEŞARLIĞI
DAHİLDE İŞLEME REJİMİ TEBLİĞİ
GÜMRÜK MÜSTEŞARLIĞI HARİÇTE İŞLEME REJİMİ.
ÜRETİME YÖNELİK TEŞVİKLER VE GÜMRÜK REJİMLERİ
Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri
PREF İ NANSMAN. PREF İ NANSMAN NED İ R? Bir ön finansman kredisidir Genellikle mali durumu zayıf olan ihracatcının malı ihracata hazırlama için açılır.
DIŞ TİCARET MÜSTEŞARLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA MALLARIN SERBEST DOLAŞIMI
Hariçte İşleme Rejimi Nedir?
Dış Ticaret Mevzuatı 2 İthalat Şekil ve Esasları Dr. Dilek Seymen
Dahilde ve Hariçte İşleme Rejimi
Ödeme Talep Formu hazırlanırken dikkat edilmesi gereken hususlar
İlhan AYDIN Kocaeli İl Müdürü.
DAHİLDE İŞLEME REJİMİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI
TÜRKİYE DIŞ TİCARETİ (1.000 $)
DAHİLDE İŞLEME REJİMİ HARİÇTE İŞLEME REJİMİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI
GÜMRÜK KIYMETİNİN TESPİTİ
Kambiyo Mevzuatı. Lojistik ve Dış Ticaret İstanbul Ticaret Üniversitesi Meslek Yüksekokulu VII. Bölüm.
VE ATIK YÖNETİMİ DESTEKLERİ
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
İTHALAT NEDİR? Genel olarak ithalat bir ülkeye yurt dışından mal girişinin olmasıdır.
SUNUŞ PLANI İhracatı Destekleme Mekanizmaları Dahilde İşleme Rejimi
TRANSİT REJİMİ.
Uluslararası Ticaret Bölümü
INCOTERMS 2.) CARRIAGE AND INSURANCE PAID TO (CIP ) a.) Satıcının Yükümlülükleri b.) Alıcının Yükümlülükleri c.) Taşıma Sözleşmesi d.) Sigorta Sözleşmesi.
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI YATIRIM VE İŞLETMELER GENEL MÜDÜRLÜĞÜ SEYAHAT ACENTALARINA SAĞLANACAK TURİZM DESTEĞİ İLE İLGİLİ BİLGİLENDİRME.
YATIRIM TEŞVİK SİSTEMİ
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
KDV TEVKİFATI UYGULAMASI. KDV TEVKİFATI UYGULANAN İŞLEMLER 1.TEKSTİL VE KONFEKSİYON SEKTÖRÜNDE FASON İMALAT 2.KAMUSAL KAREKTERLİ KURUMLARA YAPILAN BAZI.
GÜMRÜK KANUNU 1. Bu Kanunun amacı, Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesine giren ve çıkan eşyaya ve taşıt araçlarına uygulanacak gümrük kurallarını belirlemektir.
TEKNOLOJİK ÜRÜN YATIRIM DESTEK PROGRAMI (TEKNOYATIRIM) 1.
SERBEST DOLAŞIMA GİRİŞ REJİMİ
İHRACAT İŞLEMLERİ VE MUHASEBELEŞTİRİLMESİ II
DAHİLDE İŞLEME REJİMİ HARİÇTE İŞLEME REJİMİ VERGİ, RESİM VE HARÇ İSTİSNASI UYGULAMA USUL VE ESASLARI Halim ÖZTÜRK D.İ.İ.B Uzmanı
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
DAHA GÜVENLİ TİCARET ANKARA - ÇİN.
EKONOMİ BAKANLIĞI BATI ANADOLU BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ
YENİ TEŞVİK SİSTEMİ (BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMASI)
FİKRİ VE SINAİ HAKLARIN GÜMRÜKLERDE KORUNMASI
ŞEMSİYE FON Katılma payları tek bir içtüzük kapsamında ihraç edilen tüm fonları kapsayan yatırım fonudur.
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI MARMARA BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ
TEV’İN OLUŞMASI İÇİN;. Ticaretin DİİB kapsamında gerçekleştirilmesi,
HARİÇTE İŞLEME REJİMİ.
DAHİLDE İŞLEME REJİMİ HAZIRLAYAN MEVZUAT-TEŞVİK ŞUBESİ (2017)
DAHİLDE İŞLEME REJİMİ HAZIRLAYAN MEVZUAT-TEŞVİK ŞUBESİ (2016)
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
SUNUŞ PLANI İhracatı Destekleme Mekanizmaları Dahilde İşleme Rejimi
ŞABAN KAAN ÖZDEMİR Samsun– 29 Eylül 2018
15 Stoklar 15 Stoklar 150 İlk Madde Malzeme 151 Yarı Mamüller – Üretim
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
2008/2 TASARIM DESTEĞİ TEBLİĞ VE GENELGE
Sunum transkripti:

EKONOMİ BAKANLIĞI DAHİLDE/HARİÇTE İŞLEME REJİMİ İHRACAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ MEHMET HARUN AYBER

2 DAHİLDE İŞLEME REJİMİ

Sunuş Planı 3 1. Dahilde İşleme Rejimi Nedir? 2. Dahilde İşleme Rejimi İstatistikleri3. Dahilde İşleme Rejimi Mevzuatı

Dahilde İşleme Rejimi Nedir? İhraç ürününün elde edilmesinde kullanılan girdilerin ticaret politikası önlemlerine tabi tutulmaksızın gümrük muafiyetli olarak ithal edilmesidir. 4

Ticaret Politikası Önlemleri İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Mevzuat (Anti-Damping ve Sübvansiyon) İthalatta Gözetim ve Korunma Önlemleri Hakkında Mevzuat (Kota ve Gözetim Lisansları) 5

DİR İşleyiş Süreci Diğer Şeker Un Yağ İTHALAT TEMİNAT veya VERGİ ÜRETİM SÜRECİ NİHAİ ÜRÜN (Bisküvi) İHRACAT TEMİNAT ÇÖZÜMÜ veya VERGİ İADESİ 6

AMAÇLARI VE KULLANIM GEREKÇELERİ Gümrük muafiyetli girdi ithali Üretim/İşlemede maliyet avantajı İhracatta yüksek rekabet şansı Amaçlar İhracatçılarımıza dünya piyasalarında rekabet gücü kazandırmak İhraç pazarlarımızı geliştirmek İhraç ürünlerimizi çeşitlendirmek Sürdürülebilir ihracat artışı sağlamak Kullanım Gerekçeleri Hammadde ve üretim yetersizliği Üretimde kalite sorunu Maliyet yüksekliği İleri teknoloji eksikliği Finansman avantajı 7

Vergi-Fon Muafiyetleri İthalatta Gümrük ve Eş Etkili Vergi Muafiyeti KKDF İstisnası Vergi, Resim ve Harç İstisnası Yurt İçi Alım Avantajları Yurt İçi Alımlarda KDV Tecil-Terkin Uygulaması Yurt içinden Dünya Piyasa Fiyatlarından Tarımsal Hammadde Temini (Buğday, Mısır, Süt tozu) Diğer Özel Avantajlar Ticaret Politikası Önlemlerine Tabi Olmama AVANTAJLARI 8

BAŞARI ÖRNEKLERİ Ülkemiz dünyada; Makarna ihracatında 3. (%99,3) Yumurta ihracatında 3. (%91,9) Bakırdan demetlenmiş teller, kablolar ve örme halatları ihracatında 2. (%94,5) Otobüs, minibüs, midibüs ihracatında 4. (%85,1) Çamaşır makinesi ihracatında 5. (%90,6) Buzdolabı ihracatında 5. (% 91,4) Çorap ihracatında 3. (% 30) Ev tekstili ihracatında 4. (% 41) 9

Sunuş Planı Dahilde İşleme Rejimi Nedir? 2. Dahilde İşleme Rejimi İstatistikleri3. Dahilde İşleme Rejimi Mevzuatı

DİR Kapsamında Yapılan İthalat ve İhracatın Genel İthalat ve İhracat İçindeki Yeri 11 NOT : Veriler Bakanlığımız yeni BİLGİ Sisteminden alınmıştır. Yeni BİLGİ Sisteminde; Rejim kodu 3151 olanlar DİR kapsamında yapılan ihracat, Rejim kodu 5100 ve 5171 olanlar ise DİR kapsamında yapılan ithalat olarak değerlendirilmektedir. Milyon Dolar YIL Genel İhracat DİR İhracat Payı (%) Genel İthalat DİR İthalat Payı (%)DKO % ABB/ACDD/CD/B %51, %16,63%47, %54, %16,76%47, %51, %14,77%45, %50, %13,46%43, %48, %14,28%46, %47, %15,24%49, %44, %14,53%44, %46, %13,55%47, %46, %12,44%47, %41, %13,00%48, %43, %12,47%47, %42, %12,67%45, %39, %12,28%44, (Oca-Tem) %39, %12,30%43,36 Toplam %45, %13,54%46,52

NET DİR DENGESİ 12 İhracatımıza 360 Milyar Dolar Net Katkı

2015 Yılında DİR Kapsamında En Çok İhraç Edilen İlk 10 Fasıl 13 Milyon ABD Doları SıraFasıl ve AdıGenelDİR OranTop. Pay 187-Motorlu Kara Taşıtları Traktör Bisiklet Motosiklet … %77,25%23, Nükleer Reaktörler Kazan; Makina ve Cihazlar … %44,28%9, Demir ve Çelik %78,20%8, Elektrikli Makina ve Cihazlar Aksam ve Parçaları %40,73%5, Plastik ve Plastikten Mamul Eşya %46,94%4, Demir veya Çelikten Eşya %41,15%3, Örülmemiş Giyim Eşyası ve Aksesuarları %30,89%3, İnciler Kıymetli Taş ve Metal Mamulleri Madeni Paralar %14,36%2, Örme Giyim Eşyası ve Aksesuarları %16,24%2, Esasını Hububat Un Nişasta Süt Teşkil Eden Müstahzarlar %92,28%2,42 Liste Toplamı %46,35%66,97 Diğer Ürünlerin Toplamı %31,26%33,03 Genel Toplam %39,97%100,00

2015 Yılında DİR Kapsamında İthal Edilen İlk 20 Ürün-1 14 SıraGTİP-4 ve Adı Genel İthalat Toplam İthalat İçindeki Pay DİR İthalat Toplam DİR İçindeki Payı Yurt İçi Alım Yut İçi Alım Payı Demir veya Alaşımsız Çelikten Yarı Mamuller2.869%1, %9,3037%1, Karayolu Taşıtları İçin Aksam, Parça ve Aksesuarlar 4.966%2, %6,684%0, Altın (Platin Kaplamalı Altın Dahil) (İşlenmemiş veya Yarı İşlenmiş ….) 3.426%1, %6,040%0, Sıkıştırmayla Ateşlemeli İçten Yanmalı Pistonlu Motorlar (Dizel ve Yarı Dizel) 2.265%1, %4,410%0, Buğday ve Mahlut1.103%0,53958%3,764%0, Ayçiçeği, Aspir, Pamuk Tohumu Yağları ve Bunların Fraksiyonları … 1.101%0,53918%3,612%0, Dökme Demirin, Demirin veya Çeliğin Döküntü ve Hurdaları … %2,07918%3,610%0, Propilen ve Diğer Olefinlerin Polimerleri (İlk Şekillerde) 2.650%1,28787%3,0911%1, İşlenmemiş Aluminyum2.327%1,12736%2,895%0, Rafine Edilmiş Bakır ve Bakır Alaşımları2.208%1,07591%2,328%1,35 Milyon ABD Doları

2015 Yılında DİR Kapsamında İthal Edilen İlk 20 Ürün-2 15 SıraGTİP-4 ve Adı Genel İthalat Toplam İthalat İçindeki Pay DİR İthalat Toplam DİR İçindeki Payı Yurt İçi Alım Yut İçi Alım Payı Demir veya Alaşımsız Çelikten Yassı Hadde Ürünleri (Genişlik >= 600 Mm) (Sıcak Haddelenmiş) 1.824%0,88568%2,23156%27, Diğer Alaşımlı Çelikten Yassı Hadde Mamulleri (Genişliği 600 Mm.Veya Daha Fazla) 1.318%0,64524%2,064%0, Etilen Polimerleri (İlk Şekillerde) 2.406%1,16344%1,356%1, Sadece veya Esas İtibariyle veya Pozisyonlarındaki Motorların Aksam ve Parçaları 850%0,41336%1,320%0, Kıvılcım ile Ateşlemeli İçten Yanmalı Doğrusal veya Döner Pistonlu Motorlar (Patlamalı Motor) 617%0,30297%1,170%0, Mısır 344%0,17295%1,161%0, Sentetik Filament İplikleri (Dikiş İpliği Hariç) (Perakende Olarak Satılacak Hale Getirilmemiş) 1.482%0,72256%1,0157%22, Bakır Teller 304%0,15240%0,94163%68, Otomatik Kontrol ve Ayar Alet ve Cihazları 564%0,27224%0,880%0, Hava veya Vakum Pompaları, Hava veya Diğer Gaz Kompresörleri, Fanlar, …. 999%0,48208%0,823%1,54 Liste Toplamı %18, %58,65461%3,09 Diğer Ürünlerin Toplam %81, %41,35486%4,62 Genel Toplam %100,25.456%100,947,4%3,72 Milyon ABD Doları

Sunuş Planı Dahilde İşleme Rejimi Nedir? 2. Dahilde İşleme Rejimi İstatistikleri3. Dahilde İşleme Rejimi Mevzuatı

DİR Mevzuatı (-I-) 4458 Sayılı Gümrük Kanunu 261 Sayılı İhracatı Geliştirmek Amacı İle Vergilerle İlgili Olarak Hükümetçe Alınacak Tedbirlere Dair Kanun 1567 Sayılı Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında Kanun 474 Sayılı Gümrük Giriş Tarife Cetveli Hakkında Kanun 2976 Sayılı Dış Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun 3/6/2011 tarihli ve 637 Sayılı Ekonomi Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname 17

DİR Mevzuatı (-II-) 2005/8391 Sayılı Dahilde İşleme Rejimi Kararı İhracat 2006/12 Sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliği İhracat 2005/2 Sayılı İhracat Sayılan Satış ve Teslimler Hakkında Tebliğ İhracat 2007/2 Sayılı Dahilde İşleme Rejimine İlişkin İşlemlerin Bilgisayar Veri İşleme Tekniği Yoluyla Yapılmasına Dair Tebliğ İhracat 2005/1 Sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliği 18

DİR İle İlgili Birimler (-I-) Ekonomi Bakanlığı : – Belge düzenleme ve revize işlemleri – DİR ile ilgili düzenleme yapma, önlem alma, sorunları çözme ve talimat verme – Koordinasyonu sağlama Gümrük ve Ticaret Bakanlığı : – DİR ile ilgili gümrük işlemleri – Dahilde İşleme İzni (Dİİ) ile ilgili uygulama 19

DİR İle İlgili Birimler (-II-) Ekonomi Bakanlığı Bölge Müdürlükleri : – DİİB ile ilgili kapatma işlemleri Diğer Kurumlar : – Maliye Bakanlığı – Toprak Mahsulleri Ofisi (T.M.O.) – Türkiye Şeker Kurumu ve ilgili fabrikaları – vb. 20

DİİB ve Dİİ Eşyanın; tamir edilmesi, boyanması, yenilenmesi, monte edilmesi, birleştirilmesi, ambalajlanması, bedelsiz ithalatı vb. işlemler için gümrük idarelerince Dahilde İşleme İzni (Dİİ) verilir. Yukarıda sayılan işlemler dışında Ekonomi Bakanlığı tarafından Dahilde İşleme İzin Belgesi (DİİB) düzenlenir. 21

Dahilde İşleme İzni Dahilde İşleme İzni verilecek haller, ihracat 2006/12 sayılı Tebliğ’in 14 üncü maddesinde sayılmaktadır. İzin şartlarına göre ithal edilen eşyanın ihraç edildiğinin tespiti kaydıyla, Dİİ ihracat taahhütleri ilgili gümrük idaresi tarafından kapatılmaktadır. 22

Dİİ Konusu Faaliyetler (-I-) Temel tekstil hammaddeleri ile tekstil ve deri kimyasal maddeleri dışında kalan yardımcı maddelerin ithalatı İhraç amacıyla işçiliğe tabi tutulan kıymetli madenlerin ithalatı Eşyanın korunması, satış kalitesinin iyileştirilmesi veya yeniden satışa hazırlanması 23

Dİİ Konusu Faaliyetler (-II-) Eşyanın montajı, kurulması, diğer eşya ile birleştirilmek üzere işçiliğe tabi tutulması Eşyanın tamir edilmesi ve boyanması Eşyanın etiketlenmesi, ambalajlanması, temizlenmesi, elenmesi, kavrulması vb. Bedelsiz olarak ithal edilen eşyanın işleme faaliyetine tabi tutulması (Tarım ürünleri, savunma sanayi projeleri kapsamında ithal edilen eşya ile LCD’nin bedelsiz ithalatı hariç) 24

Dahilde İşleme İzin Belgesi DİİB İçindeki Bilgiler Belgenin tarih ve sayısı Firma unvanı, adresi, vergi numarası Belgenin süresi İthal eşyasının miktar ve değeri İhraç eşyasının miktar ve değeri Özel şartlar Döviz kullanım oranı Vb. 25

DİİB Müracaatı Değerlendirme Kriterleri İthal eşyasının ihraç edilecek ürünün üretiminde kullanıldığının tespitinin mümkün olması Ülkemizde yerleşik üreticilerin temel ekonomik çıkarlarının olumsuz etkilenmemesi Faaliyetin katma değer yaratan, kapasite kullanımını artıran, rekabet gücü sağlayan nitelikte olması Firmaların performansları 26

DİİB ve Dİİ Süreleri Azami 12 ay 12 ayı aşan üretim süreçlerinde ise proje süresi kadar Örnek : gemi inşası ve savunma sanayi projeleri gibi. 27

DİİB ve Dİİ Ek Süreleri (-I-) DİİB kapsamında ilk ithalatın yapıldığı tarihe kadar verilen azami 3 aya kadar ek süre (süre kaydırımı) DİİB ihracat taahhüdünün en az %25’ini gerçekleştiren firmalara belge orijinal süresinin yarısı kadar verilen performansa dayalı ek süre 28

DİİB ve Dİİ Ek Süreleri (-II-) Haklı sebebe ilişkin süre: – DİİB kapsamındaki önceden ihracata tekabül eden ithalatın tamamlanamaması halinde azami belge orijinal süresinin yarısı kadar – Dİİ kapsamında gerçekleştirilen üretim veya ihracatın taahhüde oranı en az %25 olmak kaydıyla, ihmal veya kusur olmaksızın gerçekleştirilemeyen kısım için izin orijinal süresinin yarısı kadar – DİİB süresi içerisinde gerçekleştirilen ancak ilgili satır kodu bulunmaması nedeniyle belge ihracat taahhüdüne saydırılamayan ihracata ilişkin gümrük beyannameleri kapsamı eşya ile aynı ticari tanım ve 8-12’li bazda aynı GTİP’li eşyanın miktarı kadar yeniden ihracat gerçekleştirilebilmesi için azami belge orijinal süresinin yarısına kadar 29

DİİB ve Dİİ Ek Süreleri (-III-) Mücbir sebep ile fevkalade hallere ilişkin ek süre: (Ek süre miktarı bakanlıkça belirlenir) – Deprem, sel, don, fırtına, kasırga vb. tabii afetler ve yangın – Ülkemiz veya ithalatçı ülkede devletçe konulan yasaklar, harp ve abluka hali – Yükümlü firmanın faaliyetinin kamu otoritelerince kısıtlanması, durdurulması veya firmaya el konulması – Yükümlü firmanın iflası veya konkordato ilan etmiş olması ya da firma hakkında iflasın ertelenmesi kararı verilmiş olması (mahkeme kararı ile) – Şahıs firmalarında firma sahibinin ölümü – Grev ve lokavt 30

Aracı İhracatçı Belge/izin sahibi firmalar ihracatı kendileri yapabilecekleri gibi, başka bir firmaya da yaptırtabilirler. Belge/izin sahibi olmayan ancak belge/izin kapsamında ihracat yapan bu firmalar aracı ihracatçı kabul edilir. Aracı ihracatçıların belge kapsamında ihracat yapabilmeleri için belge sahibi firma tarafından aracı ihracatçı kaydının yaptırılması gerekmektedir. Aracı ihracatçı kaydı Bölge Müdürlükleri tarafından ve her bir DİİB için ayrı ayrı yapılmaktadır. Bazı hallerde Bakanlıkça aracı ihracatçı kullanımına kısıtlama getirilebilir. 31

DİR Teşvik Unsurları I - İthalat  İhracat II - Yurt içi alım  İhracat III - İthalat  Yurt içi satış ve teslimler 32

I - İthalat  İhracat Şartlı Muafiyet Sistemi – Önceden ithalat – Eşdeğer eşya Geri Ödeme Sistemi 33

Şartlı Muafiyet Sistemi (-I-) İhraç edilecek eşyanın üretiminde kullanılan hammadde, yardımcı madde, ambalaj ve işletme malzemelerinin ithalatı sırasında doğan vergilerin teminata bağlanarak ve ticaret politikası önlemlerine tabi tutulmaksızın ithal edilmesi ve üretim sonucunda elde edilen eşyanın ihraç edilmesini müteakip alınan teminatın iade edilmesidir. 34

Şartlı Muafiyet Sistemi (-II-) (Önceden İthalat) İTHALAT BELGE BAŞLANGICI ÜRETİMİHRACAT BELGE KAPATMA TEMİNAT İADE TEMİNAT 35

Şartlı Muafiyet Sistemi (-III-) (Eşdeğer Eşya Kullanımı) EŞDEĞER EŞYA BELGE BAŞLANGICI ÜRETİMİHRACAT BELGE KAPATMA TEMİNAT İADE İTHALAT TEMİNATTEMİNAT 36

Teminat Para Teminat mektubu Hazine tahvil ve bonoları 37

İndirimli Teminat (-I-) Yetkilendirilmiş Yükümlü Sertifikası veya A, B ve C sınıfı Onaylanmış Kişi Statü Belgesi sahibi firmalar (%1, %5 ve %10) DTSŞ ve SDTŞ için bir önceki yıl ihracatı kadar DİR kapsamında yapacakları ithalatta, bu ithalattan doğan verginin %10’u 38

İndirimli Teminat (-II-) İmalatçı-ihracatçılar ile, Son 3 yıl içerisinde her bir yıl için 5 milyon $ veya son 5 yıl içerisinde her bir yıl için 1 milyon $’ı geçen ihracatçıların; Belge/izin müracaat tarihinden önceki 4 yıl içerisinde düzenlenmiş, ihracat taahhüdü kapatılmış sanayi ürünleri için 1 milyon $, tarım ve işlenmiş tarım ürünleri için 500 bin $’dan az olmamak kaydıyla gerçekleştirdikleri ihracat kadar belge/izin kapsamında yapacakları ithalatta, bu ithalattan doğan verginin %10’u. 39

Geri Ödeme Sistemi (-I-) İthalat sırasında gümrük vergisi, fon, KDV gibi yükümlülüklerin ödenmesi, ihracatı müteakip ödenen meblağın geri alınması, Tercihli rejime konu ülkelere yapılan ihracatta, telafi edici verginin ithalat esnasında ödenmesi. 40

Geri Ödeme Sistemi (-II-) İTHALAT BELGE BAŞLANGICI ÜRETİMİHRACAT BELGE KAPATMA VERGİLER İADE VERGİ-KDV-FON 41

II - Yurt İçi Alım  İhracat DİİB kapsamında yapılmaktadır. İki şekilde ortaya çıkar: – KDV’de tecil-terkin sistemi – Türkiye Şeker Kurumunca tespit edilen şeker fabrikalarından şeker alımı ve Toprak Mahsulleri Ofisi’nden hububat alımı 42

KDV’de Tecil Terkin Sistemi (-I-) Bu sistem kapsamında, DİİB’de yer alan madde ve malzemelerin yurt içinden KDV ödenmeksizin alımına imkan tanınmaktadır. Faturalarda her bir mal türüne ilişkin KDV hariç bedelin en az TL (Tekstil yardımcı maddelerinde ise en az 500 TL) olması gereklidir. 43

KDV’de Tecil Terkin Sistemi (-II-) Tecil-terkin kapsamında satın alınan mallardan üretilen ihraç eşyasının DİİB’de belirtilen süre ve şartlara uygun olarak ihraç edilmemesi halinde; tecil edilen KDV ile vergi ziyaı cezası ve gecikme faizi alıcıdan tahsil edilir. DİİB sahibi alıcılar satın aldıkları maddelerden imal ettikleri malları DİİB süresi içerisinde ihraç ettiklerini YMM raporu ile tespit ettirmelidir. 44

KDV’de Tecil Terkin Sistemi (-III-) YMM Raporunun ekine teyidi alınan GB’nin onaylı bir sureti eklenmeli ve ilgili satıcılara verilmelidir. Satıcılar tarafından bu raporların vergi dairesine verilmesi suretiyle terkin işlemi sağlanacaktır. 45

KDV’de Tecil Terkin Sistemi (-IV-) DİİB SAHİBİ ALICI KDV’siz satış İHRACAT YMM RAPORU VERGİ DAİRESİ SATICI 46

TMO ve Şeker Fabrikalarından Yurt İçi Alım Şeker ve hububatı girdi olarak kullanan imalatçılara dünya fiyatlarından girdi temin edilmesinin sağlanması ve bu kurumların stoklarının azaltılması temin edilmektedir. Dünya fiyatı ile yurt içi fiyatı arasındaki fark kadar teminat alınır. 47

III - İthalat  Yurt İçi Satış ve Teslimler İhracat 2005/2 Sayılı Tebliğ’de belirtilen satış ve teslimlere yönelik olarak gümrük muafiyetli ithalat yapılabilmektedir. Bu kapsamdaki faaliyetler için Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü’nden DİİB (D3) alınması gerekmektedir. 48

İhracat Sayılan Satış ve Teslimler -1 Yatırım programında yer alan kamu yatırımlarının uluslararası ihalesini kazanan firmalara yapılacak satış ve teslimler, Savunma sanayi kapsamında yapılan satış ve teslimler, Gümrük hattı dışı eşya satış mağazalarına yapılan satış ve teslimler, 49

İhracat Sayılan Satış ve Teslimler -2 Yatırım Teşvik Belgesi firmaya bu belge kapsamında yapılan satış ve teslimler, Yatırım Malları Listesinde yer alan malların üretimi ve satışı CKD (Monte edilmemiş aksam ve parçalar) listesi kapsamında ürün satışı 50

İhracat Sayılan Satış ve Teslimler -3 Kamu kurum ve kuruluşlarınca uluslararası ihaleye açılan yatırım malı ve sınai malı ihalesini kazanan firmaların yaptıkları satış ve teslimler, Ambalaj malzemesi imalatçılarının ihraç ürünüyle birlikte ihraç edilmek üzere ihracatçılara yaptıkları satış ve teslimler. 51

Müracaattan Kapatmaya DİİB Müracaat (DİR Otomasyon Uygulaması) DİİB İhracat Taahhüt Kapatma 52

DİR Otomasyon Uygulaması Nedir? Başvuru aşamasından kapatılma aşamasına kadar, Dahilde İşleme İzin Belgeleri ile ilgili işlemlerin elektronik ortamda, elektronik imza ile gerçekleştirilmesini sağlayan web tabanlı bir uygulamadır. 53

DİR Otomasyon Uygulaması İşleyişi (-I-) Türktrust Tic. Sicil Gazetesi Kapasite Raporu İmza Sirküleri Yetki Belgesi Elektronik İmza KamuSM E-Güven Başvuru Formu Yetki Başvurusu (Web’den) Bölge Müdürlüğü Evrak Teslimi Belge Müracaatı İthalat Listesi İhracat Listesi Sarfiyat Tablosu Firma Tanımlama (Bir Defa) Her Belge İçin Diğer Belgeler... E-Tuğra (E-İmza İle) E-İmza Temini E-İmzaTR 54

İhracat Genel Müd. DEĞERLENDİRME Red Onay Havale Daire Başkanı Şube Müdürü Uzman Şube Müdürü Daire Başkanı Genel Müdür Yrd. Genel Müdür Uzman Firmaya Bildirim ONAY Gümrük ve Ticaret Bak. Bütün Belgeleri Görme İşlem Yapabilme Yetkisi Bölge Müdürlükleri Bütün Belgeleri Görme ve Kapatma İşlemleri Firma Belgelerini Takip ve Revize Müracaatı Denetim Birimleri Tüm Belgeleri ve Bilgileri Görme Yetkisi Başvuru DİR Otomasyon Uygulaması İşleyişi (-II-) 55

DİİB İhracat Taahhüt Kapatma Kapatma için gerekli belgeler Kapatma için müracaat süresi Kapatmada Bölge Müdürlüklerinin rolü Kapatma işleminin sonucu Kapatmada müeyyide Telafi Edici Vergi (TEV) 56

Kapatma İçin Gerekli Belgeler Belge aslı Gümrük Beyannamesi asılları İthalat/İhracat listeleri – TEV makbuzu, A.TR, Menşe ispat belgeleri, Ön Statü Belgesi (Gerekli olması halinde) 57

Kapatmaya İlişkin Süreler (-I-) Kapatma müracaatları, ilgili Bölge Müdürlüğüne yapılır. Belge süresi sonundan itibaren 3 (üç) ay içerisinde gerekli bilgi ve belgelerin ilgili Bölge Müdürlüğüne ibraz edilmesi gerekir. Kapatmaya ilişkin bilgi ve belgelerin 3 (üç) ay içerisinde ibraz edilmemesi veya ibraz edilen bilgi ve belgelerde eksiklik tespit edilmesi halinde, bu eksikliklerin tamamlanması için firmaya 1 (bir) ay süre verilir. 58

Kapatmaya İlişkin Süreler (-II-) Bu süre içerisinde eksik bilgi ve belgelerin tamamlanmaması durumunda, ihracat taahhüdü mevcut bilgi ve belgelerle müeyyideli olarak kapatılır. Belge sahibi firmalar, kendilerine tebliğ edilen taahhüt hesabının müeyyideli kapatılması işlemine karşı tebliğ tarihinden itibaren 1 (bir) ay içerisinde itiraz edebilirler. 59

Kapatmada Bölge Müdürlüklerinin Rolü Belgedeki şartlara uygun olarak ithal eşyasının işlem görmüş ürünün ihracatında kullanıldığını tespit eder. Belge aşımı, ikincil işlem görmüş ürün, yurt içi alım, TMO ve şeker fab. için teyit, serbest bölgelere yapılan ihracat, döviz kullanım oranı, işletme malzemesi, TEV ve özel şartlar hususlarına dikkat eder. 60

Taahhüt Kapatma İşleminin Sonucu Belge şartları yerine getirilmiş ise: – Teminat iadesi için ilgili gümrük idaresine bildirim yapılır. Belge şartları yerine getirilmemiş ise: – Müeyyide uygulanması için yine ilgili gümrük idaresine bildirim yapılır. 61

Kapatmada Müeyyide Belge şartları yerine getirilmemiş ise; – İthalat sırasında alınmayan vergiler (gümrük vergisi + KDV + varsa diğer kesintiler), – Gecikme faizleri, – Gümrük vergilerinin veya gümrüklenmiş değerin (gümrük vergileri ile CIF/FOB kıymetinin toplamı) iki katı kadar para cezası tahsil edilir; – Kaçakçılık kovuşturması (ithal edilen eşyanın iç piyasaya satıldığı durumlarda) yapılır. 62

Telafi Edici Vergi (-I-) Üçüncü ülke menşeli bir eşyanın DİİB kapsamında ithal edildikten sonra üretim sürecini müteakip ihraç ürünü olarak AB üyesi ülkelere, serbest ticaret anlaşması imzaladığımız ülkelere, Pan-Avrupa Menşe Kümülasyonuna veya Pan-Avrupa-Akdeniz Menşe Kümülasyonuna taraf olan ülkelere ihraç edilmesi halinde, ithal edilen eşya ile ilgili vergi ihracat sırasında ödenir. 63

Telafi Edici Vergi (-II-) TÜRKİYE (ÜRETİM) İTHALAT Üçüncü Ülke İHRACAT AB STA PAMK PAAMK 64

65 DAHİLDE İŞLEME REJİMİ HARİÇTE İŞLEME REJİMİ

Sunuş Planı Hariçte İşleme Rejimi Mevzuatı Hariçte İşleme Rejimi Nedir? Hariçte İşleme Rejimi İşleyiş Süreci Hariçte İşleme Rejimi ile İlgili Merciler HİİB Almak İçin Gerekli Belgeler HİİB/Hİİ İçin Süreler/Ek Süreler HİİB Taahhüt Kapatma 66

Hariçte İşleme Rejimi Mevzuatı 4458 Sayılı Gümrük Kanunu, 1567 Sayılı Kanun, 2976 Sayılı Kanun ve 474 Sayılı Kanun, 637 Sayılı KHK. 2007/11864 Sayılı Hariçte İşleme Rejimi Kararı (R.G.:5/4/ ) İhracat 2007/5 Sayılı Hariçte İşleme Rejimi Tebliği (R.G.:11/5/ ) 67

Hariçte İşleme Rejimi Nedir ? Hariçte işleme faaliyeti, serbest dolaşımdaki eşyanın daha ileri bir safhada işlenmek, tamir edilmek veya yenilenmek üzere geçici olarak Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya serbest bölgelere ihraç edilmesi ve bu işleme faaliyetleri sonucunda elde edilen ürünlerin tam veya kısmi muafiyet uygulanarak serbest dolaşıma girmesidir. 68

HİR İşleyiş Süreci (-I-) Diğer Düğme Fermuar Denim Kumaş İHRACAT Varsa TEMİNAT ÜRETİM SÜRECİ NİHAİ ÜRÜN (Kot Pantolon) İTHALAT 1- Kısmi veya Tam Muafiyet 2- Varsa Teminat Çözümü 69

HİR İşleyiş Süreci (-II-) İhracat Belge Başlangıcı Üretimİthalat Belge Kapatma Varsa Teminat İade Varsa Teminat Kısmi veya Tam Muafiyet Yurt Dışı / Serbest Bölge 70

Hariçte İşleme Rejimi İle İlgili Merciler? İşlem görmek üzere gönderilecek eşya için Bakanlığımızca Hariçte İşleme İzin Belgesi (HİİB), Tamirat amaçlı gönderilecek eşya için Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca Hariçte İşleme İzni (Hİİ), İşlem görmek üzere gönderilecek madenler için de İstanbul Maden ve Metaller İhracatçı Birliklerince Hariçte İşleme İzni (Hİİ) verilmektedir. 71

HİİB Almak İçin Gerekli Belgeler Dilekçe Hariçte İşleme Proje Formu Hammadde Sarfiyat Tablosu Ticaret Sicil Gazetesi İmza Sirküleri Yurt Dışında İşleme Faaliyeti Yapacak Firma Hakkında Bilgi 72

HİİB / Hİİ İçin Süreler / Ek Süreler HİİB; – HİİB’in Süresi azami 12 aydır. – HİİB’e belge orijinal süresinin 1/2’si kadar ek süre verilebilir. – Mücbir sebep dahilinde ek süre verilebilir. Hİİ; – Hİİ’nin Süresi 12 aydır. – Hİİ’ne 12 aya kadar ek süre verilebilir. – Mücbir sebep dahilinde ek süre verilebilir. 73

HİİB Taahhüt Kapatma (-I-) HİİB taahhüt kapatması için gerekli belgeler: – Belge aslı – Gümrük Beyannamesi asılları – Hammadde sarfiyat tablosu – İthalat-ihracat listeleri Taahhüt kapatma işlemleri, Bölge Müdürlüklerince belgedeki şartlara uygun olarak, ihraç edilen eşyanın ithal edilen mamulün üretiminde kullanıldığının tespiti kaydıyla yapılır. 74

HİİB Taahhüt Kapatma (-II-) HİİB’de kayıtlı miktar ve değerin üzerinde ithalat yapıldığının tespiti halinde, bu kısma tekabül eden vergi ithal tarihi itibarıyla tahsil edilir. 75

EKONOMİ BAKANLIĞI Teşekkürler… İHRACAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ MEHMET HARUN AYBER