Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI MARMARA BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI MARMARA BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ"— Sunum transkripti:

1 T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI MARMARA BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ
DAHİLDE İŞLEME REJİMİ Dahilde İşleme İzin Belgesi DİR Otomasyon Uygulamaları Telafi Edici Vergi Uygulamaları T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI MARMARA BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ

2 DAHİLDE İŞLEME REJİMİ (DİR)

3 Dahilde İşleme Rejimi Dahilde İşleme Rejimi, ihraç ürününün elde edilmesinde kullanılan ham madde yardımcı madde ambalaj malzemesi vb. girdilerin, ticaret politikası önlemlerine tabi tutulmaksızın gümrük muafiyetli olarak ithal edilmesine ve/veya yurt içinden teminine imkan sağlayan uygulamalar bütünüdür. Dahilde İşleme Rejimi, Ekonomik Etkili Gümrük Rejimidir.(EEGR) Dahilde İşleme İzni (Dİİ): Gümrük ve Ticaret Bakanlığı / Gümrük Müdürlüğü Dahilde İşleme İzin Belgesi (DİİB): Ekonomi Bakanlığı / Bölge Müdürlükleri

4 DİR İşleyiş Süreci SERBEST DOLAŞIMA İKİNCİL İŞLEM GİRİŞ GÖRMÜŞ ÜRÜN
(SOAP STOCK) SERBEST DOLAŞIMA GİRİŞ İTHALAT ÜRETİM SÜRECİ İHRACAT HAM AYÇİÇEK YAĞI TEMİNAT RAFİNE AYÇİÇEK YAĞI TEMİNAT ÇÖZÜMÜ

5 DİR ile Sağlanan İmkanlar
Gümrük Vergisi ve KDV Muafiyeti KKDF İstisnası Vergi, Resim ve Harç İstisnası Ticaret Politikası Önlemlerine Tabi Olmama Yurt içi Alımlarda KDV Tecil-Terkin Uygulaması İthalat Sırasında Alınması Gereken Vergilere İlişkin Teminat İndirimi

6 DİR uygulamasına taraf kurum/kuruluşlar
Ekonomi Bakanlığı: DİİB düzenleme, DİR ile düzenleme yapma, önlem alma, sorunları çözme ve talimat verme, Koordinasyonu sağlama, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı /Gümrük İdareleri: DİR ile ilgili gümrük işlemleri, Dİİ verilmesi, teminat çözümü Bölge Müdürlükleri: DİR otomasyon sistemine evrak tanımlama, taahhüt kapatma,belge basımı. Diğer: Maliye Bakanlığı, TOBB, Bankalar, Vergi daireleri.

7 DİR Tedbirleri ŞARTLI MUAFİYET SİSTEMİ GERİ ÖDEME SİSTEMİ

8 Şartlı Muafiyet Sistemi
İhraç edilecek eşyanın üretiminde kullanılan hammadde, yardımcı madde, ambalaj ve işletme malzemelerinin ithalatı sırasında doğan vergilerin teminata bağlanarak ve ticaret politikası önlemlerine tabi tutulmaksızın ithal edilmesi ve üretim sonucunda elde edilen eşyanın ihraç edilmesini müteakip alınan teminatın iade edilmesidir. Belge/izin kapsamında yapılacak işletme malzemesi ithalatında, katma değer vergisi ve özel tüketim vergisi tahsil edilir ve ticaret politikası önlemleri uygulanır.

9 Şartlı Muafiyet Sistemi
Gümrük İthalat Üretim Teminat Belge Sonu Teminat İade İhracat

10 Eşdeğer Eşya Kullanımı
Üretim Yurt İçi İhracat Teminat İade Belge sonu İthalat

11 Geri Ödeme Sistemi İthalat sırasında gümrük vergisi, fon, KDV gibi yükümlülüklerin ödenmesi ihracatı müteakip ödenen meblağın geri alınması, Tercihli rejime konu ülkelere yapılan ihracatta, telafi edici verginin ithalat esnasında (önceden) ödenmesi.

12 Geri Ödeme Sistemi Gümrük İthalat Üretim Vergi, KDV, fon Belge Sonu
Vergilerin İadesi İhracat

13 Teminat Teminat: Şartlı muafiyet sistemi çerçevesinde dahilde işleme izin belgesi kapsamında yapılacak ithalattan doğacak vergi tutarı için, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsili Usulü Hakkında Kanunda belirtilen esaslar çerçevesinde alınan; Para Teminat Mektubu Hazine tahvil ve bonoları

14 İndirimli Teminat Uygulaması
Yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası, A sınıfı Onaylanmış Kişi Statü Belgesi (OKSB*)sahibi firmalar için %1, B sınıfı OKSB için %5, C sınıfı OKSB için %10, DTSŞ ile SDTŞ’nin belge müracaat tarihinden önceki takvim yılı içerisinde gerçekleştirdikleri ihracat kadar %10, İmalatçı-ihracatçıların belge müracaatından önce 4 yıl içerisinde düzenlenmiş ve kapatılmış DİİB’ler, sanayi ürünleri 1 milyon $, tarım ve işlenmiş tarım ürünleri 500 Bin $ ihracat gerçekleştirilmesi şartıyla %10, Uygulamadan yararlandırılmayan DİİB kapsamında, işlem görmüş ürünün ihracının belgelenmesini müteakip %10 indirimli teminat hakkı tesis edilebilir. %10'unu aşan kısmı iade edilebilir. Geçici veya kat’i anti-damping vergisi veya sübvansiyon vergisi üzerinden indirimli teminat uygulanmaz * Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nca verilir. İhracatçı birlikleri genel sekreterliklerinden performans ve güvenilirlik. belgesi alınır.

15 Dahilde İşleme İzin Belgesi
(DİİB)

16 Dahilde İşleme İzin Belgesi (DİİB)
DİİB: İhraç şartıyla gümrük muafiyetli ithalata ve/veya yurt içi alımlara imkan sağlayan Ekonomi Bakanlığı’nca düzenlenen belgedir. Belge Üzerinde Yer Alan Bilgiler: Belgenin Tarih ve Sayısı Firma Unvanı, Adresi, Vergi Numarası, Belge ithalat ve ihracat süresi İthal Eşyasının Miktar ve Değeri İhraç Eşyasının Miktar ve Değeri Özel Şartlar Döviz Kullanım Oranı (Otomotiv sektöründe %65, deri ve deri mamulleri ile çimento, cam, toprak ve seramik ürünleri sektöründe %60, tekstil ürünleri sektöründe %65, konfeksiyon ve orman ürünleri sektöründe %70, bunun dışında kalan sektörler için %80’dir. Ancak, ikincil işlem görmüş tarım ürünleri taahhüdü içeren belgelerde bu oran azami %100 olarak tespit edilebilir) Varsa yan sanayici bilgileri Teminat oranı

17 DİİB Müracaatlarını Değerlendirme Kriterleri
İthal eşyasının ihraç edilecek ürünün üretiminde kullanıldığının tespitinin mümkün olması Ülkemizde yerleşik üreticilerin temel ekonomik çıkarlarının olumsuz etkilenmemesi Faaliyetin katma değer yaratan, kapasite kullanımını artıran, rekabet gücü sağlayan nitelikte olması Firmaların performansları

18 DİİB Süresi 12 Ayı Aşan üretim süreçlerinde ise proje süresi kadar
Azami 12 ay (Dahilde işleme izin belgesinin süresi sektörüne göre azami 12 (oniki) aya kadar tespit edilebilir.) 12 Ayı Aşan üretim süreçlerinde ise proje süresi kadar Örnek: Gemi inşaa, savunma sanayi projeleri vb.

19 DİİB’ne Verilebilecek Ek Süreler
Süre kaydırımı (Belge Kapsamında ithalat yapılmışsa ilk ithalatın yapıldığı tarihe kadar azami 3 ay, belge kapsamında ithalat ve yurt içi alım yapılmamış olsa dahi 3 ay ek süre) Belge ihracat taahhüdünün en az %25’ini gerçekleştiren firmalara belge orijinal süresinin yarısı kadar süre Haklı sebebe ilişkin süre Mücbir sebep ile fevkalade hallere ilişkin süre, Süre başvuruları en geç belge süresi sonundan itibaren 3 (üç) ay içerisinde elektronik ortamda Ekonomi Bakanlığı’na yapılmalıdır.

20 DİİB Revize Ekonomi Bakanlığı’nca yapılan revizeler:
İthal ve ihraç eşyasının GTİP’i, adı, miktarı ve değeri Özel Şartlar Döviz kullanım oranı Teminat oranı Ek süreler Bölge Müdürlüklerince yapılan revizeler: Firma ünvanı, adresi, vergi dairesi ve hesap no

21 DİİB kapsamında Aracı İhracatçı, Temsilci İthalatçı ve Yan Sanayici Kullanılması
Aracı ihracatçı: Belge sahibi firmalar ihracatı kendileri yapabilecekleri gibi kısıtlama yok ise başka bir ihracatçı ile de yapabilirler Temsilci ithalatçı: Belge sahibi firmalar ithalatlarını kendileri yapabilecekleri gibi başka bir ithalatçı ile de yapabilirler. Yan Sanayici: Belge sahibi firmalar ihraç ürününün tamamının ya da bir kısmının üretimini belgede kayıtlı ancak belge sahibi olmayan firma ile de yapabilirler.

22 DİİB İhracat Taahhüt Kapatma Müracaatı
Dahilde işleme izin belgesi ihracat taahhüdünün kapatılması için en geç belge süresi sonundan itibaren üç ay içerisinde 2006/12 sayılı Tebliğ Ek-3’te belirtilen bilgi ve belgelerin Bakanlıkça belirlenen ilgili bölge müdürlüğüne sunulması zorunludur. Ek-3’te belirtilenler dışında, tarihinden itibaren gümrük beyanname aslının ibrazı gerekmemektedir. Bu tarihten önce ihracat veya ithalat olması halinde ise gümrük beyannamesi aslı ibraz etmemek için Taahhütname verilmesi, - Yurt içi alım ve yurt içi satış faturalarının e.fatura olması halinde .XML formatındaki fatura bilgilerinin verilmesi, gereklidir. DİİB ihracat taahhüdünün kapatılmasına ilişkin bilgi ve belgelerin gerekli sürede ibraz edilmemesi halinde eksikliklerin tamamlanması için 1 ay süre verilir. Bu sürede eksikliklerin tamamlanmaması halinde taahhüt hesabı mevcut bilgi ve belgelerle kapatılır.

23 TAAHHÜTNAME 20/12/2006 tarihli ve sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İhracat: 2006/12 sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliği çerçevesinde, ………………….. adına tanzim edilen ………… tarihli ve ………………. sayılı Dahilde İşleme İzin Belgesi muhteviyatı gümrük beyannamelerine ilişkin olarak, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından Dahilde İşleme Rejimi Otomasyon Sistemi vasıtasıyla Ekonomi Bakanlığına elektronik ortamda aktarılan bilgilerin doğruluğunu, bu bilgiler esas alınarak işlem tesis edildiğini, eksik olan bilgilerin elektronik ortama yansıtılmasının sağlanması ve elektronik ortama aktarılan bu bilgilerin kontrolünün yapılmasını teminen gerekli tedbirlerin tarafımızca alınacağını, herhangi bir vergi kaybına veya kamu zararına mahal vermeden işlemlerin sıhhatli bir biçimde tekemmül ettirilmesinin sağlanacağını, aksi takdirde …………………. vergi numaralı ve ……………………………. unvanlı firmamızın ortaya çıkabilecek zarar ve kayıptan sorumlu olacağını kabul ve taahhüt ederim İmza – Kaşe

24 Kapatma Müracatı Sonrasında:
Bölge Müdürlükleri; Belgedeki şartlara uygun olarak ithal eşyasının işlem görmüş ürünün ihracatında kullanılıp kullanılmadığını tespit eder. Belge aşımı (miktar/değer DKO), ikincil işlem görmüş ürün, yurt içi alım, Serbest Bölgelere yapılan ihracat, döviz kullanım oranı, işletme malzemesi, TEV, özel şartlar hususlarını kontrol eder. Kapatma işlemini ilgili Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlüğü, Banka ve Vergi Dairesine ve Firmalara (tecil terkin kapsamında alım yapıldıysa) bildirir.

25 Müeyyide: İthal edilen eşyalar ihraç ürünü içerisinde kullanılmamışsa belgeye müeyyide uygulanır. İthalat sırasında alınmayan vergiler ithal tarihi itibarıyla 4458 sayılı Gümrük Kanunu ile 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir. Ayrıca, ithal edilen ve süresi içerisinde ihracı gerçekleştirilmeyen eşya için 4458 sayılı Kanunun 238 inci maddesi hükmü çerçevesinde müeyyide uygulanır.

26 DİİB Kapsamında Yurt İçi Alım
KDV’de Tecil-Terkin Sistemi Belgeden Belgeye teslim Belge kapsamında yurt içinden temin edilen eşya için ikincil işlem görmüş ürüne ve DKO'ya ilişkin hükümler uygulanmaz. Belge kapsamında ihraç edilmek üzere yurt içinden temin edilen eşya, bu Tebliğin uygulanması bakımından (3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu hükümleri saklı kalmak kaydıyla) ithal eşyası gibi değerlendirilir.

27 KDV’de Tecil – Terkin Sistemi
Bu sistem kapsamında, DİİB’de yer alan hammadde ve malzemelerin yurt içinden KDV ödenmeksizin alımına imkan tanınmaktadır. İhracatın gerçekleşmemesi halinde sorumluluk belge sahibi alıcıdadır. DİİB taahhüt hesabının kapatıldığı vergi dairesine bildirildikten sonra tecil edilen vergi terkin edilir. Tecil-Terkin Sistemi çerçevesinde eşdeğer eşya kullanılabilir. ( sonrası düzenlenen faturalar için) Yeminli Mali Müşavir Raporunun ibrazı zorunludur.

28 KDV’de Tecil - Terkin Sistemi
KDV’SİZ SATIŞ ALICI İHRACAT SATICI YMM Raporu Alıcının Belgesi Kapatılır VERGİ DAİRESİ

29 Belgeden Belgeye Yurt İçi Teslim
DİİB kapsamında ihracı taahhüt edilen işlem görmüş ürünün başka bir belgenin ithalat bölümünde belirtilen eşya arasında yer alması şartıyla süresi geçerli firma/firmalara yurt içinde teslim yapılabilir Mal teslim eden firmanın belgesi, mal teslim alan firmanın belgesinin kapatılmasını müteakip kapatılır. Telafi edici vergi ödemesi ve eksik ihracattan dolayı mali ve hukuki sorumluluk mal teslim eden firmaya aittir. Satıcı ve alıcının belge bilgileri satış faturasının üzerinde yer almalıdır. Belge sahibi firmaların tercihi doğrultusunda Tecil-Terkin Sistemi marifetiyle yapılabileceği gibi, KDV ödenerek de teslim yapılabilir.

30 Belgeden Belgeye YİÇİ Teslim Sistemi
Yurt içi teslim (İhracat) Yurt içi alım (İthalat) ALICI SATICI İHRACAT Alıcının Belgesi Kapatılır Satıcının Belgesi Kapatılır.

31 DİR Otomasyon Uygulamaları

32 DİR Otomasyon Sistemi DİR Otomasyon Sistemi: Dahilde İşleme Rejiminin Elektronik Ortama Aktarılması’dır. Dahilde İşleme İzin Belgelerinin, düzenlenme aşamasından taahhüt hesaplarının kapatılmasına kadar geçen süreci, hazırlanan web tabanlı ( program ile internet üzerinden gerçekleştirmeyi sağlayan uygulamalar bütünüdür. DİR Otomasyon Sisteminden yararlanabilmek için e-imza sertifikasına sahip olmak ya da temin etmek gerekir.

33 DİR Otomasyon Sisteminin Avantajları
Sürdürülebilir ihracat artışına ve çağımız gereği olan e-devlet uygulamalarına büyük bir katkı verirken, önemli ölçüde zaman ve kağıt tasarrufu sağlamaktadır. DİİB’ne ilişkin işlemler kısa sürede sonuçlandırılmaktır Kapatma işlemleri daha da hızlanamış ve teminat iadelerinde yaşanan süreçler kısalmıştır. Kapatma müracaatlarında tarihinden itibaren beyanname asılları istenmemektedir.

34 DİR Otomasyon Uygulamaları
DİR Otomasyon uygulamaları elektronik ortamda; Firmaların Belge müracaatı yapabilmeleri, Mevcut belge bilgileri ( firma özlük bilgileri hariç) ile ilgili her türlü revize talebi yapabilmeleri, Kapatma müracaatı yapabilmeleri, Belge kapsamında gerçekleşen ithalat ile ihracatlarını takip edebilmeleri, Belge iptal talebinde bulunabilmeleri, Evraklarını takip edebilmeleri,

35 DİR Otomasyon Uygulamaları
Elektronik ortamda; Ekonomi Bakanlığı’nın Belge düzenleme ve revize onaylaması İthalat ve ihracat işlemlerinin anlık takibi Bölge Müdürlüklerinin İthalat ve ihracat işlemlerinin anlık takibi, Belge kapatma, Evrak tanımlama, Beyanname teyidi alınması Vb işlemlerin bütünüdür.

36 Telafi Edici Vergi Uygulamaları

37 Telafi Edici Vergi Telafi Edici Vergi: Üçüncü ülke menşeli bir eşyanın DİİB kapsamında ithal edildikten sonra üretim sürecini müteakip ihraç ürünü olarak AB üyesi ülkelere, Serbest Ticaret Anlaşması imzaladığımız ülkelere veya PAAMK-PAMK’a taraf olan ülkelere tercihli rejimden faydalanılacak şekilde (ATR, EUR1, EUR-MED vb. eşliğinde) ihraç edilmesi durumunda, ithal edilen eşya ile ilgili olarak ihracata ilişkin beyannamenin tescil tarihindeki İthalat Rejimi’nde belirtilen vergi oranı ve Toplu Konut Fonu üzerinden hesaplanarak ihracat sırasında ödenir. Önceden ihracat işleminden sonra ithalat yapılmışsa ihracata ilişkin beyannamenin tescil tarihindeki İthalat Rejimi’nde belirtilen vergi oranı ve Toplu Konut Fonu üzerinden hesaplanarak ithalatın yapıldığı tarihte ödenir.

38 Telafi Edici Vergi İTHALAT ÜRETİM ÜÇÜNCÜ ÜLKE TÜRKİYE AB STA PAMK
PAAMK İHRACAT

39 Telafi Edici Vergi Ülkemiz menşeli (doğmuş ve büyütülmüş) canlı hayvan ve balıkçılık ürünlerinde TEV aranmaz Vergiye konu eşyanın tespitinde firma beyanı esas alınır. Aksine bir durumun tespiti halinde 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre tahsil işlemi yapılır. Ödenmemesi gerektiği halde ödendiği belirlenen vergi verginin tebliğ tarihinden itibaren 3 yıl içerisinde bilgi ve belgelerle ilgili gümrük idaresine müracaat edilmesi üzerine 4458 sayılı gümrük Kanunu ve 3065 sayılı KDV Kanunu hükümlerine göre nakden geri verilir. Gümrük idaresi geri verme kararının alındığı tarihten itibaren 3 ay içerisinde fazla ödenen vergiyi geri vermek zorundadır. Aksi takdirde 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre işlem yapılır.

40 DİİB Şubesi Bizi İstediğiniz zaman arayabilirsiniz
Tel: – Faks:


"T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI MARMARA BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları