HUYSUZ HASTA Hasta-sağlık personeli etkileşimlerinin “zor” geçmesine sebep olan hastalara literatürde, hastanın saldırganlığını vurgulamak için “difficult.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Advertisements

ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
Hasta – Doktor İlişkileri ve Sorumluluklar
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
Özel Güvenlik Görevlisi ve Hasta İlişkisini Düzenleyen Temel Kurallar
Şİddet Muhammet GÜLER.
HASTA HAKLARI.
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
HASTA HAKLARI VE SORUMLULUKLARI
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile Hekimliği
Hasta Hakları Nelerdir?
0+ HASTA MAĞDURİYETİNE VE SAĞLIK ÇALIŞANINA ŞİDDETE ‘DUR’ DEDİK!
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Dünyada konu ile ilgili sorunlar Ekonomik zorluklar, Sağlık altyapısının yetersizliği, Eğitimli ve yetişmiş personel eksikliği,
GÜVENLİK RAPORLAMA SİSTEMİ
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
İLERİDE OLMAK İSTEDİĞİM MESLEK
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
6. HASTANE ORGANİZASYONU.
23. Klinik bilgi sistemleri
ÇOCUĞUMUN KAYGISINI AZALTMAK İÇİN NE YAPABİLİRİM?
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
Sağlık Ortamlarında İletişim
.   Kurumuza tedavi olmak için gelen servislerde yatarak tedavisine karar verilen yetişkin hastalarımızın saç ve yüz bakımlarını gerçekleştirmek 
ŞİDDET VE YARDIM SINIRLARIMIZ
ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞA YAKLAŞIM
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
İLK YARDIM VE ACİL BAKIM NEDİR?
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ERZURUM NUMUNE HASTANESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
HASTA HAKLARI ;.
Kapsamlı Sağlık Bakımı
ŞİDDET NEDİR???.
İŞBİRLİĞİ VE GÖRÜŞMENİN SONLANDIRILMASI
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi
A.PAKSOY ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI DESTEK PERSONELİ MESLEĞİNDE TEMEL İLKELER VE UYGULAMALAR Prof.Dr.Serap ÇETİNER.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
/ 231 Sağlık Hizmetinin Sürekliliği Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi Prof. Dr. Zekeriya Aktürk
REHBERLİK SERVİSİ motivasyon semineri.
GÖZ HASTALIKLARINDA AKILCI İLAÇ KULLANIMI VIII.Zonguldak Oftalmoloji Kursu.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
Sağlık Bilgi Sistemleri
ZOR HASTAYLA İLETİŞİM Prof Dr Süheyla Ünal.
H a s t a H a k l a r ı Y o l c u l u ğ u D r. H ü s e y i n Ç e t i n a l p İ z m i r İ l S a ğ l ı k M ü d ü r l ü ğ ü H a s t a H a k l a r ı İ l K.
Günümüzde kamu hizmetlerinin sunumu geçmiş dönemlere göre farklılıklar göstermektedir. Önceleri okullar için kayıt alanları belirlenir ve çocuk ancak.
1. 2  Acil bir olayın bildirilmesinden kesin tedavi verilinceye kadar yerinde  En iyi acil bakımı en kısa zamanda  Güçlü acil servislerin kılavuzluğu.
Psikolojik Danışma Basamakları ve Becerileri
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
GÖZ HASTALIKLARINDA AKILCI İLAÇ KULLANIMI
Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti
Özel Körfez Marmara Hastanesi
Tatmin edilmemiş işgücü, tatmin edilmemiş müşterinin anahtarıdır
Olgularla Diyabette Hedef Değerlere Ulaşma Başarısızlığı Nedenleri
Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
AKSARAY GÜLBAHAR ÖKÇE REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
STRES YÖNETİMİ
Kadınlar İçin Sosyal Hizmet Önleyici Hizmetler Müdahale Hizmetleri
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
HEMŞ.MELİKE ÇELİK DOÇ.DR.ÖZLEM UĞUR DOÇ.DR.EZGİ KARADAĞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖZEL DURUMLARDA İLETİŞİM
Klinik Bilgi Sistemleri
Sunum transkripti:

HUYSUZ HASTA Hasta-sağlık personeli etkileşimlerinin “zor” geçmesine sebep olan hastalara literatürde, hastanın saldırganlığını vurgulamak için “difficult patient” (zor hasta), bunun yanı sıra “hateful patient” (nefret uyandıran hasta) ve “heartsink patient” (kalbe ağrı veren hasta) isimleri verilmiştir. Huysuz hasta terimi; klinik ortamda hekimde stres oluşmasına sebep olan, hekimi negatif hissettiren ve tıbbi tedavi açısından hekimi ve sağlık personelini zorlayan, özellik olarak çeşitlilik gösteren hastalar için kullanılmaktadır.

HUYSUZ HASTA uyumsuzluk kabalık tıbbi hizmeti kötüye kullanma bakım verene güvenmeme, şüpheyle yaklaşma Israrla tıbbi yardım talep etme ancak bu yardımı engelleme, yazılan ilaçları kullanmama, belirlenen randevulara gelmeme, buna karşın hekimi mesai saatleri dışında rahatsız etme sağlık personelini ve hekimi şiddetle tehdit etme, hekimin müdahalesini bölme, hekimi intihar etmekle korkutma, genelde öfkeli, sürekli ağrı kesici ve ilaç isteyen, sürekli kaygılı, hekimi işini iyi yapmamakla suçlama, verilen tedaviden hiçbir zaman memnun olmama

HUYSUZ HASTA Bu tür hastalar hekim ve sağlık personelinin zamanı diğer hastalara nazaran daha çok tüketirler. Huysuz hasta özel dikkat gerektirir, bakımı çok karmaşık ve zordur. Hekim huysuz hastaya yaklaşırken profesyonel davranmalı ve hastaya duygusal tepki vermemelidir. Problemli, huysuz, umutsuz ve huysuz hastalar üzerine bir dizi araştırma yapılmıştır. Bu çalışmaların çoğunda görülmüştür ki huysuz hastalar, hekim ve sağlık personelinde umutsuzluk, öfke, duygusal yıpranmışlık ve hayal kırıklığı oluşturmaktadır.

HUYSUZ HASTA Bir başka huysuz hasta tipi ise “kötü tedavi edilen” ve hastane ya da hekim tarafından “kötüye kullanılan” olarak tanımlanmaktadır. Bu hastalar tedaviye ulaşamamış (ya da başarısız tedavi görmüş, komplikasyonlar gelişmiş), karar verme sürecine dâhil edilmemiş, çok az bilgilendirilmiş veya tam olarak sağlık bakımı sunan tarafından anlaşılamamış hastalardır.

HUYSUZ HASTA “Zor”, “problematik” ve “huysuz” terimleri hastayı karalamak için değil; sağlık personelinin bu tür hastalarla girdiği etkileşimlerde kendilerini stres altında hissettiklerini ifade etmek için kullanılmaktadır. Kabul edilmelidir ki her zor etkileşim hastadan kaynaklanmamaktadır. Hasta ve sağlık personeli arasında geçen zor ilişkiler her iki tarafın kişiliğinden ve tarzından kaynaklanmaktadır. Bu yüzden huysuz ve zor kişiliğe sahip hastalar zor etkileşimlerin yaşanmasına neden olmaktadır.

HUYSUZ HASTA Huysuz hastalar, sağlık personelinde stres ve duygusal gerginlik oluşturmaktadır. Bu da duygusal tükenmişliğe yol açmaktadır. Çalışmalar sağlık bakımı verenlerin günde ortalama 5 huysuz hastayla karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Bu da sağlık bakım sunucuları için bu tür zor etkileşimlerin kaçınılmaz olduğunu göstermektedir. Bu durumda huysuz hastaların verdikleri (duygusal ve fiziksel) zararı en aza indirmek için onları yönetmeyi iyi bilmek gerekmektedir. Hastane çalışanında stres, yorgunluk ve bitkinliğe sebep olan huysuz hastalar ile gün içinde karşılaşma ihtimali çok yüksektir ve böyle bir etkileşimin bakım verene olumsuz etkileri oldukça fazladır.

HUYSUZ HASTA Huysuz hastalar, sağlık personelinde stres ve duygusal gerginlik oluşturmaktadır. Bu da duygusal tükenmişliğe yol açmaktadır. Çalışmalar sağlık bakımı verenlerin günde ortalama 5 huysuz hastayla karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Bu da sağlık bakım sunucuları için bu tür zor etkileşimlerin kaçınılmaz olduğunu göstermektedir. Bu durumda huysuz hastaların verdikleri (duygusal ve fiziksel) zararı en aza indirmek için onları yönetmeyi iyi bilmek gerekmektedir. Hastane çalışanında stres, yorgunluk ve bitkinliğe sebep olan huysuz hastalar ile gün içinde karşılaşma ihtimali çok yüksektir ve böyle bir etkileşimin bakım verene olumsuz etkileri oldukça fazladır.

HUYSUZ HASTA Bu hastalarla baş etmeyi 3 kategoride sınıflandırmışlardır. Bunlar işbirliği, empati ve uygun güç kullanımıdır. Bu stratejilerin genel hedefi kaliteli hasta bakımını sağlamak, klinik akışını verimli bir şekilde devam ettirmek, hekimin güvenliğinin sürdürülmesidir.

HUYSUZ HASTA İşbirliği; hastanın önceliklerini belirlemeyi, hastaya iyi bir teşhis koymayı ve hastayla birlikte bakımına en uygun kararları almayı içeren bir takım çalışmasıdır. Bunun yanında bu stratejiyi kullanan hekimler zaman zaman hastasını eğittiğini, ona sorumluluklar alması konusunda cesaret verdiğini, onu ulaşması gereken hedefler belirlemeye yönlendirdiklerini söylemektedirler.

HUYSUZ HASTA Güç kullanımı, kurallar koymayı, klinik içinde ve sosyal hayatta hastaya sınırlar koymayı içerir. Empati kurma büyük önem arz eder. Bu yöntemde hekim hastaya şefkatle yaklaşarak onu duygusal açıdan anlamaya ve onu öven şeyler söyleyerek güvenini kazanmaya çalışır. Burada asıl hedef hastaya duygularını anlamaya çalışarak yaklaşıp onu huysuzlaştıran sebepleri elimine etmektir.

HUYSUZ HASTA Sağlık bakım profesyonellerinin huysuz hastaları yönetirken kullandıkları yöntemler şöyledir: Hastanın kapsamlı öyküsünü almak, Tutarlı ve tarafsız olmak, Dürüst ve adil olmak, kaliteli bir bakım sağlamak, Küçük ve ulaşılabilir hedefler belirlemek, Muayene zamanını iyi yönetmek, Hastanın endişelerini azaltmaya çalışmak, Hastanın duygularını anlamaya çalışmak, şefkatli ve kararlı davranmak, Bakım veren- hasta mesafesini korumak, Ön yargılardan uzak durmak, Hastanın çıkardığı zorluklara duygusal tepki vermemek, Sorumlulukları konusunda hastayı eğitmek, Kendine zarar vermemesi için önlemler almak, hastayla güven ortamı oluşturmak, hastayla dürüst bir iletişim kurmak.

HUYSUZ HASTA Son olarak; huysuz hastalar kötü veya yetersiz tedavi edilmemelidir. Aksine, hastaya hastalığı hakkında geniş çaplı bilgi verilerek onunla özel olarak ilgilenilmelidir. Yönetiminde zorluk yaşanılan hastalarda psikiyatristlerden ve iş arkadaşlarından yardım alınmalıdır.