DUYGUSAL ZEKA Danıel GOLEMAN. İ ÇER İ K 1.BÖLÜM DUYGUSAL BEY İ N 2.BÖLÜM DUYGUSAL ZEKANIN DO Ğ ASI 3. BÖLÜM DUYGUSAL ZEKA 4. BÖLÜM FIRSATLARA AÇILAN PENCERELER.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Advertisements

AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
Öznur DUMAN ELGÜL ZEKA. ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ DEĞİŞİMLER Duygu değişimlerinin hızı ve üst düzeyde yaşandığını önceden bilmek bu duygular yaşandığında.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
İLETİŞİM VE EĞİTİM Bölüm 5 1. İletişim nedir?
F İ NLAND İ YA EG İ T İ M S İ STEM İ Dünyanın en iyi eğitim sistemlerinden birine sahip Finlandiya’da özel okul yok, öğrenciler günde 4 saat ders yapıyor,
Pazarlama İlkeleri.
EĞİTİMDE DRAMA.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
It’s My Life It’s My Choice
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘ü’
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
DANIEL GOLEMAN Tuğba KABALCI
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
Öğretimin Uyarlanması
DUYGUSAL ZEKA Danıel GOLEMAN.
Bütünleştirme uygulamaları
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
ÖRGÜTSEL DEĞİŞMEYİ YÖNLENDİREN İÇ GÜÇLER
Ruh Sağlığının Ölçütleri
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
ELİ ÖPÜLESİ CAN ÖĞRETMENLERİM KAÇ ALIŞKANLIĞIMIZ VAR DERSİNİZ?
SHB-419 DAYANIŞMA MODELLERİ KUŞAK KAVRAMI VE KUŞAK SINIFLAMALARI DOÇ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
TUTUM VE ALGILAR.
Hayvancılık İşletmeleri Açısından Yönetim
DUYGUSAL ZEKA.
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘f’
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÇOKLU ZEKA TEORİSİ Dr. Gökçe Karaman Benli.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SOSYAL PSİKOLOJİ 1. DERS.
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
ÖĞRENME.
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Sunum transkripti:

DUYGUSAL ZEKA Danıel GOLEMAN

İ ÇER İ K 1.BÖLÜM DUYGUSAL BEY İ N 2.BÖLÜM DUYGUSAL ZEKANIN DO Ğ ASI 3. BÖLÜM DUYGUSAL ZEKA 4. BÖLÜM FIRSATLARA AÇILAN PENCERELER 5. BÖLÜM DUYGUSAL OKURYAZARLIK

Duygusal Zekilerin Genel Özellikleri Kendi beden dilini kontrol edebilmek, başkalarının beden diline duyarlı olmak Empati göstermek Uzlaşmaya dayalı sinerjik ilişki kurmak İnsanlarla olumlu ilişkiler içinde olmak Başkalarını hesaba katmak Yüksek duygusal enerji Çalışmaya istekli olmak İyimserlik Değişime istek duymak Kendini yönlendirebilmek Hoşgörülü olmak Alçakgönüllü olmak Olumsuz duygularla başa çıkma Stresle başa çıkma Kararlılık

DUYGUSAL ZEKANIN KISA TARİHÇESİ Platon “"Öğrenmenin temelinde duygusallık hakimdir" Howard Gardner 1980’lede Çoklu Zeka kavramını ortaya koyuyor. Robert Sternberg Wayne Leon Payne (akademik çevrelerde ilk EQ kavramını kullanan kişi) Peter Salovey ve John Mayer (akademik alanda araştırmalar yapıyorlar) Daniel Goleman'ın "Duygusal Zeka" 1995.

Sizi hayatta ne başarılı kılar? Entelektüel zekanız (IQ) mı? Yoksa Duygusal zekanız (EQ) mı?

Bu sorunun yanıtı her ikisi de olacak çünkü hayatta başarı ve mutluluk için her ikisine de ihtiyaç var. Ancak güçlü bir gözlem anlayışı, sezgilerin güçlü oluşu ve karşısındaki insanları hissedebilme yanı sıra, kendini hissettirebilme yeteneği ve doğru davranış kalıpları “duygusal zekası yüksek” yani “duygusal zeki” kişilere ait temel özellikler olarak tanımlanıyor.

Akılcı ve duygusal olmak üzere iki beynimiz, iki zihnimiz ve iki farklı türden zekamız var. Hayatı nasıl yaşadığımız her ikisi tarafından belirlenir. Sadece IQ değil duygusal zekada önemlidir.Akıl, duygusal zeka olmadan verimli çalışamaz.

EQ+IQ= Bireysel Başarı Önemli olan EQ ve IQ arasında uygun dengenin sağlanabilmesi ve IQ- EQ'nun sinerji yaratmasıdır. Biri diğerinin yerine asla düşünülemez. Her biri insanlarda farklı oranda vardır.

Salovey meslektaşı Gardner ile birlikte, duygusal zekanın ayrıntılı bir tanımını sunarak, beş ana başlık altında toplamışlar. Özbilinç, bir duyguyu oluşurken farkedebilme. Duyguları idare edebilme Kendini harekete geçirme Empati İlişkileri yürütebilme

KEND İ N İ B İ L Sokrates’in “ Kendini bil” ö ğ üdü duygusal zekanın temel taşı,yani kişinin duygularının farkında olabilmesine de ğ inir.

Kendini Tanıma (Öz-bilinç) Kişinin kendi duygularını, ihtiyaçlarını, hedeflerini tanıması, tercihlerini yapabilmesi ve sahip olduğu şahsi gücünün ve kaynaklarının farkında olması anlamına gelir. Kendini tanımakla insanlar belirli pozisyonlarda nasıl hareket edeceklerini, neye ihtiyaç duyduklarını veya kendilerinde ne gibi değişiklik yapmaları gerektiğini fark ederler.

Duyguları İdare Edebilme Kişinin sahip olduğu duygu ve düşüncelerini kontrol ederek yönlendirmesi olarak tanımlanabilir. Bu beceri ile duygularımızın esiri olmaktan kurtulup onları yönlendirebiliriz. Örneğin: bir olay bizi çok kızdırdığında, kendi kendimizi sakinleştirerek, yanlış bir karar vermekten veya yanlış bir davranışta bulunmaktan kaçınırız.

Motivasyon İnsanın kendini motive edebilmesi, daima başarma isteğine ve heyecanına sahip olması demektir. Bu yetenek özellikle zorlukların çıkmasında veya işlerin istenilenin dışında gelişmesi durumlarında çok faydalı olur. Kendini motive edebilen insan, zorluklar karşısında yılmadan kendinde devam etme gücünü bulur daha metanetli olurlar.

Empati (Duygudaşlık) Kişinin başka insanların duygularını, ihtiyaçlarını, kaygılarını anlayabilmesi, kendini onların yerine koyabilmesi demektir. Söz konusu olan onlar gibi düşünebilip, davranabilmek, onları oldukları gibi kabullenebilmek ve hal ve hareketlerine saygı göstermektir. Kısaca iletişim içinde olunan kişilerin kalbini dinleyebilmektir.

Kendini Kontrol Edebilmek Kişinin kendini kontrol edebilmesi, kişinin kendisiyle iç sohbeti gibidir ve kişiyi duygularına esir olmaktan alı koyar. Normal olarak herkes kötü bir ruh halinde olabilir ve duygusal dürtülerle karşılaşabilir ancak, bazı insanlar bunları kontrol altına almayı ve elverişli bir şekle dönüştürmeyi başarabilirler. Kendini kontrol edebilme yeteneğine sahip olan kişiler, dürüst ve belirsizlikler karşısında sakin olurlar. Mantıklı ve kontrollü yöneticiler, güven ve adalet ortamı sağlarlar. Böyle bir ortamda, politika ve iç mücadeleler azalır, verimlilik ise artar. Sonuç olarak kendini kontrol edebilme, değişim ve belirsizlik altında rahat davranabilme ve dürüstlük olarak anlaşılmalıdır.

İ lişkileri Yürütebilmek Doğru ve etkili kullanılan iletişim becerilerinin gücü hayatınızın her alanına yansır ve sizin için dünyayı “tatlı” bir yere çevirir, üstüne üstlük herkes de vardır ve isteyen herkes becerisini geliştirebilir.

Sonuç olarak EQ’nun “hayatımız”daki tanımı: Gerek iş yaşamında gerekse özel yaşamda başarılı ve mutlu olmak, insanların duygusal zeka becerilerine bağlı ve duygusal zeka ile insanların ortak duyguları, iletişim becerileri, insanlık anlayışları, incelik, zerafet, kibarlık, nezaket vs. gibi yetenekleri tanımlanmakta. Ve sahip olduğumuz duygusal zeka düzeyimiz, kendimizle ve başkalarıyla olan ilişkilerimizi doğrudan etkilemekte, bir başka deyişle duygusal zeka; bir kişinin duygularım eğitebilmesi ve duygusal manada kazanımlarını, kendini en iyi biçimde yönlendirebilecek ve başarıya götürebilecek zeka gelişimi olarak da yorumlanabilir.

*Kaygı her tür akademik başarıyı engeller. *Sınav kaygısı ilk kez 1960’larda Richard Alpert tarafından bilimsel olarak ele alınmıştır. *

Öz Bilim Müfredatını geliştiren NUEVA nın yöneticisi Karen Stone McCOWN Ö ğ renme çocukların duygularından ba ğ ımsız olarak gerçekleşmez. Duygusal okur yazarlık, ö ğ renme için en az matematik ve okuma e ğ itimi kadar önemlidir.

SONSÖZ Demokrasinin topluma ne ölçüde mal oldu ğ u, bireylerin duygusal zeka düzeyiyle do ğ rudan ba ğ lantılı.