UZAKTAN E Ğİ T İ M – 2 “Internet’e Dayalı UE” “E-Ö Ğ RENME” E-Ö ğ renme Temel Kavramlar Tanımı E-ö ğ renme Ortamları Ö ğ renme Yönetim Sistemi / Ö ğ renme İ çerik Yönetim Sistemi Tanımı Temel Özellikleri Örnek ÖYS Uygulamaları Etkin E-ö ğ renme için gerekli olan nedir? E-ö ğ renme ve UE’de Ö ğ retmenin Rolü WWW Teknolojileri’nin Ö ğ retmenlik Mesle ğ indeki Yeri Dr. Levent DURDU - Kocaeli Üni. B.Ö.T.E.
2 Temel Kavramlar Uzaktan e ğ itim Uzaktan ö ğ renme E-ö ğ renme M-ö ğ renme Web tabanlı uzaktan e ğ itim Yaşam boyu ö ğ renme Senkron ö ğ renme Çevrimiçi ö ğ renme Senkron (eş zamanlı) uzaktan e ğ itim Asenkron (farklı zamanlı) uzaktan e ğ itim Karma / Harmanlanmış (Blended) E ğ itim e-ö ğ renme ortamı (online ö ğ renme ortamı) ÖYS: Ö ğ renme Yönetim Sistemi (LMS: Learning Management System) İ çerik E ğ itmen Dr. Levent DURDU - Kocaeli Üni. B.Ö.T.E.
3 e-ö ğ renme Tanımı UE’in web teknolojilerine dayalı türüdür. İ nternet başta olmak üzere farklı iletişim teknolojileri ve farklı iletişim kanalları (kablolu ve kablosuz iletişim kanalları) aracılı ğ ıyla sunulan ö ğ renme ortamları. Dr. Levent DURDU - Kocaeli Üni. B.Ö.T.E.
4 E-ö ğ renmenin gerçekleştirilmesi için; Belli bir ö ğ renme amacına sahip en az bir veya daha fazla e-ö ğ renme ö ğ rencisi, Bir ö ğ renme alanının ö ğ renme hedeflerini ve ö ğ retim yöntemlerini içeren, etkileşimli veya çoklu ortam yapısında bir ö ğ retim içeri ğ i, Ö ğ renme içeri ğ ini ve ö ğ renciyi bir araya getiren, ö ğ rencinin ö ğ renme amaçları do ğ rultusunda ö ğ renme içeri ğ ine ulaşmasını sa ğ layan bir e- ö ğ renme ortamı gereklidir. Dr. Levent DURDU - Kocaeli Üni. B.Ö.T.E.
5
6 E-ö ğ renme Ortamı Farklı ö ğ retim stratejilerini ve farklı iletişim, etkileşim ve işbirlikçilik biçimlerini destekleyen ortam. Ö ğ renme materyali sunma, ö ğ renme materyalini de ğ işik biçimlerde paylaşma ve tartışma, derslere kayıt olma, ödevler alma, sınavlara girme, bu ödev ve sınavlara ilişkin dönüt sa ğ lama, ö ğ renme materyallerini düzenleme, ö ğ renci ve ö ğ retmen ve sistem kayıtlarını tutma, raporlar alma gibi olanakları sunan ortam. Dr. Levent DURDU - Kocaeli Üni. B.Ö.T.E.
7 Bilgisayar Yönetimli Ö ğ retim Sistemi (Computer Managed Instruction System) Ö ğ renme İ çerik Yönetim Sistemi (Learning Content Management System) Ö ğ renme Yönetim Platformu (Learning Management Platform) Ö ğ renme Yönetim Sistemi (Learning Management System) Sanal Ö ğ renme Ortamı (Virtual Learning Environment) Web(Örün) Tabanlı Ö ğ retici Sistem (Web Based Training System) Dr. Levent DURDU - Kocaeli Üni. B.Ö.T.E.
8 Ö ğ renme Yönetim Sistemi E ğ itim yönetimini otomasyona geçiren bir yazılım. A ğ üzerinden eş zamanlı olmayan ö ğ renme materyali sunma, sunulan ö ğ renme materyalini de ğ işik biçimlerde paylaşma ve tartışma, derslere kayıt olma, ödevler alma, sınavlara girme, ödev ve sınavlara ilişkin dönüt sa ğ lama, ö ğ renme materyallerini düzenleme, ö ğ renci ve ö ğ retmen ve sistem kayıtlarını tutma, raporlar alma gibi olanakların a ğ üzerinden otomatik olarak gerçekleşmesini sa ğ layan yazılım. Dr. Levent DURDU - Kocaeli Üni. B.Ö.T.E.
9 ÖYS’nin Temel Özellikleri E-ö ğ renme içeriklerini kullanıcıya sunar. Kayıt işlemlerini yürütür. Kullanıcılar ve e ğ itmenler arasında iletişim ve etkileşimi sa ğ lar. Ölçme ve de ğ erlendirme yapar. Kullanıcı bireysel olarak e ğ itim bilgilerini takip edebilir. Çeşitli raporlar sunabilen bir sistemdir. Dr. Levent DURDU - Kocaeli Üni. B.Ö.T.E.
10 ÖYS Örnekleri / Lisanslı ODTÜ NET-Class( E-nocta ABLms( Lotus Learning Space( Thomson NETg( Interwise( iLearning( Learnframe( TopClass( Virtual-U( Fronter( WebCT( BlackBoard( OnCourse( Mallard( Classweb( BSCW( WebBoard( Dr. Levent DURDU - Kocaeli Üni. B.Ö.T.E.
11 ÖYS Örnekleri / GPL – Genel Kamu Lisanslı Moodle ( ATutor ( Bodington ( Sakai ( Dokeos ( Drupal ( eFront ( Docebo ( OLAT ( DotLRN ( eStudy ( Claroline ( Dr. Levent DURDU - Kocaeli Üni. B.Ö.T.E.
12 Etkili e-ö ğ renme için; Geleneksel E ğ itim yöntemlerinin e-ö ğ renme için de kullanılması her zaman uygun olmayacaktır. Yeni teknolojilerin kazandıraca ğ ı faydalardan yararlanmak için yeni bilgilendirme biçimlerinin tasarlanması ve yaratılması gerekmektedir. Bir e ğ itim programının başarılı olmasında uygun tipte teknolojilerin kullanılması çok önemlidir. Kullanılacak teknoloji(ler) seçilmeden önce beklentilerin belirlenmesi, zaman ve para tasarrufu sa ğ layacaktır. Dr. Levent DURDU - Kocaeli Üni. B.Ö.T.E.
13 Etkili e-ö ğ renme için; Konu ile ilgili birçok de ğ işik kaynaktan alınabilecek destek, hem ö ğ rencilerin hem de e ğ itmenlerin etkin ve verimli uzaktan e ğ itim yöntemleri geliştirmelerini teşvik edecektir. Dr. Levent DURDU - Kocaeli Üni. B.Ö.T.E.
14 UE’de Ö ğ retmen Derse yeni bir bakış açısı ile bakmalı. Ders için içerik sa ğ layıcı olan konumundan çıkıp ders için bir yardımcı konumuna geçebilmeli. Teknolojiyi kullanırken rahat olmalı. Görsel kontrol olmadan etkili bir şekilde ö ğ retimi sa ğ layabilmeli. Uzaktaki ö ğ rencilerin yasam biçimleri hakkında bilgi sahibi olmaya çalışmalı ve anlayış gösterebilmeli. Dr. Levent DURDU - Kocaeli Üni. B.Ö.T.E.