ÖYKÜ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
SÖZCÜKTE ANLAM.
DİL ve ANLATIM DERSİ 10. SINIF PROJE ÖDEVİ
KARADA YÜZEN DONANMA.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
ÖZEL E Ğİ T İ MDE ETK İ L İ Ö Ğ RET İ M YÖNTEMLER İ KONU Ö ğ renmenin Aşamaları (Yanlışsız Ö ğ retim Yöntemleri) HAZIRLAYANLAR.
Program Tasarım Modelleri
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
Bedenim ve Ben (Bedenim Değerlidir)
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
ŞOK HABER YAZILARI M.ŞAHİN. Haber Yazıları ile ilgili bazı terimler: Gazete: Politika kültür, ekonomi ve daha başka konularda haber ve bilgi vermek için.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Öğretmen Merkezli Egitim
EĞİTİMDE DRAMA.
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Metinlerin Sınıflandırması
PARAGRAF Hüdayi Can Çankırı, 2015.
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Proje Oluşturma ve Yönetimi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
Proje Oluşturma ve Yönetimi
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
Fahri TEKİNOL PSİKOLOJİK DANIŞMAN
SOSYAL MEDYA VE HALK KÜLTÜRÜ
HAVA PERSPEKTİFİ Doğada yakınımızda bulunan varlıklar gözümüze gerçek renk ve boyutlarıyla net olarak görünür. Oysa bizden uzaklaştıkça nesnelerin boyutları.
TEKNİK RESİM GÖRÜNÜŞ (12. HAFTA).
Buluş nedir?.
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
KÜMELER HAZIRLAYAN : SELİM ACAR
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ROMAN NEDİR? Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayların, insanlar arasındaki ilişkilerin, insan psikolojisinin uzun bir şekilde yer ve zaman bağlamında anlatıldığı.
6.SINIF 8.ÜNİTE DÜNYA’MIZ AY VE YAŞAM KAYNAĞIMIZ GÜNEŞ AY’IN EVRELERİ
Şirket Adı Ürünler ve Hizmetler
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Maddeler doğada karışık halde bulunur
DÜŞÜNME.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
ÖĞRENME STİLLERİ.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Tezin Olası Bölümleri.
Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
2. Isının Işıma Yoluyla Yayılması
TÜRKÇE EĞİTİMİNDE METİNLER VE METİNLERİN İLETİSİ
Uzm. Dr. Kemal Türker ULUTAŞ
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
6. Sınıf 3. Ünite: ZARARLI ALIŞKANLIKLAR
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
CİHANGİR ÇAĞLAR ZAMİRLER
Gümüşhane Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi Genetik ve Biyomühendislik Bölümü Bitirme Çalışması Poster Hazırlama Kılavuzu Poster Boyutları:
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Çevribilim Açısından Metin Türü Metin türlerini kendi aralarında toplumsal iletişim işlevlerine göre bölümlemek, çevirinin hem öğretimi hem de uygulaması.
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Zarflar Zarf: Eylemleri, eylemsileri, zarfları, kimi zaman da ekeylemle yargı anlamı kazanmış sözcükleri türlü yönlerden (durum, zaman, yön…) tamamlayan.
Sunum transkripti:

ÖYKÜ

Gerçek ya da gerçeğe yakın bir olayı aktaran kısa düz yazı şeklindeki anlatıya öykü veya eski adıyla hikâye denir.

Öyküde, olayın geçtiği yer sınırlı, anlatım özlü ve yoğundur Öyküde, olayın geçtiği yer sınırlı, anlatım özlü ve yoğundur. Karakterler belli bir olay içinde gösterilir. Bu karakterlerin de çoğu zaman sadece belli özellikleri yansıtılır. Konu tümüyle düş ürünü olabilir, ya da son derece gerçekçidir. Genellikle ironik bir rastlantı yoluyla yaratılan özel bir an üzerindeki yoğunlaşma sürpriz sonlara olanak verir.

Hikaye (Öykü) yazmak için üstün beceriye sahip olmanıza gerek yok Hikaye (Öykü) yazmak için üstün beceriye sahip olmanıza gerek yok. Yalın bir dille konuşan herkes bir öykü yazabilir.

Dikkat etmeniz gereken nokta neyi niçin yazmanız gerektiğidir Dikkat etmeniz gereken nokta neyi niçin yazmanız gerektiğidir. Yaşamınızdaki bir dakikalık bir olayı da öyküleştirebilirsiniz.

ÖRNEK: Soğuk bir kış gecesiydi, soba gürül gürül yanıyordu ve ben halen üşüyordum, çünkü dışarıda inanılmaz bir tipi vardı ve ben o tipide saatlerce gelecek olan kara treni beklemiştim, o kara trende yıllardır görmediğim sevgilim Yonca vardı. Ancak gelmedi gelmedikçe içimde açan çiçekler birer birer kurudu. Eve döndüm. Oldukça üzgündüm, tüm hayallerim bir anda maziye gömülmüştü. Sıcak bir çay içip duygusallığımdan kurtulup bana yapılan bu zulmün üstesinden gelmek için çaydanlığı almaya yöneldiğim sırada kaynar su elime döküldü ve acı içinde yandım.Ancak yürek acısının yanında derimin yanarak kabarması bir hiç kalmıştı. Örnekte bahsedilen bir aşk acısının ne kadar derin olduğu ve yürek yarasının hiçbir zaman fiziksel acılardan daha fazla ızdırap veremeyeceğidir.

Burada analiz etmemiz gereken nokta okuyucunun sonunda ne olacağını tahmin edememesidir, tamamıyla sürpriz olmalıdır ki hikaye ilgi çeksin. Bir başka nokta da okuyucu meraklandırmamız gerektiğini unutmamaktır.

Öykünün (Hikayenin) Öğeleri Öykünün dokusu içinde yer alan öğeler dört öbekte toplanabilir.

a) Öyküde (hikayede) Olay ve Durum : Yazarın öyküde anlattıklarına olay ve durum denir. İnsan yaşamıyla ilgili her konu bir olaydır. Öyküdeki her olay, insanın eyleme dönüşmüş tutkuları, özlemleri, düşleri veya istekleridir. Öyküde her olay giderek bir soruna dönüşür; yazar okuyucunun ilgisini bu sorun üzerinde odaklaştırmaya çalışır. 

b) Öyküde (Hikayede) Anlatıcı: Öyküyü anlatan kişi (yazar), çeşitli anlatım yöntemleri kullanabilir. Anlatıcı, anlattıklarını kendi benine indirgeyerek anlatabilir. Bu durumda çevresindeki kişileri, bu kişilerin duygu ve düşüncelerini anlatıcının gözüyle görürüz. Bu yönteme “birinci kişili anlatıcı” denir. Kimi zaman yazar öyküden kendisini çıkarır; bir gözlemci gibi davranır. Öykü ile okuyucu arasına girmez. Buna da “üçüncü kişili anlatıcı” denir.

c) Öyküde (Hikayede) Kişi ve Karakterler : Yazınsal ürünlerin temel amacı insanı anlatmaktır. Bu yüzden insansız bir öykü düşünülemez. Öykü kişileri genellikle tek boyutlu olarak ele alınır; kişilik özelliklerine ayrıntılı olarak değinilmez.

e) Öyküde (Hikayede) Zaman ve Mekan : Öyküdeki olaylar belli bir yerde ve zamanda geçer. Olay ve durum, yer ve zaman öğesinden bağımsız düşünülemez. Olay değiştikçe yer ve zamanda da değişmeler olur.

Yalnız canlı kelimeler; canlı fiiller kullanılmaya; kişileri konuşturarak hikayeye canlılık akıcılık bütün güzelliği vermeye çalışılmalıdır. Gerçek ayrıntılar katarak hikayenizin geçtiği yerleri canlı bir hale getiriniz. Hikayenin bu yönüne kişisel deneyler görüşler araştırmalar kaynak olabilir.

Hikaye mümkün olduğu kadar akla aykırı hiçbir şeyi içine almamalıdır Hikaye mümkün olduğu kadar akla aykırı hiçbir şeyi içine almamalıdır. Akla aykırı elemanlar hikaye içine alınacak olursa o zaman bunlar akla uygulanmış gibi anlatılmalıdır.

İlgi çekici bir konu seçilmeli; konu sağlam bir plana dayanmalı; fikirler birliğe dikkat edilerek yazılmalı; konu hayal ürünü bile olsa gerçeğe uygun olarak işlenmelidir.

HİKAYENİN PLANI: SERİM DÜĞÜM ÇÖZÜM

Serim Bölümü: Bu bölüme giriş bölümü de denilir. Olayın geçtiği yer yani dekor belli başlı nitelikleri söylenerek bu bölümde tasvir edilir. Olayın şahısları kahramanı en canlı iç ve dış görünüşleri ile belirtilerek tanıtılır; kısaca portre çizilir. Olayın ne olduğunu biz bu bölümde anlarız.

Düğüm Bölümü: Bu bölüme gelişme bölümü de denir. Olayın başlayıp açılması okuyanın ilgisini merakını arttıracak bir durum alması; olayın düğümü; kişilerin konuşmaları bu bölümdedir. İsim ve fiil cümleleri kullanarak farklı yapıda cümlelere yer vererek konu ile ilgili örnekler alınarak bu bölümde çeşitlilik sağlanmalıdır.

Çözüm Bölümü: Bu bölüme sonuç bölümü de denir Çözüm Bölümü: Bu bölüme sonuç bölümü de denir. Olayın ne şekilde sona erdiği; olayın kişiler ve görenler üzerindeki etkisi burada anlatılır. Çözüm bölümü okuyanları memnun edecek şekilde planlanmalıdır. Hikayenin sonu bazen bir cümle bazen de bir paragraf ilavesiyle yapılır. Nasıl diyalog hikayenin önemli noktalarını belirtmeye yardım ederse hikayenin sonu da asıl üzerinde durulan fikri belirtmelidir.

O zaman bunları bir sıraya dizelim. 1-Konumuzda vereceğimiz mesajı önceden belirleyeceğiz. 2- Yazım dilimiz tutarlı olacak. Burada biraz dilbilgisi gerekli. 3-Giriş gelişme ve sonuç arasında güçlü bir bağ olacak. 4-Duyguyu anlatacak, yüklemlere yer verilecek. 5-Yeri geldiğinde devrik cümleler kullanılarak hikayedeki durağanlık azaltılacak. 6-Yaratıcı olunacak, monotonluktan uzak bir yazım dili gerçekleştirilecek. 7-Üslup (Bu yazdıkça oturacak bir kavramdır, ilk denemelerinizde tutarlılık göstermeyebilir)