? Problem çözme bilimsel bir araştırmadaki problem çözmeye benzer. Analitik bir süreçtir. Bu süreç içerisinde önce olaylar gözlemlenir. Belli bir durumu.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Advertisements

ARABULUCULUK EĞİTİMİ PROGRAMI SONUNDA
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Problem Çözme.
Kullanıldığı Durumlar? Tekniğin Dezavantajları?
Tartışma Yönetme Deniz YENİ Nisan 2007.
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
BALIK KILÇIĞI.
Öğrencilerin birbirlerini tanımasına, görüşlerini, çözümlerini birebirleriyle paylaşmalarına el verişli yeni bir öğrenme tekniğidir.
ROL OYNAMA.
YARATICI DÜŞÜNME VE YARATICILIK
Tömük Yeşilyurt İlköğretim Okulu 6.Sınıf Leyla YILMAZ
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Konuşma Becerisini Geliştirici Yöntem ve Teknikler
PROGRAM TASARIMI
Öğretim Durumlarını Planlama
Beyin Fırtınasının Uygulanması Sırasında Dikkat Edilecek Hususlar:
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği Edward De Bono'nun 1985'te yayınlanan kitabıdır. Yazar ,insanların düşünme alışkanlıkları ile kendilerini kısıtlayarak, sadece.
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
Öğretim Teknikleri - III
Dündar UYAR İlköğretim Müfettişleri Başkan Yardımcısı
ÜNİTE 2 : İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM KAZANIM: İbadetlerin davranışlar üzerindeki etkisini fark eder. TARTIŞMA YÖNTEMİ.
Öğretim yöntemlerinden Balık Kılçığı Tekniği
ETKİLİ ÇATIŞMA ÇÖZME BASAMAKLARI
H.Ö.G.1 PERSONEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ. H.Ö.G TEKNİĞİN ÖZELLİKLERİ  EKİP BAZLI  PROJE BAZLI  KATILIMCI  İNNOVATİF  SÜREÇLERE YÖNELİK  ETKİN PLANLAMA.
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Karşılaştığınız sorunu sadece eleştirirseniz iki katına çıkar
1. KUŞAK DÜZEN.
“DÜNYADA HERŞEY İÇİN, MEDENİYET İÇİN, HAYAT İÇİN, MUVAFFAKİYET İÇİN HAKİKİ MÜRŞİT İLİMDİR, FENDİR İLİM VE FENNİN HARİCİNDE MÜRŞİT ARAMAK GAFLETTİR, CEHALETTİR,
İnsan Kaynakları Planlaması ve İşgören Seçimi
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
PROBLEM ÇÖZME YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI Genel Hedef : Problem çözme becerisini kazanabilme. Düzey : İlköğretim ikinci kademe Üye sayısı : 12 Süre.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
Yanal düşünme Yanal düşünme, problemleri endirekt ve yaratıcı yaklaşımla, hemen belirmeyen ve geleneksel adım adım mantıkla elde edilemeyen gerekçe kullanarak.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
TARTIŞMA *Tartışma Türleri.
CREATIVITY &PROBLEM SOLVING Brainstorming, Questions, Hats
Probleme Dayalı Öğrenme
Çatışma Çözme ve Arabuluculuk
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
PERSONEL GELİŞTİRME YAKLAŞIMLARI.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
PROBLEM ÇÖZME.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
TARTIŞMA Farklı görüşlerde kişilerin bir araya gelerek bir konuyu çözümlemek, kendi görüşlerini açıklamak ve kanıtlamak, karşı tarafın zayıf yanlarını.
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ
EĞİTMEN: GENÇ OSMAN İLHAN ADALET TANRIVERDİ. NASIL UYGULANIR? Katılımcılara üzerinde görüşme yapacakları konu verilir. Tüm katılımcılardan konuya yaklaşırken.
EĞİTMEN: GENÇ OSMAN İLHAN ADALET TANRIVERDİ. NASIL UYGULANIR? Katılımcılara üzerinde görüşme yapacakları konu verilir. Tüm katılımcılardan konuya yaklaşırken.
Dündar UYAR İlköğretim Müfettişleri Başkan Yardımcısı
TORBALI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Beyin Fırtınası Oturumu
Yaratıcılık Oturumu Sunucunun Adı.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
BEYİN FIRTINASI TEKNİĞİ
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Dündar UYAR İlköğretim Müfettişleri Başkan Yardımcısı
Yaratıcılık Oturumu Sunuyu Yapanın Adı.
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

? Problem çözme bilimsel bir araştırmadaki problem çözmeye benzer. Analitik bir süreçtir. Bu süreç içerisinde önce olaylar gözlemlenir. Belli bir durumu oluşturan etmenler ve bunların birbirleriyle ilişkilerine bakılarak niçin ve nasıl bir sonuca gidileceği anlaşılmaya çalışılır.

PROBLEM ÇÖZME SÜRECİ PROBLEMİN FARKINA VARMA VE TANIMLAMA (sorun çözmeyi gerekseme) t PROBLEM İÇİN ÇÖZÜMLER GELİŞTİRME t PROBLEM İÇİN ÇÖZÜM SEÇENEĞİNİ BELİRLEME (harekete geçme) EYLEMİ PLANLAMA VE UYGULAMA SONUÇLARI DEĞERLENDİRME BİTİRME VE YENİDEN BİLGİ TOPLAMA

problem ağı/hiyererşisi içinde 3 temel kavramdan söz edilebilir. ODAK PROBLEM YARATAN PROBLEMYARATAN PROBLEM YARATILAN PROBLEMYARATILAN PROBLEM Problemin tanımlanması Problemler birbirleriyle ilişki içinde bir hiyerarşi/bir ağ oluştururlar. Eğer neyi problem olarak algıladığımızı netleştiremez isek problem ağı içerisinde yanlış yollara girebiliriz.

Raporu zamanında hazırlayamıyorum Fotokopi makinası sıkıştırıyor Kullanılan kağıtlar kalın Yaratılan sorun Odak sorun Yaratan sorun ÖRNEK

BAZI PROBLEM ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ Beyin Fırtınası Sorgulama Yöntemi Neden-Sonuç analizi ve balık kılçığıdiyagramı Yansıtma tekniği Örnek olay inceleme Workshop Kart oyunları

BEYİN FIRTINASI AMACI: Yeni ve çeşitli görüşlerin ortaya atılması ve çok değişik sayıda değişik çözümleri kısa zamanda ortaya çıkarmaktır. TOPLANTININ TEMEL AYIRICI ÖZELLİĞİ: Sorgulamaya, yargılamaya ve değerlemeye hiç yer vermemesidir. TANIMI: *Bir saçmalama durumudur. Yani akıl ve mantık dışı bir yamlaşımı içerir. *Düşünce, görüş üretme ve sergileme ortamıdır. *Bilinen görüşlerin dışında daha değişik ve çok çeşitli düşünceleri üretme sürecidir. *Grubun yaratıcı gücünün harekete geçirildiği bir ortakdır.

ÇALIŞMA KURALLARI:BF belli kurallar ve ilkeler izlerdiği durumda çalışır. ÇALIŞMA KURALLARI: BF belli kurallar ve ilkeler izlerdiği durumda çalışır. Her üye iyi niyetle katılır.Her üyeye sırayla belli bir süre verilerek düşüncesi sorulur.Her üye iyi niyetle katılır.Her üyeye sırayla belli bir süre verilerek düşüncesi sorulur. Her üye sırası geldiğinde yanlız tek fikir önermelidir. sırası gelen kişinin o anda aklına bir düşünce gelmeyebilir. O zaman üye pas geçer.Her üye sırası geldiğinde yanlız tek fikir önermelidir. sırası gelen kişinin o anda aklına bir düşünce gelmeyebilir. O zaman üye pas geçer. Hiçbir görüş ve düşünce eleştirilmemeli, saçma, yanlış v.b. biçimde nitelendirilmemelidir.Hiçbir görüş ve düşünce eleştirilmemeli, saçma, yanlış v.b. biçimde nitelendirilmemelidir. Beyinler hayalci ve yaratıcı düşünmeye özendirilmelidir.Beyinler hayalci ve yaratıcı düşünmeye özendirilmelidir. Düşünceler özlü ve açık biçimde ifade edilmelidir.Gerekli durumlarda açıklama istenebilir ve yapılabilir.Düşünceler özlü ve açık biçimde ifade edilmelidir.Gerekli durumlarda açıklama istenebilir ve yapılabilir. Diğerlerinin görüş ve düşüncelerinden yararlanılarak veya esinlenerek yeni düşünceler üretilmelidir.Diğerlerinin görüş ve düşüncelerinden yararlanılarak veya esinlenerek yeni düşünceler üretilmelidir. Öne sürülen tüm düşünceler yazılmalıdır.Öne sürülen tüm düşünceler yazılmalıdır. Etkili bir oturum süreci ortalama 60 dakika sürmelidir. İlk yarım saat genellikle bilinen düşünceler üretilir. Bilinenler tükerdiğinde gerçek BF başlamış olur. Tüm görüş ve düşünceler tükendiğinde BF oturumu tamamlanır.Etkili bir oturum süreci ortalama 60 dakika sürmelidir. İlk yarım saat genellikle bilinen düşünceler üretilir. Bilinenler tükerdiğinde gerçek BF başlamış olur. Tüm görüş ve düşünceler tükendiğinde BF oturumu tamamlanır. Ortaya çıkan tüm düşünceler tanımlanarak netleştirilir.Ortaya çıkan tüm düşünceler tanımlanarak netleştirilir. Düşünceler gerekirse eleştirilerek incelenir, kümelenir veya sayıca azaltılır, bulanık fikirler yeniden formüle edilir.Düşünceler gerekirse eleştirilerek incelenir, kümelenir veya sayıca azaltılır, bulanık fikirler yeniden formüle edilir. Her düşünce tek tek oylanır. Üyeler istedikleri her öneriye oy verebilirler. Yanlızca olumlu oylar kaydedilir. Kimseden bir düşünceye karşı oy vermesi istenmez.Her düşünce tek tek oylanır. Üyeler istedikleri her öneriye oy verebilirler. Yanlızca olumlu oylar kaydedilir. Kimseden bir düşünceye karşı oy vermesi istenmez. En çok oy alan öneriler ve görüşler belirlenir ve bunlar üzerinde tartışılır.En çok oy alan öneriler ve görüşler belirlenir ve bunlar üzerinde tartışılır. Bu amaçla üyeler sıra ile söz alır. Tümpas geçince ikinci tur oylamaya geçilir.Bu amaçla üyeler sıra ile söz alır. Tümpas geçince ikinci tur oylamaya geçilir. İkinci tur oylamada her üye belli sayıda öneriye oy verebilir.İkinci tur oylamada her üye belli sayıda öneriye oy verebilir. Bu oylama sonucunda öneriler önem sırasına göre belirlenmiş olur.Bu oylama sonucunda öneriler önem sırasına göre belirlenmiş olur. BF oturumunda üretilen sonuç ve görüşler herkese duyurulur.BF oturumunda üretilen sonuç ve görüşler herkese duyurulur.

BF UYGULAMA ÖZELLİKLERİ Çok sayıda değişik çözümleri ortaya çıkarmak amaç olduğundan seçilecek problemin doğal olarak çok çözümlü olması gerekir. Aksi durumda BF zaman kaybına yol açmaktan başka amaca ulaşamaz. Cevapların sayısal olacağı sorularla, önceden yoğun şekilde hazırlanmalarını gerektiren ve cevapları basit şekilde ifade edilemeyen problemler bu tekniğe uygun değildir.(Yeni mamülün fiatı ne kadar olmalı? gibi) Problemler genel değil mümkün olduğu kadar basit ve özel olmalıdır.(Bilgi formlarını nasıl geliştirebiliriz değil, belirgin bir hizmete ilişkin bilgi formlarını nasıl geliştirebiliriz?şeklinde) Problemin çok karmaşık ve genel olduğu hallerde onu daha basit ve özel parçalara ayırarak Bfdan geçirmek daha uygun olur. (Burslarla ilgili hizmetimizi nasıl tanıtalım yerine, burslarla ilgili hizmetimizi velilere - öğrencilere - okul müdürlerine -……- ……. nasıl tanıtalım?şeklinde sorulmalıdır.)

BF TOPLANTILARI İÇİN KATILIMCILARIN SEÇİMİ En uygun katılımcı sayısı 8-12 arasındadır.En uygun katılımcı sayısı 8-12 arasındadır. Grup daha büyük olursa başkanın konuşmaları kontrol altında tutması güçleşebilir. Daha küçük olursa görüş alış-verişi istenilen düzeyde gelişemez.Grup daha büyük olursa başkanın konuşmaları kontrol altında tutması güçleşebilir. Daha küçük olursa görüş alış-verişi istenilen düzeyde gelişemez. Toplantıya katılanların büyük bir kısmının konunun çeşitli yönleri ile ilgili ve mutlaka bilgili olmaları ve herkesin aşağı yukarı ayni düzeyde olması gerekir. Diğer yandan konu hakkında hiçbir şey bilmeyen bir kaç kişinin de bulunması çok yararlı olmaktadır.Toplantıya katılanların büyük bir kısmının konunun çeşitli yönleri ile ilgili ve mutlaka bilgili olmaları ve herkesin aşağı yukarı ayni düzeyde olması gerekir. Diğer yandan konu hakkında hiçbir şey bilmeyen bir kaç kişinin de bulunması çok yararlı olmaktadır. Basitliğine rağmen BF diğer toplu tartışmalardan çok farklıdır.Katılımcılar toplantıdan önce yeterli derecede aydınlatılmalıdır.Teknik iyice açıklanmalı, toplantının hangi amaçla yapıldığı belirtilmeli ve bütün karanlık noktalar aydınlatılmalıdır. Basitliğine rağmen BF diğer toplu tartışmalardan çok farklıdır.Katılımcılar toplantıdan önce yeterli derecede aydınlatılmalıdır.Teknik iyice açıklanmalı, toplantının hangi amaçla yapıldığı belirtilmeli ve bütün karanlık noktalar aydınlatılmalıdır.

BF OTURUM SÜRECİ Konunu saptanması ve tanımlanması Kuralların, ilke ve yöntemlerin açıklanması Bireysel yaratıcılık ve düşünme süreci üretme Düşüncelerin toplanması ve yazılması (toplantıda ortaya atılan tüm fikirler ne kadar ters, ne kadar garip, ne kadar uygunsuz olursa olsun mutlaka düzenli bir şekilde yanlızca kaydedilir.) Düşüncelerin düzenlenmesi Düşüncelerin değerlendirilmesi(değerlendirme ve seçim problem sahibi ve uzmanlardan oluşan bir grup tarafından yapılır.) En umut verici olan düşünceler sıralanır.

BF toplantılarında BAŞKAN toplantıdaki en önemli kişidir. Toplantının sıkıntısız şekilde başlamasını, fikirlerin değerleme ve yargıdan uzak, serbestçe ortaya atılabileceği bir ortamın yaratılmasını ve herkesin görüşmelere katılmasını sağlamak durumundadır. Problem sahibi olmayan birisinin başkan olması daha olumlu sonuçlar vermektedir. Ancak başkanın tekniğin uygulanmasında deneyimli olması gerekir. Başkanın tüm katılımcılara karşı tutumu olumlu olmalı, orta atılan her görüşü memnuniyetle karşılamalıdır. Toplantıda düşüncelerin yazılması görevi mutlaka başkandan beklenmemelidir. Stenograf veya teyp kullanılabilir.